S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja esapk »

Terve!
Olisi tarkoitus ostaa S-sarjan Mersu vuosituhannen vaihteesta eli W220. Pitäisi vaan päättää, mikä olisi järkevin ostos. Seuraavat vaihtoehdot ovat pyörineet mielessä: Bensapuolelta 430/500 ja dieseleistä 320/400 CDI.
Bensakoneet ilmeisestikin perustuvat samaan peruskonstruktioon, toinen on vain kasvatettu suuremmaksi. Dieselit ovat taas selvästi toisistaan poikkeavia, toinen suora kutonen (myöhemmin kai V6) ja toinen V8. Menikö oikein?
Tehoa siis saa olla vaikkei sitä tulisi käytettyäkään. Ihan karvalakkia en ole nyt hakemassa, kerrankin.. :)
Olen jostain saanut sellaisen käsityksen, että tuo 400 CDI on potentiaalinen pommi johtuen hyvin rajallisesta nokkaketjun kestosta. Venyy ja pitäsi olla vaihtamassa melkein kuin hihnaa. Pitääkö tämä käsitys paikkansa? Jos näin niin kauanko se oikeasti kestää ennen kuin alkaa tulla ongelmia?
Vaihtokustannukset?
Onko tilannetta saatu korjattua jostain vuosimallista/moottoriversiosta alkaen? Entisenä jenkkimiehenä kuitenkin tuo V8 kiinnostaisi.
Onko sama "ongelma" myös bensakoneissa?
Mitä muuta huomioitavaa näissä vaihtoehdoissa on? Mihin kaikkeen voi varautua?
Kiitokset kaikista mahdollisista asiaan liittyvistä tiedoista.
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja acparma »

Sen verran pystyn jelppiä, että V8 (M113) bensat ja myös R6 (OM613 ja OM648) diiselikoneet erittäin kestäviä. W220 ei ole V6 dieselkonetta.
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja noroljan »

V8 Bensat tosiaan hyviä moottoreita. V8 CDI haasteellisempi, vaikkei omaa kokemusta siitä olekkaan, toisin sanoen ainakin itselle ollut vaihtoehtona jopa liian haasteellinen. V12 Kanssa aika huono tai ainakin kallis korjata tyyppivikoineen (vaikkei se vaihtoehtona ollutkaan.)

V8 Bensa rintamalta löytyy ehkä helpommin paremmin varustettuja yksilöitä, kun 320 CDI:iit.

E: Tossa ilta lukemista: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=600" onclick="window.open(this.href);return false;
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja esapk »

Pahat kielet juoruavat, että tuo W220 olisi huonoin MB koppa koskaan. Ruostuu jne. Onko siinä oikeasti mitään perää?
Onhan se selvästi kevyempi kuin edeltäjänsä (W140) ja jopa sisältä ainakin yhtä tilava? Mistä moinen negatiivinen arvostelu johtuu? Onko mitään oikeita perusteita?
Mielipiteitä siitä?
Ilipo57
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 10.11.2014 18:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja Ilipo57 »

S320:n kuutosessa alakierrosten vääntöä ainakin saman verran kuin perusjenkkien kaseissa, ja V6:n konehuoneessa on tilaa tehdä huoltoja helpommin, kone lienee paras Mersun tähän asti valmistamista, aikanaan palkittiin peräkkäisinä vuosina parhaana moottorikonstruktiona. Koska kyseessä on ns. loistoauto, ei sen tarvitse kaikkien raasereiden kanssa kilpaillakaan, arvokkaampi meno kuvastaa paremmin omistajansa arvomaailmaa...

Näissä on syyttä lukea ohjekirja ja foorumilaisten kokemukset ennen kuin tekee mitään, ja tietotekniikan kuukautiskierrolle pitää kyetä antamaan ymmärrystä. Pre facelifteissa virtaa kuluu vaikka auto on parkkiksella. Jos seisoo muutaman päivän pitää ladata akkua.

