Öljynvaihdon jälkeisiä oireita W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 12.09.2004 16:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Öljynvaihdon jälkeisiä oireita W124

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Juu eli ajattelin kysästä että mahtaako olla ihan tervettä toimintaa kun pienen huollon jälkeen rupes nostajat naputtamaan enemmän ja samalla muutama lisä-ääni.

Auto on 300D -86 automaatti. Vaihdatin autoon moottoriöljyt, öljynsuodattimen, automaattilaatikon öljyt ja suodattimen ja polttoainesuodattimen. Autossa on ennen käytetty mobil1 0w-40 (täys-synteettistä?) Nyt sitten vaihdatin öljyt Castrol GTX Magnatec 5w-40 ja kone rupes ääntelemään vähän eritavalla.

Ennen 10tkm ajetuilla mobileilla nostojat naputti kylmänä ja kuumana vain ajoittain, naputus tuli noin 5 sekuntia sen jälkeen hiljeni 10 sekunniksi jne... Nyt uusilla Magnateceillä naputtaa kuumanakin melkein yhtä jaksoisesti ja mielestäni hieman kovemmalla äänellä. Huomasin myös tuossa öljyn määrää tarkastaessa jonkin sortin "pötpötpöt" ääntä samaan tahtiin naputuksen kanssa (huohotusta tms? en sen kummemmin ottanut selville mistä ääni tulee), tuollaista ääntä en mobileilla kuullutkaan. Mahtaako olla normaalia öljynlaadun vaihdon yhteydessä? Eli tasaantuu aikanaan?

Näiden kahden äänen lisäksi tuli vielä, joku kolmas jatkuvasti hinkkavaa/rapiseva/kahiseva ääni, ei kova mutta korvin kuultava. Sen verran tuon äänen perusteella voi paikantaa että se tulee jostakin hihnalla pyörivältä osalta. En tiedä mikä tämän äänen sai esiin mutta voisiko kyseessä olla joku flektin visko tai joku muu vastaava mistä ääni voisi lähteä. Huollossa pyörittivät flektinlavoista moottoria, jotta saivat vaihelaatikon turbiinipyörän tyhjennustulpan raon kohdalle. Voiko tuosta aiheutua vaurioita, jos pyörittää vastakkaiseen suuntaan mitä moottori pyörii? Vai saako siitä pyörittää edes moottorin kiertosuuntaan? Polttoainesuodattimen vaihdossa kippasivat polttoainetta hihnalle ja siihen ylimmälle hihnapöyrälle ja kaipa sitä muuallekin meni.

Sain kyseisien huoltojen tehneeltä korjaamolta aika huonohkoa palvelua eivät edes tienneet korjaamolla tuosta turbiinin tulpasta että sielä sellainen on, piti siitä oikein itse sanoa.

:roll:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Öljynvaihdon jälkeisiä oireita W124

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jussi kirjoitti:Ennen 10tkm ajetuilla mobileilla nostojat naputti kylmänä ja kuumana vain ajoittain, naputus tuli noin 5 sekuntia sen jälkeen hiljeni 10 sekunniksi jne... Nyt uusilla Magnateceillä naputtaa kuumanakin melkein yhtä jaksoisesti ja mielestäni hieman kovemmalla äänellä. Huomasin myös tuossa öljyn määrää tarkastaessa jonkin sortin "pötpötpöt" ääntä samaan tahtiin naputuksen kanssa (huohotusta tms? en sen kummemmin ottanut selville mistä ääni tulee), tuollaista ääntä en mobileilla kuullutkaan. Mahtaako olla normaalia öljynlaadun vaihdon yhteydessä? Eli tasaantuu aikanaan?
Noista muista mainitsemistasi ongelmista en tiedä, mutta ÄLÄ VAIHDA ÖLJYLAATUA TAI ÖLJYMERKKIÄ ilman hyvää syytä.
Itse olen pilannut kaksi hyvää dieselmoottoria moisella toimella ennen kuin uskoin asian.
4l öljyä per 40 km oli kulutus pahimmillaan.
Vain öljymerkin ja laadunvaihdon takia.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
sku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ma 12.04.2004 12:21
Paikkakunta: vaasa

Re: Öljynvaihdon jälkeisiä oireita W124

Viesti Kirjoittaja sku »

Ari66 kirjoitti:
Jussi kirjoitti:Ennen 10tkm ajetuilla mobileilla nostojat naputti kylmänä ja kuumana vain ajoittain, naputus tuli noin 5 sekuntia sen jälkeen hiljeni 10 sekunniksi jne... Nyt uusilla Magnateceillä naputtaa kuumanakin melkein yhtä jaksoisesti ja mielestäni hieman kovemmalla äänellä. Huomasin myös tuossa öljyn määrää tarkastaessa jonkin sortin "pötpötpöt" ääntä samaan tahtiin naputuksen kanssa (huohotusta tms? en sen kummemmin ottanut selville mistä ääni tulee), tuollaista ääntä en mobileilla kuullutkaan. Mahtaako olla normaalia öljynlaadun vaihdon yhteydessä? Eli tasaantuu aikanaan?
Noista muista mainitsemistasi ongelmista en tiedä, mutta ÄLÄ VAIHDA ÖLJYLAATUA TAI ÖLJYMERKKIÄ ilman hyvää syytä.
Itse olen pilannut kaksi hyvää dieselmoottoria moisella toimella ennen kuin uskoin asian.
4l öljyä per 40 km oli kulutus pahimmillaan.
Vain öljymerkin ja laadunvaihdon takia.
mä en oo ikinä huomannu mitää vikaa tulleen autoon jos oon vaihtanu öljy merkkiä mut en oo vaihtanukkaa kuin shellin öljyihin ja nykyises autos mobilin öljyyn
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
Avatar
KK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 11.06.2004 00:36
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja KK »

