w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Autona 05-mallinen w203 200cdi. Ajettu 275tkm. Tänään ajoin iltapäivällä auton pihaan. Peruutin hieman ja totesin, että jotenkin moottori tuntuu täristävähän kun käy tyhjää. Ajoin katokseen ja jätin käymään tyhjäkäyntiä. Auto täristi selvästi ja kone kävi jotenkin oudosti. Myös sellainen palaneen käry oli havaittavissa. Jätin käymään ja vilkaisin konehuoneeseen suojamuovien alle. Mitään erikoista ei näkynyt, mutta käyntiäänikin oli jotenkin erilainen kuin aiemmin.
Sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen. Edelleen kävi tyhjää ravistaen. Sitten annoin varovasti vähän kierroksia. Kone otti pienellä painalluksella lähes täydet kierrokset ja pikimusta pilvi savua tuli pakoputkesta. Vahva palaneen käry tuli myös.
Sammutin auton ja käynnistin vielä uudelleen. Edelleen kävi tyhjää ravistaen. Annoin uudelleen hieman kierroksia, jolloin kävi seuraavaa:
- kaasu ns. hirtti pohjaan, eli auto huusi täysillä kierroksilla, vaikka en koskenut kuin kerran kaasupolkimeen.
- mustaa savua tuli niin paljon, että koko autokatos oli täynnä sitä, myös auton sisätilat täyttyivät savusta.
- auto huusi täysillä ja käänsin avaimesta virrat pois ja otin avaimen ulos. EDELLEEN AUTO KÄVI JA KIERROKSET OLI TAPISSA, VAIKKA AVAIN OLI MINULLA KÄDESSÄ!!!
- auto kävi täysillä kierroksilla noin 15 sekuntia ilman avaimia ja savutti aivan valtavasti.
- käynti ei pysähtynyt leikaten vaan hiljalleen moottorin kierrokset laski ja lopulta se sammui itsekseen.
- kun autoon laittoi tämän jälkeen virrat päälle, niin moottorin vikatilavalo oli syttynyt.
Saan auton starin päähän tämän viikon kuluessa. Sitä ennen kiinnostaisi tietää, että mitäköhän tuolta on voinut hajota? Miten moottori voi käydä noin 15 sek täysillä, ilman että virtoja on päällä tai avaimia edes virtalukossa?
Että sellainen maanantai...
Sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen. Edelleen kävi tyhjää ravistaen. Sitten annoin varovasti vähän kierroksia. Kone otti pienellä painalluksella lähes täydet kierrokset ja pikimusta pilvi savua tuli pakoputkesta. Vahva palaneen käry tuli myös.
Sammutin auton ja käynnistin vielä uudelleen. Edelleen kävi tyhjää ravistaen. Annoin uudelleen hieman kierroksia, jolloin kävi seuraavaa:
- kaasu ns. hirtti pohjaan, eli auto huusi täysillä kierroksilla, vaikka en koskenut kuin kerran kaasupolkimeen.
- mustaa savua tuli niin paljon, että koko autokatos oli täynnä sitä, myös auton sisätilat täyttyivät savusta.
- auto huusi täysillä ja käänsin avaimesta virrat pois ja otin avaimen ulos. EDELLEEN AUTO KÄVI JA KIERROKSET OLI TAPISSA, VAIKKA AVAIN OLI MINULLA KÄDESSÄ!!!
- auto kävi täysillä kierroksilla noin 15 sekuntia ilman avaimia ja savutti aivan valtavasti.
- käynti ei pysähtynyt leikaten vaan hiljalleen moottorin kierrokset laski ja lopulta se sammui itsekseen.
- kun autoon laittoi tämän jälkeen virrat päälle, niin moottorin vikatilavalo oli syttynyt.
Saan auton starin päähän tämän viikon kuluessa. Sitä ennen kiinnostaisi tietää, että mitäköhän tuolta on voinut hajota? Miten moottori voi käydä noin 15 sek täysillä, ilman että virtoja on päällä tai avaimia edes virtalukossa?
Että sellainen maanantai...
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Turbo rikki ja kävi öljyllä?
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Diesel-moottori voi rynnätä kun se imee moottoriöljyä palotilaan. Tuolloin se ei tottele mitään virta-avainta eikä edes jarrulla saa sitä pysäytettyä, manuaalin kytkimestä puhumattakaan.Belmont kirjoitti:
Saan auton starin päähän tämän viikon kuluessa. Sitä ennen kiinnostaisi tietää, että mitäköhän tuolta on voinut hajota? Miten moottori voi käydä noin 15 sek täysillä, ilman että virtoja on päällä tai avaimia edes virtalukossa?
