w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Belmont
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 22.01.2016 18:25

w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja Belmont »

Autona 05-mallinen w203 200cdi. Ajettu 275tkm. Tänään ajoin iltapäivällä auton pihaan. Peruutin hieman ja totesin, että jotenkin moottori tuntuu täristävähän kun käy tyhjää. Ajoin katokseen ja jätin käymään tyhjäkäyntiä. Auto täristi selvästi ja kone kävi jotenkin oudosti. Myös sellainen palaneen käry oli havaittavissa. Jätin käymään ja vilkaisin konehuoneeseen suojamuovien alle. Mitään erikoista ei näkynyt, mutta käyntiäänikin oli jotenkin erilainen kuin aiemmin.

Sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen. Edelleen kävi tyhjää ravistaen. Sitten annoin varovasti vähän kierroksia. Kone otti pienellä painalluksella lähes täydet kierrokset ja pikimusta pilvi savua tuli pakoputkesta. Vahva palaneen käry tuli myös.

Sammutin auton ja käynnistin vielä uudelleen. Edelleen kävi tyhjää ravistaen. Annoin uudelleen hieman kierroksia, jolloin kävi seuraavaa:
- kaasu ns. hirtti pohjaan, eli auto huusi täysillä kierroksilla, vaikka en koskenut kuin kerran kaasupolkimeen.
- mustaa savua tuli niin paljon, että koko autokatos oli täynnä sitä, myös auton sisätilat täyttyivät savusta.
- auto huusi täysillä ja käänsin avaimesta virrat pois ja otin avaimen ulos. EDELLEEN AUTO KÄVI JA KIERROKSET OLI TAPISSA, VAIKKA AVAIN OLI MINULLA KÄDESSÄ!!!
- auto kävi täysillä kierroksilla noin 15 sekuntia ilman avaimia ja savutti aivan valtavasti.
- käynti ei pysähtynyt leikaten vaan hiljalleen moottorin kierrokset laski ja lopulta se sammui itsekseen.
- kun autoon laittoi tämän jälkeen virrat päälle, niin moottorin vikatilavalo oli syttynyt.

Saan auton starin päähän tämän viikon kuluessa. Sitä ennen kiinnostaisi tietää, että mitäköhän tuolta on voinut hajota? Miten moottori voi käydä noin 15 sek täysillä, ilman että virtoja on päällä tai avaimia edes virtalukossa?

Että sellainen maanantai...
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Turbo rikki ja kävi öljyllä?
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2376
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Belmont kirjoitti:
Saan auton starin päähän tämän viikon kuluessa. Sitä ennen kiinnostaisi tietää, että mitäköhän tuolta on voinut hajota? Miten moottori voi käydä noin 15 sek täysillä, ilman että virtoja on päällä tai avaimia edes virtalukossa?

Että sellainen maanantai...
Diesel-moottori voi rynnätä kun se imee moottoriöljyä palotilaan. Tuolloin se ei tottele mitään virta-avainta eikä edes jarrulla saa sitä pysäytettyä, manuaalin kytkimestä puhumattakaan.
Moottori käy kunnes polttoaineensaanti loppuu tai kone leikkaa kiinni eli tuhoutuu.

Ainoa tapa pysäyttää ryntäävä diesel on estää ilmansaanti eli paksu käsine tai karvahattu ilmanpuhdistimen sisäänmenoon.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Alkuperäiseen vikaan, täristävään käyntiin en syytä tiedä.

Mutta itsekseen se kävi imusarjassa olevalla öljyllä.
Kun otit avaimen pois, suuttimet eivät ruiskuttaneet enää, mutta moottori imi öljyä imusarjasta niin paljon, että se syttyi sylinterissä ja siksi ryntäsikin kierroksille.
Usein tuo johtaa täystuhoon, nyt ilmeisesti ehkä ei, vaan ehti sammua?

Voit raottaa pikakiinnitteistä putkea/letkua välijäähdyttimeltä egr:n liitäntään, veikkaan, että öljyä on riittävästi..

Yleensä johtuu turboviasta. Turbon voitelu vuotaa väljästä laakerista imupuolelle.
Siis yleensä dieseleissä, tästä en toki osaa edes arvata, en ole mersuista kuullut aiemmin.

aina näissä vähän on öljyä imuputkissa, huohotuksesta, mutta sinulla nyt enemmän.

EDIT: hiukan vaan hidas, 3 ehti väliin vastaamaan samaa! :)
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Belmont kirjoitti:Sitä ennen kiinnostaisi tietää, että mitäköhän tuolta on voinut hajota?
Miten moottori voi käydä noin 15 sek täysillä, ilman että virtoja on päällä tai avaimia edes virtalukossa?
Kuten edlä jo todettu niin öljyllä

huohotimesta tai ahtimesta
Mökkillä
'
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja etrade »

E200kompressor kirjoitti:Diesel-moottori voi rynnätä kun se imee moottoriöljyä palotilaan. Tuolloin se ei tottele mitään virta-avainta eikä edes jarrulla saa sitä pysäytettyä, manuaalin kytkimestä puhumattakaan.
Moottori käy kunnes polttoaineensaanti loppuu tai kone leikkaa kiinni eli tuhoutuu.

