W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

Iltaa herrasmiehet.

Kirjoitan tälläisen keissin, eli tuli perheeseen väyrynen, vuosimallia 1997 ja kone 2.9 turbodiesel. Eli lyhyesti W210 290TD, manuaali askilla. Karvalakkimalli, ei mitään lisävarusteita muita kuin manuaali ilmastointi.
Ongelma lyhyesti tässä: Haettiin auto, jätettiin parkkiruutuun ja neljän päivän päästä mummolan reissun jälkeen normaalisti ovet auki ja ajoon, ei ongelmia käynnistyä eikä ovien avauksessa tai muussakaan, AKKU EI KULUNUT tässä vaiheessa vielä. PESUN :evil: jälkeen auto kotia talliin, ja seuraavana päivänä huomaan että purkaa akkua johonkin. Pienen etsimisen jälkeen korjattu hanskalokeron lamppu, sekä apparin puolen oven tunnistin anturi oli vinossa. Anturi irti ja hanskalokeron lampun kytkin myös irti. Auto edelleen tallissa ja tuntui että piti akkua. Seuraavana päivänä taas sama homma, akku tyhjä, ei mitään eloa. Tässä kohtaa kaksi päivää putkeen annoin virtaa ja aina laakista käyntiin. Sitten yhtenä päivänä ajoin sen talliin ladattuna, rupesin tutkimaan että mikä purkaa sitä. Sulakkeista numero 44 eli washer water heater oli palanut, vaihtoon, ei vaikutusta. Sitten sulake 17, HEATER BOOSTER (SE), vaikka oli ovet kiinni ,antaa kokoajan 12 volttia. Autossa EI ole lisälämmitintä, eikä webastoa.
Tämän jälkeen annoin auton olla tallissa, pelkkä sulake nro 17 irti, ja seuraavana päivänä tulin asentamaan opetuspoljinta. Otin irti VAIN seuraavat osat: kuskin puolen jalkojen yläpuolella olevan pahvin sekä sama apparin puolelta, porasin reijän tulipellistä läpi jarrupolkimen taakse (ei johtoja tai muuta välissä). Sitten rupesin poraamaan reikää oikealle puolelle eli apparin puolelle, myös sinne tulipeltiin. Mutta tätä reikää en saanut porattua läpi vaikka kuinka yritin, tuntui että olisi joku väli reikä tulipellin ja korin välissä? Suutuin ja heitin kaikki takaisin paikalleen, eli ne pahviset suojat jalkotilojen yläpuolelle ja kun yritän startata.
Ei inahdustakaan. Kaikki tämä akun purkaminen siis pesun jälkeen ,ja nyt ei enää avaimella pyöritä konetta. Saa kyllä virrat päälle mutta ei inahdustakaan startilta, hehkuttaa normaalisti.

Kuinka toimii ajonesto väyrysessä? Tässä autossa ei ole taustapeilissä lamppuja tai muutakaan, avain on tavallinen infrapuna avain vain auki ja kiinni toiminnoilla ja sekin vain yksi tähän autoon.

Lyhyesti siis:
- Auto ei pyöritä starttia avaimesta
- Oikosulkemalla plussan ja herätteen pyörittää muttei käynnisty
- hehkun rele napsahtaa, hehkuttaa ja antaa sähköt päälle mutta avaimesta ei anna käskyä pyörittää (tämä juuri se ongelma)
- startin rele vasemmalta paisarin vierestä tarkistettu
- mihinkään kaapeleihin ei ole koskettu, mitään ei ole irroitettu muutakuin tuo sulake nro 17 HEATER BOOSTER (SE)

Kokeiltu:
- kolmella eri akulla, kahden eri auton apuvirralla
- starttia oikkariin, startille tulee jatkuva virta normaalisti
- kokeiltu vaihtaa jokainen sulake, konepellin alla ja takapenkin alla
- kolmella eri releellä, boksilla