Että sellainen maanantai...
Moottori käy kunnes polttoaineensaanti loppuu tai kone leikkaa kiinni eli tuhoutuu.
Ainoa tapa pysäyttää ryntäävä diesel on estää ilmansaanti eli paksu käsine tai karvahattu ilmanpuhdistimen sisäänmenoon.
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Alkuperäiseen vikaan, täristävään käyntiin en syytä tiedä.
Mutta itsekseen se kävi imusarjassa olevalla öljyllä.
Kun otit avaimen pois, suuttimet eivät ruiskuttaneet enää, mutta moottori imi öljyä imusarjasta niin paljon, että se syttyi sylinterissä ja siksi ryntäsikin kierroksille.
Usein tuo johtaa täystuhoon, nyt ilmeisesti ehkä ei, vaan ehti sammua?
Voit raottaa pikakiinnitteistä putkea/letkua välijäähdyttimeltä egr:n liitäntään, veikkaan, että öljyä on riittävästi..
Yleensä johtuu turboviasta. Turbon voitelu vuotaa väljästä laakerista imupuolelle.
Siis yleensä dieseleissä, tästä en toki osaa edes arvata, en ole mersuista kuullut aiemmin.
aina näissä vähän on öljyä imuputkissa, huohotuksesta, mutta sinulla nyt enemmän.
EDIT: hiukan vaan hidas, 3 ehti väliin vastaamaan samaa!
Mutta itsekseen se kävi imusarjassa olevalla öljyllä.
Kun otit avaimen pois, suuttimet eivät ruiskuttaneet enää, mutta moottori imi öljyä imusarjasta niin paljon, että se syttyi sylinterissä ja siksi ryntäsikin kierroksille.
Usein tuo johtaa täystuhoon, nyt ilmeisesti ehkä ei, vaan ehti sammua?
Voit raottaa pikakiinnitteistä putkea/letkua välijäähdyttimeltä egr:n liitäntään, veikkaan, että öljyä on riittävästi..
Yleensä johtuu turboviasta. Turbon voitelu vuotaa väljästä laakerista imupuolelle.
Siis yleensä dieseleissä, tästä en toki osaa edes arvata, en ole mersuista kuullut aiemmin.
aina näissä vähän on öljyä imuputkissa, huohotuksesta, mutta sinulla nyt enemmän.
EDIT: hiukan vaan hidas, 3 ehti väliin vastaamaan samaa!

-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Kuten edlä jo todettu niin öljylläBelmont kirjoitti:Sitä ennen kiinnostaisi tietää, että mitäköhän tuolta on voinut hajota?
Miten moottori voi käydä noin 15 sek täysillä, ilman että virtoja on päällä tai avaimia edes virtalukossa?
huohotimesta tai ahtimesta
Mökkillä
'
'
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
No, kyllä varmasti saa dieselin sammumaan, jos manuaali, kun laittaa suurimman tai ison vaihteen päälle ja nostaa kytkintä, kun jarru päällä.E200kompressor kirjoitti:Diesel-moottori voi rynnätä kun se imee moottoriöljyä palotilaan. Tuolloin se ei tottele mitään virta-avainta eikä edes jarrulla saa sitä pysäytettyä, manuaalin kytkimestä puhumattakaan.
Moottori käy kunnes polttoaineensaanti loppuu tai kone leikkaa kiinni eli tuhoutuu.
Ainoa tapa pysäyttää ryntäävä diesel on estää ilmansaanti eli paksu käsine tai karvahattu ilmanpuhdistimen sisäänmenoon.
Pikkuisen järkeä juttuihin.
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Hehe hee. Kokeile. Muista kertoa miten kävi kun diesel huutaa 8000rpm, varsinkin jos turbo työntää ilmaa sylintereihin imeytyvän öljyn lisäksi.etrade kirjoitti:No, kyllä varmasti saa dieselin sammumaan, jos manuaali, kun laittaa suurimman tai ison vaihteen päälle ja nostaa kytkintä, kun jarru päällä.E200kompressor kirjoitti:Diesel-moottori voi rynnätä kun se imee moottoriöljyä palotilaan. Tuolloin se ei tottele mitään virta-avainta eikä edes jarrulla saa sitä pysäytettyä, manuaalin kytkimestä puhumattakaan.
Moottori käy kunnes polttoaineensaanti loppuu tai kone leikkaa kiinni eli tuhoutuu.
Ainoa tapa pysäyttää ryntäävä diesel on estää ilmansaanti eli paksu käsine tai karvahattu ilmanpuhdistimen sisäänmenoon.
Pikkuisen järkeä juttuihin.
