S210 iskunvaimennus
S210 iskunvaimennus
Vähitellen tai ainakin enenevässä määrin on alkanut farmarimersun iskunvaimennus tuntua heikentyneen takana. Takapään vaimennus tuntuu siten heikolta, että joka kuopassa tai töyssyssä takapää "hyppii" ylenmääräisesti. Peräpää tuntuu löysältä ei kovalta. Kaasupallojen kalvovika ilmenee yleensä siis jousituksen kovuutena? Voiko siis olla pallovika? Entä tasonsäädön venttiili taka-akselilla? Molemmat puolet tuntuvat samalta, joten jokin yhteinen vika siinä voisi olla. Perusasiat on muuten kunnossa, eli esim vuotoja ulospäin ei ole, eikä kuulu erityisiä ääniä. En ole ajanut painavilla kuormilla, joten perän oikeaan korkeuteen en osaa nyt sanoa mitään.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 61
- Liittynyt: Su 06.11.2011 11:19
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: S210 iskunvaimennus
Kaasupallot vaihtoon niin vika korjaantuu. Samanlainen vika oli omassa autossa pallot vaihtamalla vika korjaantui.
Re: S210 iskunvaimennus
Onko noille palloille jotain helppoa keinoa testata toimintaa, jotta voisi varmistua? Vaiko vain vaihtamalla ja koeajamalla?
Re: S210 iskunvaimennus
Pallon kunnon voi todeta tai kumpi on rikki niin banjo pultti pois ja työntää sinne sisään meisselin joka mahtuu reiästä...jos se on ehjä menee meisseli noin 4cm sisään...kuitenkin vähemmän kuin ehjässä......jos enemmän on kalvo ja kaasut pois
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: S210 iskunvaimennus
Onkos kokemusta, kuinka helposti aukeaa noi liitokset? Iskarit olen joskus vaihtanut, ja niiden liitokset aukesivat ongelmitta. Banjopultti voi vielä olla aika helppo, mutta se toinen liitos...atlas kirjoitti:Pallon kunnon voi todeta tai kumpi on rikki niin banjo pultti pois ja työntää sinne sisään meisselin joka mahtuu reiästä...jos se on ehjä menee meisseli noin 4cm sisään...kuitenkin vähemmän kuin ehjässä......jos enemmän on kalvo ja kaasut pois
Re: S210 iskunvaimennus
Jos ei ole ikinä avattu niin on vaara että putket poikki..pillillä kuumaa ja auki..ainut vaihto ehto.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: S210 iskunvaimennus
Ihan en tästä pallohommasta saanut koppia. Toihan tarkoittaisi käytännössä, että molemmat pallot olisivat kuluneet tasatahtia, eli käytännössä hajonneet yhtäaikaa. Aika tasalaatuista. Toinen seikka on, että eikös kaasupallot ole enemmänkin osa jousitusta eikä vaimennusta. Kaasujen vähetessä jousitus pehmenisi, mutta siltihän vaimennuksen pitäisi toimia melkein kuin ehjänäkin. Ja vielä kysymys: onko hydraulineste osana vaimennusta vai vaikuttaako se vain takajousituksen korkeuteen?
Re: S210 iskunvaimennus
[quote="tehodia"]Ihan en tästä pallohommasta saanut koppia. Toihan tarkoittaisi käytännössä, että molemmat pallot olisivat kuluneet tasatahtia, eli käytännössä hajonneet yhtäaikaa. Aika tasalaatuista. Toinen seikka on, että eikös kaasupallot ole enemmänkin osa jousitusta eikä vaimennusta. Kaasujen vähetessä jousitus pehmenisi, mutta siltihän vaimennuksen pitäisi toimia melkein kuin ehjänäkin. Ja vielä kysymys: onko hydraulineste osana vaimennusta vai vaikuttaako se vain takajousituksen korkeuteen?[/quote,
Nuo kaasupallot kun on loppu, niin riittä että yksi pallo on loppu niin auto on kuin lulla,
Nuo kaasupallot kun on loppu, niin riittä että yksi pallo on loppu niin auto on kuin lulla,
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: S210 iskunvaimennus
Kaasupallo(t) on hajalla kun perä pomppii. Asiaa on oikeastaan on turha enemmälti pohtia, niin se menee.
Neste ei jousta, iskarit nostavat tason, pallosta joustaa.