Oma on aikanaan ruostesuojattu 2008 saavuttuaan Suomeen, uusintakäsittely -15. Muutoin ruostuu.
W220 S320 -99
W164 ML500 -06
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja esapk »

MIkä olisi se ajomäärä 5.0 bensakasille, joka pistäisi jo miettimään, kannattaako ostaa ollenkaan? Itsellä kilometerejä tulee selvästi alle 10 tkm per vuosi, mikä on aika vähän. Ei välttämättä tule edes ympärivuotiseen käyttöön vaan "talviauto" on yhä olemassa. Jossain kai tulee kuitenkin järkevyyden raja vastaan tässäkin. Eivät liene halpoja kunnostaa..
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja esapk »

Ja miten se on sen V8-dieselin (etenkin juuri sen) nokkaketjun kanssa? Onko se tosiaan se kompastuskivi tässä? Helvetillisen pituinen ketju venyy eikä sille mitään voi? Hyppää hampaan yli ja se on siinä?
Myykää sitten joku minulle sitten joku 5.0- bensakasi.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja noroljan »

esapk kirjoitti:MIkä olisi se ajomäärä 5.0 bensakasille, joka pistäisi jo miettimään, kannattaako ostaa ollenkaan? Itsellä kilometerejä tulee selvästi alle 10 tkm per vuosi, mikä on aika vähän. Ei välttämättä tule edes ympärivuotiseen käyttöön vaan "talviauto" on yhä olemassa. Jossain kai tulee kuitenkin järkevyyden raja vastaan tässäkin. Eivät liene halpoja kunnostaa..
V8 bensa menee matkapainotteisessa ajossa jonnekkin 8.5l/100km paikkeille. Riippuu toki ajosta. Motarilla kulutus samanverran, kun joku 1.4 golffi vie :)

Mitään kallistahan tuossa moottorissa ei ole. ollut 350 tkm ajettu 5.0 ja Secci projektissa 200 tkm ajettu. Tulppia on paljon, mutta kustannus ei kovin paha ole... Ei ole oikeastaan koskaan ollut moottorissa mitään vikaa.

E: ja kyllä tuo koppa ruostuu. Facelift kuulemma vähemmän, muttei ole siitäkään kokemusta. tunkin nostopisteet pahimmat, kun niitä ei näe ilman että purkaa pohjasta muovit ja helmat pois. Pinta ruosteet sitten näkeekin jo silmällä. lokarit ja kontin alaosa ainakin ruostuvia paikkoja.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja RH »

noroljan kirjoitti:
esapk kirjoitti:MIkä olisi se ajomäärä 5.0 bensakasille, joka pistäisi jo miettimään, kannattaako ostaa ollenkaan? Itsellä kilometerejä tulee selvästi alle 10 tkm per vuosi, mikä on aika vähän. Ei välttämättä tule edes ympärivuotiseen käyttöön vaan "talviauto" on yhä olemassa. Jossain kai tulee kuitenkin järkevyyden raja vastaan tässäkin. Eivät liene halpoja kunnostaa..
V8 bensa menee matkapainotteisessa ajossa jonnekkin 8.5l/100km paikkeille. Riippuu toki ajosta. Motarilla kulutus samanverran, kun joku 1.4 golffi vie :)
.
Nooh...
Koska kokemusta omasta pihasta on sekä siitä golfista että tuosta m113:sta, niin on tuo aika optimistinen väite, että motarillakaan pääsisi samalla kuin golf. Oletan tietty puheen olevan meikäläisestä max 120 motarista.
Väitteen tueksi: Viime kesän kyläilykierroksen kotimatka Golfilla perhe kyydissä ja auto täyteen pakattuna nopeaa maantiereittiä keskisuomesta kotiin ajotietokoneen (ja kellonkin) mukaan melkein satasen keskinopeudella vei talousihmeeltä bensaa rapsakalla 500km siirtymämatkalla aika tarkkaan 5L satasella noin pikkuisen pyöristäen. S211 E500 on pienimmillään rauhallisemmin ajettuna vienyt kympin. No nelimaticci rasittaa vähän, mutta muutoin tuo voisi antaa aika todenmukaisen kuvan verraten W220, samanmoinen kahden tonnin malmikasa kun on.
Mutta, jos ajoa on tosissaan alle tuo kymppi vuodessa ja et viimeistä euroa ole metsästämässä, niin kyllä bensakasissa on omaa sivistynyttä fiilistään. Tuommoisen hyvän yksilön saattaa edelleen löytää ja hyvästä kannattaa olla sitten valmis vähän maksamaan. Kyyti on edelleen hiton hienoa verraten mihin vaan käyttökapineeseen, vaikka sitten sitä golfia hintavaampiinkin. Ja uusi Golffi on oikeasti ihan pahuksen hyvä auto, vaikkei sitä täällä ääneen sopisikaan sanoa.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja noroljan »

