Pistipä mietityttämään lämmittimen valinta. Autotarvikeliikkeestä ostin sen ihmeemmin kyselemättä lämmittimen mikä tulee lohkoon kiinni. Vein auton huoltoon ja asentaja suositteli lämmitintä mikä tulee alavesiletkuun kiinni. On ensinnäkin tosi ahdas paikka siellä lohkonkyljessä sekä liian kuuma. Teettää myös enemmän työtä, mutta maksajahan olen minä!
Autoni E-sarjan 270 T CDI -99. Minkälaisia kokemuksia ja valintoja on muilla?
Kaikissa omat hyvät ja huonot puolensa... Jos vesilämppärin laitat letkujen väliin niin melkein kannattaa samalla kaataa esim Forten Radiator Stop Leak -nimistä ainetta ainakin puolen pullollista jäähdytinnesteen sekaan, nostaa jäähdytinnesteen pintapainetta ja näin ollen ei vuoda niin helposti..
ap65 kirjoitti:Pistipä mietityttämään lämmittimen valinta. Autotarvikeliikkeestä ostin sen ihmeemmin kyselemättä lämmittimen mikä tulee lohkoon kiinni. Vein auton huoltoon ja asentaja suositteli lämmitintä mikä tulee alavesiletkuun kiinni. On ensinnäkin tosi ahdas paikka siellä lohkonkyljessä sekä liian kuuma. Teettää myös enemmän työtä, mutta maksajahan olen minä!
Autoni E-sarjan 270 T CDI -99. Minkälaisia kokemuksia ja valintoja on muilla?
Oma autoni on tosin 300turbodiesel, mutta kyllä siihen laitettiin sinne lohkon kylkeen kiinni. Taisi olla ihan viimeinen reikä siellä koneen takaosassa. Onahan siinä liki turbon alla kuuma paikka, mutta siihen väliin laittaa semmoisen lämmönsuojalevyn.
Lohkon kylkeen lämmittimen laittaa noin tunnissa, niin ettei se kovin paljon kalliimmaksi tule.
Yhtään vastusta en muista CDI:hin vaihdetun, vaikka se on kuumassa paikassa; ilmeisesti vastus kestää kuumuuden hyvin.
Lohkoon, aina kun on mahdollista. Letkulämmittimet on aikamoisia leluja, koupeen laittelin letkulämmittimen ja lämmittihän se sen letkun siitä kohtaa missä oli kiinni mutta ideahan on siinä että se laittaisi nesteen kiertämään ja ainakaan minulla tuo ei toiminut oletetulla tavalla. Laiska asentaja saattaa suositella tuota letkulämppäriä mutta itse ottaisin kyllä lohkoon, hinta on kuitenkin suunnilleen sama mutta hyötysuhde moninkertainen. Tai jos oikein perusteelliseksi alkaa niin laittaa sitten molemmat ja samaan syssyyn vielä lämmittimeen asennetava akkulaturi.
Meilläpäin laiskat asentajat laittaa säteilylämmittimiä öljypohjaan, särmät jätkät sit taas letkulämppäreitä Ei viittis lutrata sen jäähdytinnesteen kanssa.
Ei vaan, ainakin volkkarin ja audin nykypäivän lämmittimet on melkein kaikki noita öljypohjaan laitettavia säteilylämmittimiä, tottakai myös poikkeuksia on. Noita lohkon kylkeen laitettavia on aika vähän enää käytössä. V6 bensakoneisiin niitä on vielä laitettu ainakin...
Osaan VAGin (Audi,Vokkkari jne) uusiin moottoreihin ei ole mahdollista asentaa kuin säteilylämmitin öljypohjaan.
Lohkoon asennettava vastus ei käy siitä syystä että moottorin lohko on valuteknisistä syistä muodoltaan sellainen ettei sieltä löydy vastukselle sopivaa paikkaa.
Letkulämmitin puolestaan ei käy siksi että se sotkee moottorin ohjaus-/valvontaeletroniikan. Eli nesteen lämpötilaerot ovat eri antureilla sen verran suuret että eletkroniikka tulkitsee asian siten että neste ei kierrä ja ei anna moottorin pahimmillaan edes käynnistyä.
Öljypohjaan tuleva säteilylämmitin siis jää ainoaksi vaihtoehdoksi osaan VAG-moottoreita..tosin kyseinen lämmitin lämmittää lähinnä kuskin mieltä..moottorin lämmittämisen kanssa se on jokseenkin yhtä tyhjän kanssa.
Käyttökokemukseksi oman kiesinkin osalta on jäänyt se, että tuo letkulämmitin on aikalailla yhtä tyhjän kanssa. Lähinnä konepelti pysyy sulana. Moottori lämpeää meinaan melko nopeasti muutenkin, sekä ilman lämmitinta että sen kanssa. Kovilla pakkasilla (-20) olen havainnut lämmittimellä vaikutusta.
Hankin myös aikanaan tuon letkulämmittimen asentajan narinoiden perusteella. Paikka vastukselle hankala, moottorin perässä ja kuulemma "puoli konettta pitäisi purkaa".