Mystisyys alkoi kun tutkittiun MAF:n toimimattomuutta. Anturi testattiin toisessa autossa ja siinä pelasi normaalisti. Mitattiin anturille tulevat johdot ja selvisi ettei tullut +12V. Laitettiin suoraan akulta 12V ja tuuletin alkoi pyöriä täysillä (taitaa olla PWM ohjattu?).
Tässä kohtaa tuli hyvin hämmentynyt olo ja alkoi jo pelottamaan kuinka syvälle pitää mennä.
Meno jatkuu ja lyötiin maffin 12V syöttö katki ja siitä syötettiin maffille jännite. Toimii ja livedatassa saatiin hyvät arvot jotka vastasivat näiden cdi koneiden MAF arvoja. No testatessa ei mitään muutosta.
Seuraavaksi mittaamaan mitä jänniteitä tulee ahtopaineen ja EGR säätimille. Ahtopaineen säätimellehän pitäisi tulla tyhjäkäynnillä se noin 10,5 V kun siivet on siis kiinni. No ML:n säätimelle tuli tasaiset 0,41V tilanteesta riippumatta ja EGR 0,43V. WISsin sähkökuvista löytyy että näiden johdot tulevat CDI control unitilta. Joku voisi valaista että onko se joku erillinen boksi vai tarkoittaako se ECUn osiota (Bosch EDC 15?).
Löysin sellaisen palikan jonka näitä pitäisi ilmeisesti ohjata ja sen osanumero on A1635454832 ja nimi CDI control module. Tämä on osanumerosta päätellen vain tässä mallissa käytetty palikka. Kysymys kuuluu missä päin autoa tämä killutin sijaitsee jos sellaista edes tässä on? EPC ja WIS eivät monen tunnin pläräämisenkään jälkeen antaneet mitään uutta.
Ongelmat on selvillä ja pitihän se kielletty hedelmä vielä poimia puusta. Laitettiin +5V ahtopaineen säätimeen ja baanalle. Siivet tällä jännitteellä noin keskiasennossa. Hienosti toimii paitsi se säätimen antama pehmeys puuttuu. Kun ahtoja alkaa tulla niin syöttöä tulee ohjelman mukaisesti lisää, voimaa on hyvin ja savuttomasti. Laatikko pelittää ja rauhallisesti ajaessa tätä patenttia ei edes huomaa. Ei varmasti tee hyvää millekkään osalle koneessa, tiedetään älkää parjatko turhaan.
Jos luit tänne asti niin kiitos ja kumarrus! Ehdotuksia, vastauksia otetaan mielellään vastaan. Ensisijaisesti haluaisin saada tietää sen boksin/paikan minne nuo ahtopaineen säätimen piuhat vaeltavat
