W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Hei kaikki foorumilaiset!
Kyseessä w124 250d vuosimallia 1990. Ongelmana todella epävakaa ajettavuus ja vetely. Ohjaus on myös todella tunnoton ja kevyt.
Autoon vaihdettua osaa lähiaikoina:
- Alatukivarret eteen molemminpuolin uusilla puslilla ja alapallonivelillä
- Konin iskarit ja H&R jouset 30mm madaltavat jouset joka nurkkaan
- Ohjaukseen apusimpukan korjaus-sarja, jolla sivutuuliherkkyys saatiin kuriin ja ohjausiskunvaimennin.
- Taakse apurungon etumaiset puslat
- Joka nurkkaan jarrut rempattu
Mistä siis vikaa lähtisi etsimään? Takaa olen väljyyksiä etsinyt, mutta ei vain ole löytynyt.
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
Kyseessä w124 250d vuosimallia 1990. Ongelmana todella epävakaa ajettavuus ja vetely. Ohjaus on myös todella tunnoton ja kevyt.
Autoon vaihdettua osaa lähiaikoina:
- Alatukivarret eteen molemminpuolin uusilla puslilla ja alapallonivelillä
- Konin iskarit ja H&R jouset 30mm madaltavat jouset joka nurkkaan
- Ohjaukseen apusimpukan korjaus-sarja, jolla sivutuuliherkkyys saatiin kuriin ja ohjausiskunvaimennin.
- Taakse apurungon etumaiset puslat
- Joka nurkkaan jarrut rempattu
Mistä siis vikaa lähtisi etsimään? Takaa olen väljyyksiä etsinyt, mutta ei vain ole löytynyt.
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Pyöränkulmat on ilmeisesti säädetty? Veikkaan silti että caster persiillään.
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Alustan tarkastus ammattilaisen toimesta, sitten nelipyöräsuuntaus.
Samalla varmistaa että vanteet ovat sopivalla ET:llä ym. perusasiat.
Takapäässä luultavasti välyksiä.
Samalla varmistaa että vanteet ovat sopivalla ET:llä ym. perusasiat.
Takapäässä luultavasti välyksiä.
wiimax.fi
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Mulla oli toinen lankku huonoajaa ja sitten verrattiin coupeen ja siinä oli se apparin pyörä sentin edempänä...no raaka säätö heti ja auraus koti laitteilla kuntoon ja kokeilu..muuttui kuin toiseksi autoksi..kulki suoraan ja ei vedellyt...toki renkaatkin vaikuttaa todella paljon mutta silti narinat ja etu alapallot pitää sitten olla täysin ehjät..muuten turha haaveillakaan että siitä saisi hyvän ajettavan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Pyörän kulmat on säädetty turunalueella. Mielessä on käynyt onko säätö sittenkään ollut onnistunut. Alla tiedot, mitä mieltä on raati?
Etu: Caster Vas. 10*48' Oikea 10*58'
Camber Vas. -1*10' Oikea -1*10'
Auraus Vas. 0*14' Oikea 0*13' yhteensä 0*27'
Taka: Camber Vas. -3*02' Oikea -3*04'
Auraus Vas. 0*14' Oikea 0*13' Yhteensä 0*26'
Kulkukulma 0*01'
Pyörän siirtymä edessä 9mm ja takana -6mm
KPI Vas 15*58' ja Oikea 16*17'
Summakulmat Vas. 14*48' ja oikea 15*07'
Raidevälinleveysero 12mm ja Akselivälinero 15mm
Etu: Caster Vas. 10*48' Oikea 10*58'
Camber Vas. -1*10' Oikea -1*10'
Auraus Vas. 0*14' Oikea 0*13' yhteensä 0*27'
Taka: Camber Vas. -3*02' Oikea -3*04'
Auraus Vas. 0*14' Oikea 0*13' Yhteensä 0*26'
Kulkukulma 0*01'
Pyörän siirtymä edessä 9mm ja takana -6mm
KPI Vas 15*58' ja Oikea 16*17'
Summakulmat Vas. 14*48' ja oikea 15*07'
Raidevälinleveysero 12mm ja Akselivälinero 15mm
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
ei se auta vaikka kuinka säätäis arvot kohilleen jos on väljäää alustassa. Riittää että takana vaikka alapallot siis narinat moro , onko varma ettei ne ole ?
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Aikeissa vaihtaa taakse narina helat ja pyöränlaakerit molemminpuolin. Lisä inffoa tämän suorituksen jälkeen josko se auttaisi. Voiko väljät narinahelat vaikuttaa ohjaustuntumaan niin radikaalisti? Ohjaus on todella kevyen oloinen ja todella tunnoton. tiehen ei ole sellaista totuttua tuntumaa ollenkaan?
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
harvemmin ohjaus kevyen oloinen, mikäs sen voisi sitten tehdä, onko tehostuksessa klappia jo ?
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Pieni välys tuntuu myös käydessä. Noin 2cm ohjauspyörän kehältä mitattuna. Eli ei vielä paha?
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
noooo , ei se nyt mikää miljoonan menty sitte ole mutta omiaan tuhoamaan otteen tiehen. Kiristä simpukka tai vaihda se, sitten taas jatkuu.
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Komppaan Dealeriä. Takapäätä kannattaa tutkia samalla kun vaihdat narinanivelet. Takapäässä on viisi 'tankoa' per puoli eli kaksikymmentä potentiaalista löysää kohtaa. Tukivarret taakse (poislukien alimmaisin, jonka sisempi pää on harvemmin löysä. Ulompipää on ns. narinanivel) kustantaa noin 300€.
