560SEC - Trip down memory lane part 1/2
Re: 560SEC - Laatikon irroitus ja pari kysymystä
Jari Sillanpään "Kaduilla Tuulee" pauhasi radiossa kun siistin ja supsuttelin konetilaa tänä iltapäivänä. Kiiltävää jälkeä tuli sivutuotteena samalla kun korjaukset etenee. Sitten yht'äkkiä musiikki katkesi ja aika pysähty - onko mun auton imusarjassa reikä??!?
Työnsin tuosta rautalangan sisälle ja upposi ainakin 10cm joten ihan kunnon läpireikä on kyseessä... Missaanko nyt jotain vai onko tuo tosiaan valuvika/reikä kakkospytyn runnerissa?
thanks
Työnsin tuosta rautalangan sisälle ja upposi ainakin 10cm joten ihan kunnon läpireikä on kyseessä... Missaanko nyt jotain vai onko tuo tosiaan valuvika/reikä kakkospytyn runnerissa?
thanks
Re: 560SEC - Imusarjassa reikä!?
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5697
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 560SEC - Imusarjassa reikä!?
reijältä näyttää selekeesti imusarjan vaihto ei ole sitten oikein läpihuuto juttu, teetättää töitä aikas paljon, sattuu olee kokemusta sain tänään vihoin viimein itelle laitettua imusarjan paikalleen (420:nen) sinuna hankkisin "uuden" hyvän käytetyn imusarjan ennen vanhan purkamista
Re: 560SEC - Imusarjassa reikä!?
Tuossa taitaa olla ihan normi ”runnerien”välinen kannas, joka on jäänyt vain kesken. Autosi ei käy pätkääkään, jos imusarjassa olisi moinen reikä.
Tuolla muutama hyvä kuva imusarjoista.
http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... 0-a-8.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
Tuolla muutama hyvä kuva imusarjoista.
http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... 0-a-8.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 560SEC - Imusarjassa reikä!?
Kiitos kommenteista. Ilmeisesti tosiaan runneri on poikkileikkaukseltaan ympyrä, kun taas tuo halkeamakohta on tosiaan pystysuoraan seinää. Eli on ilmeisesti Unskin mainitsema kannas jonka sisältä löytyy runneri putki... huh!
Re: 560SEC - Imusarjassa reikä!?
Hieno tarina autoista todella laadukkaine kuvineen ja kivanvärinen tuo Secci! Outoa nähdä yli 30 vuotiaan auton ruosteeton jarrukilpi ja muutenkin alustan osat näytti tosi puhtailta ainakin ruosteen osalta. Onko tuolla suunnalla autoilla tapana pysyä hyvässä kuosissa vai oliko tämä sinun Secci poikkeus?
Tuohon kardaanin irrotukseen on näköjään ainakin kahta eri toimintamallia. Itse en ole koskaan löysännyt tuota mutteria vaan kartaanin pätkä on aina irronnut ihan vaan vetämällä irti toisistaan.
Tuohon kardaanin irrotukseen on näköjään ainakin kahta eri toimintamallia. Itse en ole koskaan löysännyt tuota mutteria vaan kartaanin pätkä on aina irronnut ihan vaan vetämällä irti toisistaan.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: 560SEC - Imusarjassa reikä!?
Oli tosiaan erittäin mukavaa luettavaa kuvineen
https://www.foreca.fi/United_States/Texas/Dallas/tenday" onclick="window.open(this.href);return false; Ei taida tuollaisessa ilmastossa autot paljoa ruostua. Tuolapäin olis kyllä mahtava tarjonta ruosteettomista harrasteautoista mutta rahti suomeen ei taida ihan ilmainen olla.
https://www.foreca.fi/United_States/Texas/Dallas/tenday" onclick="window.open(this.href);return false; Ei taida tuollaisessa ilmastossa autot paljoa ruostua. Tuolapäin olis kyllä mahtava tarjonta ruosteettomista harrasteautoista mutta rahti suomeen ei taida ihan ilmainen olla.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: 560SEC - Imusarjassa reikä!?
Varmaan sekä-että. Ilmasto on siitä suotuisa että tiesuolaa ei käytetä. Toisaalta vettä sataa yllättävän paljon ja ilma on kosteata. Texasin vuotensa minun auto oli ilmastoidussa autotallissa aina siihen päivään asti kun ostin sen, eli varmaan siinä mielessä hyväonninen yksilö ja keskivertoa paremmin säilynyt.aziz kirjoitti:Onko tuolla suunnalla autoilla tapana pysyä hyvässä kuosissa vai oliko tämä sinun Secci poikkeus?
Isoin uhka autoille tuollapäin maailmaa on se että heidän mielestä auto on vanha ja statusmielessä turha kun sille tulee 5v ikää. Sitten pitää saada uusi että ei jää naapuria huonommaksi ja siinä vaiheessa edellinen auto heivataan kakkosautoksi auringon armoille ja laiminlyödään huolto kun pitää hoitaa uuden auton pankkilainaa pois... ... ...
Re: 560SEC - Imusarjassa reikä!?
