S210 iskunvaimennus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Vähitellen tai ainakin enenevässä määrin on alkanut farmarimersun iskunvaimennus tuntua heikentyneen takana. Takapään vaimennus tuntuu siten heikolta, että joka kuopassa tai töyssyssä takapää "hyppii" ylenmääräisesti. Peräpää tuntuu löysältä ei kovalta. Kaasupallojen kalvovika ilmenee yleensä siis jousituksen kovuutena? Voiko siis olla pallovika? Entä tasonsäädön venttiili taka-akselilla? Molemmat puolet tuntuvat samalta, joten jokin yhteinen vika siinä voisi olla. Perusasiat on muuten kunnossa, eli esim vuotoja ulospäin ei ole, eikä kuulu erityisiä ääniä. En ole ajanut painavilla kuormilla, joten perän oikeaan korkeuteen en osaa nyt sanoa mitään.
Laattaselkä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 06.11.2011 11:19
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja Laattaselkä »

Kaasupallot vaihtoon niin vika korjaantuu. Samanlainen vika oli omassa autossa pallot vaihtamalla vika korjaantui.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Onko noille palloille jotain helppoa keinoa testata toimintaa, jotta voisi varmistua? Vaiko vain vaihtamalla ja koeajamalla?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pallon kunnon voi todeta tai kumpi on rikki niin banjo pultti pois ja työntää sinne sisään meisselin joka mahtuu reiästä...jos se on ehjä menee meisseli noin 4cm sisään...kuitenkin vähemmän kuin ehjässä......jos enemmän on kalvo ja kaasut pois
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja tehodia »

atlas kirjoitti:Pallon kunnon voi todeta tai kumpi on rikki niin banjo pultti pois ja työntää sinne sisään meisselin joka mahtuu reiästä...jos se on ehjä menee meisseli noin 4cm sisään...kuitenkin vähemmän kuin ehjässä......jos enemmän on kalvo ja kaasut pois
Onkos kokemusta, kuinka helposti aukeaa noi liitokset? Iskarit olen joskus vaihtanut, ja niiden liitokset aukesivat ongelmitta. Banjopultti voi vielä olla aika helppo, mutta se toinen liitos...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos ei ole ikinä avattu niin on vaara että putket poikki..pillillä kuumaa ja auki..ainut vaihto ehto.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Ihan en tästä pallohommasta saanut koppia. Toihan tarkoittaisi käytännössä, että molemmat pallot olisivat kuluneet tasatahtia, eli käytännössä hajonneet yhtäaikaa. Aika tasalaatuista. Toinen seikka on, että eikös kaasupallot ole enemmänkin osa jousitusta eikä vaimennusta. Kaasujen vähetessä jousitus pehmenisi, mutta siltihän vaimennuksen pitäisi toimia melkein kuin ehjänäkin. Ja vielä kysymys: onko hydraulineste osana vaimennusta vai vaikuttaako se vain takajousituksen korkeuteen?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

[quote="tehodia"]Ihan en tästä pallohommasta saanut koppia. Toihan tarkoittaisi käytännössä, että molemmat pallot olisivat kuluneet tasatahtia, eli käytännössä hajonneet yhtäaikaa. Aika tasalaatuista. Toinen seikka on, että eikös kaasupallot ole enemmänkin osa jousitusta eikä vaimennusta. Kaasujen vähetessä jousitus pehmenisi, mutta siltihän vaimennuksen pitäisi toimia melkein kuin ehjänäkin. Ja vielä kysymys: onko hydraulineste osana vaimennusta vai vaikuttaako se vain takajousituksen korkeuteen?[/quote,
Nuo kaasupallot kun on loppu, niin riittä että yksi pallo on loppu niin auto on kuin lulla,
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaasupallo(t) on hajalla kun perä pomppii. Asiaa on oikeastaan on turha enemmälti pohtia, niin se menee.
Neste ei jousta, iskarit nostavat tason, pallosta joustaa.
wiimax.fi
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja tehodia »

