ML 270 cdi mystinen ahto-ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wanha Paawo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31

ML 270 cdi mystinen ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Wanha Paawo »

Eli potilas on vuoden 2004 ML 270 cdi automaatti eli 163.113/722.6xx. Ongelmana on ahtamattomuus. Ei mene vikatilaan, ei rajota syöttöjä. Ahtopaineensäädin ehjä, EGR-säädin ehjä ja alipainetta on tarpeeksi sekä myös ahtimen ja EGR:n kellot ehjät eivätkä vuoda. MAP toimii ja antaa ihan oikeat arvot. Kaikki on testattu toimivassa autossa paikoillaan.

Mystisyys alkoi kun tutkittiun MAF:n toimimattomuutta. Anturi testattiin toisessa autossa ja siinä pelasi normaalisti. Mitattiin anturille tulevat johdot ja selvisi ettei tullut +12V. Laitettiin suoraan akulta 12V ja tuuletin alkoi pyöriä täysillä (taitaa olla PWM ohjattu?).

Tässä kohtaa tuli hyvin hämmentynyt olo ja alkoi jo pelottamaan kuinka syvälle pitää mennä.

Meno jatkuu ja lyötiin maffin 12V syöttö katki ja siitä syötettiin maffille jännite. Toimii ja livedatassa saatiin hyvät arvot jotka vastasivat näiden cdi koneiden MAF arvoja. No testatessa ei mitään muutosta.

Seuraavaksi mittaamaan mitä jänniteitä tulee ahtopaineen ja EGR säätimille. Ahtopaineen säätimellehän pitäisi tulla tyhjäkäynnillä se noin 10,5 V kun siivet on siis kiinni. No ML:n säätimelle tuli tasaiset 0,41V tilanteesta riippumatta ja EGR 0,43V. WISsin sähkökuvista löytyy että näiden johdot tulevat CDI control unitilta. Joku voisi valaista että onko se joku erillinen boksi vai tarkoittaako se ECUn osiota (Bosch EDC 15?).

Löysin sellaisen palikan jonka näitä pitäisi ilmeisesti ohjata ja sen osanumero on A1635454832 ja nimi CDI control module. Tämä on osanumerosta päätellen vain tässä mallissa käytetty palikka. Kysymys kuuluu missä päin autoa tämä killutin sijaitsee jos sellaista edes tässä on? EPC ja WIS eivät monen tunnin pläräämisenkään jälkeen antaneet mitään uutta.

Ongelmat on selvillä ja pitihän se kielletty hedelmä vielä poimia puusta. Laitettiin +5V ahtopaineen säätimeen ja baanalle. Siivet tällä jännitteellä noin keskiasennossa. Hienosti toimii paitsi se säätimen antama pehmeys puuttuu. Kun ahtoja alkaa tulla niin syöttöä tulee ohjelman mukaisesti lisää, voimaa on hyvin ja savuttomasti. Laatikko pelittää ja rauhallisesti ajaessa tätä patenttia ei edes huomaa. Ei varmasti tee hyvää millekkään osalle koneessa, tiedetään älkää parjatko turhaan.

Jos luit tänne asti niin kiitos ja kumarrus! Ehdotuksia, vastauksia otetaan mielellään vastaan. Ensisijaisesti haluaisin saada tietää sen boksin/paikan minne nuo ahtopaineen säätimen piuhat vaeltavat :)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6499
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ML 270 cdi mystinen ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja MiHe »

vieläkö se tuuletin pyörii täysillä?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Wanha Paawo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31

Re: ML 270 cdi mystinen ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Wanha Paawo »

Ei pyöri enää. Kun se häntä oli rosvolla kiinni siinä maffin +12V johdossa ja löi sen akkuun kiinni kuului sellainen tii-tiki-tii-tik-tik piippailu mikä kuuluu aina kun oman paawoonki lyö virrat ja sitten lähti tuuletin pyörimään. Se MAFin johto lyötiin poikki ettei se voi tuupata virtaa takaperin sinne johtosarjaan ja lyötiin siihen tynkään 12V. Siellä on varmaan jossain hinkkaantunut johdot yhteen tai joku boksi kylmänä/oikkarissa. Se MAF tieto sinänsä on täysin turha, koska sillä ohjataan vaan EGR:n toimintoja. Mieluusti vaan olisi autossa kaikki paikat toimivia ja ehjiä niin olisi vianhakukin helpompaa, mutta harvoin niin on.

