Eli takaluukun saranan vaihto siis. Nuo tehtaan ohjeet kannattaa ottaa pohjaksi ja varata runsaasti aikaa. Erikoistyökaluina tarvittiin ainoastaan verhoilunastahaarukkaa.
http://www.w124performance.com/service/ ... 88-500.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.w124performance.com/service/ ... 88-512.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.w124performance.com/service/ ... 68-458.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Takaluukun kannen pois ottaminen onnistuu yksinkin, se ei retkahda irti kun pultit irrottaa. Mutta apuri on kyllä hyvä olla, etenkin jos ei ole ennen isoja kansia käsitellyt.
Purkamisen määrä yllätti kuitenkin, jotta kannen sai lopulta irti. Johdot tulevat (sekä menevät takaisin) hämmästyttävän helposti saranan läpi, sitä ei olisi uskonut.
170626 (1).jpg
Hankalin toimenpide oli niskatukien irrotus. Tuon tehtaan ohjeen kautta ei oikein selviä, miten se sujuu, tai sitten kädet loppuu kesken.
Homma hoitui kun meni takaluukun puolelle, painoi lukituksen irrotusvipuja, ja käänsi lukkotapit sivuun (katso kuvassa merkityt kohdat: tappi siinä jo käännetty "AUKI"-asentoon), ja painoi tuet pois auton sisällä.
Noita lukituksia on siis yksi kummallekin tuen raudalle, eli yläkautta auton sisällä toimien pitäisi painaa kahta irrotusvipua yhtä aikaa, ja vetää samalla vielä tuki ulos.
170626 (2).jpg
Kun molemmat saranat oli käsissä, kävi selväksi mistä se sarana oli pettänyt. Selvä suunnitteluvirhe, joka oli uudessa käytetyssä saranassa jo onneksi korjattu. Saranaputki oli revennyt putkea vetävän jousen kohdalta, koska johdon läpiviennin reikä heikensi putkea toiselta puolelta. Uudessa versiossa reikä on siirretty parilla sentillä sivuun, jolloin rasitus pienenee. Ja koska kohta jää saranan piilopuolelle, ei se näkynyt suoraan paikalla ollessaan. Lisäksi sarana ikään kuin suoristui pettäessään, joten sitäkään ei osannut huomata, kun etsi ennemminkin vekkiä. Saranan yläkiinnitysholkki on sitten muistettava voidella ennen asennusta.
170626 (3).jpg
170626 (4).jpg
170626 (5).jpg
Ja se kannen istuminen paikalleen kannattaa varmistaa ennen kuin kokoaa hattuhyllyn. Tällä kertaa kansi osui kohdalleen suoraan, kun saranat laittoi vanhoihin kohtiinsa. Se oli joko tuuria tai MB-laatua...
Neliovisessa autossa selviäisi varmaan tuntia nopeammin, Coupéssa oma lisämausteensa oli joka kerta pujottautua polvilleen poistetun takapenkin istuimen kohdalle.
Lisätyönä suoritin imuroinnin: istuimien alla ja reunoilla oli vielä edellisten omistajien lasten roskia sekä koirien karvoja. Ja hattuhyllyn kaikkiin koloihin sekä takareunaan ei sen paikalla ollessa edes pääse. Plus takakaiuttimien päällä olleet verhoilun muruset.
Kuriositeettina ensiapulaukku vaikutti jopa alkuperäistä täydellisemmältä: mukana oli Amor-merkkinen varmuusväline. Tosin sen 2009 vanhenemispäiväys viittaisi jälkivarusteluun...
170626.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.