w 124 kolinaa etupäästä..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mkananen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 30.04.2003 17:43
Paikkakunta: Kajaani

w 124 kolinaa etupäästä..

Viesti Kirjoittaja mkananen »

Elikkä hiekkatiellä, jossa on vähän isompaa kiviainesta, keulasta kuuluu pientä "lotinaa". Olen vaihtanut apusimpukan, siinä oli pieni välys - ääni ei poistunut. Samoin vakaajatangon kumit on tiukat, eli sen ei pitäisi ääntää.

Alapallonivelet on vaihdettu alle 100 tkm sitten, eli nekään ei liene vielä väljät.

Mitään ääniä ei kuulu ajettaessa isompaan kuoppaan, ainoastaan "rompoolitietä" ajettaessa.

Iskarit on testin mukaan kunnossa, samoin kaikki nivelet näppituntumalta tiukan tuntoiset. Ääni kuuluu ehkä enemmän kuskin puolelta.

Epäilin ohjaussimpukan ääntelevän, mutta sekin on säädetty jetiksi.

Onko muilla foorumilaisilla ollut samaa ääniongelmaa ja onkoi siihen löytynyt ratkaisu?

Ääni ei ole todellakaan paha, sillä "äkkinäinen" kyydissäolija ei välttämättä edes kuule ääntä ennekuin mainitsee asiasta. Mutta tämä ääni ei kuulu mersuun.
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Mulla 124 etupään kolina johtui vakaajatangon kumeista. Sen kyllä huomaa ku kädellä tankoa heiluttaa.

Onko sulla muuten moottorin pohjapanssaria. Mulla siihen kertyneet pikkukivet aiheuttaa ääniä nimenomaan ministerikiharaa ajettaessa.

Kannatais tsekata ohjausiskari, helppo irrottaa ja kokeilla onko työntövastus vakio koko alueella. Parantaa ajettavuutta kummasti ku laittaa uuden (n. 25 eeroo). Oireena on että ratti heiluu ku aja suoraa kuoppatiellä. Saattaa kai se äännelläki.

Tomi
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no mites etupään puslien kunto?

aiheesta lisää :

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

yhdyn tuohon Tomit1 mielipiteeseen, se vaikuttaa yllättävän paljon, ohjausiskari siis!! kannattaa sekin vaihtaa vaikka ei vielä oireilisi, ei maksaa tosiaan kuin tuon 25€
mkananen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 30.04.2003 17:43
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja mkananen »

Jep. Täytyypä tutkia se ohjausiskari. Pohjapanssarina on se muovijuttu, vaihdoin juuri öljyt, joten pikkukivet poistui kun poistin muovin. Alatukivarren puslat on ok.

Ajettaessa hiekkatietä ohjaus hieman "elää" monttujen mukaan. Jospa siinä ohjausiskarissa on jotain häikkää.
mkananen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 30.04.2003 17:43
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja mkananen »

Kyllä se vaan on alapallo joka siellä kolajaa. Eilen vaihtaessani jarrunesteitä kopeloin kuskinpuoleista eturengasta, ja välystä tuntui alapallossa, joka kolisee pikku epätasaisuuksissa. Olipa heikko pallonivel, kun ei kestänyt kuin alle 100 tkm, vaikka oli alkuperäinen. No pitää vaihdella kunhan tässä ehtii.

Jarrunesteiden vaihdosta w 124:ssa:

Täytä jarrunestesäiliö aivan piripintaan takajarruja ilmatessasi, sillä säiliö on kaksiosainen, sinne ei mene nestettä kuin säiliön ollessa aivan aivan täynnä. Meinas ensin hörppiä ilmoja ennenkuin hokasin asian.
Jyffe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 07.11.2009 23:45
Paikkakunta: Cross Lake City

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Laitetaanpa tähän topikkiin...
Aamulla melkein heti liikkeelle lähdön jälkeen (ulkolämpötila -13 astetta) ajoin n. 30 km/h korotettuun risteykseen. Oikealta etupäästä kuului napsahdus, joka jäi pysyväksi. Terävään monttuun ajaessa kolahdus kuuluu etupäästä ja korva väittää että nyt molemmilta puolilta. Mikähän meni rikki? Auto W124 300TE.
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Jyffe kirjoitti:Laitetaanpa tähän topikkiin...
Aamulla melkein heti liikkeelle lähdön jälkeen (ulkolämpötila -13 astetta) ajoin n. 30 km/h korotettuun risteykseen. Oikealta etupäästä kuului napsahdus, joka jäi pysyväksi. Terävään monttuun ajaessa kolahdus kuuluu etupäästä ja korva väittää että nyt molemmilta puolilta. Mikähän meni rikki? Auto W124 300TE.
Kallistuksenvakaajan kiinnitysrauta poikki?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

mkananen kirjoitti:
Täytä jarrunestesäiliö aivan piripintaan takajarruja ilmatessasi, sillä säiliö on kaksiosainen, sinne ei mene nestettä kuin säiliön ollessa aivan aivan täynnä. Meinas ensin hörppiä ilmoja ennenkuin hokasin asian.
Justiinsa näin nm. jonkin aikaa tapeltu ennenkuin hokasin tämän Exsän jarrunesteitä uusiessani.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

teppo21 kirjoitti:
Jyffe kirjoitti:Laitetaanpa tähän topikkiin...
Aamulla melkein heti liikkeelle lähdön jälkeen (ulkolämpötila -13 astetta) ajoin n. 30 km/h korotettuun risteykseen. Oikealta etupäästä kuului napsahdus, joka jäi pysyväksi. Terävään monttuun ajaessa kolahdus kuuluu etupäästä ja korva väittää että nyt molemmilta puolilta. Mikähän meni rikki? Auto W124 300TE.
Kallistuksenvakaajan kiinnitysrauta poikki?
joo. ääni kans sille. sen huomaa ainakin kesällä, kun ajaa kovaa mutkiin. jos on kallistuksen vakaajan kiinnitys rauta poikki, niin raapii renkaan mutkissa lokareihin..
W201 250DT 20V
w201 190E
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Kopina

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kyllä se vaan niin on,että alkuperäinen,siis tehtaalla laitettu nivel kestää.
Jälkeenpäin vaihdettu,vaikka originaali kestää mielestäni huonommin.

Onko kukaan porannut reikää ja laittanut rasvanippaa alkuperäisiin niveliin?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Vastaa Viestiin