RH kirjoitti:Nooh...
Koska kokemusta omasta pihasta on sekä siitä golfista että tuosta m113:sta, niin on tuo aika optimistinen väite, että motarillakaan pääsisi samalla kuin golf. Oletan tietty puheen olevan meikäläisestä max 120 motarista.
Juurikin tästä oli kyse. Aika teoreettista kerskustelua omalta puoleltani, kun ei volkkareista ole kokemusta. Jostain vaan jäänyt mieleen tälläinen kulutustaulokko pikkubensalle, kun nopeuden mukaan nousee kulutus huomattavasti:

Kuva
1_4_TSI.jpg
1,4 TSI 110 kW DSG Launch Edition (Ei ollut edes golffista tämä ylläoleva minkä nyt löysin...)

Keskikulutuksessa ei kyllä olla lähelläkään toisiaan (1.4 vs 5.0) :D En ole näillä M112,M113 ja M137 koneilla huomannut tuollasta kulutuksen nousua motari ajossa. Tässä ML:ssä se taas näkyy selvästi (Johtunee muotoilusta/painosta, ja nelivedosta.)

Eipä löytynyt edes kulutuskuvia 500:lle, mutta 600:Sella pääsi tollaseen ripeällä reissulla (Tankista en mitannut):
600_kulutus.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja RH »

Tuo kuva taitaa olla uudesta touranista...(?), joka on sitä golffia luokkaa isompi, painavampi ja varsinkin janoisempi, jota tila-auton olemus ei nopeuden kasvaessa ainakaan helpota.
Yhtä kaikki, aiheeseen palattuna. Vanhaa bensakasimersua ei ostetta kyllä kuin pelkästään fiilispohjalta. Vaikka autosta tietty puuttuu monia jo peruskinnereihin nykyään saatavia varusteita, oli miten varusteilla ladattu yksilö tahansa, niin Mersun varusteet on yleensä viimeisen päälle mietittyjä ja toimivia ja kyyti on tosiaan edelleen herraskaista. Käyttökuluja täytyy olla valmis maksamaan. Pienillä metreillä bensankulutus ei kuitenkaan ole se kustannus, vaan ne kaikki muut kustannukset. Jos homman osaa ottaa fiilistelyn ja harrastamisen hengessä, ja on valmis käyttämään rahaansa tähän, niin siitä vaan haarukoimaan sopivaa menopeliä. Eikös tämä sellaiseksi kesäautona ollut suunnitteillakin?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja epk »

jos ite tuollaista käyttikseksi niin silloin valinta olisi ilmiselvä , 320cdi. Jos taas harraste niin bensa kasilla. Ja ehdottomasti faceliftinä otti minkä tahansa, saa kaikki pienet ja suuret fibat pois karsittua pois (ruoste ja sähköviat) . Ja loppuun kaiken nollaava, osta yksilö :lol: niin vanhoja autoja että mihin hintaan saa minkäkin kuntoisen niin ratkaisee suurilta osin mikä on järkevää mikä ei. Ne viiden tonnin pommit, ei niissä oo mitään järkeä kun muutama tonni lisää ja saat valmiin huolletun pelin.
Ilipo57
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 10.11.2014 18:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja Ilipo57 »

RH kirjoitti:Tuo kuva taitaa olla uudesta touranista...(?), joka on sitä golffia luokkaa isompi, painavampi ja varsinkin janoisempi, jota tila-auton olemus ei nopeuden kasvaessa ainakaan helpota.
Yhtä kaikki, aiheeseen palattuna. Vanhaa bensakasimersua ei ostetta kyllä kuin pelkästään fiilispohjalta. Vaikka autosta tietty puuttuu monia jo peruskinnereihin nykyään saatavia varusteita, oli miten varusteilla ladattu yksilö tahansa, niin Mersun varusteet on yleensä viimeisen päälle mietittyjä ja toimivia ja kyyti on tosiaan edelleen herraskaista. Käyttökuluja täytyy olla valmis maksamaan. Pienillä metreillä bensankulutus ei kuitenkaan ole se kustannus, vaan ne kaikki muut kustannukset. Jos homman osaa ottaa fiilistelyn ja harrastamisen hengessä, ja on valmis käyttämään rahaansa tähän, niin siitä vaan haarukoimaan sopivaa menopeliä. Eikös tämä sellaiseksi kesäautona ollut suunnitteillakin?