Tämä amerikkalaisten pinnallisuus on sitten niin ihanata!Dallas kirjoitti:aziz kirjoitti: Isoin uhka autoille tuollapäin maailmaa on se että heidän mielestä auto on vanha ja statusmielessä turha kun sille tulee 5v ikää. Sitten pitää saada uusi että ei jää naapuria huonommaksi ja siinä vaiheessa edellinen auto heivataan kakkosautoksi auringon armoille ja laiminlyödään huolto kun pitää hoitaa uuden auton pankkilainaa pois... ... ...
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: 560SEC - Imusarjassa reikä!?
Tällaiset muistiinpanot löytyi keväältä 2015 koskien tätä autoa:S202 kirjoitti:rahti suomeen ei taida ihan ilmainen olla.
- Sea container $1875
- Customs 387€
- Rekistöinti suomeen 223,20€
- Siirtokilvet = 16,60€
Tietysti itse ajoin auton tuonne konttisatamaan eli siinä säästyy monen välikäden kulut.
Re: 560SEC - Imusarjassa reikä!?
Eli parin tonnin hujakoilla rahti ja tulli, ei se nyt ihan paha ole. Tietysti jos joku agentti sen sieltä etsii niin siihen varmaan saa sen touhutonnin varata. No ehkä joskus. Joskus mielenkiinnosta katsonut sääennusteita eri puolille usa:ta ja todella vaihtelevaa se ilmeisesti on suomeen verrattuna, dallasissa huomenna yhtä kylmä kuin täällä ja ens viikolla suomen perus kesäsää
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: 560SEC - Imusarjassa reikä!?
Joo, radikaalit lämpötilaerot varsinkin talvella / keväällä. Tällainen jäänyt elävästi mieleen... 48h ja 32 astetta lämpötilaeroa...
Re: 560SEC - Imusarjassa reikä!?
Tästähän puuttui autovero, siis sitä ei mennyt koska muuttoauto. Ekä mennyt tullia eikä alvia koska muuttoauto, vai mikä tuo customs maksu olikaan?S202 kirjoitti:Eli parin tonnin hujakoilla rahti ja tulli, ei se nyt ihan paha ole. Tietysti jos joku agentti sen sieltä etsii niin siihen varmaan saa sen touhutonnin varata.
Nythän se tilanne on muuttunut eli muuttoautosta menee kait autovero mutta tullia ja alvia ei mene konttia purettaessa jos on ollut omassa käytössä, olettaisin... en ole kyllä yhtään selvitellut, kuulin vaan.
Oma nykyinen jenkkituliainen oli uutena Kaliforniassa ja sittemmin Nevadassa ja sekin on säästynyt korroosiolta täysin, siis t ä y s i n Samoin oli ex-W111 coupe joka oli ca-auto ja alustaltaan upeassa kunnossa. Mutta Modestossa CA:ssa majaillut ex-pagodani oli pohjastaan lahonnut, ja korjattu jo - siellä kuulemma sataaa et oisko se syynä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 560SEC - Kampiakselin takastefa ja laatikko takaisin
Putkiremontti hieman hidastanut tänne kirjoittelua, mutta ei toki mersuhommia. Aika hyvällä mallilla on auto jo tänä viikonloppuna, hain tuoreen leiman Veho Airportista eilen. Mutta laitetaan tänne viiveellä muutamia kohokohtia talven korjaussavotasta.
Sillä välin kun laatikko oli huollettavana Pekka Nätkinillä Porissa, niin pääsin tutkimaan moottoriöljyvuotoa koneen perästä. Lähtökohta näytti tältä:
Heti näkee, että tuolta moottorilohkon vasemmasta alakulmasta on vuotanut. Vetolevy poistettuna paljastuu koko totuus:
Olin aina ajatellut, että takastefa se vuotaa niin kuin jenkkiautoissakin. Mutta takastefa tosiaan aivan 100% kuiva ja pitävä, vuoto on ollut tuolta kotelon ja lohkon välistä sekä joistain pulteista. Kotelon irroittaminen on tehty helpoksi, ohjeen mukaan siinä on kaksi kierteellä olevaa reikää ja niihin kun ruuvaa M8 mutterin niin se "työntää" koko kotelon irti. Jouduin sitten miettimään, että vaihtaako täydellisesti pitävän takastefan nyt kun laatikko on irti... Päätin että mieluummin elän sen kanssa jos asennan väärin ja vuotaa, kuin että minulla oli laatikko pois ja en vaihtanut 32 vuotta vanhaa stefaa... Stefa lähti helposti irti, uusi meni helposti sisään. Toki pitää paukuttaa kumivasaralla aika kovaäänisesti mutta kyllä sen huomaa että menee oikein. Laakerirasvaa laitoin stefan huulien väliin liukasteeksi ja pölysuojaksi. Kotelon tiivistämiseksi päädyin silikoniliimaan, ettei tarvitse katsoa noita vuotoja enää.
Yhteen kohtaan katsoin parhaaksi laittaa silikonin lohkoon eikä koteloon. Ja kun kotelo oli paikalleen pultattu, niin vedin vielä silikonit ympäri. Asentaessa saa olla kyllä tosi tarkkana, ettei stefan huuli käänny ympäri kun sitä työntää akselin päälle. Siihen on varmasti joku kalvoon perustuva työkalukin olemassa, mutta sain kyllä aika helposti paikalleen ilmankin, koteloa hieman taivuttamalla että laittaa ensin toisen puolen stefasta ja sitten kiristää toiselle puolelle, että sinne tulee tilaa. Sen huomaa kun katsoo ja tunnustelee tarkkaan!
