W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sample
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 29.11.2015 16:27

W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Sample »

Hei kaikki foorumilaiset!

Kyseessä w124 250d vuosimallia 1990. Ongelmana todella epävakaa ajettavuus ja vetely. Ohjaus on myös todella tunnoton ja kevyt.
Autoon vaihdettua osaa lähiaikoina:

- Alatukivarret eteen molemminpuolin uusilla puslilla ja alapallonivelillä
- Konin iskarit ja H&R jouset 30mm madaltavat jouset joka nurkkaan
- Ohjaukseen apusimpukan korjaus-sarja, jolla sivutuuliherkkyys saatiin kuriin ja ohjausiskunvaimennin.
- Taakse apurungon etumaiset puslat
- Joka nurkkaan jarrut rempattu

Mistä siis vikaa lähtisi etsimään? Takaa olen väljyyksiä etsinyt, mutta ei vain ole löytynyt.

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
Avatar
mihail
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 26.08.2010 21:08
Paikkakunta: Kajaani

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja mihail »

Pyöränkulmat on ilmeisesti säädetty? Veikkaan silti että caster persiillään.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18245
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alustan tarkastus ammattilaisen toimesta, sitten nelipyöräsuuntaus.
Samalla varmistaa että vanteet ovat sopivalla ET:llä ym. perusasiat.
Takapäässä luultavasti välyksiä.
wiimax.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla oli toinen lankku huonoajaa ja sitten verrattiin coupeen ja siinä oli se apparin pyörä sentin edempänä...no raaka säätö heti ja auraus koti laitteilla kuntoon ja kokeilu..muuttui kuin toiseksi autoksi..kulki suoraan ja ei vedellyt...toki renkaatkin vaikuttaa todella paljon mutta silti narinat ja etu alapallot pitää sitten olla täysin ehjät..muuten turha haaveillakaan että siitä saisi hyvän ajettavan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sample
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 29.11.2015 16:27

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Sample »

Pyörän kulmat on säädetty turunalueella. Mielessä on käynyt onko säätö sittenkään ollut onnistunut. Alla tiedot, mitä mieltä on raati?

Etu: Caster Vas. 10*48' Oikea 10*58'
Camber Vas. -1*10' Oikea -1*10'
Auraus Vas. 0*14' Oikea 0*13' yhteensä 0*27'

Taka: Camber Vas. -3*02' Oikea -3*04'
Auraus Vas. 0*14' Oikea 0*13' Yhteensä 0*26'
Kulkukulma 0*01'

Pyörän siirtymä edessä 9mm ja takana -6mm
KPI Vas 15*58' ja Oikea 16*17'
Summakulmat Vas. 14*48' ja oikea 15*07'
Raidevälinleveysero 12mm ja Akselivälinero 15mm
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja epk »

ei se auta vaikka kuinka säätäis arvot kohilleen jos on väljäää alustassa. Riittää että takana vaikka alapallot siis narinat moro , onko varma ettei ne ole ?
Avatar
Sample
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 29.11.2015 16:27

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Sample »

Aikeissa vaihtaa taakse narina helat ja pyöränlaakerit molemminpuolin. Lisä inffoa tämän suorituksen jälkeen josko se auttaisi. Voiko väljät narinahelat vaikuttaa ohjaustuntumaan niin radikaalisti? Ohjaus on todella kevyen oloinen ja todella tunnoton. tiehen ei ole sellaista totuttua tuntumaa ollenkaan?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja epk »

harvemmin ohjaus kevyen oloinen, mikäs sen voisi sitten tehdä, onko tehostuksessa klappia jo ?
Avatar
Sample
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 29.11.2015 16:27

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Sample »

Pieni välys tuntuu myös käydessä. Noin 2cm ohjauspyörän kehältä mitattuna. Eli ei vielä paha?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja epk »

noooo , ei se nyt mikää miljoonan menty sitte ole mutta omiaan tuhoamaan otteen tiehen. Kiristä simpukka tai vaihda se, sitten taas jatkuu.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 447
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Komppaan Dealeriä. Takapäätä kannattaa tutkia samalla kun vaihdat narinanivelet. Takapäässä on viisi 'tankoa' per puoli eli kaksikymmentä potentiaalista löysää kohtaa. Tukivarret taakse (poislukien alimmaisin, jonka sisempi pää on harvemmin löysä. Ulompipää on ns. narinanivel) kustantaa noin 300€.