Ruostesuojattuna ja kulutusosat uusittuna oma bensakoneinen (M112) on osoittautunut ympärivuotisena käyttöautona erinomaiseksi ja vähävikaiseksi ratkaisuksi, bensaa menee n. 10l/ 100 mkm. On toki esullisempiakin vaihtoehtoja, kuten sisäfileen vaihto lauantaimakkaraan ja mittatilauspuvun tilalle hankittu Tokmannin tuulipuku ( älkää nyt pahastuko!)... :roll:

Edit: sitäpaitsi loistoauton imagoon ei kuulu diisselin haju ja hehkuttaminen!
W220 S320 -99
W164 ML500 -06
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13730
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ilipo57 kirjoitti:
Edit: sitäpaitsi loistoauton imagoon ei kuulu diisselin haju ja hehkuttaminen!
Ei kai se RH:n Golffi diesel ollutkaan? :D
Ilipo57
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 10.11.2014 18:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja Ilipo57 »

DBFI kirjoitti:
Ilipo57 kirjoitti:
Edit: sitäpaitsi loistoauton imagoon ei kuulu diisselin haju ja hehkuttaminen!
Ei kai se RH:n Golffi diesel ollutkaan? :D



Tarkoitin sitä suositusta diisseli S:stä, en kansanautoa, joita toki tarvitaan omassa kontekstissaan.
W220 S320 -99
W164 ML500 -06
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18046
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja dealer »

epk kirjoitti:jos ite tuollaista käyttikseksi niin silloin valinta olisi ilmiselvä , 320cdi
Sama täällä, kaikin puolin helpoin moottori ylläpitää. Lisäksi kulutus pieni auton kokoon nähden ja voimaa silti mukavasti, ohjelmoinnilla tarvittaessa lisää.
wiimax.fi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja RH »

DBFI kirjoitti:
Ilipo57 kirjoitti:
Edit: sitäpaitsi loistoauton imagoon ei kuulu diisselin haju ja hehkuttaminen!
Ei kai se RH:n Golffi diesel ollutkaan? :D
Eikä varsinkaan loistoauto :lol: :mrgreen: .
Ilipo57 kirjoitti: Tarkoitin sitä suositusta diisseli S:stä, en kansanautoa, joita toki tarvitaan omassa kontekstissaan.
Nimenomaan omassa kontekstissaan mitä mainioin ajopeli. Mersulta ei muuten löydy vastaavaa. A on vajaa malliltaan, eikä ne haulikkoperäiset versiot oikein omaa oikeaa tilaa ja C menee sitten jo seuraavalle segmentille, vaikka oikeasti melkein pienempi auto onkin, jos ei pelkkiä ulkomittoja tuijoteta. Puhuin siis farmarista.
Mutta se siitä, palataan ässämersuihin:
epk kirjoitti:jos ite tuollaista käyttikseksi niin silloin valinta olisi ilmiselvä , 320cdi. Jos taas harraste niin bensa kasilla. Ja ehdottomasti faceliftinä otti minkä tahansa, saa kaikki pienet ja suuret fibat pois karsittua pois (ruoste ja sähköviat) . Ja loppuun kaiken nollaava, osta yksilö :lol: niin vanhoja autoja että mihin hintaan saa minkäkin kuntoisen niin ratkaisee suurilta osin mikä on järkevää mikä ei. Ne viiden tonnin pommit, ei niissä oo mitään järkeä kun muutama tonni lisää ja saat valmiin huolletun pelin.
:thumbup:
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja noroljan »

RH kirjoitti:Tuo kuva taitaa olla uudesta touranista...(?)
Joo, https://tekniikanmaailma.fi/autot/koeaj ... eafc63-700" onclick="window.open(this.href);return false;