Laatikko kävi tosiaan Porissa Pekka Nätkinin päivitettävänä, siihen vaihdettiin kaikki tiivisteet ja kitkalevyt. Laatikko tuli puhtaana takaisin ja laskua kertyi 1300€. Näin jälkikäteen voin olla tyytyväinen tuosta sijoituksesta - mikä tärkeintä, niin laatikko ei enää vuoda pisaraakaan. Nyt voin myös sanoa, että pakkivaihteen kytkeytyminen muuttui olennaisesti parempaan. Eli kuluneilla kitkalevyillä oli pieni viive ja sitten meni pakki pamahtaen päälle. Ei nyt hirveän dramaattisesti, mutta kuitenkin. Korjauksen jälkeen kytkeytyy pehmeästi, eli kitkalevyt tekevät tehtävänsä ja kytkeytyminen tapahtuu "pikku hiljaa" sekunnin sisällä. Kuluneilla levyillä ilmeisesti ei ensin tapahdu mitään ja kun kytkentäpaine saavuttaa tietyn pisteen niin sitten ottaa yhtäkkiä kiinni.
Kävin myös mielenkiintoisen keskustelun Pekan kanssa öljyistä. Hän suositteli paksua Mobil 220 ATFää. Hieman vajaa 20'000Km sitten laitoin tähän uusinta ja kalleinta ja notkeinta laatikkoöljyä, olisikohan se jouduttanut kitkalevyjen kulumista ja vuotojen syntymistä. Anyway, Pekan kommenttien jälkeen laitan aina Mobil 220 laatikoihini, jotka ovat 70- ja 80-luvuilta.
Sillä välin kun laatikko oli huollettavana Pekka Nätkinillä Porissa, niin pääsin tutkimaan moottoriöljyvuotoa koneen perästä. Lähtökohta näytti tältä:
Heti näkee, että tuolta moottorilohkon vasemmasta alakulmasta on vuotanut. Vetolevy poistettuna paljastuu koko totuus:
Olin aina ajatellut, että takastefa se vuotaa niin kuin jenkkiautoissakin. Mutta takastefa tosiaan aivan 100% kuiva ja pitävä, vuoto on ollut tuolta kotelon ja lohkon välistä sekä joistain pulteista. Kotelon irroittaminen on tehty helpoksi, ohjeen mukaan siinä on kaksi kierteellä olevaa reikää ja niihin kun ruuvaa M8 mutterin niin se "työntää" koko kotelon irti. Jouduin sitten miettimään, että vaihtaako täydellisesti pitävän takastefan nyt kun laatikko on irti... Päätin että mieluummin elän sen kanssa jos asennan väärin ja vuotaa, kuin että minulla oli laatikko pois ja en vaihtanut 32 vuotta vanhaa stefaa... Stefa lähti helposti irti, uusi meni helposti sisään. Toki pitää paukuttaa kumivasaralla aika kovaäänisesti mutta kyllä sen huomaa että menee oikein. Laakerirasvaa laitoin stefan huulien väliin liukasteeksi ja pölysuojaksi. Kotelon tiivistämiseksi päädyin silikoniliimaan, ettei tarvitse katsoa noita vuotoja enää.
Yhteen kohtaan katsoin parhaaksi laittaa silikonin lohkoon eikä koteloon. Ja kun kotelo oli paikalleen pultattu, niin vedin vielä silikonit ympäri. Asentaessa saa olla kyllä tosi tarkkana, ettei stefan huuli käänny ympäri kun sitä työntää akselin päälle. Siihen on varmasti joku kalvoon perustuva työkalukin olemassa, mutta sain kyllä aika helposti paikalleen ilmankin, koteloa hieman taivuttamalla että laittaa ensin toisen puolen stefasta ja sitten kiristää toiselle puolelle, että sinne tulee tilaa. Sen huomaa kun katsoo ja tunnustelee tarkkaan!
Laatikko kävi tosiaan Porissa Pekka Nätkinin päivitettävänä, siihen vaihdettiin kaikki tiivisteet ja kitkalevyt. Laatikko tuli puhtaana takaisin ja laskua kertyi 1300€. Näin jälkikäteen voin olla tyytyväinen tuosta sijoituksesta - mikä tärkeintä, niin laatikko ei enää vuoda pisaraakaan. Nyt voin myös sanoa, että pakkivaihteen kytkeytyminen muuttui olennaisesti parempaan. Eli kuluneilla kitkalevyillä oli pieni viive ja sitten meni pakki pamahtaen päälle. Ei nyt hirveän dramaattisesti, mutta kuitenkin. Korjauksen jälkeen kytkeytyy pehmeästi, eli kitkalevyt tekevät tehtävänsä ja kytkeytyminen tapahtuu "pikku hiljaa" sekunnin sisällä. Kuluneilla levyillä ilmeisesti ei ensin tapahdu mitään ja kun kytkentäpaine saavuttaa tietyn pisteen niin sitten ottaa yhtäkkiä kiinni.