Lisäyst: Ohjauksen hentous voi johtua renkaista ja niiden paineista.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18245
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ulompipää on ns. narinanivel) kustantaa noin 300€.
En ehkä ymmärtänyt oikein, mutta narinanivel vaihdettuna W124:ään maksaa noin 70-80 € tai molemmat 120-130 €. Jos on pultti jumissa muutama kymppi lisää.
wiimax.fi
Anders123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 19.08.2012 23:32

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Anders123 »

Renkaiden ilmanpainetta epäilen tai renkaiden ominaisuutta. Pysytytkö vertaamaan kesärenkaiden ajo-ominaisuuteen? Nykyisin kun suositellaan jo 2.5 ilmanpainetta ja 2.2 riittää. Huonoilla talvirenkailla kuin kuin haulien päällä ajaisi. Itellä on kokemusta jo 70-luvulta pinnatuista renkaista, yhden kuskin aika meni täysin ajamiseen. Nykyisessä 2x4:ssa on alla Pirellin 205/60 ja toimii paljon paremmin kuin kesärenkaat.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti:
Ulompipää on ns. narinanivel) kustantaa noin 300€.
En ehkä ymmärtänyt oikein, mutta narinanivel vaihdettuna W124:ään maksaa noin 70-80 € tai molemmat 120-130 €. Jos on pultti jumissa muutama kymppi lisää.
Tarkoitti mielestäni kaikkia tankoja taakse eli tankosettiä poislukien alatukivarsi. Eli tuollaisen sarjan yhteishintaa ilman töitä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos ohjaus pyörässä on paljon välystä niin ehdottomasti simpukan kiristys..eli niin paljon kun kevyesti aukeaa keski ruuvi ja puoli kierrosta kiinni niin ei leikkaa kiinni..tämäkin voisi olla kuumalla simpukalla eli ajaa tai käyttää tehostimen öljyt kuumaksi....tätä en ole ennen miettinyt mutta kuumana välykset pienenee ja kylmempi keli sitten sen säädön ja lämmön vaikutuksesta vielä isompi välyksen pienentyminen koska useimmiten väärin säädetty simpukka leikkaa silti kuumana..ei kylmällä öljyillä..se kertoo siitä...toki itse säädän sen kylmillä koska monesti koneesta riippuen ei sinne ole mitään asiaa kuumalla koneella mutta riippuu tieten miten ahdasta on säätää...tämä sitten AINA omalla vastuulla.
Tieten jos pallonivelissä on välystä asia erikseen...ne sieltä kuntoon.
Lankku on hyvä ajaa jos kaikki on kunnossa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3148
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Onkos lankussa ohjausvaimenninta?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1809
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja sompio »

On!
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja epk »

Näemmä vaihdettu
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18245
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sample kirjoitti:Aikeissa vaihtaa taakse narina helat ja pyöränlaakerit molemminpuolin. Lisä inffoa tämän suorituksen jälkeen josko se auttaisi. Voiko väljät narinahelat vaikuttaa ohjaustuntumaan niin radikaalisti? Ohjaus on todella kevyen oloinen ja todella tunnoton. tiehen ei ole sellaista totuttua tuntumaa ollenkaan?
Miksi mennä kalleimman kautta ja vaihtaa summapelissä osia toivotaan-toivotaan ?
Ohjaussimpukan välys kyllä tuhoaa ajo-ominaisuudet tehokkaasti vaikka kaikki muu olisi kunnossa. Mainittu 2 cm siinä ja siinä miten tarkistettu onko liikaa...
wiimax.fi
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Jokunen aivan karmea 124:n ajettavuudeltaan ollut itselläki. Suurimmat syyt olleet narinanivelet ja takapään etummaiset puslat loppu jotka siin koria vasten siis ovat, sekä myös simpukan välys on myös vaikuttanut, mutta kyllä lähtisin noista peräpään välyksistä vikaa etsimään/korjaamaan.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 447
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Efraim »

kardaani kirjoitti:
dealer kirjoitti:
Ulompipää on ns. narinanivel) kustantaa noin 300€.
En ehkä ymmärtänyt oikein, mutta narinanivel vaihdettuna W124:ään maksaa noin 70-80 € tai molemmat 120-130 €. Jos on pultti jumissa muutama kymppi lisää.
Tarkoitti mielestäni kaikkia tankoja taakse eli tankosettiä poislukien alatukivarsi. Eli tuollaisen sarjan yhteishintaa ilman töitä.
Jep, juuri tätä tarkoitin.

Omaan lankkuun vaihdoin kesällä narinapuslat, jolloin kulku parani hieman. Samalla kun napa oli alhaalta irti, huomasi selvä eron vasemman ja oikean välillä. Toinen puoli liikkui selvästi enemmän puslissaan. Siksi ostin varsisarjan, joka odottaa sopivaa vaihtohetkeä.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3148
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

epk kirjoitti:Näemmä vaihdettu
pitäis lukea viestit vähän tarkemmin :oops:
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Sample
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 29.11.2015 16:27

Re: W124 Ajettavuus todella karmea, millä kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Sample »

Kiitos kaikille vastanneille ja hyvää uutta vuotta! Mersu kulkee taas suoraan, kun sain aikaiseksi vaihtaa eteen pyöränlaakerit, sillä aavistus niiden huonosta kunnosta tuntui jotenkin persuksissa. hanttarin puolen laakeri oli aivan loppu, vaikka mitään välyksiä tai ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Myös kuskin puoleinen oli jo aikansa ehtinyt pyöriä. Ohjaustuntuma tietenkin palautui erittäin hyväksi.
Vastaa Viestiin