Neste ei jousta, iskarit nostavat tason, pallosta joustaa.
wiimax.fi
Re: S210 iskunvaimennus
Noinhan se tietysti on, sama painehan niissä on, kun on vain yksi tasonsäätöventtiili.arska10 kirjoitti:Nuo kaasupallot kun on loppu, niin riittä että yksi pallo on loppu niin auto on kuin lulla,
Re: S210 iskunvaimennus
Voiskohan olla, että nesteen vähyys vaikutti. Iskareidenvaihdossa nestepinta jäi hiukan alle minimin ja ehkä viileämmillä ilmoilla kutistui vielä lisää. Nyt laitoin nestettä lisää maksiin asti ja pomppiminen loppui. Aika paljon muuttui.
Ehkei pallotkaan ole ihan parhaimmillaan, mutta tuolla nyt ainakin sain siirrettyä pallojen vaihtoa kesäkeleille. Tuli nimittäin just postissa uudet pallot... Niissä kalvon etäisyys liittimen ulkoreunasta on 5,8 senttiä.
Ehkei pallotkaan ole ihan parhaimmillaan, mutta tuolla nyt ainakin sain siirrettyä pallojen vaihtoa kesäkeleille. Tuli nimittäin just postissa uudet pallot... Niissä kalvon etäisyys liittimen ulkoreunasta on 5,8 senttiä.
Re: S210 iskunvaimennus
Miksiköhän tässä kohtaa puhutaan banjopultista? Eihän siinä pallossa ole kiinni mitään banjopulttia. Onko siis joissain versioissa ollut?tehodia kirjoitti:Onkos kokemusta, kuinka helposti aukeaa noi liitokset? Iskarit olen joskus vaihtanut, ja niiden liitokset aukesivat ongelmitta. Banjopultti voi vielä olla aika helppo, mutta se toinen liitos...atlas kirjoitti:Pallon kunnon voi todeta tai kumpi on rikki niin banjo pultti pois ja työntää sinne sisään meisselin joka mahtuu reiästä...jos se on ehjä menee meisseli noin 4cm sisään...kuitenkin vähemmän kuin ehjässä......jos enemmän on kalvo ja kaasut pois
Ja toinen juttu. "...jos enemmän on kalvo ja kaasut pois". Siis tuossa uudessahan on enemmän kuin 4 cm, kun se on 5,8 cm.
Re: S210 iskunvaimennus
En muista tarkkaan sitä etäisyyttä muta melkein pallon perälle se menee jos rikki...koska kalvo tulee typen painosta ihan lähelle sitä liitoksen suuta.
Ja pallon päässä on banjo liitin ja kupeessa kuin jarruputki.
Ja pallon päässä on banjo liitin ja kupeessa kuin jarruputki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: S210 iskunvaimennus
Eipä sillä merkitystä ole, mutta omassani ei ole banjoliittimellä. Liitos on samanlainen kuin iskarinpuoleisessa päässäkin. 124:ssä on ollut banjolla?atlas kirjoitti:En muista tarkkaan sitä etäisyyttä muta melkein pallon perälle se menee jos rikki...koska kalvo tulee typen painosta ihan lähelle sitä liitoksen suuta.
Ja pallon päässä on banjo liitin ja kupeessa kuin jarruputki.
Re: S210 iskunvaimennus
http://www.te-taxiteile.com/mercedes-te ... 2-und-w140
Eipä nuo kalliit ole. Febi Bilstein oli pari kymppiä kalliimpi kun ostin viime syksynä W124 seen.
Tietysti kolajaa myös jos iskarin alapää väljä, mutta kyllä tuo kaasupallojen vaihto on hyvä investointi.
Muutenkin S210 nestetakaiskari jousineen on parempi kuin uudempi S211 ilmapalje ja iskari.
Eipä nuo kalliit ole. Febi Bilstein oli pari kymppiä kalliimpi kun ostin viime syksynä W124 seen.
Tietysti kolajaa myös jos iskarin alapää väljä, mutta kyllä tuo kaasupallojen vaihto on hyvä investointi.
Muutenkin S210 nestetakaiskari jousineen on parempi kuin uudempi S211 ilmapalje ja iskari.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: S210 iskunvaimennus
Nyt on pallot vaihdettu. Ei riittänyt 15 cm "mittatikku" mittaamaan vanhoissa kalvojen etäisyyttä. Ainut probleemi vaihdossa oli se, että vasemmalla puolella pakoputki on vähän tiellä. Kaikki liitokset ja kiinnitysmutterit aukesivat helposti ja ehjinä. Siinä tasoanturi/-säätimessä on jokin ilmausruuvi? Onkohan se vain nesteiden tyhjentämiseen tarkoitettu?
Nyt toimii kuten pitääkin, ja se takapään lievä sivuttainen "keikkuminenkin" heitoissa palasi.
Nyt toimii kuten pitääkin, ja se takapään lievä sivuttainen "keikkuminenkin" heitoissa palasi.