En kyllä ihan meinannut että verrataan täysin uutta autoa n.20v vanhaan ässään tuolla heitollani motarikulutuksesta :D no eipä sillä muutenkaan niin väliä ole.
epk kirjoitti:jos ite tuollaista käyttikseksi niin silloin valinta olisi ilmiselvä , 320cdi. Jos taas harraste niin bensa kasilla. Ja ehdottomasti faceliftinä otti minkä tahansa, saa kaikki pienet ja suuret fibat pois karsittua pois (ruoste ja sähköviat) . Ja loppuun kaiken nollaava, osta yksilö :lol: niin vanhoja autoja että mihin hintaan saa minkäkin kuntoisen niin ratkaisee suurilta osin mikä on järkevää mikä ei. Ne viiden tonnin pommit, ei niissä oo mitään järkeä kun muutama tonni lisää ja saat valmiin huolletun pelin.
Paljon asiaa ja paljon kysymyksiä. Se mikä on kenellekkin harraste ja käyttöauto on taas varmaan mielipide asia. Jos ajo on lyhyttä en dieseliä ostaisi, tuollainen vanha CDI kestää kauan lämmitä (joku päivässä alle 20 km suuntaansa vaikka työmatkaa, niin bensalla menisin.). Jos tarkoitus on käyttää korjauksissa ja huolloissa jossain ulkopuolisella, ehkä suosittelisin jotain uudempaa autoa. Jos ite pystyy tekemään on erittäin hyvä ja halpa vaihtoehto. Onhan täällä foorumillakin muutamia jotka vanhalla ässällä ajelee ja ei itse juurikaan tee autolle, mutta se ei sovi kaikille.

Dieseli ässillä ei välttämättä ole kilometrejä takana samaan malliin, kun yleensä vaikka C ja E malleilla, mutta kyllä bensa mallit on pääasiassa vähemmän ajettuja. Sisustus nahka on ässässä huonoa ja siitä näkyy ajetut kilometrit liian rumasti. Faceliftissä saattaa asiat olla paremmin, mutta muuten faceliftien hinnat on ihan sairaita, jos mietitään vaikka 500 mallia. 5000e saa prefaceliftin ja suomessa vähintään 10.000e maksaa facelift (tällähetkellä vähän myynnissä ja taitaa 20 te maksaa halvin :roll: ). Ulkomailta toki saa jos jaksaa hakea. Veroista en sitten tiedä minkä arvoiseksi tuollainen verottajan mielestä arvotaan, kun verrataan suomi hintoihin arvoa.

5000e pommin juurikin itse valitsisin, en keksi kovin montaa syytä hankkia "valmiiksi huollettu peli", vanha auto kyseessä ja ostohetkellä jos toimii ja tietää viat, niin samallailla tuosta valmiiksi huolletusta voi hajota joku paikka. Ollut itsellä näitä täysin maahantuojalla huollettuja ässiä ja pommeja. Pari korjausta pommiin ja on samalla viivalla kalliimman kanssa. Moottori M112, M113, OM613 (ja varmaan 648) ja laatikko on kestäviä ja pääasia että ne toimii, muista huolloista/historiasta autolle en olisi kovin huolissani, ne valohoidot paljoa auta ketään, mitä huolto-ohjelmaan kuuluu, eikä vartsinkaan kerro mitään auton kunnosta. Laitan kuitenkin kaikki mahdolliset huolto-osat uusiksi aina kun ostan auton. (Öljyt joka reikään ja suodattimet, nyt alkuun.)

Sähkövioista ja niiden parannuksesta Facelftiin ei ole kokemuksia, eikä niistä varmaan paljon faktaa löydy? prefaceliftiin ainakin kaikki osat on halpoja. Eikä Samit ym. hajoa vaikka repii akkua irti miten huvittaa. Toisin kun jossain malleissa :lol:

Omat mielipiteeni ei tosin sovi suurimmalle osalle massaa.
RH kirjoitti:Nimenomaan omassa kontekstissaan mitä mainioin ajopeli. Mersulta ei muuten löydy vastaavaa. A on vajaa malliltaan, eikä ne haulikkoperäiset versiot oikein omaa oikeaa tilaa ja C menee sitten jo seuraavalle segmentille, vaikka oikeasti melkein pienempi auto onkin, jos ei pelkkiä ulkomittoja tuijoteta. Puhuin siis farmarista.
Itse etsin korkeeta autoa tai niin että istuin on korkealla. Ei oikein mersulta meinannut löytyä (muita merkkejä en osta, kun en jaksa opetella niiden tekniikkaa.) A ja B- näyttää ainakin korkeilta, mutta en tiedä penkin korkeutta. Lisäksi ne on rumia, eikä niistä tai oikestaan muistakaan uudemmista löydy kestävää moottoria ja laatikkoa (722.6 on oikeastaan ainoa pomminvarma ja sen voi korjata alusta loppuun harrastajakin.) C,E ja S ei tule enää kyseeseen, kun en pääse ylös tavallisen korkuisesta autosta (Jalat huonoina). vaikka säätyy penkki sähköllä ja Airmaticilla tai ABC-llä alusta ei sekään enää riitä.

No ML tuli sitten vaihtoehdoksi, vaikkakin moottori on surkea ja laatikkokin liian hintava korjata, jos menee osia joihin tarttee onlinestaria... Muuten ajelisin vieläkin W220 ässällä (nyt en ole yli vuoteen sillä ajanut, muttei ole tarvetta luopuakaan siitä.)

Uuttakaan autoakaan en voisi ostaa (Vaikka sitä Järkiauto Golffia), kun ei millään pysty henkisesti maksamaan "huolloista" jonnekin firmaan tuhansia ja kaikenlisäksi auto pitää vielä raahata sinne huoltoon ensin. Lisäksi ensimmäisten vuosien arvonalenema tuntuu liian pahalta pihille.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja esapk »

Onko vanhempikorinen W140 ollenkaan järkevä vaihtoehto? Lähinnä 500/600. Taitaa olla aika tajuton tankki jo painonsa kannalta ja bensaa palanee sen mukaisesti? Olisihan se V12 tietysti hieno, mutta ylläpito taitaa olla turhan kallista puuhaa muihin verratuna.
Täysin vain harrastekäyttöön se?

Entäs sitten se vanhempi 4G-Tronic- vaihteisto, joka taitaa olla vielä -96- malleihin saakka? Ovatko ne kaikki 4- vaihteisia vai onko Ässissä ollut myös lisäksi se (erillinen?) sähköinen ylivaihde? Onko paljonkin kehnompi vaihtoehto 5G-Troniciin nähden?

Löysin vanhan S6-satasen käyttöohjekirjan, jonka vuoden -95 versiossa puhuttiin viidestä vaihteesta vaikka shifteristä päätellen kyseessä oli selvästi 4G-Tronic.. P-R-N-D-3-2B.

"D (asento). The Transmission automatically upshifts to 5th gear."
"3 (asento). Upshifts to 4th gear only. Suitable for performance driving."
Jne.

97- mallin manuaalisssa oli kuvan mukaan jo ymmärtääkseni oikeasti 5- vaihteinen sähköisesti ohjattu 5G-Tronic. P-R-N-4D-3-2.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14197
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

W220:a moitittiin alkujaan osien ja tuntuman heppoisuudesta. Valmistuskustannuksia karsittiin useamman kymmenen prosenttia. Muistan ams:n kuvan, jossa ykkössarjalaisen keskikonsolia (lämppärin ympäristö) heilutettiin käsin. Auto tuli juuri ruosteongelmien aikaan. Faceliftissä tietääkseni kiinnitettiin asioihin huomiota. Ainoa ajokokemus W220:lla on facelift-S 500 4Matic Langista, joka oli oikein mainio peli.

W140 alkaa olemaan jo harrastepelin iässä, tosin isällä on sellainen käyttöautona suuremmalla kuutosella. Bensaa menee enemmän kuin seuraajalla, mutta varsin kohtuullisesti mielestäni. V8 on kuitenkin paras moottorivalinta. Syksyn 1995 jälkeen sähköisesti ohjattu 5-vaihteinen automaatti 722.6 oli saatavissa/vakiona V8:ssa, tätä ennen hydraulisesti ohjattu nelivaihteinen 722.3 tai kuutosbensoissa lisävarusteena 722.5.
722.6 on vaihtamismukavuudeltaan parempi kuin hydraulisesti ohjatut. 722.5:sta vastaan on tullut useammassa yksilössä vika, että viitonen ei pysy päällä. Vikaa ei kuitenkaan ole tarvinnut etsiä laatikon sisältä.