Kävin myös mielenkiintoisen keskustelun Pekan kanssa öljyistä. Hän suositteli paksua Mobil 220 ATFää. Hieman vajaa 20'000Km sitten laitoin tähän uusinta ja kalleinta ja notkeinta laatikkoöljyä, olisikohan se jouduttanut kitkalevyjen kulumista ja vuotojen syntymistä. Anyway, Pekan kommenttien jälkeen laitan aina Mobil 220 laatikoihini, jotka ovat 70- ja 80-luvuilta.
Re: 560SEC - Kampiakselin takastefa ja laatikko takaisin
Tiputtelijoiden lista tässä vaiheessa:
SLS-pumpun irroitus on aika helppo juttu kunhan saa ilmastoinnin V-urahihnan kiristimen pois tieltä. Oppaassa taisi lukea, että irroita jakaja mutta en toki lähtenyt jakajaa irroittamaan! Pumppu koostuu kahdesta puolikkaasta jonka kiinnityspultit ovat nuo klo 4 ja klo 10 kohdalla olevat - niitä ei siis tule irroittaa ennen kuin vasta pöydällä, ja sittenkin vasta kun pumppu on hinkattu puhtaaksi ensin. Akseli lähtee sormin vetämällä irti, näkyy ryhmäkuvassa pumpun puolikkaiden välissä. Samassa kuvassa ei näy toista vuodon aiheuttajaa eli isoa O-rengasta - se oli ilmeisesti jossain määrin kovettunut ja/tai kutistunut, mutta selvästi päästänyt nestettä läpi. Varsinainen yllätys löytyi kääntöpuolelta, eli akselin stefa oli aivan lopussa, mitään huulia siinä ei enää ollut! Tätä kautta hydrauliöljyä on epäilemättä valunut moottorin sisälle ja sekoittunut moottoriöljyyn. Uusi stefa, O-rengas ja paperitiiviste olivat Vehosta alle 30€.
Kasauksessa stefan huulien väliin vaseliinia, se naputellaan pumpun tasoon. Nyt näkyy kuvassa uusi O-rengas ja minä laitoin silikoniakin. Akselia pyöritetään tuollaisen teräsnappulan avulla, sen saa pysymään hyvin paikallaan vaseliinilla, helppo asentaa pumppu paikalleen.
Sitten oli vielä lopuksi tuo painepuolen letku. Se tiputteli myös jostain kohtaa nestettä, jouduin leikkaamaan palasina irti kun oli niin kovettunut muotoonsa. Uusi oli tarjolla Veholta mielestäni kohtuulliseen hintaan 140€, taipuisana meni paikoillen kohtuu vähin vaivoin, laturin irroitin pois tieltä ja käytin rautalankaa jolla vedin pumpun puoleisen pään sieltä vesipumpun takaa josta sen pitää mennä. Imupuolen letkun vaihdoin varmuuden vuoksi ja myös filtterin tuonne säiliön sisään. Tämä koko operaatio oli mielestäni ihan kivaa mekaanikkohommaa, ei liian tuskaista mutta ei liian helppoakaan, harrastamisen maku! Ja kahvin.
- Vaihdelaatikko
- Kampiakselin takastefan kotelo
- SLS-pumppu
- SLS-pumpun paineletku
- Ohjaussimpukka
- Toinen bensapumppu
- Kansipahvit
SLS-pumpun irroitus on aika helppo juttu kunhan saa ilmastoinnin V-urahihnan kiristimen pois tieltä. Oppaassa taisi lukea, että irroita jakaja mutta en toki lähtenyt jakajaa irroittamaan! Pumppu koostuu kahdesta puolikkaasta jonka kiinnityspultit ovat nuo klo 4 ja klo 10 kohdalla olevat - niitä ei siis tule irroittaa ennen kuin vasta pöydällä, ja sittenkin vasta kun pumppu on hinkattu puhtaaksi ensin. Akseli lähtee sormin vetämällä irti, näkyy ryhmäkuvassa pumpun puolikkaiden välissä. Samassa kuvassa ei näy toista vuodon aiheuttajaa eli isoa O-rengasta - se oli ilmeisesti jossain määrin kovettunut ja/tai kutistunut, mutta selvästi päästänyt nestettä läpi. Varsinainen yllätys löytyi kääntöpuolelta, eli akselin stefa oli aivan lopussa, mitään huulia siinä ei enää ollut! Tätä kautta hydrauliöljyä on epäilemättä valunut moottorin sisälle ja sekoittunut moottoriöljyyn. Uusi stefa, O-rengas ja paperitiiviste olivat Vehosta alle 30€.
Kasauksessa stefan huulien väliin vaseliinia, se naputellaan pumpun tasoon. Nyt näkyy kuvassa uusi O-rengas ja minä laitoin silikoniakin. Akselia pyöritetään tuollaisen teräsnappulan avulla, sen saa pysymään hyvin paikallaan vaseliinilla, helppo asentaa pumppu paikalleen.
Sitten oli vielä lopuksi tuo painepuolen letku. Se tiputteli myös jostain kohtaa nestettä, jouduin leikkaamaan palasina irti kun oli niin kovettunut muotoonsa. Uusi oli tarjolla Veholta mielestäni kohtuulliseen hintaan 140€, taipuisana meni paikoillen kohtuu vähin vaivoin, laturin irroitin pois tieltä ja käytin rautalankaa jolla vedin pumpun puoleisen pään sieltä vesipumpun takaa josta sen pitää mennä. Imupuolen letkun vaihdoin varmuuden vuoksi ja myös filtterin tuonne säiliön sisään. Tämä koko operaatio oli mielestäni ihan kivaa mekaanikkohommaa, ei liian tuskaista mutta ei liian helppoakaan, harrastamisen maku! Ja kahvin.
