-89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Varmasti ovat Sachsin tasonsäädöt hyvät.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sachsit on OK. Orkkis iskari taitaa mennä viidensadan nurkille kappaleelta ja vahvistetulle alustalle tarkoitetun saatavuus hyvin huono.
Osaatteko sanoa löytyykö ja mistä kohtaa jousta osanumero jos niissä sellainen on?
Alimmasta kierroksesta löytyy orkkisjousessa, mutta jos on ruosteessa niin ei välttämättä enää saa selvää. Puhdista huolella ja tutki...
wiimax.fi
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

dealer kirjoitti:Alimmasta kierroksesta löytyy orkkisjousessa, mutta jos on ruosteessa niin ei välttämättä enää saa selvää. Puhdista huolella ja tutki...
Alin kierros on molemmista irtokappaleena...heh. Helpottaa puhdistamista, mutta pelkäänpä ettei enää saa selvää.
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Timo L. kirjoitti:Varmasti ovat Sachsin tasonsäädöt hyvät.
Jep, lankkuni MB-originaalit vaimentimet ovat Sachsin valmistamat.
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Efraim kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Varmasti ovat Sachsin tasonsäädöt hyvät.
Jep, lankkuni MB-originaalit vaimentimet ovat Sachsin valmistamat.
Hyvä homma :thumbup: Tilauksessa meinaan ovat jo.
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Sampetti. Kolmesta paikasta on jo peruttu Sachsin vahvistetun iskareiden tilaus, koska saatavuus tosiaan huono. Orkkiksia en ainakaan vielä ole yrittänyt hankkia, koska niistä kertyy euroja niin rutosti...

Mitenkäs nyt "panisin" jos tarvike sellaisia ei saa? Toimiiko alusta lainkaan kunnolla vahvistetun jousen ja "normi" iskarin kanssa? Tai voiko niitä edes käyttää yhdessä? Vai onko viisaampaa laittaa ei HD jouset ja ei HD iskarit?
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

No löysinpä ebaystä (yhdet ja ainoat) käytetyt orkkis HD iskarit :o Toivottavasti ovat vielä kelvoliset... Mitä muuten tuo iso numero tuossa iskarissa tarkoittaa? Noissa iso numero 2.
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

dealer kirjoitti:Ok. Jos hankit jouset noilla pisteillä niin taakse tulee sedanin vahvistetut jouset (kuten on käynytkin) ja eteen "pullojouset" jäykemmästä päästä ---> todennäköisesti auto pilalla (kyseessä vain minun mielipide, en tykkää jäykästä ylikorkeasta alustasta joka lisäksi pilaa ajo-ominaisuudet tiellä)

Minun laskemien pisteiden mukaan taakse kuuluisi farkun HD-jousi:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... 43241704/0" onclick="window.open(this.href);return false;

ja eteen varustellun kuutosdieselin jousi:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... 43212204/0" onclick="window.open(this.href);return false;

Esim. vetokoukun+kattoluukun 10 pistettä jo nostavat takajousen pykälää jäykemmäksi eli KL tarjoaa -->
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... 43241204/0" onclick="window.open(this.href);return false;
vahvistettu sedanin takajousi jota ei voi suositella kuin sedaniin ja vain jos sillä vedetään jatkuvasti kärryä tai peräkontissa on huomattavasti painoa.

Sanoisin että joutuu valitsemaan joko pisteiden mukaan lasketun tai hyvän alustan, mutta makuasioitakin nämä toki ovat.
Alkuperäiset jouset saa noin 500-600 euroa / kierros.

Tarvikejousten osalta on usein jouduttu tekemään niin että kokeillaan, ellei ole hyvä vaihdetaan samantien jäykempää tai löysempää, joskus laikataan vähän pois että saadaan auton asento kohdalleen.
Hommasin orkkikset 1243241704 takajouset ja vaihdoin alle. Nyt on perä sopivalla korkeudella :thumbup: . Hajonneen iskarinkin sain jo vaihdettua uuteen käytettyyn, mutta letkunliitin oli niin hapertunut, että pitää vielä vaihtaa.
Onko niin, että ns. ilmaamista ei tarvitse tehdä iskarin vaihdon jälkeen? Eli nesteet kulkeutuu iskariin ja ilmat pois? Ja tämäkö tehdään niin, että
auton perä nostetaan ilmaan -> tasonsäätöventtiilin säätötanko irti -> auto käymään -> säätöventtiili yläasentoon -> valmis, kun hydrauliöljysäiliöstä ei öljy enää vähene -> säätötanko kiinni -> auto alas ?
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oikein hyvä että löytyi sopivat jouset !
Olen iskarien vaihdon yhteydessä aina pumpannut uuden iskarin täyteen öljyä ennen asennusta ja ilmaillut sekä ruuvista että liittimistä, mutta lähinnä siksi että kaikki öljy vaihtuisi uuteen. En tiedä miten hyvin systeemi ilmautuu availematta, luulisin että ilmautuu.