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Monta kertaa kokeiltu.E200kompressor kirjoitti:
Hehe hee. Kokeile. Muista kertoa miten kävi kun diesel huutaa 8000rpm, varsinkin jos turbo työntää ilmaa sylintereihin imeytyvän öljyn lisäksi.
Keskity bensoihin.
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Turhaan sitä vahvempia kytkimiä kukaan enää etsii kun nyt on löytynyt sellaisia jotka pysäyttävät suurimmalla vaihteella ryntäävän dieselin.etrade kirjoitti:Monta kertaa kokeiltu.E200kompressor kirjoitti:
Hehe hee. Kokeile. Muista kertoa miten kävi kun diesel huutaa 8000rpm, varsinkin jos turbo työntää ilmaa sylintereihin imeytyvän öljyn lisäksi.
Keskity bensoihin.
Oletko koskaan miettinyt miksi olet joutunut tuota monta kertaa kokeilemaan?
Voihan niinkin vahva kytkin jossakin autossa olla mutta jo vaihteen saaminen päälle on hankalaa kun synkrot eivät ole suunniteltu tuollaiseen.
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Joo, kait se tuohon turbovikaan viittaa, kuten teistä monet jo ounastelikin. No, ensin vielä starin päähän ja sitten arvotaan lisää. Jo näin alustavasti, onko ehdotuksia, mistä toimivaa (mielellään edullista) turboa tuohon kannattaisi alkaa metsästämään? Ja onko arvauksia, josko tuolta voi samalla hajota jotain muutakin kriittistä?
Kiitos
Kiitos
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Ei tommosen tarkistaminen vaadi staaria vaan kädet. Jos ei se ole ahdin rikki niin voi laittaa töpselin nokkaan.
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Tavallaan jos kertyy ajan oloon paljonkin tota öljyä sinne niin lopultahan se sieltä lähtee liikkeelle...ehjissäkin moottoreiden jäähdyttimissä on työkoneissa tullut eika paljon öljyä ja koneet on olleet kunnossa...vesi siellä seassa on vaarallista kanssa kun tyrkkää seassa hyde lukon niin sitten kyllä kone sammuu kun räjähtää totaallisesti.
Tosta öljylläkäymisen kestosta..luulin että se huutaisi niin pitkään kunnes hajoaa mutta miksi se sammui itse..öljy loppui jäähdyttimestä...tyhjensikö se sen vain ja nyt on tyhjä ja voi kerryttää sitä öljyään sinne ihan vuosia?
Mitenhän ton nyt varmistaisi..toki coolerin letku irti ja turbon letku irti ja käyntiin ja katsot lentääkö sieltä sitä öljyä mutta imusarjan päästä kanssa putki irti.
Tosta öljylläkäymisen kestosta..luulin että se huutaisi niin pitkään kunnes hajoaa mutta miksi se sammui itse..öljy loppui jäähdyttimestä...tyhjensikö se sen vain ja nyt on tyhjä ja voi kerryttää sitä öljyään sinne ihan vuosia?
Mitenhän ton nyt varmistaisi..toki coolerin letku irti ja turbon letku irti ja käyntiin ja katsot lentääkö sieltä sitä öljyä mutta imusarjan päästä kanssa putki irti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Ahtimen imuletku irti ja silmä käteen taikka silmällä kokeilee.
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Jos siellä pakoputkistossa on katalysaattori niin se on entinen katti kun palamista on tapahtunut katin läpi mitä ilmeisemmin. Hyvin herkästi menee rikki.atlas kirjoitti:Tavallaan jos kertyy ajan oloon paljonkin tota öljyä sinne niin lopultahan se sieltä lähtee liikkeelle...ehjissäkin moottoreiden jäähdyttimissä on työkoneissa tullut eika paljon öljyä ja koneet on olleet kunnossa...vesi siellä seassa on vaarallista kanssa kun tyrkkää seassa hyde lukon niin sitten kyllä kone sammuu kun räjähtää totaallisesti.
Tosta öljylläkäymisen kestosta..luulin että se huutaisi niin pitkään kunnes hajoaa mutta miksi se sammui itse..öljy loppui jäähdyttimestä...tyhjensikö se sen vain ja nyt on tyhjä ja voi kerryttää sitä öljyään sinne ihan vuosia?
Mitenhän ton nyt varmistaisi..toki coolerin letku irti ja turbon letku irti ja käyntiin ja katsot lentääkö sieltä sitä öljyä mutta imusarjan päästä kanssa putki irti.
Olen irroittanut jousto-osan jälkeisen laippaliitoksen turbodieselistä jota ennen oli pakosarjakatti. Koko katin sisällys rapisi ulos pelkästään sormenpäällä auttaen.
