OM642 runkolaakerit
OM642 runkolaakerit
Onko kenelläkään tietoa OM 642:n runkolaakereihin liittyvästä 03.20-P-041841:sta ja siihen liittyvistä korjaustoimenpiteistä?
Re: OM642 runkolaakerit
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM642 runkolaakerit
Mikä on oikea ajankohta laakereiden vaihdolle? Napseen voimakkuus vai määrä? Tuleeko kaikki laakeriliuskat vaihtaa vai vaan tuo ykkösen ylempi? vai myös kiertokankien alapäät? Onko muilla epäilyksiä / kokemuksia OM642:n laakeriremontista?
Re: OM642 runkolaakerit
Onko sulla koko dokkari liitteineen? Siinähän on selitetty nakutuksen kuuntelu ja vertailu referenssiäänitteeseen.
Osalistan mukaisilla osilla ei saa vaihdettua kuin sen etupään.
Osalistan mukaisilla osilla ei saa vaihdettua kuin sen etupään.
-
- Mersumies
- Viestit: 2595
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM642 runkolaakerit
Oliko kaivertanut runkolaakeripukin väljäksi vai saiko vielä korjattua uusilla laakereilla?dealer kirjoitti:[ http://www.mese.fi/forum/userpix/5_laakeri_1.jpg ]
Tämä oli jo pyörähtänyt kampiakselin mukana.
Olen kerran laittanut Fordin bensakoneen pyörineen kiertokangenlaakerin mutta sen sai pelastettua uudella kiertokangella plus laakereilla.
Re: OM642 runkolaakerit
Mistä ja miten ääninäyte tulee ottaa omasta autosta, jotta sitä voi verrata tipsiin?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5819
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM642 runkolaakerit
Kun avaa niin vaihtaa samantien kaikki
(taas kerran teko hengitys ohje)
(taas kerran teko hengitys ohje)
Mökkillä
'
'
Re: OM642 runkolaakerit
Mites kiertokanget? Jostain luin ettei vanhoja voisi laittaa uudestaan kasaan alasilmukan katkaisusta johtuen.
-
- Mersumies
- Viestit: 2595
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM642 runkolaakerit
Vaihdoin Fordin koneeseen kiertokanget mäntineen ja laakereineen kun yksi oli pyörähtänyt. Nuo ovat niitä katkaistuja mutta laitoin varoiksi uudet lujemmat kiertokangenpultit (ARP) vakiokankiin.finino kirjoitti:Mites kiertokanget? Jostain luin ettei vanhoja voisi laittaa uudestaan kasaan alasilmukan katkaisusta johtuen.
Hyvin toimi ainakin sen reilun vuoden minkä meillä oli ja sivuhuomiona ko. moottori oli kaikkein hiljaisin, nopeiten lämpenevä ja kierrosherkin kone mikä koskaan on ollut.
Eli lyhyesti, kyllä niitä kiertokankia voi purkaa ja laittaa takaisin kunhan huolehtii että pultit sopivat uudelleenkiristämiseen tai sitten se uusi sarja pultteja mikä on parhain vaihtoehto.
Re: OM642 runkolaakerit
Tuossa kiertokankijutussa viittasin juuri OM642 tips:iin, jota nyt en heti löytänyt. Eli onko OM 642:ssa vaihdettava myös kiertokanget uusiin, jos kiertokangen alapään laakerit vaihdetaan?
-
- Mersumies
- Viestit: 2595
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM642 runkolaakerit
Niin, eihän se kiertokanki tiedä minkämerkkisessä moottorissa se on ja valmistusvaiheessa katkaisu tai murtaminen on joka tapauksessa tapahtunut irtaallaan eli se kiertokanki on asennettu siihen uuteen moottoriin jo kertaalleen. Laakeriliuskat puolestaan ovat määrätyn toleranssin sisällä eikä niitä soviteta erikseen joka kaulalle.finino kirjoitti:Tuossa kiertokankijutussa viittasin juuri OM642 tips:iin, jota nyt en heti löytänyt. Eli onko OM 642:ssa vaihdettava myös kiertokanget uusiin, jos kiertokangen alapään laakerit vaihdetaan?