Nyt sitten vaihdatin öljyt Castrol GTX Magnatec 5w-40 ja kone rupes ääntelemään vähän eritavalla.
Sama vika rahikaisella. Autona on tosin 260E, mutta mullakin alkoi kyseisten öljyjen vaihdon jälkeen venttiilinnostajat naputtamaan. Ei se kuitenkaan naputa kuin kylmänä, lämmetessään sitten hiljenee. Ärsyttävä piirre muuten hyvässä autossa tuo naputus... :cry:
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva043.jpg]Nissan 200sx -93[/url]
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_0178.jpg]VW Golf Cabriolet -80[/url]
Fiat 127 -78
Perheessä lisäksi [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva006.jpg]MB C 200 CDI -00[/url]

Ex [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_2306.jpg]MB 260EA -87[/url]
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Sen äänen voi aiheuttaa hihnankiristimen iskunvaimennin. Kokeile painaa sitä isolla meisselillä kevyseti sivuttain. Häviääkö ääni? Loppunsa edellä ollut iskunvaimennin on voinut suuttua kun moottoria on pyöritetty vesipumpusta, jolloin hihna on välittänyt koko voiman. Normaalisti moottoria pyöritetään kampiakselin päästä tai hammaskehältä.

Öljyt vaikuttavat juurikin noihin nostajiin .Ne ovat aika herkkiä naputtelemaan.Se vaiva ei poistu varmasti muuten kuin vaihtamalla kaikki. Öljymerkin vaihto voi ehkä auttaa hetken.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Huollossa pyörittivät flektinlavoista moottoria, jotta saivat vaihelaatikon turbiinipyörän tyhjennustulpan raon kohdalle. Voiko tuosta aiheutua vaurioita, jos pyörittää vastakkaiseen suuntaan mitä moottori pyörii?"

Ei sitä moottoria voi flektinlavoista pyörittää. :shock:

Moottorissa ei saa olla yhtään liikaa öljyä, liika aiheuttaa nostajien naputusta.
wiimax.fi
Avatar
Jussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 12.09.2004 16:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Hmm, ei voi flektin lavoista pyörittää? Mistähän se huoltamon kaveri sitä sitten pyöritti kun kaksin käsin otti kiinni jostakin flektin tinoilta ja sai sen tulpan kohdalleen?

Tulin tuossa juuri töistä ja kuullostelin hieman moottorin ääniä. Ehkäpä naputus oli hieman laantunut eilisestä. Kohta lähden uudestaan liikenteeseen ja täytyy kuunnella vielä tarkemmin pidemmän ajon jälkeen.

Niin ja tuosta öljynlaadun vaihdosta, että sen takia sitä vaihdoin kun 0w-40 mobilit on aika tyyristä "perus" öljyksi, lieneekö johtuu niiden harvinaisuudesta tms? 48e 4l pönikkä ja jotakin huhua kuullut että tuollanen olis liian ohkasta ja tulee pian kurkistelemaan kannen välistä ennen aikojaan. Ja tuo nykyinen Castrol öljy oli hinnaltaan 29e~ 4l. No laitan lisää juttua kunhan saan noilla öljyillä ajettua enemmän, onko vieny öljyä miten ja miten on äänten kanssa käynyt.
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Juh

Viesti Kirjoittaja -O- »

Samaa naputusta täälläkin, siis nostajista. 296 tkm mennyt

Vanhoilla öljyillä ( Mobil RF 1) naputti noin 2-4 sek. kylmänä
Uusilla Shell joku ultra advance turhan kauan....ihan kuin tuo uusi suodatinkaan ei pitäisi kovin kauaa paineita sisällään...
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Vaihettiin 300 TDT:iin shellin synteettiset tänään ja kas kummaa, yksi ajoittain naputellut nostin on ollut ainakin toistaiseksi ihan vaiti ? Eka kokemus shellin litkuista vaikutta ainakin vielä hyvälle.

Kunhan ei pese konetta niin että kohta kanki lentää :-)
Avatar
Jussi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 12.09.2004 16:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

No niin taisi tuo naputusten kauhistelu olla turhaa hämästelyä. Tällä hetkellä kone naputtaa kylmänä mutta kuumaksi kun ajaa niin naputukset vähiää aivan olemattomiin.

Hihnalta kyllä vielä tulee se sama ääni. Pitää siitä ottaa vielä selkoo mikä sen aiheuttaa... Ja tarkkailla sitä öljyn kulutusta.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Jussi kirjoitti:Mistähän se huoltamon kaveri sitä sitten pyöritti kun kaksin käsin otti kiinni jostakin flektin tinoilta ja sai sen tulpan kohdalleen?
Oiskohan tuolla ollut jonkin sortin vipuvarsi kampiakselin pultin nokassa :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Mulla oli aikoinaan samoja naputus-ongelmia. Siis kylmänä napsutteli muutaman sekunnin, joskus joku vähän pitempään. Ajettu silloin vajaa 400tkm.
Mobil 1 Rally formulalla naputti vähiten. Vaikka Mobililla oli ajettu 10tkm ja kun laittoi uudet jotkut (en muista merkkiä) öljyt niin naputti pitempään.

Sitten viimein kypsyin ja vaihdoin ne nostimet (tai oikeastaan venttiilin tasaimethan ne on)
Siihen loppui naputtelut. Nyt on ihan sama mitä litkua laittaa koneeseen, on hiljainen !

Eli tasaimet vaihtoon. Helppo vaihtaa ja maksaa jotain päälle kympin kpl.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Vastaa Viestiin