- Vaihdelaatikko
- Kampiakselin takastefan kotelo
- SLS-pumppu
- SLS-pumpun paineletku
- Ohjaussimpukka
- Toinen bensapumppu
- Kansipahvit
560SEC - Vuotavat pakosarjan pultit?
Pakko kysyä taas... miten tämä on mahdollista! Pakosarjan alemman rivistön etummainen ja kaksi takimmaista pulttia vuotavat moottoriöljyä, ihan oikeasti! Kaikkialla muualla on kuivaa... Mistä tämä öljy tulee!?!?
Re: 560SEC - Vuotavat pakosarjan pultit?
Voisko olla venttiilivarrenkumi, ja pääsee tiivisteen välistä pultinreikään? Jos ei ole porattu läpireikää jonnekkin mistä pääsee öljyä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: 560SEC - Vuotavat pakosarjan pultit?
Voisko olla että on ihan normaali öljyvuoto jostain normaalista paikkaa ja tuo pultin kärki olisi viilein paikka ja helmi ei ehdi palaa pois?
Huomasin kuvista että tuota takastefaa vaihtaessa olit laittanut tiivisteen ensiksi carrier-levyyn ja vasta sitten koko paketin moottorilohkoon kiinni. Tuliko tiivisteen mukana mitään ohjainkauluria? M113 ja M112 koneissa on tuossa levyssä ohjaintapit ja levy laitetaan tyhjänä paikalleen liiman kanssa ja lopulta sellasella kaulurilla liu'utetaan stehva paikoilleen.
Hienoja kuvia ja hyvää stooria mielenkiintoisesta autosta!
Huomasin kuvista että tuota takastefaa vaihtaessa olit laittanut tiivisteen ensiksi carrier-levyyn ja vasta sitten koko paketin moottorilohkoon kiinni. Tuliko tiivisteen mukana mitään ohjainkauluria? M113 ja M112 koneissa on tuossa levyssä ohjaintapit ja levy laitetaan tyhjänä paikalleen liiman kanssa ja lopulta sellasella kaulurilla liu'utetaan stehva paikoilleen.
Hienoja kuvia ja hyvää stooria mielenkiintoisesta autosta!
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: 560SEC - Vuotavat pakosarjan pultit?n
Moi,Dallas kirjoitti:Pakko kysyä taas... miten tämä on mahdollista! Pakosarjan alemman rivistön etummainen ja kaksi pulttia vuotavat moottoriöljyä, ihan oikeasti! Kaikkialla muualla on kuivaa... Mistä tämä öljy tulee!?!?
Oletko ihan varma, että on öljyä? Viimeaikoina olet varmaankin käyttänyt konetta lyhyitä aikoja? Voisiko olla niin että nyt lyhyiden käyttöjen pakokanaviin ja pakosarjoihin muodostama kosteus on jäänyt pakosarjan nurkkaan irrottanut, pikeä ja nokea ja tihkunut tiivisteen ja kierteen läpi mutterin nokkaan. Ilmapumpun pakokanaviin pukkaama ilmakin mudostaa mielenkiintoisen väristä ja näköistä nestettä yhdessä pakokaasun kanssa, mikäli sinulla ilmapumppu autossasi on.
Toinen syy voisi olla juuri ehdotettu vanha öljy, joka on viimeisenä haihtumassa tuosta pultin päästä. Oletko avannut venttiilikoppaa viimeaikoina?
Itse putsaisin nuo pultit ja tarkastelisin irronnutta nestettä, sekä seuraisin tilannetta.
Timppa
P.s. Mukavaa tarinaa lukea ja hienoja, ajan kanssa otettuja kuvia!
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 560SEC - Vuotavat pakosarjan pultit?
Hyvä teoria, mut kaikki on nyt tosi hyvin tiivistä ja pakosarjat ihan puhtaat. Venakoppatkin on tiivistetty maltillisella määrällä silikonia että pysyy öljy oikealla puolella... Kumpa tietäisin mikä tää arvoitus on ja voisin jakaa sen tiedon täällä!Voisko olla että on ihan normaali öljyvuoto jostain normaalista paikkaa ja tuo pultin kärki olisi viilein paikka ja helmi ei ehdi palaa pois?
Ei tullut! Huomasin kanssa tämän siinä vaiheessa kun oli koko paketti kädessä... Mut kyllä se sinne meni hieman muljuttamalla niin, ettei stefan huulet jääny myttyyn...Huomasin kuvista että tuota takastefaa vaihtaessa olit laittanut tiivisteen ensiksi carrier-levyyn ja vasta sitten koko paketin moottorilohkoon kiinni. Tuliko tiivisteen mukana mitään ohjainkauluria?