9/95 lähtien myös S 600:ssa oli vakiona 722.6, joten ohjekirjan teksti oli oikein, kuva vanha :-).

Muuten kuussatasessa on omat ongelmansa. Se moottori vaan vaatii kovaa luukutusta aika ajoin. Kattien tukkeutumisella on ikäviä seurauksia. Sama kyllä taitaa päteä kaseihinkin. Moottorien johtosarjat murenevat ajan myötä, n. tonnin investointi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja esapk »

95- mallin ohjekirjassa kuva ja teksti olivat minusta kyllä yhtenevät. Tekstissä selitettiin juuri tuon vanhemman vaihteiston toimintaa ja kuva vastasi sitä.
Kuvan vaihdekaaviossa ei ollut 4-asentoa ollenkaan eikä tekstissäkään puhuttu siitä mitään vaan 3-asento oli D:stä seuraava, kuten 4G-Tronicissa. Näytti Mersun ihan omalta manuaalilta. Liekö sitten jenkkimalliin ja siinä kehitys ei sitten tapahtunutkaan samaan malliin eurooppalaisten kanssa.. :)
Nettiautossa oli aikoinaan myynnissä ainakin ilmoituksen mukaan -96 S600 ja kuvien perusteella siinä näytti olevan 4G-Tronic eli samanlainen vaihdekaavio kuin tuossa 95- vuoden manuaalissa. Siltä tuo ainakin minusta näytti vai miten lie. Kuva kyllä aika huono.
Siksi tämä hämmennys.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja esapk »

Jäi vielä epäselväksi se, että missä V8/V12 (W140) - malleissa on varmuudella tuo 722.5 vaihteisto. Näkeekö sen mistään vai jääkö kokeilun varaan? Tuleeko se vitonen vai ei. Perävälitys lienee kuitenkin se sama 2.65 (vai oliko 2.6) molemmissa. Mitkä siis kierrokset pitäisi olla satasen vauhdissa? Vaihtopisteet täyskaasulla näytäsivät olevan luokkaa 80/130/200km/h molemmilla? Onko sillä käytännössä merkitystä, onko ylivaihteellinen malli vai ei? Jotenkin tämä tuntuu niin sekavalta..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18046
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja dealer »

EPC:stä voi tarkastaa yksittäisen auton osalta mikä vaihteisto siinä on, kunhan tietää valmistenumeron. Valmistenumeron saa selville rekisterinumeron (suom.) perusteella esim. Bilteman sivuilta.
wiimax.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14197
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

esapk kirjoitti:Jäi vielä epäselväksi se, että missä V8/V12 (W140) - malleissa on varmuudella tuo 722.5 vaihteisto. Näkeekö sen mistään vai jääkö kokeilun varaan? Tuleeko se vitonen vai ei. Perävälitys lienee kuitenkin se sama 2.65 (vai oliko 2.6) molemmissa. Mitkä siis kierrokset pitäisi olla satasen vauhdissa? Vaihtopisteet täyskaasulla näytäsivät olevan luokkaa 80/130/200km/h molemmilla? Onko sillä käytännössä merkitystä, onko ylivaihteellinen malli vai ei? Jotenkin tämä tuntuu niin sekavalta..
Siis 722.5:sta ei saanut kuin 2,8- ja 3,2 -litraisiin kutosiin alkuvaiheessa. Sitten 9/1996 lähtien ainoana automaattivaihtoehtona oli 722.6 eli kokonaan sähköisesti ohjattu 5-vaihteinen.