Olen aika ulapalla. Suorastaan tekisi mieli laittaa mersun alle dynamiittia ja räjäyttää kuuta kiertävälle radalle, mutta rahatilanne ei anna periksi. En vaan ymmärrä että kun mihinkään ei ole koskettu muuten kuin yhteen sulakkeeseen, niin nyt ei inahdakkaan. Okei, huslasin sen polkimen kanssa, mutta en usko että pään kopauttelut johonkin kaapeleihin ratin alla tai muu vaikuttaisi fataalisti tuohon käynnistystapahtumaan.
Huomenna tulee STAR ja se laitetaan kiinni jonka jälkeen jos se ei näytä mikä on vikana, olen hukassa tämän kanssa, vinkkejä? Ainoastaan mikä mulle voisi enää tulla mieleen, että kun porasin apparin puolelta 5mm reijän vaijerille, joka sitten nähtävästi ei tullutkaan konehuoneen puolelle, siellä olisi jotkut johdot menneet rikki tai jotain? Eli siis apparin puolelta, vasen reuna, aivan se nurkka siinä raitisilmasuodattimen takana, puhdasta metallia ja siitä 5mm reikä, ja meisseli stoppaa noin 10cm siitä reijästä sisään, mutta ei tule konehuoneen puolelle? Voisiko siellä olla jotain piuhoja joita itse en usko siellä olevan?

Joskus tekisi mieli kieltää itseltäni omiin autoihin koskeminen kun ne vielä toimii, esim. joku sähkölukko tai jotain joka estäisi auton kopeloinnin kun se on kunnossa. Anteeksi pitkästä threadista, joskus on vaikea selittää niin että kaikki ymmärtää kertalaakista niin kirjoitin kaiken mitä tuli mieleen. Auto sijaitsee Helsingissä ja jos jollain on kokemusta tälläisistä sähkövioista, voin tarjota kaljaa vaihdossa HYVISTÄ neuvoista. (ei aina niitä että vaiha akku, puol miljoonaa muuta osaa ja sitten vie veholle)
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

Re: W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

Tietää että ongelma on vaikea kun A. kirjoitan todella vaikeasti ja pitkästi ja B. kukaan ei vastaa mersufoorumilla muuten kuin tietävät :D :D
jelppiä joku nyt, onhan varmasti jollain tapahtunut näitä käynnistysvaikeuksia? Jollain edes hajua miten tuo systeemi toimii?
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Niin, eiko se Star tullutkaan? Silläpä olisi voinut nähdä jotain. Voisitko ottaa kuvan paikoista, mihin porasit?
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

Re: W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

Herätys 6, ei eilen kerennyt kaveri. Tänään uusi yritys.
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

Re: W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

Korjaaja kirjoitti:Niin, eiko se Star tullutkaan? Silläpä olisi voinut nähdä jotain. Voisitko ottaa kuvan paikoista, mihin porasit?
Tälläinen keissi siis, helpompi videolla : https://youtu.be/9KeCq1_3Eo0" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Oletko kokeillut startata tuo sulake nro 17 paikallaan. Jossain näissä oli muistaakseni virheitä noissa sulakekartoissa jotka on autossa mukana.

Toinen on, että onkos tässä väykyssä niitä pääsulakkeita siellä pelkääjän jalkotilassa pellin takana.
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

Re: W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

Juu on kokeiltu startata ilman ja kiinni, mitään peruuttamatonta ei ole tehty kuin noi kaksi reikää, nyt en enää keksi että mitä tuon apparin reijän takana voisi olla muuta kuin peltiä?
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Video oli kyllä hyvä! Vähä joutusa vaan.. Näkyykö terä konehuoneen peltin toisella puolella, jossain siellä sähkökeskuksen vieressä? Eihän siellä ole johtoja eihän? Tai saattoi se mennä raitisilmakanavaankin... Jos puhaltaa reikään paineilmaa, missä tohisee..

Virtalukolta lähtee lila johto, jota pitkin lähtee starttikäsky jonnekin. Voin kattoa illalla minne, ellei joku muu kerro jo sitä ennen. Naksuuko mikään rele?

Oletko käyttänyt avainta ulkona, lukinnut ovet, aukaissut uudelleen ja käynnistänyt auton? En väitä sen auttavan, enkä ymmärrä miten se voi auttaa, mutta itelle tuntu olevan apua viime viikolla.

Voisiko irtojohdot liittyä johonkin poistettuun varashälyttimeen? Vai onko ne Mersun omia johtoja?

