Lohkolämmittimestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ap65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 27.08.2004 22:15
Paikkakunta: oulu

Lohkolämmittimestä

Viesti Kirjoittaja ap65 »

Pistipä mietityttämään lämmittimen valinta. Autotarvikeliikkeestä ostin sen ihmeemmin kyselemättä lämmittimen mikä tulee lohkoon kiinni. Vein auton huoltoon ja asentaja suositteli lämmitintä mikä tulee alavesiletkuun kiinni. On ensinnäkin tosi ahdas paikka siellä lohkonkyljessä sekä liian kuuma. Teettää myös enemmän työtä, mutta maksajahan olen minä!
Autoni E-sarjan 270 T CDI -99. Minkälaisia kokemuksia ja valintoja on muilla? :?
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Kaikissa omat hyvät ja huonot puolensa... Jos vesilämppärin laitat letkujen väliin niin melkein kannattaa samalla kaataa esim Forten Radiator Stop Leak -nimistä ainetta ainakin puolen pullollista jäähdytinnesteen sekaan, nostaa jäähdytinnesteen pintapainetta ja näin ollen ei vuoda niin helposti..
Passat Variant 1.9TDI 2001
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Lohkolämmittimestä

Viesti Kirjoittaja tehodia »

ap65 kirjoitti:Pistipä mietityttämään lämmittimen valinta. Autotarvikeliikkeestä ostin sen ihmeemmin kyselemättä lämmittimen mikä tulee lohkoon kiinni. Vein auton huoltoon ja asentaja suositteli lämmitintä mikä tulee alavesiletkuun kiinni. On ensinnäkin tosi ahdas paikka siellä lohkonkyljessä sekä liian kuuma. Teettää myös enemmän työtä, mutta maksajahan olen minä!
Autoni E-sarjan 270 T CDI -99. Minkälaisia kokemuksia ja valintoja on muilla? :?
Oma autoni on tosin 300turbodiesel, mutta kyllä siihen laitettiin sinne lohkon kylkeen kiinni. Taisi olla ihan viimeinen reikä siellä koneen takaosassa. Onahan siinä liki turbon alla kuuma paikka, mutta siihen väliin laittaa semmoisen lämmönsuojalevyn.
ppj50
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: To 13.11.2003 19:35

Viesti Kirjoittaja ppj50 »

www.defa.com/doc/200/265.pdf Lohkolämmittimien sijoituspaikkoja.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17294
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lohkon kylkeen lämmittimen laittaa noin tunnissa, niin ettei se kovin paljon kalliimmaksi tule.
Yhtään vastusta en muista CDI:hin vaihdetun, vaikka se on kuumassa paikassa; ilmeisesti vastus kestää kuumuuden hyvin.
wiimax.fi
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Lohkoon, aina kun on mahdollista. Letkulämmittimet on aikamoisia leluja, koupeen laittelin letkulämmittimen ja lämmittihän se sen letkun siitä kohtaa missä oli kiinni mutta ideahan on siinä että se laittaisi nesteen kiertämään ja ainakaan minulla tuo ei toiminut oletetulla tavalla. Laiska asentaja saattaa suositella tuota letkulämppäriä mutta itse ottaisin kyllä lohkoon, hinta on kuitenkin suunnilleen sama mutta hyötysuhde moninkertainen. Tai jos oikein perusteelliseksi alkaa niin laittaa sitten molemmat ja samaan syssyyn vielä lämmittimeen asennetava akkulaturi.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Meilläpäin laiskat asentajat laittaa säteilylämmittimiä öljypohjaan, särmät jätkät sit taas letkulämppäreitä :D Ei viittis lutrata sen jäähdytinnesteen kanssa.

Ei vaan, ainakin volkkarin ja audin nykypäivän lämmittimet on melkein kaikki noita öljypohjaan laitettavia säteilylämmittimiä, tottakai myös poikkeuksia on. Noita lohkon kylkeen laitettavia on aika vähän enää käytössä. V6 bensakoneisiin niitä on vielä laitettu ainakin...
Passat Variant 1.9TDI 2001
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Nuo audin/volkkarin letkulämmittimet (defa)ei kestä kuin muutaman vuoden,
o-rengas tiiviste alkaa vuotamaan.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Osaan VAGin (Audi,Vokkkari jne) uusiin moottoreihin ei ole mahdollista asentaa kuin säteilylämmitin öljypohjaan.
Lohkoon asennettava vastus ei käy siitä syystä että moottorin lohko on valuteknisistä syistä muodoltaan sellainen ettei sieltä löydy vastukselle sopivaa paikkaa.
Letkulämmitin puolestaan ei käy siksi että se sotkee moottorin ohjaus-/valvontaeletroniikan. Eli nesteen lämpötilaerot ovat eri antureilla sen verran suuret että eletkroniikka tulkitsee asian siten että neste ei kierrä ja ei anna moottorin pahimmillaan edes käynnistyä.
Öljypohjaan tuleva säteilylämmitin siis jää ainoaksi vaihtoehdoksi osaan VAG-moottoreita..tosin kyseinen lämmitin lämmittää lähinnä kuskin mieltä..moottorin lämmittämisen kanssa se on jokseenkin yhtä tyhjän kanssa.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Nuo audin/volkkarin letkulämmittimet (defa)ei kestä kuin muutaman vuoden,
o-rengas tiiviste alkaa vuotamaan
Niitäkin on erimallisia. Se "tornimallinen", eli semmonen iso mötikkä, alkaa tosiaan aina vuotamaan ennemmin tai myöhemmin.

Ja juu esimerkiksi Poloista otettiin moottorilämmittimiä pois ku sekotti moottorinohjauksen.
Passat Variant 1.9TDI 2001
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Käyttökokemukseksi oman kiesinkin osalta on jäänyt se, että tuo letkulämmitin on aikalailla yhtä tyhjän kanssa. Lähinnä konepelti pysyy sulana. Moottori lämpeää meinaan melko nopeasti muutenkin, sekä ilman lämmitinta että sen kanssa. Kovilla pakkasilla (-20) olen havainnut lämmittimellä vaikutusta.

Hankin myös aikanaan tuon letkulämmittimen asentajan narinoiden perusteella. Paikka vastukselle hankala, moottorin perässä ja kuulemma "puoli konettta pitäisi purkaa".
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Vastaa Viestiin