Sehän voi olla että jos ne MAF:n ja tuulettimen piuhat on jossain päässy oikkariin niin se tuulettimen ohjaussignaali on tehnyt hallaa jollekkin boksille joka sitten on kärähtänyt siitä. En usko että mikään transistori tykkää jos se saa 30kHz PWM signaalia takaperin. MAF:lle silti tulee signaalia varten +5V ja GND ihan normaalisti sekä signaali lähtee oikein ja kone vielä saa sitä luettuakin. Ihme juttuja :roll:

Tämä ML w163 on sellainen sekametelisoppa monista malleista, että kaikki on melko samanlaista mutta vähän sellaista omanlaistaan :lol: Ja vähän vaikuttaa että saattaa olla jyrsijä vahinkoa kun konepellin eristeissä sellaisen näköisiä vaurioita ja omistajakaan ei ole niitä itse nyppinyt ja ovat olleet ehjät.

Edelleen siis hakusessa A1635454832 osanumeroisen boksin sijainti tai joku muu ahtopaineen säätimen johtojen alkupiste.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: ML 270 cdi mystinen ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jospa kuitenkin ahtopuolen virrattomuus johtuu vikatilasta ja moottorin kuvake ei vaan syty...monessa ei nimittäin syty.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Wanha Paawo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31

Re: ML 270 cdi mystinen ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Wanha Paawo »

Ei ole ainakaan tyypillinen cdi vikatila, koska kiertää yli 3000 rpm ja ruiskuttaa normaalisti. Kun tehtiin tuo ahtimen pakko-ohjaus 5 voltilla niin silloin toimii likimain normaalisti ja vetää hienosti yli 3000 rpm. Kun auto on vikatilassa se ei edes yritä ruiskuttaa enempää mitä vikatila sallii, oli ahtoja mitä vaan (näin luulisin?).

Samankaltaiset oireet on nähty kerran, mutta silloin ongelma oli haljennut alipaineletku. Kun tuo letku oli halki niin ei ahtimen kello vetänytkään, mutta silti kiersi loppuun asti. Siellä 3500 rpm vasta alkoi saamaan painetta ja vetoja. Nämä VNT-ahtimet on hienoja toimiessaan, mutta kamalia kun tulee jotain ongelmaa. Hukkaportillinen olisi yksinkertainen, mutta se alavääntö ja käyttöalue ei olekkaan enää samaa luokkaa :D
Avatar
Wanha Paawo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31

Re: ML 270 cdi mystinen ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Wanha Paawo »

Eli siis kuvassa olevan osan A1635454832 sijainti autossa on hakusessa

Kuva
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6499
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ML 270 cdi mystinen ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja MiHe »

eikö se WIS antanut tuolle pulikalle omaa iideetä tyyliin N54/1???? Sitten starfinderista kuikkimaan...

Ainiin kun on diesel niin starfinder ei välttämäti tunne kaikkia... entäs WISsin korjausohje (etsii sillä hakusanalla tai iidellä), tai Bayhasin tms. ilmaissivustot
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18112
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: ML 270 cdi mystinen ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä vikakoodeja oli alun alkaen ? Niiden perusteella vaan eteenpäin.
wiimax.fi
Avatar
Wanha Paawo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31

Re: ML 270 cdi mystinen ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Wanha Paawo »

Tarvii tutkia sieltä starfinderista tätä asiaa.

Koodeja ei saatu ollenkaan. Eikä ole limppaillut tai mennyt kokonaan vikatilaan missään kohtaa.

Tämä tehottomuus ilmeni auton omistajalle siten ettei kierrokset nousseet yli 2000 rpm. Ei tajunnut että automaatti vaihtoi kun nopeus nousi vaikkei kierrokset nousseetkaan yli 2000 rpm väännönpuutteen takia.

Käsivaihteilla kiersi ihan normaalisti, mutta ahtojen puute oli hyvin ilmeinen.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18112
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: ML 270 cdi mystinen ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja dealer »

No, kyllä noiden selvittely kannattaisi aloittaa vikatestillä.
wiimax.fi
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: ML 270 cdi mystinen ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tai sitten aloitaa osien vaihdon puskurista puskuriin. Kyllä se vika noinkin löytyy, mutta helpoin homma on starilla ruveta katselemaan vähän syvällisemmin tuota eikä pelkkää pikatestiä tuijottaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Vastaa Viestiin