Tuossa moottorissa oli palamatonta polttoainetta kulkeutunut katin läpi. Kuten ketjun aloittajallakin.
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
On sulla sairaat jutut.E200kompressor kirjoitti: Jos siellä pakoputkistossa on katalysaattori niin se on entinen katti kun palamista on tapahtunut katin läpi mitä ilmeisemmin. Hyvin herkästi menee rikki.
Olen irroittanut jousto-osan jälkeisen laippaliitoksen turbodieselistä jota ennen oli pakosarjakatti. Koko katin sisällys rapisi ulos pelkästään sormenpäällä auttaen.
Tuossa moottorissa oli palamatonta polttoainetta kulkeutunut katin läpi. Kuten ketjun aloittajallakin.
Hetikun yks trolli aloittaa trollaamisen, niin muut hullut kömpii koloistaan foorumille, ja aloittaa trollaamisen eri ketjuis.
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Voitko tarkentaa mitä kohtaa et ymmärtänyt?etrade kirjoitti:On sulla sairaat jutut.E200kompressor kirjoitti: Jos siellä pakoputkistossa on katalysaattori niin se on entinen katti kun palamista on tapahtunut katin läpi mitä ilmeisemmin. Hyvin herkästi menee rikki.
Olen irroittanut jousto-osan jälkeisen laippaliitoksen turbodieselistä jota ennen oli pakosarjakatti. Koko katin sisällys rapisi ulos pelkästään sormenpäällä auttaen.
Tuossa moottorissa oli palamatonta polttoainetta kulkeutunut katin läpi. Kuten ketjun aloittajallakin.
Hetikun yks trolli aloittaa trollaamisen, niin muut hullut kömpii koloistaan foorumille, ja aloittaa trollaamisen eri ketjuis.
Sitäkö, ettei katti kestä palavaa polttoainetta? Oletko ihan tosissasi?
Mikä kettu sinua vaivaa nuori mies?
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Outoa tuo ravistava käynti ennen "öljyllä käymistä", tietysti jos huohottaisi niin paljon esim. mäntävaurion vuoksi että sieltä työntää öljyt palamaan koneeseen, mutta kun huohottimet on näissä sellaisia ettei pitäisi niin päästä käymään...
Yhden Astran (isuzu diesel) kytkimen olen nähnyt kestävän vaihteella sammuttamisen. Kierroksia oli varmasti kymmenentuhatta
Sivusta seurasin.
Yhden Astran (isuzu diesel) kytkimen olen nähnyt kestävän vaihteella sammuttamisen. Kierroksia oli varmasti kymmenentuhatta

wiimax.fi
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
dealer kirjoitti:Outoa tuo ravistava käynti ennen "öljyllä käymistä", tietysti jos huohottaisi niin paljon esim. mäntävaurion vuoksi että sieltä työntää öljyt palamaan koneeseen, mutta kun huohottimet on näissä sellaisia ettei pitäisi niin päästä käymään...
Yhden Astran (isuzu diesel) kytkimen olen nähnyt kestävän vaihteella sammuttamisen. Kierroksia oli varmasti kymmenentuhattaSivusta seurasin.
2,8 gen2 pajero sammutettu 3 kertaa vaihteella, ryntäytyksen takia, ei mitään ongelmaa, yks kerta, kun öljyllä rupes käymään, niin lähin pysäytys paikka paloaseman piha, ei tarvinnu kauan pihassa savua kehitellä, niin palopukit tuli juoksi sammuttimien kanssa auton ympärille, luulivat , että tulessa on pajero
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Samalla moottorilla oleva Eemeli teki samoin , oli moottoriöljyä rahtu liikaa, mielummin 3 milliä alle merkin kun milli yli.
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Miten tässä kävi, selvittiinkö säikähdyksellä vai tuliko isompaa remonttia (toivottavasti ei)?
Takavetoja vuodesta -87: Corolla Coupé, Taunus Coupé (x2), Sierra, E46 320i touring -02, W(S)203 C 200 CDI farmari A. -06, -
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Alkuperäisen kysyjän kohdalla en tiedä, mutta oma tapaus sai aikaa vain sydämen tykytystä, kun ei ennen ollut polle laukalle hypännyt. Auto toimi jatkossa normaalisti, mutta en enää laittanut öljyä sen jälkeen yli yläviivan.
Re: w203 200cdi - jotain hajosi koneesta
Koeajossa ollut viriviri om642 isommalla ahtimella, alkoi käymään öljyllä, oli kyllä vetoja aika pirun hyvin 

Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.