Ketjunkiristin 400cdi om628

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Revka74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 11.04.2016 21:21

Ketjunkiristin 400cdi om628

Viesti Kirjoittaja Revka74 »

Meinasin vaihtaa jakoketjun ns.uittamalla. Liekkö kiristin myös tarpeellista vaihtaa? Ja onko vanha kiristin sellainen että se ei kiristä uuttaa/venymätöntä ketjua liikaa? Eli painuuko vanha kiristin sisään kun laittaa uuden ketjun? Kiristin on tässä aika hankalassa paikassa, enkä ole vielä hommannut uutta kiristäjää.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ketjunkiristin 400cdi om628

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Jos on E kori niin joudut kuitenkin purkaan niin paljon tavaraa pois et se kiristin kyllä vaihtuu samalla. Emmää noin ison remontin alla enää kiristintä jättäis vaihtamatta
Star
Revka74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 11.04.2016 21:21

Re: Ketjunkiristin 400cdi om628

Viesti Kirjoittaja Revka74 »

Ässä W220 on kyseessä. Kiristin kuulemma tosi ahtaasti laturin alla. Uittamalla kun vaihtaa ketjun niin ei ole kovin paljoa purkamista, toinen venttiilikoppa vain ja ehken myös suuttimet toiselta puolen. Sain lainaksi erikoistyökalut hommaa varten kaverilta joka on vaihtanut ketjun tällälailla.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: Ketjunkiristin 400cdi om628

Viesti Kirjoittaja esapk »

Kiristin on tosiaan tosi paskassa paikassa heti kannen alla. Korjaamolla ottavat laturin edestä pois sen takia. Näin tehtiin kesällä myös oman auton kohdalla. Tietää tietysti vain melkoisesti lisähommaa, kun se on vielä nestejäähdytteinenkin.. Hihnakaan ei ole sitä kaikkein helpoiten paikoilleen laitettavaa mallia tässä.. En todellakaan alkanut itse siihen hommaan.
Kiristin kyllä kannattaisi vaihtaa. Näin ainakin minun annettiin selvästi ymmärtää. Eivät ole ikuisia nekään. Meneekö osa ketjun vaihdon hyödyistä harakoille, jos kiristin ei sitten toimikaan niin kuin pitäisi?
Tilanne on sielllä varmaan hyvin tiedossa. Liitteetkin siis lähinnä muille asiasta kiinnostuneille.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: Ketjunkiristin 400cdi om628

Viesti Kirjoittaja esapk »

Heino-Motors vaihtoi.
Revka74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 11.04.2016 21:21

Re: Ketjunkiristin 400cdi om628

Viesti Kirjoittaja Revka74 »

Tilasin kiristäjän ja kyllä kait sekin pitää yrittää vaihtaa...Mietin vaan että onko se pakko vaihtaa samalla kertaa ketjun kanssa, kun on niin hankalassa paikassa. En vieläkään ole saanut vastausta kiristimen toiminnasta, siis että painuuko se sisään uudella ketjulla. Joissain bensiinimalleissa ei kuulemma löysää ilman kiristäjän purkamista ja silloinhan ei uusi ketju kauaa kestä. Ilmeisti om648 koneessa on sama kiristäjä kuin om628:ssa.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: Ketjunkiristin 400cdi om628

Viesti Kirjoittaja esapk »

OM628- moottorin (4.0 V8-diesel) ketjunkiristimessä ei ole takaiskuventtiiliä vaan kiristys ja kireänä pito on pelkästään jousen ja öljynpaineen varassa. Kiristin siis painuu kasaan puristettaessa. Tällöin vanha kiristin ei myöskään kiristä uutta ketjua liikaa vaan sopeutuu siihen. Periaatteessa siis vanhaa kiristintä voi käyttää uuden ketjun kanssa, jos se on muutoin ehjä. On oma valinta, vaihtaako myös kiristimen. Itsellä vaihdettiin kyllä sekin.
En tiedä, onko tuossa jo tasapainotusakselin rattaan ylihyppäyssuoja vai ei. On voitu laittaa jälkikäteenkin. Täytyy varoa ettei asennnuksessa vain vahingossa hyppää hampaiden yli. Tietää silloin täristävää konetta. Paha korjata.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Revka74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 11.04.2016 21:21

Re: Ketjunkiristin 400cdi om628

Viesti Kirjoittaja Revka74 »

Tämä on hyvä tieto, kiitokset. Joo ei tietoa hyppäyksen suojasta, vm.-02 eli ei taida olla jos ei ole jälkeenpäin laitettu. Jospa ketju ei pääsisi hyppäämään tasapainoakselilla kun pitää sen kireällä koko prosessin ajan...
Vastaa Viestiin