Ainoa tapa pysäyttää ryntäävä diesel on estää ilmansaanti eli paksu käsine tai karvahattu ilmanpuhdistimen sisäänmenoon.
No, kyllä varmasti saa dieselin sammumaan, jos manuaali, kun laittaa suurimman tai ison vaihteen päälle ja nostaa kytkintä, kun jarru päällä.
Pikkuisen järkeä juttuihin.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2376
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

etrade kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:Diesel-moottori voi rynnätä kun se imee moottoriöljyä palotilaan. Tuolloin se ei tottele mitään virta-avainta eikä edes jarrulla saa sitä pysäytettyä, manuaalin kytkimestä puhumattakaan.
Moottori käy kunnes polttoaineensaanti loppuu tai kone leikkaa kiinni eli tuhoutuu.

Ainoa tapa pysäyttää ryntäävä diesel on estää ilmansaanti eli paksu käsine tai karvahattu ilmanpuhdistimen sisäänmenoon.
No, kyllä varmasti saa dieselin sammumaan, jos manuaali, kun laittaa suurimman tai ison vaihteen päälle ja nostaa kytkintä, kun jarru päällä.
Pikkuisen järkeä juttuihin.
Hehe hee. Kokeile. Muista kertoa miten kävi kun diesel huutaa 8000rpm, varsinkin jos turbo työntää ilmaa sylintereihin imeytyvän öljyn lisäksi.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja etrade »

E200kompressor kirjoitti:
Hehe hee. Kokeile. Muista kertoa miten kävi kun diesel huutaa 8000rpm, varsinkin jos turbo työntää ilmaa sylintereihin imeytyvän öljyn lisäksi.
Monta kertaa kokeiltu.

Keskity bensoihin.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2376
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

etrade kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
Hehe hee. Kokeile. Muista kertoa miten kävi kun diesel huutaa 8000rpm, varsinkin jos turbo työntää ilmaa sylintereihin imeytyvän öljyn lisäksi.
Monta kertaa kokeiltu.

Keskity bensoihin.
Turhaan sitä vahvempia kytkimiä kukaan enää etsii kun nyt on löytynyt sellaisia jotka pysäyttävät suurimmalla vaihteella ryntäävän dieselin.

Oletko koskaan miettinyt miksi olet joutunut tuota monta kertaa kokeilemaan?

Voihan niinkin vahva kytkin jossakin autossa olla mutta jo vaihteen saaminen päälle on hankalaa kun synkrot eivät ole suunniteltu tuollaiseen.
Belmont
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 22.01.2016 18:25

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja Belmont »

Joo, kait se tuohon turbovikaan viittaa, kuten teistä monet jo ounastelikin. No, ensin vielä starin päähän ja sitten arvotaan lisää. Jo näin alustavasti, onko ehdotuksia, mistä toimivaa (mielellään edullista) turboa tuohon kannattaisi alkaa metsästämään? Ja onko arvauksia, josko tuolta voi samalla hajota jotain muutakin kriittistä?

Kiitos
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ei tommosen tarkistaminen vaadi staaria vaan kädet. Jos ei se ole ahdin rikki niin voi laittaa töpselin nokkaan.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tavallaan jos kertyy ajan oloon paljonkin tota öljyä sinne niin lopultahan se sieltä lähtee liikkeelle...ehjissäkin moottoreiden jäähdyttimissä on työkoneissa tullut eika paljon öljyä ja koneet on olleet kunnossa...vesi siellä seassa on vaarallista kanssa kun tyrkkää seassa hyde lukon niin sitten kyllä kone sammuu kun räjähtää totaallisesti.
Tosta öljylläkäymisen kestosta..luulin että se huutaisi niin pitkään kunnes hajoaa mutta miksi se sammui itse..öljy loppui jäähdyttimestä...tyhjensikö se sen vain ja nyt on tyhjä ja voi kerryttää sitä öljyään sinne ihan vuosia?
Mitenhän ton nyt varmistaisi..toki coolerin letku irti ja turbon letku irti ja käyntiin ja katsot lentääkö sieltä sitä öljyä mutta imusarjan päästä kanssa putki irti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ahtimen imuletku irti ja silmä käteen taikka silmällä kokeilee.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2376
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

atlas kirjoitti:Tavallaan jos kertyy ajan oloon paljonkin tota öljyä sinne niin lopultahan se sieltä lähtee liikkeelle...ehjissäkin moottoreiden jäähdyttimissä on työkoneissa tullut eika paljon öljyä ja koneet on olleet kunnossa...vesi siellä seassa on vaarallista kanssa kun tyrkkää seassa hyde lukon niin sitten kyllä kone sammuu kun räjähtää totaallisesti.
Tosta öljylläkäymisen kestosta..luulin että se huutaisi niin pitkään kunnes hajoaa mutta miksi se sammui itse..öljy loppui jäähdyttimestä...tyhjensikö se sen vain ja nyt on tyhjä ja voi kerryttää sitä öljyään sinne ihan vuosia?
Mitenhän ton nyt varmistaisi..toki coolerin letku irti ja turbon letku irti ja käyntiin ja katsot lentääkö sieltä sitä öljyä mutta imusarjan päästä kanssa putki irti.
Jos siellä pakoputkistossa on katalysaattori niin se on entinen katti kun palamista on tapahtunut katin läpi mitä ilmeisemmin. Hyvin herkästi menee rikki.