Re: 560SEC - Vuotavat pakosarjan pultit?n
Jes... Mielenkiintoinen ajatus että jos ei olekaan öljyä. Nyt lauantaina pitäisi päästä heittämään hieman pidempi keikka eli Helsinki - Porvoo - Helsinki. Ennen sitä putsaan jokaisen mutterin, ajan keikan, ja sitten dokumentoin FBI investigation tasolla mitä kävi.unski kirjoitti:Itse putsaisin nuo pultit ja tarkastelisin irronnutta nestettä, sekä seuraisin tilannetta.
thanks!
Re: 560SEC - Vuotavat pakosarjan pultit?
Tämä topic on kyllä foorumin helmiä. Upeat autot ja mahtavaa dokumentaatiota!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: 560SEC - Vuotavat pakosarjan pultit?
Kesäkuntoon valmistautumisessa eniten varmaan stressasi tuo ohjaussimpukan vuoto. Ei iso, mutta sellainen että sotki auton pohjaa pikkuhiljaa... Kysyin vaihdelaatikon rempanneelta Pekka Nätkiniltä, että kelpaisiko ohjaussimpukan tiivisteiden vaihtohomma. Ajattelin, että varmaan kuitenkin aika paljon simppelimpi kuin vaihdelaatikon remppa! Mutta ei kelvannut, on kuulemma pirullisempia kuin laatikot! No en usko että on, mutta toki Pekalla on niin kova taito ja kokemus laatikoista että ne eivät enää hänelle tunnu missään...
Vaihtoehdoiksi jäi siis peruskorjatun hankinta tai uuden opettelu... Oma luonto on sellainen, että pakko on kaikki saada itse tehdä joten vedin syvään henkeä ja hyppäsin jäniksenkoloon nimeltä "ohjaussimpukka".
Talven aikana hankin yhteensä kolme käytettyä ohjaussimpukkaa. Tavoitteena oli saada näiden "uhrien" kautta kokemus tiivisteiden vaihdon askeleista ja työkaluista, joilla homman saisi tehtyä "ammattimaisesti". Opiskelun pohjana oli yksi netistä löytynyt (tosin w123) ohje brittifoorumilta ja toki tehtaan manuaali. Samalla kun opiskelin, tein itselleni kuvallisia muistiinpanoja ja niitä kertyi lopulta noin sadan askeleen verran. Eli toisin sanoen homma ampui täysin yli, mutta sainpa lopulta omaan simpukkaani uudet tiivisteet LIKE A PRO. Ja itse asiassa oli ihan hauskaa tehdä kerrankin tällainen ylilyönti ihan tarkoituksella.
Ensimmäinen tärkeä oppi mitä sain matkallani oli, että Pitman Armin poistamiseksi tarvitaan ihan oikeasti, oikeasti hyvä vetotyökalu. Kiinalaiset pamahtavat näyttävästi rikki ja punahehkuiseksi kuumentamisessa ei ole mitään järkeä - lopulta hommasin saksalaisen Kukko-merkin laitteen, isokalipeerisimman mitä kaupasta sai ja siihen tuunausaskeleena hieman pienemmän kaulan, joka napsahti juuri ohjaussimpukan akselin ympärille. Tällä veto suuntautuu täysin akselin suuntaisesti ja paikat kestää hajoamatta. Tuota sai kiristää 160Nm saakka, eli ihan olan takaa, ja sitten ilman suurempaa draamaa liikahti Pitman Arm irti.
Muutamaa kymmentä askelta myöhemmin simpukan eri modulit ovat pöydällä kuin räjäytyskuvassa konsanaan. Halusin tässä tuoda esille, siltä varalta että tätä kukaan muu tekee, että vaikka internetissä tai mersun tehtaan oppaissa mitä sanotaan, niin matoruuvin kuulia ei ole 24kpl!. Kolmessa harjoituskappaleessani niitä oli 23, 23 ja 23. Sitten kun tein omani, niin... wait for it... 23. Eli jos pääset laskussasi vain kahteenkymmeneen kolmeen, niin et ole hukannut sitä yhtä!
Itse tiivisteiden vaihtaminen on helppoa ja hauskaa hommaa, pärjäsin hyvin muutamalla parilla hyvin valittuja nokkapihtejä. Siellä on perinteisiä stefoja, O-renkaita ja teflonrenkaita.
Vielä viimeisenä kommenttina tässä, niin uskon että laakereiden kiristyksessä on ihan liian suuret momentit siellä tehtaan ohjeessa. Jotta sain järkevän fiiliksen ratin kääntämiseen ja suhtkoht samanlaisen kuin ennen operaatiota, niin momentin piti olla kolmas-neljäsosa tehtaan manuaalista - ja sitä luokkaa ne olivat kun mittasin ennen simpukan purkamista. Loppu hyvin kaikki hyvin, uusilla tiivisteillä ei ole tullut tippaakaan öljyä simpukasta ulos
Viimeisenä askeleena ennen kesäkuntoa tuli vaihdettua bensapumput ja filtteri. Kansipahveista jäi vielä pieni riesa, sieltä tulee muutama öljytippa ei voi mitään!!! Mutta ihan kiva työvoitto:
Vaihtoehdoiksi jäi siis peruskorjatun hankinta tai uuden opettelu... Oma luonto on sellainen, että pakko on kaikki saada itse tehdä joten vedin syvään henkeä ja hyppäsin jäniksenkoloon nimeltä "ohjaussimpukka".
Talven aikana hankin yhteensä kolme käytettyä ohjaussimpukkaa. Tavoitteena oli saada näiden "uhrien" kautta kokemus tiivisteiden vaihdon askeleista ja työkaluista, joilla homman saisi tehtyä "ammattimaisesti". Opiskelun pohjana oli yksi netistä löytynyt (tosin w123) ohje brittifoorumilta ja toki tehtaan manuaali. Samalla kun opiskelin, tein itselleni kuvallisia muistiinpanoja ja niitä kertyi lopulta noin sadan askeleen verran. Eli toisin sanoen homma ampui täysin yli, mutta sainpa lopulta omaan simpukkaani uudet tiivisteet LIKE A PRO. Ja itse asiassa oli ihan hauskaa tehdä kerrankin tällainen ylilyönti ihan tarkoituksella.
Ensimmäinen tärkeä oppi mitä sain matkallani oli, että Pitman Armin poistamiseksi tarvitaan ihan oikeasti, oikeasti hyvä vetotyökalu. Kiinalaiset pamahtavat näyttävästi rikki ja punahehkuiseksi kuumentamisessa ei ole mitään järkeä - lopulta hommasin saksalaisen Kukko-merkin laitteen, isokalipeerisimman mitä kaupasta sai ja siihen tuunausaskeleena hieman pienemmän kaulan, joka napsahti juuri ohjaussimpukan akselin ympärille. Tällä veto suuntautuu täysin akselin suuntaisesti ja paikat kestää hajoamatta. Tuota sai kiristää 160Nm saakka, eli ihan olan takaa, ja sitten ilman suurempaa draamaa liikahti Pitman Arm irti.
Muutamaa kymmentä askelta myöhemmin simpukan eri modulit ovat pöydällä kuin räjäytyskuvassa konsanaan. Halusin tässä tuoda esille, siltä varalta että tätä kukaan muu tekee, että vaikka internetissä tai mersun tehtaan oppaissa mitä sanotaan, niin matoruuvin kuulia ei ole 24kpl!. Kolmessa harjoituskappaleessani niitä oli 23, 23 ja 23. Sitten kun tein omani, niin... wait for it... 23. Eli jos pääset laskussasi vain kahteenkymmeneen kolmeen, niin et ole hukannut sitä yhtä!
Itse tiivisteiden vaihtaminen on helppoa ja hauskaa hommaa, pärjäsin hyvin muutamalla parilla hyvin valittuja nokkapihtejä. Siellä on perinteisiä stefoja, O-renkaita ja teflonrenkaita.
Vielä viimeisenä kommenttina tässä, niin uskon että laakereiden kiristyksessä on ihan liian suuret momentit siellä tehtaan ohjeessa. Jotta sain järkevän fiiliksen ratin kääntämiseen ja suhtkoht samanlaisen kuin ennen operaatiota, niin momentin piti olla kolmas-neljäsosa tehtaan manuaalista - ja sitä luokkaa ne olivat kun mittasin ennen simpukan purkamista. Loppu hyvin kaikki hyvin, uusilla tiivisteillä ei ole tullut tippaakaan öljyä simpukasta ulos
Viimeisenä askeleena ennen kesäkuntoa tuli vaihdettua bensapumput ja filtteri. Kansipahveista jäi vielä pieni riesa, sieltä tulee muutama öljytippa ei voi mitään!!! Mutta ihan kiva työvoitto:
- Vaihdelaatikko
- Kampiakselin takastefan kotelo
- SLS-pumppu
- SLS-pumpun paineletku
- Ohjaussimpukka
- Toinen bensapumppu
- Kansipahvit
Re: 560SEC - Viimeiset korjaukset ennen kesäkuntoa
Sitten vielä muutama räpsy kahdelta pikku reissulta, jolla testattiin talven korjauksia. 50Km sivu Porvooseen terassille oli kesän ensimmäinen ajo ja oli mahtavaa todeta kotitallilla, että edes ne mystiset pakosarjan pultit eivät enää hikoilleet. Mitähän nekin olivat... Kansipahveista tulee muutama tippa, mutta sen kanssa nyt eletään.
Sitten uskaltauduttiin Turun saariston Rengastielle, yö vietettiin Houtskarin Hyppeis Värdshusissa - suosittelen!!! Tällä reissulla tuntui, että sai SECistä ulosmitattua täyden hyödyn. Rentouttava, kuositteleva pikku road trip jolla pääsi irti arjesta. Syötiin matkalla savukalaa, chillailtiin lauttajonoissa ja ajeltiin mutkateitä. Myös täysi linssiarsenaali oli mukana, aikaa riitti tilt-shift objektiivin harjoitteluunkin.
Sitten uskaltauduttiin Turun saariston Rengastielle, yö vietettiin Houtskarin Hyppeis Värdshusissa - suosittelen!!! Tällä reissulla tuntui, että sai SECistä ulosmitattua täyden hyödyn. Rentouttava, kuositteleva pikku road trip jolla pääsi irti arjesta. Syötiin matkalla savukalaa, chillailtiin lauttajonoissa ja ajeltiin mutkateitä. Myös täysi linssiarsenaali oli mukana, aikaa riitti tilt-shift objektiivin harjoitteluunkin.
