W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AppleFarmer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 28.02.2018 09:03

W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »

Potilas

Mercedes-Benz C250 CDI 2012 -farmari

No niin. Tuttuni toi minulle muutama viikko sitten autonsa ja sanoiu, että "mikään ei toimi" – korjaa. Vikalista oli yllättävän pitkä. Ahdot hävisivät, imuvuoto, rikkinäiset paineanturit ja näistä seuranneett limp modet. No nämä on nyt kaikki ratkaistu ja pääsin sen jälkeen lisävarusteiden kimppuun.

• Blind Spot Assistant inoperative
• Distronic Plus inoperative
• Pre-Safe Functions Limited
• Taka-parkkitutkat pimeänä

Pyöräytin auton Käyttöauton testerissä, koska en omilla vehkeilläni pääse noihin auton omiin järjestelmiin kiinni.

N10/2 - Signaalien muokkaus- ja ohjausmoduli taka (SAM-TAKA)

B219500 Virtapiirin 30 jännitteensaanti on < 8,5 V. (vikakoodi tallennettu)
B219116 Virtapiirin 30g jännitteensaanti ei ole sallituissa rajoissa. Sähköjännitteen raja-arvo on alittunut (vikakoodi tallennettu)
B210C16 Jännitteensaanti ei ole sallituissa rajoissa. Sähköjännitteen raja-arvo on alittunut. (vikakoodi tallennettu)

N62 - Pysäköintijärjestelmä (PTS)

922B4A Etäisyystunnistimessa takana oikealla ulkona on toimintahäiriö. Asennettu komponentti on väärä. (vikakoodi aktiivinen ja tallennettu)
922B23 Etäisyystunnistimessa takana oikealla ulkona on toimintahäiriö. Ei signaalimuutosta: jännitetaso on liian alhainen. (vikakoodi tallennettu)

Tilasinkin jo uuden tutkan ja toivottavasti saisin sen tänään.


N62/2 - Tutkatunnistimen ohjainlaite (SGR)

690200 CAN-väylän tunnistin: CAN-väylän POIS PÄÄLTÄ -vika (vikakoodi aktiivinen ja tallennettu)
775100 Rakenneosan 'B29/6 (tutkatunnistin takapuskuri vasen taka)' väärä asennuspaikka (vikakoodi tallennettu)

Nappasin katvetunnistimen tutkan irti ja kerrankin oli selkeä vika. :lol:

Marmoritiskillä uusi oli ollut välillä 800–950 €, joten tilasin Saksasta purkuosan (vuoden takuulla) 190 € hintaan (sis. toimituskulut). Uusi tutka ja 5A:n sulake paikoilleen ja vehkeet käyntiin. Nyt mittaristoon ilmeentyi Pre-Safe-ikoni (jarrutus käsittääkseni) ja sain adaptiivisen vakionopeussäätimen aktivoitua (Distronic Plus). Mutta Blind Spot Assist inoperative -virheilmoituksen saan edelleen. Virrat päällä pystyn sammuttamaan järjestelmän, mutta jos laitan sen uudestaan auton ollessa käynnissä päälle, niin se antaa virheilmoituksen eikä sitä pysty enää OK-näppäimellä ottamaan pois käytöstä.

Eli kysymykseni on – pitääkö tuo uusi tutka koodata / aktivoida käyttöön vai kummitteleeko tuolla taustalla nyt ne tallennetut vikakoodit? Näin ollen ne pitäisi saada siis nollattua? Tähän tarvitsisin nyt teiltä arvon asiantuntijat apua. Vai voiko tuo yksi rikkinäinen pysäköintitutka oireilla ja aiheuttaa ongelmia myös katvetunnistimen toimintaan?

Vai voisivatko nuo ongelmat nyt johtua esim. heikosta akusta (tai ylläpitoakusta)? Varsinainen akku on käsittääkseni vaihdettu loppuvuodesta 2016. Ylläpitoakun jännite oli lepotilassa 13,3 V ja varsinaisen akun 12,2 V.

Vaikutan Vaasa-Mustasaari-akselilla, eli jos täältä löytyisi STARin omistava ystävällinen sielu, niin hän saa mielellään ilmoittaa olemassa olostaan. Menetetystä vapaa-ajasta tietenkin korvaus.

Edit: peileihin syttyy startatessa punaiset kolmiot jotka muuttuvat sitten keltaisiksi ja palavat kokoajan. Auto on seissyt lämpimässä tallissa viikkoja. Täytyy käydä kokeilemassa ihan tien päällä nyt kun saan takapuskurin takaisin paikoilleen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut AppleFarmer, Ke 28.02.2018 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bushmills
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: La 24.01.2015 18:47
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja bushmills »

Itsellä on tullut ilmoitus BSA Inoperativesta tällä viikolla joka aamu autoa startatessa. Ilmoitus häviää parin sekunnin jälkeen ja samalla kolmiot ilmestyvät taas peileihin, kuten hitaassa vauhdissa kuuluukin. Voisiko liittyä koviin pakkasiin ja alhaiseen jännitteeseen?
S205 facelift AMG Line, 2019
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18046
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eli kysymykseni on – pitääkö tuo uusi tutka koodata / aktivoida käyttöön vai kummitteleeko tuolla taustalla nyt ne tallennetut vikakoodit? Näin ollen ne pitäisi saada siis nollattua? Tähän tarvitsisin nyt teiltä arvon asiantuntijat apua. Vai voiko tuo yksi rikkinäinen pysäköintitutka oireilla ja aiheuttaa ongelmia myös katvetunnistimen toimintaan?
Ei tarvitse koodata. Luultavasti edelleen tutkatunnistin rikki tai johtosarja hapettunut. Valitettavasti ilman vikatestin tietoja hankalaa...
wiimax.fi
AppleFarmer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 28.02.2018 09:03

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »

dealer kirjoitti:
Eli kysymykseni on – pitääkö tuo uusi tutka koodata / aktivoida käyttöön vai kummitteleeko tuolla taustalla nyt ne tallennetut vikakoodit? Näin ollen ne pitäisi saada siis nollattua? Tähän tarvitsisin nyt teiltä arvon asiantuntijat apua. Vai voiko tuo yksi rikkinäinen pysäköintitutka oireilla ja aiheuttaa ongelmia myös katvetunnistimen toimintaan?
Ei tarvitse koodata. Luultavasti edelleen tutkatunnistin rikki tai johtosarja hapettunut. Valitettavasti ilman vikatestin tietoja hankalaa...
Tuota johtosarjaa mietin itsekin. Jos tutka on noin pahasti oikosulussa, niin onhan se voinut vahingoittaa samalla johtosarjaa?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18046
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja dealer »

Johtosarja oikeastaan aina vaihtoon kun joutuu tutkatunnistimia vaihtamaan, uusi nippu maksaa jotain 170€ ja aina tahtoo olla liitin hapettunut jommallakummalla boksilla.
wiimax.fi
AppleFarmer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 28.02.2018 09:03

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »

dealer kirjoitti:Johtosarja oikeastaan aina vaihtoon kun joutuu tutkatunnistimia vaihtamaan, uusi nippu maksaa jotain 170€ ja aina tahtoo olla liitin hapettunut jommallakummalla boksilla.
76 € olisi johtosarjalla hintaa – kysyin juuri Käyttöautolta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18046
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja dealer »

:thumbup: minun muistelut olikin tosiaan E-sarjasta.
wiimax.fi
AppleFarmer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 28.02.2018 09:03

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »

Uusi johtosarja tilattu. Ei tosin löytynyt Helsingistä, vaan piti tilata Saksasta. Ajattelin ajankuluksi vielä avata sen toisen puolen tutkan ja katsoa jos on hapettunut.
AppleFarmer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 28.02.2018 09:03

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »

Aloin tutkimaan Saksasta saamaani uutta tutkaa. Sen varaosanumeron päälle oli liimattu tarra. Tarran alta paljastui yhdellä numerolla heittävä numero.

A 000 905 01 10 ja A 000 905 00 10

Myynti-ilmoituksessa taas oli täysin identtinen tuote. Toinen ero näissä on se, että alkuperäisessä lukee 20A (ampeeria?) ja uudessa 17A.

Olisikohan myyjältä lähtenyt väärä tutka? Myynti-ilmoituksessa taas kaikki numerot täsmäsivät. Myyjän palauteprosentti 100 % (kauppoja yli 3000), joten en usko, että tieten tahtoen olisi johtanut harhaan.

Osaako joku sanoa suoralta kädeltä jos tuon uuden tutkan pitäisi speksien puolesta toimia tai jos se on väärä ko. autoon?

Vastaan itselleni. Saamani tutka on code 233 ja pitää olla 237. Olisiko tuo Distronicin tutka tuo jonka ovat lähettäneet?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
AppleFarmer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 28.02.2018 09:03

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »

No nyt selvisi, että tuo osa on etummainen tutka. Eli oletettavasti ei siksi lähtenyt pelittämään. :D Horst on lähettänyt epähuomiossa väärän osan. Reklamaatiota seuraavaksi...
AppleFarmer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 28.02.2018 09:03

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »

Myyjän mukaan saamani tutka on oikea – siihen on vain tehtaalla liimattu väärät etiketit. Myyjän palauteprosentti eBayssa täydet 100 % (yli 3000 toteutunutta kauppaa), joten en usko, että olsiivat kusettamassa suomalaista. No ei muuta kun tutka uudelleen paikoilleen ja uusi johtosarja paikoilleen. Edelleen herjaa Blind Spot Assist Inoperative. :?

Joku sanoi, että akun heikko varaus voisi johtaa siihen, että tietyt toiminnot pudotetaan pelistä?

No pakko viedä auto taas testeriin. Sen jälkeen olen viisaampi.
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AppleFarmer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 28.02.2018 09:03

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »

Olen tarkistanut numeron jo tuttuni kautta joka on Käyttöautolla töissä. Sen mukaan kyseessä oli etututka. Mutta vakuuttelivat Saksasta, että laita poika se tutka sinne taakse niin alkaa toimimaan. Sain sen käsityksen, että olisivat mahdollisesti ostaneet koko erän näitä virheellisesti merkittyjä tutkia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1646
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja shade_z »

jännite mitattu että tulee tutkille ? , tuli muistaakseni 5A sulakkeelta taksamista
AppleFarmer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 28.02.2018 09:03

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »

shade_z kirjoitti:jännite mitattu että tulee tutkille ? , tuli muistaakseni 5A sulakkeelta taksamista
Pitääpä mitata. Osaatko sanoa paljonko jännitteen pitäisi olla? Sen 5A:n sulakkeen olen vaihtanut (nro 59).

Fuse 59

• Parking system control unit
• Left front bumper DISTRONIC (DTR) sensor
• Right front bumper DISTRONIC (DTR) sensor
• Intelligent radar sensor for left rear bumper
• Intelligent radar sensor for right rear bumper
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1646
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja shade_z »

5V tai 12V luulisin.

starilla lähtee seuraavaksi metsästämään vikaa tai ainakin hakemaan suuntaa
AppleFarmer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 28.02.2018 09:03

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »

Mysteeriset ovat luojan tiet. Laitoin eilen akun lataukseen. Jännite 12.2 V. Aaamulla 13.6V. Nappasin Mersun alle ja ajoin duuniin. Herjasi Blind Spot Assist Inoperative. Vedin parkkiin, sammutin auton ja deaktivoin järjestelmän ratista. Pelit käyntiin uusiksi ja Blind Spot Assist päälle. Tässä vaiheessa odottelin tietenkin ruudulle Blind Spot Assist Inoperative -herjaa. Ei tullut. Lähdin ajelemaan korttelin ympäri. Aina pysäköidyn auton ohittaessani peilin oranssit varoituskolmiot syttyvät ja sammuvat sitten.

Sopivan parkkipaikan ohi lipuessani mittaristoon syttyy myös sininen P-kirjain.

Eli minä uskaltaisin väittää, että tässä on nyt tapahtunut jokin ihmeparantuminen sähkön voimalla? :? Pitää vielä käydä testaamassa liikenteessä. Mutta nyt ollaan lähempänä kuin koskaan aikaisemmin.
AppleFarmer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 28.02.2018 09:03

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »

Kävin vielä Motonetin Motomaatti-järjestelmätestissä, jossa kaikki vanhat vikakoodit poistettiin. 22 € – oli muuten edullinen. Mikään koodeista ei palannut enää uusintakierroksella. Blind Spot Assist toimii täydellisesti myös käytännössä tien päällä. Eli tämä case on nyt sitten onnistuneesti maalissa. Auton omistaja tulee tänään hakemaan potilaan kotiin. Saksalainenkin puhui totta. Kaikki voittivat. :D
Merssi2013
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 06.10.2023 19:15

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja Merssi2013 »

Itselläni myös samaa ongelmaa, BSA Inoperative syttyy mittaristoon, vaikka johtosarja ja uudet tutkaboxit laitettu. Eli osaisiko joku neuvoa/auttaa Kanta-Hämeen alueella tämän asian suhteen?
Meisselisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 13.08.2020 17:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: W204 250 CDI Blind Spot Assist Inoperative

Viesti Kirjoittaja Meisselisti »

Jonkin aikaa BSA (blind spot assistant) antoi hetkellistä herjaa liikkeelle lähdön jälkeen. Hieman myöhemmin mittariston herja BSA toimintahäiriöstä ei enää poistunut, eli vika jäi pysyvästi päälle jonka jälkeen auto alkoi herjata mittaristossa myös pre safe ominaisuuksien ongelmaa sekä adaptiivinen vakkari lakkasi myös toimimasta. Autossa ei tosiaan toiminut vakkari enää mitenkään tässä vaiheessa, joten jonkinlaista selvittelyä täytyi alkaa tekemään. Takakontin sulakerasiasta oli sulake nro. 59 (5A) palanut. Vaihdoin sulakkeen ja jonkin aikaa meni että herjoja vakkarista tai pre safe ominaisuuksista ei tullut. Autuutta ei kovin montaa päivää kestänyt kun samat ongelmat palasivat syystä että samainen sulake oli taas palanut. Nyt tuo sulake paloi saman tien kun autoon kytki virrat päälle, joten jotain piti keksiä.

*ri näytti, että oikean puolen BSA anturissa on jotain häikkää. BSA anturit sijaitsevat takapuskurin molemmilla puolilla sivuissa puskurin sisäpuolella, jonne pääsee käsiksi pelkästään auton alta tai puskuri irrottamalla. Oikealla puolella ei ole ainakaan omassa autossani äänenvaimenninta edessä, joten sinne pääsee joten kuten käsiksi mutta ahdasta on silti. Jostain netin syövereistä löytyi tieto, että adaptiivinen vakkari on noihin jollain lailla yhteydessä ja sen saisi takaisin toimintaan joko tutka-anturit vaihtamalla tai antureiden johdot irrottamalla. Koska auto ilman vakkaria ei ole vaihtoehto, niin tuota oli pakko kokeilla. Kun hapettuneen ja palaneen hajuisen liittimen sai irti anturista niin auto ei enää polta sulaketta, vakkari toimii normaalisti ja kaikki BSA:ta lukuun ottamatta toimivat. En saanut tuota itse tutka-anturia ährättyä kokonaan irti ahtauden takia, joten se jäi paikalleen ilman pistoketta. Ainakin toistaiseksi tulen hyvin toimeen ilman tuota varustetta.

TLDR: Jos blind spot assist eli kuolleen kulman tutkat eli katveavustin temppuilee ja heittää elintärkeän adaptiivisen vakionopeudensäätimen pois pelistä sekä herjaa pre safe ominaisuuksien häiriötä, niin tarkasta (5A) sulake nro. 59 takakontin sulakerasialta mikäli vikakoodinlukijaa eli *ria ei ole saatavilla. Jos ei koe tarpeelliseksi uusia antureita ja / tai johtosarjaa niin nappaa pistokkeen BSA tutka-anturilta irti ja vaihtaa tuon sulakkeen niin taas pelaa.

-auto s204 220 cdi facelift
W204 fl
Vastaa Viestiin