Olen irroittanut jousto-osan jälkeisen laippaliitoksen turbodieselistä jota ennen oli pakosarjakatti. Koko katin sisällys rapisi ulos pelkästään sormenpäällä auttaen.
Tuossa moottorissa oli palamatonta polttoainetta kulkeutunut katin läpi. Kuten ketjun aloittajallakin.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja etrade »

E200kompressor kirjoitti: Jos siellä pakoputkistossa on katalysaattori niin se on entinen katti kun palamista on tapahtunut katin läpi mitä ilmeisemmin. Hyvin herkästi menee rikki.

Olen irroittanut jousto-osan jälkeisen laippaliitoksen turbodieselistä jota ennen oli pakosarjakatti. Koko katin sisällys rapisi ulos pelkästään sormenpäällä auttaen.
Tuossa moottorissa oli palamatonta polttoainetta kulkeutunut katin läpi. Kuten ketjun aloittajallakin.
On sulla sairaat jutut.
Hetikun yks trolli aloittaa trollaamisen, niin muut hullut kömpii koloistaan foorumille, ja aloittaa trollaamisen eri ketjuis.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2376
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

etrade kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti: Jos siellä pakoputkistossa on katalysaattori niin se on entinen katti kun palamista on tapahtunut katin läpi mitä ilmeisemmin. Hyvin herkästi menee rikki.

Olen irroittanut jousto-osan jälkeisen laippaliitoksen turbodieselistä jota ennen oli pakosarjakatti. Koko katin sisällys rapisi ulos pelkästään sormenpäällä auttaen.
Tuossa moottorissa oli palamatonta polttoainetta kulkeutunut katin läpi. Kuten ketjun aloittajallakin.
On sulla sairaat jutut.
Hetikun yks trolli aloittaa trollaamisen, niin muut hullut kömpii koloistaan foorumille, ja aloittaa trollaamisen eri ketjuis.
Voitko tarkentaa mitä kohtaa et ymmärtänyt?

Sitäkö, ettei katti kestä palavaa polttoainetta? Oletko ihan tosissasi?

Mikä kettu sinua vaivaa nuori mies?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Outoa tuo ravistava käynti ennen "öljyllä käymistä", tietysti jos huohottaisi niin paljon esim. mäntävaurion vuoksi että sieltä työntää öljyt palamaan koneeseen, mutta kun huohottimet on näissä sellaisia ettei pitäisi niin päästä käymään...
Yhden Astran (isuzu diesel) kytkimen olen nähnyt kestävän vaihteella sammuttamisen. Kierroksia oli varmasti kymmenentuhatta :D Sivusta seurasin.
wiimax.fi
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

dealer kirjoitti:Outoa tuo ravistava käynti ennen "öljyllä käymistä", tietysti jos huohottaisi niin paljon esim. mäntävaurion vuoksi että sieltä työntää öljyt palamaan koneeseen, mutta kun huohottimet on näissä sellaisia ettei pitäisi niin päästä käymään...
Yhden Astran (isuzu diesel) kytkimen olen nähnyt kestävän vaihteella sammuttamisen. Kierroksia oli varmasti kymmenentuhatta :D Sivusta seurasin.

2,8 gen2 pajero sammutettu 3 kertaa vaihteella, ryntäytyksen takia, ei mitään ongelmaa, yks kerta, kun öljyllä rupes käymään, niin lähin pysäytys paikka paloaseman piha, ei tarvinnu kauan pihassa savua kehitellä, niin palopukit tuli juoksi sammuttimien kanssa auton ympärille, luulivat , että tulessa on pajero
ahtola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 17.12.2010 08:00

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja ahtola »

Samalla moottorilla oleva Eemeli teki samoin , oli moottoriöljyä rahtu liikaa, mielummin 3 milliä alle merkin kun milli yli.
Kettula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 05.02.2015 12:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja Kettula »

Miten tässä kävi, selvittiinkö säikähdyksellä vai tuliko isompaa remonttia (toivottavasti ei)?
Takavetoja vuodesta -87: Corolla Coupé, Taunus Coupé (x2), Sierra, E46 320i touring -02, W(S)203 C 200 CDI farmari A. -06, -
ahtola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 17.12.2010 08:00

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja ahtola »

Alkuperäisen kysyjän kohdalla en tiedä, mutta oma tapaus sai aikaa vain sydämen tykytystä, kun ei ennen ollut polle laukalle hypännyt. Auto toimi jatkossa normaalisti, mutta en enää laittanut öljyä sen jälkeen yli yläviivan.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Koeajossa ollut viriviri om642 isommalla ahtimella, alkoi käymään öljyllä, oli kyllä vetoja aika pirun hyvin :D
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Vastaa Viestiin