Korkeustason anturi (taka vasen)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
E220CDI212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Su 09.04.2017 05:13
Paikkakunta: Pomarkku

Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja E220CDI212 »

Jonkun aikaa olen tapellut kyseisen anturin kanssa ja nyt on pakko nostaa omat kädet pystyyn. Käännyttävä viisaimpien puoleen. Auto on 220 E CDI vuodelta 12. Staar sytyttää F:n vasen ajovalo ksenon. Kun avaa F:ää pidemmälle niin tulee ilmoitus korkeustason säädin vasen taka on väärä. Sama anturi ollut ainakin niin kauan kun auto on minulla ollut ja vika on ilmestynyt minun omistuksessani. No ei muuta kun anturi vaihtoon, kalibrointi ja virhekoodien nollaus, perään pikatesti toivoen jotta vikakoodi olisi poistunut. Mutta ei, se sama F imestyi näyttöön :shock: *:ia tutkailtuani enemmän niin se ilmoittaa jännite tälle anturille on 0,00V. Mutta kun mittaa anturin päästä niin sinne tulee 4,94V. Signaali lampulle tulee ja vaihtelee autoa keikutettaessa mielestäni oikeissa rajoissa. Valot tekee ne omat liikkeensä autoa käynnistettäessä. Auto on suorassa, eikä korkeus putoa esim. yön aikana. Mistä ihmeestä lähden vikaa hakemaan :?: jokuhan siellä nyt sekoilee. Sähkökaavioiden luku ei kylläkään ole vahvimpia puoliani. Kulkine on mielestäni muuten kunnossa mutta se hiton F. Voipihan olla että katsastus-setä ei ole ollenkaan tyytyväinen kun vika viittaa vasempaan ksenoniin.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Mäkin korkeus säätö toimii kahdella tasonsäätö anturilla.
Etu vasen joka on kiinni valon ohjauksessa ja sitä kautta perän tason säädössä.
Oikea valo synkataan vasemman mukaan.
Perän vasen on kiinni perän tason säädön ohjauksessa, joka antaa ja ottaa tason korkeutta edestä ja takaa.
Tässä perusidea, kun on farkut tason säätö a ksenonvalot, jos Airmatic kaikki anturit kiinni tasonsäädön ohjauksessa joka antaa valoille korkeus tiedot.

Vasemmat anturien arvojen mukaan valon korkeus säädetään.
Katso *lla, mitä arvoja noissa ohjaimissa näkyy. Missä näkyy tuo 0V, niin siitä sitten piuhoja tutkimaan.
Vaikuttaa että piuhakin...
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
E220CDI212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Su 09.04.2017 05:13
Paikkakunta: Pomarkku

Re: Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja E220CDI212 »

Kiitos vastauksesta.
Auto ei ole täysiverinen airmatic, ainoastaan takana ilmapussit sekä nämä kaksi korkeustason tunnistinta. Se tässä onkin mielenkiintoista kun *:ri ilmoittaa jännitteen anturille olevan 0.00V (ilmeisesti tämä aiheuttaa virheen) mutta mitattuna anturin liittimestä sinne tulee 4,94V. Signaalijännite on annettujen arvojen sisällä ja ohjautuu lampulle ja myös ohjainlaitteelle joka säätelee tasoa taka-akselilla.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tarkentaisitko vähän tietoja tai jos vaikka laittaisit kuvakaappaukset mittaustuloksista.

Star eikä kyseinen ohjainlaite ei voi ilmoittaa anturille tulevaa jännitettä, korkeintaan sinne lähtevän (käyttö)jännitteen ja sieltä tulevan signaalijännitteen (ei välttämättä sama kuin anturilta lähtevä jännite). Star tässä näyttää anturilta tulevan signaalijännitteen mutta ei kai se muita jännitteitä näytäkään (vikakoodit erikseen).

Saattaahan ohjainlaitekin olla rikki ja näyttää omiaan mutta todennäköisempää että muualla jotain vialla.
E220CDI212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Su 09.04.2017 05:13
Paikkakunta: Pomarkku

Re: Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja E220CDI212 »

Kolme kuvaa napsasin *:n näytöltä. Liitän ne tänne. Eka kuvat tänne :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Pientä pähkäilyä aiheeseen, kun tuli hyviä kuvia:
E220CDI212 kirjoitti:Kun avaa F:ää pidemmälle niin tulee ilmoitus korkeustason säädin vasen taka on väärä.
Tuossa Starin vikakoodissa lukee kyllä "Signaali on väärä" (lyhennettynä), ei tunnistin. Tämä on luettu XALWA-L (vasemman xenonin ohjaimelta.)

Tuo 0v on kanssa vähän väärin ymmärretty tässätapauksessa. Sinne takatunnistimelle menee se 5v (jos mitattu sieltä päästä fyysisesti) ja ulos tulee n.2.6v luettuna tasonsäädönohjaimelta (kuvassa, sen hetkisellä perseen korkeudella, Se ulos tuleva jännite muuttuu korkeuden mukaan), eli tunnistin lienee kunnossa.

Tuota liitekuvan testiä ei taas voi suorittaa, jos vasemman xenonin ohjain ei lue tunnistimelta asentoa. (Jota se ei varmaankaan nyt tee?). Lisäksi jos tuo on kunnossa, niin takakulmaa pitää heiluttaa että arvo muuttuu, jos se pysyy nollassa, niin tuo ensimmäinen kohta tunnistimen asennolta ei varmaan välity xenon ohjaimelle.

Itse lähtisin nyt siitä että mitä kautta tuo signaali takatunnistimelta menee tuonne xenon ohjaimeen, kun nyt se ei mene (tai ohjain ei sitä osaa lukea, rikki/johtoja/liittimiä poikki), kun se signaali menee kyllä tasonohjaimelle asti, joten on kunnossa itse tunnistin..
E220CDI212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Su 09.04.2017 05:13
Paikkakunta: Pomarkku

Re: Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja E220CDI212 »

Iso kiitos noroljan pähkäilystäsi sekä vinkistä mistä lähtee purkaan vikaa. Kyllä lukutaito on tärkeä. Olen pitkään tahinu tämän ongelman kanssa ja aina, joka ainut kerta lukenut sen väärin. :oops:
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Tutki piuhoitus xalwa / valo-ohjain ecun ja enr / tasonsäädön ecun välillä.
Voipi olla että xalwa ei saa tuota taka vasemman anturin arvoa, jota tarvitsee jotta voi säätää ajovalo korkeuden.
Arvojen mukaan enr on oikeat arvot, mutta xalwa ecussa ei.
Jos piuhoissa ei vikaa sitten xalwassa.

Enr on apparin jalkatilassa.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 222
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

Re: Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

Onko auto vakoilla korkeudella, vai onko madallettu?
Omassa ajovalot rupesi temppuilemaan madalluksen yhteydessä. Takapää ei pysynyt raja arvoissa.
Korin korkeus taso vasen -10.00mm. minkä arvojen välissä tuo pitäisi olla?
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
E220CDI212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Su 09.04.2017 05:13
Paikkakunta: Pomarkku

Re: Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja E220CDI212 »

Kiitokset Berglund, näihin asioihin aijon keskittyä loppuviikolla.
Autoa ei ole madallettu, ihan normikorkeudella on. Raja-arvot jos nyt oikein muistan niin on -20 ja 20 väli. Tuossa välissä ollaan vihreällä alueella.
E220CDI212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Su 09.04.2017 05:13
Paikkakunta: Pomarkku

Re: Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja E220CDI212 »

Viikonvaihde mennyt sähkökaavioita plärätessä ja yrittänyt päästä kärryille. Olo on kuitenkin kuin olisi ummikkona ulkomailla. Voisiko joku ystävällisesti avata *:in ja sieltä WIS:n puolelta dokkarin PE82.10-P-2000DAA. Muutama kyssäri sieltä:
Koordinaatissa E6 on merkintä 21M , mitähän tarkoittaa ja onko se etu SAMin kanssa jotenkin naimisissä? Mitä numerot 21M sisällä ovat?
Koordinaatissa E11 on 20M ja "laatikko" jonka sisällä nro 2 can G L , jos sitä seuraa ylös niin tullaan taas johonkin "laatikkoon" jossa on outo merkki. Mikä?
Koordinaatissa L4 on Vasen etulamppu yksikkö. Onko nrot 12, 14, 11 jne lampun pistokkeen järjestys?
Yksi vielä.
Molemmissa lampuissa E1 sekä E2 on numerot 7, 6, 3, 8 ja 9 niistä lähtee johdot ylös mutta mistä löydän niiden toiset päät?
Jos näihin saisin vastauksia niin varmaan pääsisin eteenpäin ongelmani ratkaisussa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

E220CDI212 kirjoitti:Viikonvaihde mennyt sähkökaavioita plärätessä ja yrittänyt päästä kärryille. Olo on kuitenkin kuin olisi ummikkona ulkomailla. Voisiko joku ystävällisesti avata *:in ja sieltä WIS:n puolelta dokkarin PE82.10-P-2000DAA. Muutama kyssäri sieltä:
Koordinaatissa E6 on merkintä 21M , mitähän tarkoittaa ja onko se etu SAMin kanssa jotenkin naimisissä? Mitä numerot 21M sisällä ovat?
Koordinaatissa E11 on 20M ja "laatikko" jonka sisällä nro 2 can G L , jos sitä seuraa ylös niin tullaan taas johonkin "laatikkoon" jossa on outo merkki. Mikä?
Koordinaatissa L4 on Vasen etulamppu yksikkö. Onko nrot 12, 14, 11 jne lampun pistokkeen järjestys?
Yksi vielä.
Molemmissa lampuissa E1 sekä E2 on numerot 7, 6, 3, 8 ja 9 niistä lähtee johdot ylös mutta mistä löydän niiden toiset päät?
Jos näihin saisin vastauksia niin varmaan pääsisin eteenpäin ongelmani ratkaisussa.
N10/1 on se etu-SAM. 21M on yksi etu-SAM:in liittimistä eli naimisissa on. Numerot laatikon sisällä on liittimen pinninumerointia.

Se laatikko jossa transistorin kuva tarkoittaa vain SAM:in sisäistä elektroniikkaa. Sisäisiä kytkentöjä ei WIS-kaavioissa avata.

L4 koordinaatissa on lampun liittimen pinninumeroita.

Ne alhaalta nousevat aaltomerkkiin loppuvat johdot jatkuu vastaavasta aaltomerkistä siinä yläpuolella. Jatko menee samassa järjestyksessä vasemmalta oikealle ylhäällä ja alhaalla. Vähän kun kelaat kuvaa niin näet miksi johdotukset on noin katkaistu eli kytkentäkaaviossa on eri vaihtoehtoja, U-koodeista pitää lukea mikä vaihtoehto koskee omaa autoasi ja sen laatikon johdotus sitten sovittaa kaavion yläosaan. Varmaan sekava selitys mutta niin sen pitää ollakin kun ainakin jotkut pitää noita kaavioitakin sekavina.
E220CDI212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Su 09.04.2017 05:13
Paikkakunta: Pomarkku

Re: Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja E220CDI212 »

Kiitoksia DBFI, tästä on hyvä jatkaa harjoittelua. :thumbup:
E220CDI212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Su 09.04.2017 05:13
Paikkakunta: Pomarkku

Re: Korkeustason anturi (taka vasen)

Viesti Kirjoittaja E220CDI212 »

Se tunne, kun kesästä asti kiukutellut virhekoodi poistui :D Asian yhteydessä on oppinut hieman yhtä jos toistakin. On ollut aihetta syventyä hieman *:n syvyyksiin, oppinut pikkasen lukemaan sähkökaavioita, Spessiaalina lisäksi harjaantunut vasemman sisälokarin irrottamiseen alle aikayksikön:) Lopultakin syylliseksi vikakoodiin paljastui vasemman xenonin ohjainboxi. Toissailtana ajoin auton jälleen intoa puhkuen halliin ,uusi boxi mukana ja eikun vaihtamaan osaa. Kun osa oli vaihdettu, pikatestaus suoritettu ja koodi hävinnyt niin sisälläni jylläsi tosi hyvä tunne. Auto kasaan ja peruuttaan pihalle. Siinä vaiheessa huomasin jotta vasen xeno ei palanut. Ei vaikka mihinkä asentoon olisi katkaisiaa vääntänyt. Auto takaisin halliin :evil: Minun remonttimiestaidoillani meni kyllä sormi suuhun melkoisen ketutuksen kanssa. Ohjanboxi käteen ja vanha tilalle testi mielessä. Ei palanut silläkään enään. Nyt heräsi ajatus xenonin rikkoutumisesta boxin vaihdon yhteydessä. Kamat kasaan ja sitten eilen illalla uuden xenonin kanssa pajalle. Vanha lamppu vex ja uutta pesään. Testaus ja sama tulos, ei valoa pimeyteen. Mieli mustana vaihtamaan oma lamppu takaisin. Siinä yhteydessä havaitsin rikkoneeni uuden xenonin eristeen, sen ulkopuolisen langan ympäriltä. No roiskuessa rapataan vai mitenkä se oli. Päätettin kaverin kanssa sitten laittaa uusi boxi paikalleen ja jatkaa ongelman tutkailua. Kaikki taas paikoillaan ja ei kun valokatkaisiaa remplaamaan. Nythän valo syttyi, sammui, syttyi ja präti edes takaisin. Kaverrillä välähti että boxi ei yhdistä, ei ole kunnolla paikoillaan. Hän kurkisti konehuoneen puolelta, lampunvaihtoluukusta sisään ja huomasi, että liitin oli toisesta päästään hieman ylhäällä. Käsi aukkoon, sormella painelua ja nax liitin oli oikeesti paikoillaan. Jälleen kamat kasaan, vikakoodien nollaus ja testi käyntiin. Ja kas kummaa, ei koodeja, valot toimi ja itsellä fiilisnappula oli kyllä niin kaakossa kun vaan voi. Olihan seikkailu mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Sisälläni asusteleva teesseitsemies röyhisteli ja pullisteli mutta sain sitä kuitenki hieman hillittyä pakatessani vaurioitunutta 80€ xenonlamppua seuraavaan seikkailuun.
Kiitokset vielä kaikille ongelmaani osallistujille.
Vastaa Viestiin