V8/V12 -moottoreihin tuo 5-vaihteinen vaihteisto (722.6) tuli saataville jo 9/95. Tarkistus kannattaa tehdä EPC:stä kuten dealer kertoi. EPC:n käyttöoikeuden saa esim. liittymällä Suomen Mercedes-Benz Klubi ry:n jäseneksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Miika H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: To 20.11.2003 12:47
Paikkakunta: Hki

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja Miika H. »

Tietoa mm. perävälityksistä ja kierrosluvuista eri nopeuksilla löytyy osoitteesta http://mb-w140.de/.
Revka74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 11.04.2016 21:21

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja Revka74 »

esapk kirjoitti:Ja miten se on sen V8-dieselin (etenkin juuri sen) nokkaketjun kanssa? Onko se tosiaan se kompastuskivi tässä? Helvetillisen pituinen ketju venyy eikä sille mitään voi? Hyppää hampaan yli ja se on siinä?
Myykää sitten joku minulle sitten joku 5.0- bensakasi.
Kiinostaa itseäkin tämä, pihassa -02 w220 400cdi. Toimii toistaiseksi hyvin, mittarissa 290tkm, ei tietoa onko ketjua vaihdettu. Mistä tietää milloin ketju on vaihdon tarpeessa?
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3265
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja jysi »

V8 dieselin nokkaketjun ohjausta on muutettu alkupäässä, tarkka vuosiluku/sarjanumero löytyy WIS:istä (oliko jostakin 21xxx alkaen?). Toinen ongelmakohta on pakokaasun kierrätysventtiilit jotka on ahtaassa paikassa lohkon ja tulipellin välissä, voi olla että nuo saa nykytiedoilla jo helposti blokattua pois pelistä ja tukittua.
winDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 08.02.2013 17:02

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja winDiesel »

Täällä olis nyt hyppy auto asteikossa ylöspäin mielessä, ja sopivasti olisi tarjolla w220 s500 vm-99. Hintataso ok, mutta myös muutama vikakin löytyy.
Xenonvalot kuulemma vilkkuu välillä, kun vesi pääsee ballasteille. Onko tämä perusongelma vai ihan vika/puutos?
Sitten etupää on jäänyt ylemmäs kuin takapää, kun pakkasilla oli auton laskenut normaaliin korkeuteen(perä siis laskeutui normaalisti). Onkohan pakkasen tuottama ongelma, vai vikaa jossain?

Myös muita vinkkejä tälläisen auton ostoon ottaisin mielellään vastaan(mitä kannattaa tarkastaa yms), kun edellinen mersu on ollut w124 200d. Niin onhan se hieman erilainen kuin 500 ässä.
Saab 9000 CD 2.0t -97 Stg3
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja noroljan »

winDiesel kirjoitti:Xenonvalot kuulemma vilkkuu välillä, kun vesi pääsee ballasteille. Onko tämä perusongelma vai ihan vika/puutos?
Kuulostaa kovin keksityltä teorialta vilkkumisesta. Mistä sinne nyt molempiin ballasteihin menee vesi ja välillä toimii, kun vesi häviää vai :? Ballastit on on siellä lampun alla, molemmin puolin oma. Kosteus nyt sinne voisi vanhemmiten päästä, mutta ei ole kyllä ollut noissa ongelmia ainakaan itsellä. Polttimoista on tähän asti johtunut vilkkumiset.
winDiesel kirjoitti:Sitten etupää on jäänyt ylemmäs kuin takapää, kun pakkasilla oli auton laskenut normaaliin korkeuteen(perä siis laskeutui normaalisti). Onkohan pakkasen tuottama ongelma, vai vikaa jossain?
Jos se etupää on pysyvästi ylhäällä (ei siis vain hetkellisesti pakkasella). Niin jotain vikaahan siellä on/on ollut. Jos korkeudensäätö toimii kuitenkin eikä auto laske parkissa, niin en kauhean huolissani tosin olisi.

Tarkasta se ruoste Ja moottorin sekä laatikon toiminta, niillä pääsee pitkälle.
winDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 08.02.2013 17:02

Re: S-Mersua ostamassa, mutta minkälaista

Viesti Kirjoittaja winDiesel »

Kiitoksia. Xenoneitakaan ei ole ennen ollut, joten ovat uusia tuttavuuksia toistaiseksi. Alustan toimivuus pitää vielä tarkastella uudemman kerran jos vaikka rupeas toimimaan. Ruostetta näkyy jo etulokarien reunoissa, ovista en tiedä kun en ole autoa vielä niin läheltä päässyt katselemaan.
Saab 9000 CD 2.0t -97 Stg3
Lada 1200L TIC -88 "Siperian Mersu"
Mercedes Benz W124 200D -89 MYYTY
Vastaa Viestiin