On sillä tavalla vaikeaa löytää sitä logiikkaa miksei sitä voisi asentaa toiseen kertaan samaan moottoriin.
Re: OM642 runkolaakerit
Tämän moottorin tarina oli sellainen että katsottiin joka tapauksessa parhaaksi vaihtaa koko moottori. Oli vaurioita jo pukissa.E200kompressor kirjoitti:Oliko kaivertanut runkolaakeripukin väljäksi vai saiko vielä korjattua uusilla laakereilla?dealer kirjoitti:[ http://www.mese.fi/forum/userpix/5_laakeri_1.jpg ]
Tämä oli jo pyörähtänyt kampiakselin mukana.
Olen kerran laittanut Fordin bensakoneen pyörineen kiertokangenlaakerin mutta sen sai pelastettua uudella kiertokangella plus laakereilla.
wiimax.fi
Re: OM642 runkolaakerit
No niin. Hiukan tilannekatsausta:
Auto S211 320 CDI 4Matic 05/2007. Nyt ajettu 202000 km. Napsetta ihmetelty ja arvailtu mm. Veho Airportin ja Veho tekniikan toimesta. Heiltä en saanut selkeää kannanottoa.
Jos ymmärrän yllä olevasta oikein niin edessä on moottorin täystuho, ellei laakeriremonttia tehdä ajoissa.
Tarvittavat osat:
OSA KPL
ÖLJYPUMPUN IMUPUTKEN TIIVISTE 1
ETUSTEFA 1
ÖLJYTIKUN TIIVISTE ÖLJYPOHJAAN 1
TAKASTEFA + KANSI 1
RUNKOPUKIN PULTTI LYHYT 13
RUNKOPUKIN PULTTI PITKÄ 3
KIERTOKANGENLAAKERI 6
RUNKOLAAKERI ALA 4
RUNKOLAAKERI YLÄ 2. - 4. 3
RUNKOLAAKERI YLÄ 1. 1
PÄITTÄISLAAKERI 2
KIERTOKANGENPULTTI 12
ÖLJYPUMPUN/LOHKON TIIVISTE 1
RUNKOPUKIN PULTTI SIVUSTA 8
MOOTTORITYYNYT 2
VAIHDELAATIKON TYYNY 1
Runkolaakereiden tunnisteet lohkosta ja kampiakselin päästä.
Arvioitu työaika: 413x6min = noin 40 tuntia.
Kampiakselin alapään laakereiden vaihto vielä auki.
Osat eivät ole julman hintaisia, mutta työmäärä on huima. Ei kuulemma pysty vaihtamaan laakereita alakautta vaan moottori on otettava pukkiin työn ajaksi.
Että silleen.
Kommentteja?
Auto S211 320 CDI 4Matic 05/2007. Nyt ajettu 202000 km. Napsetta ihmetelty ja arvailtu mm. Veho Airportin ja Veho tekniikan toimesta. Heiltä en saanut selkeää kannanottoa.
Jos ymmärrän yllä olevasta oikein niin edessä on moottorin täystuho, ellei laakeriremonttia tehdä ajoissa.
Tarvittavat osat:
OSA KPL
ÖLJYPUMPUN IMUPUTKEN TIIVISTE 1
ETUSTEFA 1
ÖLJYTIKUN TIIVISTE ÖLJYPOHJAAN 1
TAKASTEFA + KANSI 1
RUNKOPUKIN PULTTI LYHYT 13
RUNKOPUKIN PULTTI PITKÄ 3
KIERTOKANGENLAAKERI 6
RUNKOLAAKERI ALA 4
RUNKOLAAKERI YLÄ 2. - 4. 3
RUNKOLAAKERI YLÄ 1. 1
PÄITTÄISLAAKERI 2
KIERTOKANGENPULTTI 12
ÖLJYPUMPUN/LOHKON TIIVISTE 1
RUNKOPUKIN PULTTI SIVUSTA 8
MOOTTORITYYNYT 2
VAIHDELAATIKON TYYNY 1
Runkolaakereiden tunnisteet lohkosta ja kampiakselin päästä.
Arvioitu työaika: 413x6min = noin 40 tuntia.
Kampiakselin alapään laakereiden vaihto vielä auki.