Re: 560SEC - Viimeiset korjaukset ennen kesäkuntoa
Soljuvaa tarinankerrontaa ja hienoja kuvia maisemista ja puuhailusta! Mukava kun jaksat käyttää aikaa kumpaankin.
Itse olen myös muutamaan simpukkaan stefat vaihtanut. Hieman työlästä, muttei mitenkään mahdotonta tosiaan. Hyvän ulosvetäjän se vaatii ja tukevan ruuvipenkin.
Itsekin totesin muutaman säätökokeilun jälkeen, että nuo tehtaan ilmoittamat momentit ei toimi ainakaan käytetyille simpukoille. Minä säädin korjaamani ihan fiiliksellä, perusmomentin hain punteilla minäkin. Simpukkahan on keskiasennossa tiukoin toleranssi, säätöasennon kanssa saa siis olla tarkkana, lisäksi noissa korjaamissani oli yhdessä jo väljyyden takia ohjaus hakannut välitykseen pienen kolon. Minä pyörittelin simpukkaa eestaas varmaan puoli tuntia ja fiilistelin keskikohdan tiukkuutta ja hain sopivaa väljyyttä. Ihan hyvä kuulemma tuli, kun tuttavalle vaihdoin.
Timppa
Itse olen myös muutamaan simpukkaan stefat vaihtanut. Hieman työlästä, muttei mitenkään mahdotonta tosiaan. Hyvän ulosvetäjän se vaatii ja tukevan ruuvipenkin.
Itsekin totesin muutaman säätökokeilun jälkeen, että nuo tehtaan ilmoittamat momentit ei toimi ainakaan käytetyille simpukoille. Minä säädin korjaamani ihan fiiliksellä, perusmomentin hain punteilla minäkin. Simpukkahan on keskiasennossa tiukoin toleranssi, säätöasennon kanssa saa siis olla tarkkana, lisäksi noissa korjaamissani oli yhdessä jo väljyyden takia ohjaus hakannut välitykseen pienen kolon. Minä pyörittelin simpukkaa eestaas varmaan puoli tuntia ja fiilistelin keskikohdan tiukkuutta ja hain sopivaa väljyyttä. Ihan hyvä kuulemma tuli, kun tuttavalle vaihdoin.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 560SEC - Viimeiset korjaukset ennen kesäkuntoa
Hyviä kuvia! Itselläni alkoi just kuukauden kesäloma, ja olisi tarkoitus lähteä SECillä reissuun kiertämään Suomea ilman sen kummempaa aikataulua. Itä-Suomen kautta Lappiin ja länttä pitkin takaisin, mahdollisimman paljon pieniä kestopäällysteteitä ja vanhoja huoltoasemia.
Mietin kerran tuon vastaavan homman tekemistä, hankin jo tiivistesarjankin. Sitten vuoto tyrehtyi itsestään ja nyt simpukka ainoastaan hikoilee. Liekö öljyjen vaihto auttanut asiaan. Sen ohje mitä itse lueskelin ei kuitenkaan edellyttänyt kuulien ottamista irralleen.
Mietin kerran tuon vastaavan homman tekemistä, hankin jo tiivistesarjankin. Sitten vuoto tyrehtyi itsestään ja nyt simpukka ainoastaan hikoilee. Liekö öljyjen vaihto auttanut asiaan. Sen ohje mitä itse lueskelin ei kuitenkaan edellyttänyt kuulien ottamista irralleen.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 560SEC - Viimeiset korjaukset ennen kesäkuntoa
Jes, sillä ei hirveästi voita jos purkaa kuulat ulos. Sitä kautta pääsee vaihtamaan yhden teflonrinkulan ja yhden O-rinkulan mihin ei muuten pääsisi käsiksi, mutta ne eivät vaikuta mitään simpukan vuotamiseen ulospäin, ainoastaan kuoren sisäisiin virtoihin...Häksä kirjoitti:ohje mitä itse lueskelin ei kuitenkaan edellyttänyt kuulien ottamista irralleen.
Hyviä kilometrejä suomi-retkelle! Vastapäivään suuntautuvan lenkkisi viime kilometreilla kannattaa tsekata paikka nimeltä Fagervik Inkoon lähellä. Löysin sen sattumalta kun palasin firman tilaisuudesta kotiinpäin viikko sitten. Stunning!
Re: 560SEC & 380SL - SL ajossa!
Komppaan kaikkia muita, todella soljuvaa tekstiä, ammattitason kuvia ja harrastamista todella pieteettisellä asenteella, nautittavaa luettavaa. Hieno SEC ja tykkään väreistä ja kangas sisustasta.
Tästä tuli väkevä muistijälki LOVE'S:ille pysähtymisestä keskellä yötä LA-Miami 3vrk:ssa road tripillä.
Jostain syystä quote rikkoo kuvan koodin niin ettei näkyville tule kuin linkki
Tästä tuli väkevä muistijälki LOVE'S:ille pysähtymisestä keskellä yötä LA-Miami 3vrk:ssa road tripillä.
Jostain syystä quote rikkoo kuvan koodin niin ettei näkyville tule kuin linkki
Re: 560SEC - Viimeiset korjaukset ennen kesäkuntoa
Kuvien hyvää laatua komppaa se että Hesarissa Dallashan kertoi perheensä harrastavan valokuvausta . Ja kyllähän tuo autoremppakin sujuu
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224