Minä laittoin vaijerin sisätiloissa, niin ei tarvinnut porata muutakuin rattiakselin viereen reikä. Poljin oli sitten kiinni lattiankokoisessa teräslevyssä, joten ei tarvinnut apparin puolella porailla tai sähköjä pelätä. Olihan se tietenkin vaijeri ration eessä typerän näköinen, mutta ajokortit on ajatettu...
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

Re: W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

On kokeiltu avata ja sulkea ovet monta kertaa, kuten myös akkua käytetty irti ja kiinni. Kiroan tässä nyt itsekkin että kun piti mennä touhuamaan kun ois voinu yläkauttakin sen vaijerin laittaa...! :evil: :evil:
Sekä hehkun rele että startin rele naksahtaa kummatkin, kokeilen reijän paineilman kun pääsen töistä kotia, kellään Helsingin alueella gastroskopia kameraa että voisi tutkia reikää? :lol: :lol:
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Jöö, vilkasin noita sähkökuvia. En ole satavarma, olinko oikeissa kuvissa. Korjatkaa olenko väärässä. K2 on starttirele siellä vänkärinpuolen sähkörasiassa. Se saa sähkönsä virtalukon ykkösnastasta, pinkkipunanen johto, releen nasta 30. Releen nasta 87 menee startille herätykseen, lila johto. Releen kela saa sähkönsä moottorinohjausboxilta, sen jälkeen kun boxille on tullut starttikäsky virtalukolta. JOS K2 vetää, vika löytyy virtalukko 1 nasta-pinkkipunanen johto- nasta 30 starttirele nasta 87- lila johto-starttimoottori väliltä.
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

Re: W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

https://youtu.be/wRNPzI-Th24" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja vielä kysymyksiä lisää https://youtu.be/YYqQltETD6A" onclick="window.open(this.href);return false;
Vänkärin puolen metallipellin alle katsottu, ei sulakkeita, suurennan hieman vänkärin puolen reikää että näkee onko johtoja mennyt paskaksi...
Hieman vitutus ryyppyä otettu.

Ps. Onko tuota starttikäskyn ns tarkistus ohitusta nahdollista tehdä, meneekö se boksin kautta ajonestoon, eli olisiko siis mahdollista tehdä joku suora 30-87 katkaisija on off napilla koppiin??
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

Re: W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

Jees ja ongelma ratkaistu, pitää huomenna käydä laittamassa lotto. Jalkatilasta porattu reikä poikkassut yhden johdon moottorinohjausboksin alta, ja se sulkemalla kertalaakista käymään. Vissiin joku yks miljoonasta mahku osua siihen kohtisuoraan ja meikä osui. Noh huomenna sitten käyn laittamassa eurojackpotin.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: W210 290TD 1997 mystinen käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Rele on juuri se, mitä viisasit. Pinkkipunasessa on jännite silloin kun avain on 2-asennossa eli virta on oikein päällä. Lila johto on ohut ja on siellä syvemmällä kojetaulun alla virtalukossa. Siinä on useampi johto ja liitin on sellaisella vipusella kiinni. Se menee siihen moottorinohjauspoksiin, missä on ajonesto tai ainakin siellä annetaan lupa startille. Kun poksi lupaa startata, kytkee se virran releen 85-86 välille. Jos yhdistät sen releen 30-87 ja virta on päällä, pitäisi startin pyöriä. Ellei, niin onhan se mahdollista että se poranterä on osunut siihen johtonippuun siinä rintapellissä...

Mitä vielä, niin, se raitisilmakanava on imupuolella, joten se juuri tunnu omalla ropelilla. Pitää olla toinen korva kuuntelemassa ilmanottoaukkoa konehuoneen puolella, kun toinen käsi painaa paineilmaa poranreiästä.

Jarruvalokytkimestä. Sehän on taas sellainen, joka voi olla rikki, vaikka jarruvalot toimivat. Juuri viime viikolla "huollin" yhtä cdi:tä, yksi tähellinen testeri moitti jarruvalokytkintä, eikä vika kuittaantunut ja valot kuitenkin toimivat. Aukaisin kytkimen ja huomasin sieltä olevan "jarrupoljin ylhäällä"-koskettimen olevan kaput. Se ei kuitenkaan minulla vaikuttanut käynnistymiseen, mutta en sano, vaikka toisella vaikuttaisikin.

Nyt arvailen, se irtoliitin voisi olla vetokoukun sähköistystä varten. Ja se irtokatkaisija.. onko kytkinpolkimet katkaisija paikoillaan? Olikohan siinä kaikki?

Oho, hieno homma, en ihan ehtinyt lähettää tätä postia enne vian selviämistä!
Vastaa Viestiin