Lisäyst: Ohjauksen hentous voi johtua renkaista ja niiden paineista.
Lisäyst: Ohjauksen hentous voi johtua renkaista ja niiden paineista.
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
En ehkä ymmärtänyt oikein, mutta narinanivel vaihdettuna W124:ään maksaa noin 70-80 € tai molemmat 120-130 €. Jos on pultti jumissa muutama kymppi lisää.Ulompipää on ns. narinanivel) kustantaa noin 300€.
wiimax.fi
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Renkaiden ilmanpainetta epäilen tai renkaiden ominaisuutta. Pysytytkö vertaamaan kesärenkaiden ajo-ominaisuuteen? Nykyisin kun suositellaan jo 2.5 ilmanpainetta ja 2.2 riittää. Huonoilla talvirenkailla kuin kuin haulien päällä ajaisi. Itellä on kokemusta jo 70-luvulta pinnatuista renkaista, yhden kuskin aika meni täysin ajamiseen. Nykyisessä 2x4:ssa on alla Pirellin 205/60 ja toimii paljon paremmin kuin kesärenkaat.
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Tarkoitti mielestäni kaikkia tankoja taakse eli tankosettiä poislukien alatukivarsi. Eli tuollaisen sarjan yhteishintaa ilman töitä.dealer kirjoitti:En ehkä ymmärtänyt oikein, mutta narinanivel vaihdettuna W124:ään maksaa noin 70-80 € tai molemmat 120-130 €. Jos on pultti jumissa muutama kymppi lisää.Ulompipää on ns. narinanivel) kustantaa noin 300€.
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Jos ohjaus pyörässä on paljon välystä niin ehdottomasti simpukan kiristys..eli niin paljon kun kevyesti aukeaa keski ruuvi ja puoli kierrosta kiinni niin ei leikkaa kiinni..tämäkin voisi olla kuumalla simpukalla eli ajaa tai käyttää tehostimen öljyt kuumaksi....tätä en ole ennen miettinyt mutta kuumana välykset pienenee ja kylmempi keli sitten sen säädön ja lämmön vaikutuksesta vielä isompi välyksen pienentyminen koska useimmiten väärin säädetty simpukka leikkaa silti kuumana..ei kylmällä öljyillä..se kertoo siitä...toki itse säädän sen kylmillä koska monesti koneesta riippuen ei sinne ole mitään asiaa kuumalla koneella mutta riippuu tieten miten ahdasta on säätää...tämä sitten AINA omalla vastuulla.
Tieten jos pallonivelissä on välystä asia erikseen...ne sieltä kuntoon.
Lankku on hyvä ajaa jos kaikki on kunnossa.
Tieten jos pallonivelissä on välystä asia erikseen...ne sieltä kuntoon.
Lankku on hyvä ajaa jos kaikki on kunnossa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 3148
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Onkos lankussa ohjausvaimenninta?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
On!
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Näemmä vaihdettu
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Miksi mennä kalleimman kautta ja vaihtaa summapelissä osia toivotaan-toivotaan ?Sample kirjoitti:Aikeissa vaihtaa taakse narina helat ja pyöränlaakerit molemminpuolin. Lisä inffoa tämän suorituksen jälkeen josko se auttaisi. Voiko väljät narinahelat vaikuttaa ohjaustuntumaan niin radikaalisti? Ohjaus on todella kevyen oloinen ja todella tunnoton. tiehen ei ole sellaista totuttua tuntumaa ollenkaan?
Ohjaussimpukan välys kyllä tuhoaa ajo-ominaisuudet tehokkaasti vaikka kaikki muu olisi kunnossa. Mainittu 2 cm siinä ja siinä miten tarkistettu onko liikaa...
wiimax.fi
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Jokunen aivan karmea 124:n ajettavuudeltaan ollut itselläki. Suurimmat syyt olleet narinanivelet ja takapään etummaiset puslat loppu jotka siin koria vasten siis ovat, sekä myös simpukan välys on myös vaikuttanut, mutta kyllä lähtisin noista peräpään välyksistä vikaa etsimään/korjaamaan.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Jep, juuri tätä tarkoitin.kardaani kirjoitti:Tarkoitti mielestäni kaikkia tankoja taakse eli tankosettiä poislukien alatukivarsi. Eli tuollaisen sarjan yhteishintaa ilman töitä.dealer kirjoitti:En ehkä ymmärtänyt oikein, mutta narinanivel vaihdettuna W124:ään maksaa noin 70-80 € tai molemmat 120-130 €. Jos on pultti jumissa muutama kymppi lisää.Ulompipää on ns. narinanivel) kustantaa noin 300€.
Omaan lankkuun vaihdoin kesällä narinapuslat, jolloin kulku parani hieman. Samalla kun napa oli alhaalta irti, huomasi selvä eron vasemman ja oikean välillä. Toinen puoli liikkui selvästi enemmän puslissaan. Siksi ostin varsisarjan, joka odottaa sopivaa vaihtohetkeä.
-
- Mersumies
- Viestit: 3148
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
pitäis lukea viestit vähän tarkemminepk kirjoitti:Näemmä vaihdettu

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?
Kiitos kaikille vastanneille ja hyvää uutta vuotta! Mersu kulkee taas suoraan, kun sain aikaiseksi vaihtaa eteen pyöränlaakerit, sillä aavistus niiden huonosta kunnosta tuntui jotenkin persuksissa. hanttarin puolen laakeri oli aivan loppu, vaikka mitään välyksiä tai ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Myös kuskin puoleinen oli jo aikansa ehtinyt pyöriä. Ohjaustuntuma tietenkin palautui erittäin hyväksi.