OT; ostin E300TD -93 viime viikolla ja siihen oli tehty vastikään remontti jossa vaihdettu uudet Sachs takaiskarit sekä vähän myöhemmin uudet jousipallot. Jousista en tiedä millaiset ovat (varmasti nekin joskus vaihdettu) mutta perä on asiallisella korkeudella ja auto aivan erinomaisen mukava ajaa. Tuossa oli käynyt niin että joku "mersumies" on edelliselle omistajalle kertonut että iskarit on rikki kun perä oli ollut jäykkä, no tietysti iskarien vaihto ei auttanut siihen vaivaan vaan vasta jousipalloilla tokeni. Entiset iskarit sain auton mukana, olisi myytävänä hyväkuntoiset A1243202413 Sachsit. Kiinnitin alapään viilapenkkiin ja vääntelin, yhtään ei tunnu nivelessä välystä olevan.
wiimax.fi
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

dealer kirjoitti:Oikein hyvä että löytyi sopivat jouset !
Olen iskarien vaihdon yhteydessä aina pumpannut uuden iskarin täyteen öljyä ennen asennusta ja ilmaillut sekä ruuvista että liittimistä, mutta lähinnä siksi että kaikki öljy vaihtuisi uuteen. En tiedä miten hyvin systeemi ilmautuu availematta, luulisin että ilmautuu.

OT; ostin E300TD -93 viime viikolla ja siihen oli tehty vastikään remontti jossa vaihdettu uudet Sachs takaiskarit sekä vähän myöhemmin uudet jousipallot. Jousista en tiedä millaiset ovat (varmasti nekin joskus vaihdettu) mutta perä on asiallisella korkeudella ja auto aivan erinomaisen mukava ajaa. Tuossa oli käynyt niin että joku "mersumies" on edelliselle omistajalle kertonut että iskarit on rikki kun perä oli ollut jäykkä, no tietysti iskarien vaihto ei auttanut siihen vaivaan vaan vasta jousipalloilla tokeni. Entiset iskarit sain auton mukana, olisi myytävänä hyväkuntoiset A1243202413 Sachsit. Kiinnitin alapään viilapenkkiin ja vääntelin, yhtään ei tunnu nivelessä välystä olevan.
Mistä tuo mainitsemasi ruuvi löytyy, josta olet ilmaillut? Sain jo hyväkuntoiset käytetyt iskarit (1243201213), joten minulla ei ole tarvetta. Kiitos. Ehkä (todennäk.) joku muu palstalainen kyllä huolii...
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja dealer »

Venttiilin päältä, siitä osasta missä säätötanko on. Perus ilmaruuvi, muistaakseni 11mm kannalla. Saattaa olla tiukassa, mutta lämmittäen saa varmasti auki - paksu ruuvi, kestää vääntää.
wiimax.fi
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: -89 W124 300TD T jouset, iskarit ja code 702

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Ok. Kiitos vaan! Taisi onnistua iskarin vaihtokin letkuliitännästä ilmailemalla pelkästään. Ainakin ihan tuntuu hyvältä ajossa eikä kuulu ylimääräisiä ääniäkään.
ASD-vikavalokin tuli kuntoon tänään. Kun ei poistunut vikavalo jarruvalokytkimen vaihdolla, niin ajattelin, että laitetaan magneettiventtiiliin liikettä ja käväisin soralla parkkiksella pyöräyttämässä lievän sladin :shock: . Sladin jälkeen kuittaantui vika pois :) En tiedä oliko mikään viisain konsti tuo, mutta tulipa mieleen ja kokeiltua. Enkä kyllä tiedä sitäkään oliko tuolla pikku sladilla mitään tekemistä vian kuittaantumisen kanssa, mutta hyvä näin.
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Vastaa Viestiin