Osat eivät ole julman hintaisia, mutta työmäärä on huima. Ei kuulemma pysty vaihtamaan laakereita alakautta vaan moottori on otettava pukkiin työn ajaksi.
Että silleen.
Kommentteja?
Re: OM642 runkolaakerit
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM642 runkolaakerit
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM642 runkolaakerit
mikäs se tämmöinen laakeri ongelma on om642 koneessa pitäisikö huolestua ja miten tuon voitodeta. itsellä kun on ML280 ko moottorilla ja pitäisi vaihtaa myös ne surullisenkuuluisat O-renkaat öljynjäähdyttimeen
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Re: OM642 runkolaakerit
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM642 runkolaakerit
ok kiitokset tämä helpotti näin jo tuhansien e remontin huh. onkohan tuota ääninäytettä jossainSakariH kirjoitti:Joissain hyvin harvoissa tapauksissa moottori naputtaa epäsäännöllisesti jakopään nurkilta ja ilmenee yleensä öljynvaihdon jälkeen, syynä kampiakselin etupään laakerointi viallinen. Eipä kannata kummosemmin huolestua aika harvinainen vika. Jossain puol miljoonaa ajetuissa tosin saattaa päästötestin ryntäytyksessä hajota laakeri tyystin ilman naputuksiakin.
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Re: OM642 runkolaakerit
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM642 runkolaakerit
Tuo josta laitoin kuvan oli hajonnut juurikin pakokaasutestissä. Ei ole tietoa onko naputtanut.Sakari kirjoitti:saattaa päästötestin ryntäytyksessä hajota laakeri tyystin ilman naputuksiakin
wiimax.fi
Re: OM642 runkolaakerit
Ohessa jonkinlainen ohje asian selvittämiseksi...
http://mercedes-benz-worldzz.blogspot.f ... cking.html
http://mercedes-benz-worldzz.blogspot.f ... cking.html
Re: OM642 runkolaakerit
vaikuttaakohan tuohon hajoamiseen öljynvaihtovälien pituus. eli pystyykö tuohon vaikuttamaan ehkäisevästi jos vaihtaa öljyt esim 10 000km välein.
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Re: OM642 runkolaakerit
Tuo on kopio TIPS dokkarista kuvaliitteineen mutta se äänitiedosto uupuu. Jos on oikeasti tarpeeseen niin voin lähettää sähköpostilla.Sorsso kirjoitti:Ohessa jonkinlainen ohje asian selvittämiseksi...
http://mercedes-benz-worldzz.blogspot.f ... cking.html
Re: OM642 runkolaakerit
Kyseessähän on run-in vaiheessa syntyvä ongelma ja pitäisi näkyä 20 000 km:n kohdalla jos on näkyäkseen. Ei taida öljynvaihdoilla olla merkitystä enää sen jälkeen.mh jkl kirjoitti:vaikuttaakohan tuohon hajoamiseen öljynvaihtovälien pituus. eli pystyykö tuohon vaikuttamaan ehkäisevästi jos vaihtaa öljyt esim 10 000km välein.
Re: OM642 runkolaakerit
Voi olla kuitenkin että laakerin vaihto ei riitä vaan joutuu hiomaan kaulaa kampiakselilta...ja aina uudet laakerit kaikkiin kauloihin....se kiertokangen vasta kaulan pitää sitten olla oikea ja oikeinpäin..muuten menee koko homma reisille totaallisesti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: OM642 runkolaakerit
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: OM642 runkolaakerit
Mikään muu ei riko moottoreita niin paljoa kuin ylipitkät huoltovälit 

Re: OM642 runkolaakerit
kiitos jos viitsit laittaa voisihan tuon tarkastaa nyt kun on vielä kone kasassaDBFI kirjoitti:Tuo on kopio TIPS dokkarista kuvaliitteineen mutta se äänitiedosto uupuu. Jos on oikeasti tarpeeseen niin voin lähettää sähköpostilla.Sorsso kirjoitti:Ohessa jonkinlainen ohje asian selvittämiseksi...
http://mercedes-benz-worldzz.blogspot.f ... cking.html
laitan yv:nä maili osoitteen
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi