Kirjoitan tälläisen keissin, eli tuli perheeseen väyrynen, vuosimallia 1997 ja kone 2.9 turbodiesel. Eli lyhyesti W210 290TD, manuaali askilla. Karvalakkimalli, ei mitään lisävarusteita muita kuin manuaali ilmastointi.
Ongelma lyhyesti tässä: Haettiin auto, jätettiin parkkiruutuun ja neljän päivän päästä mummolan reissun jälkeen normaalisti ovet auki ja ajoon, ei ongelmia käynnistyä eikä ovien avauksessa tai muussakaan, AKKU EI KULUNUT tässä vaiheessa vielä. PESUN

Tämän jälkeen annoin auton olla tallissa, pelkkä sulake nro 17 irti, ja seuraavana päivänä tulin asentamaan opetuspoljinta. Otin irti VAIN seuraavat osat: kuskin puolen jalkojen yläpuolella olevan pahvin sekä sama apparin puolelta, porasin reijän tulipellistä läpi jarrupolkimen taakse (ei johtoja tai muuta välissä). Sitten rupesin poraamaan reikää oikealle puolelle eli apparin puolelle, myös sinne tulipeltiin. Mutta tätä reikää en saanut porattua läpi vaikka kuinka yritin, tuntui että olisi joku väli reikä tulipellin ja korin välissä? Suutuin ja heitin kaikki takaisin paikalleen, eli ne pahviset suojat jalkotilojen yläpuolelle ja kun yritän startata.
Ei inahdustakaan. Kaikki tämä akun purkaminen siis pesun jälkeen ,ja nyt ei enää avaimella pyöritä konetta. Saa kyllä virrat päälle mutta ei inahdustakaan startilta, hehkuttaa normaalisti.
Kuinka toimii ajonesto väyrysessä? Tässä autossa ei ole taustapeilissä lamppuja tai muutakaan, avain on tavallinen infrapuna avain vain auki ja kiinni toiminnoilla ja sekin vain yksi tähän autoon.
Lyhyesti siis:
- Auto ei pyöritä starttia avaimesta
- Oikosulkemalla plussan ja herätteen pyörittää muttei käynnisty
- hehkun rele napsahtaa, hehkuttaa ja antaa sähköt päälle mutta avaimesta ei anna käskyä pyörittää (tämä juuri se ongelma)
- startin rele vasemmalta paisarin vierestä tarkistettu
- mihinkään kaapeleihin ei ole koskettu, mitään ei ole irroitettu muutakuin tuo sulake nro 17 HEATER BOOSTER (SE)
Kokeiltu:
- kolmella eri akulla, kahden eri auton apuvirralla
- starttia oikkariin, startille tulee jatkuva virta normaalisti
- kokeiltu vaihtaa jokainen sulake, konepellin alla ja takapenkin alla
- kolmella eri releellä, boksilla
Olen aika ulapalla. Suorastaan tekisi mieli laittaa mersun alle dynamiittia ja räjäyttää kuuta kiertävälle radalle, mutta rahatilanne ei anna periksi. En vaan ymmärrä että kun mihinkään ei ole koskettu muuten kuin yhteen sulakkeeseen, niin nyt ei inahdakkaan. Okei, huslasin sen polkimen kanssa, mutta en usko että pään kopauttelut johonkin kaapeleihin ratin alla tai muu vaikuttaisi fataalisti tuohon käynnistystapahtumaan.
Huomenna tulee STAR ja se laitetaan kiinni jonka jälkeen jos se ei näytä mikä on vikana, olen hukassa tämän kanssa, vinkkejä? Ainoastaan mikä mulle voisi enää tulla mieleen, että kun porasin apparin puolelta 5mm reijän vaijerille, joka sitten nähtävästi ei tullutkaan konehuoneen puolelle, siellä olisi jotkut johdot menneet rikki tai jotain? Eli siis apparin puolelta, vasen reuna, aivan se nurkka siinä raitisilmasuodattimen takana, puhdasta metallia ja siitä 5mm reikä, ja meisseli stoppaa noin 10cm siitä reijästä sisään, mutta ei tule konehuoneen puolelle? Voisiko siellä olla jotain piuhoja joita itse en usko siellä olevan?
Joskus tekisi mieli kieltää itseltäni omiin autoihin koskeminen kun ne vielä toimii, esim. joku sähkölukko tai jotain joka estäisi auton kopeloinnin kun se on kunnossa. Anteeksi pitkästä threadista, joskus on vaikea selittää niin että kaikki ymmärtää kertalaakista niin kirjoitin kaiken mitä tuli mieleen. Auto sijaitsee Helsingissä ja jos jollain on kokemusta tälläisistä sähkövioista, voin tarjota kaljaa vaihdossa HYVISTÄ neuvoista. (ei aina niitä että vaiha akku, puol miljoonaa muuta osaa ja sitten vie veholle)