arska10 kirjoitti:Nuo kaasupallot kun on loppu, niin riittä että yksi pallo on loppu niin auto on kuin lulla,
Noinhan se tietysti on, sama painehan niissä on, kun on vain yksi tasonsäätöventtiili.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Voiskohan olla, että nesteen vähyys vaikutti. Iskareidenvaihdossa nestepinta jäi hiukan alle minimin ja ehkä viileämmillä ilmoilla kutistui vielä lisää. Nyt laitoin nestettä lisää maksiin asti ja pomppiminen loppui. Aika paljon muuttui.

Ehkei pallotkaan ole ihan parhaimmillaan, mutta tuolla nyt ainakin sain siirrettyä pallojen vaihtoa kesäkeleille. Tuli nimittäin just postissa uudet pallot... Niissä kalvon etäisyys liittimen ulkoreunasta on 5,8 senttiä.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja tehodia »

tehodia kirjoitti:
atlas kirjoitti:Pallon kunnon voi todeta tai kumpi on rikki niin banjo pultti pois ja työntää sinne sisään meisselin joka mahtuu reiästä...jos se on ehjä menee meisseli noin 4cm sisään...kuitenkin vähemmän kuin ehjässä......jos enemmän on kalvo ja kaasut pois
Onkos kokemusta, kuinka helposti aukeaa noi liitokset? Iskarit olen joskus vaihtanut, ja niiden liitokset aukesivat ongelmitta. Banjopultti voi vielä olla aika helppo, mutta se toinen liitos...
Miksiköhän tässä kohtaa puhutaan banjopultista? Eihän siinä pallossa ole kiinni mitään banjopulttia. Onko siis joissain versioissa ollut?

Ja toinen juttu. "...jos enemmän on kalvo ja kaasut pois". Siis tuossa uudessahan on enemmän kuin 4 cm, kun se on 5,8 cm.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja atlas »

En muista tarkkaan sitä etäisyyttä muta melkein pallon perälle se menee jos rikki...koska kalvo tulee typen painosta ihan lähelle sitä liitoksen suuta.
Ja pallon päässä on banjo liitin ja kupeessa kuin jarruputki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja tehodia »

atlas kirjoitti:En muista tarkkaan sitä etäisyyttä muta melkein pallon perälle se menee jos rikki...koska kalvo tulee typen painosta ihan lähelle sitä liitoksen suuta.
Ja pallon päässä on banjo liitin ja kupeessa kuin jarruputki.
Eipä sillä merkitystä ole, mutta omassani ei ole banjoliittimellä. Liitos on samanlainen kuin iskarinpuoleisessa päässäkin. 124:ssä on ollut banjolla?
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja illinois »

http://www.te-taxiteile.com/mercedes-te ... 2-und-w140

Eipä nuo kalliit ole. Febi Bilstein oli pari kymppiä kalliimpi kun ostin viime syksynä W124 seen.
Tietysti kolajaa myös jos iskarin alapää väljä, mutta kyllä tuo kaasupallojen vaihto on hyvä investointi.
Muutenkin S210 nestetakaiskari jousineen on parempi kuin uudempi S211 ilmapalje ja iskari.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: S210 iskunvaimennus

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Nyt on pallot vaihdettu. Ei riittänyt 15 cm "mittatikku" mittaamaan vanhoissa kalvojen etäisyyttä. Ainut probleemi vaihdossa oli se, että vasemmalla puolella pakoputki on vähän tiellä. Kaikki liitokset ja kiinnitysmutterit aukesivat helposti ja ehjinä. Siinä tasoanturi/-säätimessä on jokin ilmausruuvi? Onkohan se vain nesteiden tyhjentämiseen tarkoitettu?

Nyt toimii kuten pitääkin, ja se takapään lievä sivuttainen "keikkuminenkin" heitoissa palasi.
Vastaa Viestiin