Mercedes-Benz C250 CDI 2012 -farmari
No niin. Tuttuni toi minulle muutama viikko sitten autonsa ja sanoiu, että "mikään ei toimi" – korjaa. Vikalista oli yllättävän pitkä. Ahdot hävisivät, imuvuoto, rikkinäiset paineanturit ja näistä seuranneett limp modet. No nämä on nyt kaikki ratkaistu ja pääsin sen jälkeen lisävarusteiden kimppuun.
• Blind Spot Assistant inoperative
• Distronic Plus inoperative
• Pre-Safe Functions Limited
• Taka-parkkitutkat pimeänä
Pyöräytin auton Käyttöauton testerissä, koska en omilla vehkeilläni pääse noihin auton omiin järjestelmiin kiinni.
N10/2 - Signaalien muokkaus- ja ohjausmoduli taka (SAM-TAKA)
B219500 Virtapiirin 30 jännitteensaanti on < 8,5 V. (vikakoodi tallennettu)
B219116 Virtapiirin 30g jännitteensaanti ei ole sallituissa rajoissa. Sähköjännitteen raja-arvo on alittunut (vikakoodi tallennettu)
B210C16 Jännitteensaanti ei ole sallituissa rajoissa. Sähköjännitteen raja-arvo on alittunut. (vikakoodi tallennettu)
N62 - Pysäköintijärjestelmä (PTS)
922B4A Etäisyystunnistimessa takana oikealla ulkona on toimintahäiriö. Asennettu komponentti on väärä. (vikakoodi aktiivinen ja tallennettu)
922B23 Etäisyystunnistimessa takana oikealla ulkona on toimintahäiriö. Ei signaalimuutosta: jännitetaso on liian alhainen. (vikakoodi tallennettu)
Tilasinkin jo uuden tutkan ja toivottavasti saisin sen tänään.
N62/2 - Tutkatunnistimen ohjainlaite (SGR)
690200 CAN-väylän tunnistin: CAN-väylän POIS PÄÄLTÄ -vika (vikakoodi aktiivinen ja tallennettu)
775100 Rakenneosan 'B29/6 (tutkatunnistin takapuskuri vasen taka)' väärä asennuspaikka (vikakoodi tallennettu)
Nappasin katvetunnistimen tutkan irti ja kerrankin oli selkeä vika.

Marmoritiskillä uusi oli ollut välillä 800–950 €, joten tilasin Saksasta purkuosan (vuoden takuulla) 190 € hintaan (sis. toimituskulut). Uusi tutka ja 5A:n sulake paikoilleen ja vehkeet käyntiin. Nyt mittaristoon ilmeentyi Pre-Safe-ikoni (jarrutus käsittääkseni) ja sain adaptiivisen vakionopeussäätimen aktivoitua (Distronic Plus). Mutta Blind Spot Assist inoperative -virheilmoituksen saan edelleen. Virrat päällä pystyn sammuttamaan järjestelmän, mutta jos laitan sen uudestaan auton ollessa käynnissä päälle, niin se antaa virheilmoituksen eikä sitä pysty enää OK-näppäimellä ottamaan pois käytöstä.
Eli kysymykseni on – pitääkö tuo uusi tutka koodata / aktivoida käyttöön vai kummitteleeko tuolla taustalla nyt ne tallennetut vikakoodit? Näin ollen ne pitäisi saada siis nollattua? Tähän tarvitsisin nyt teiltä arvon asiantuntijat apua. Vai voiko tuo yksi rikkinäinen pysäköintitutka oireilla ja aiheuttaa ongelmia myös katvetunnistimen toimintaan?
Vai voisivatko nuo ongelmat nyt johtua esim. heikosta akusta (tai ylläpitoakusta)? Varsinainen akku on käsittääkseni vaihdettu loppuvuodesta 2016. Ylläpitoakun jännite oli lepotilassa 13,3 V ja varsinaisen akun 12,2 V.
Vaikutan Vaasa-Mustasaari-akselilla, eli jos täältä löytyisi STARin omistava ystävällinen sielu, niin hän saa mielellään ilmoittaa olemassa olostaan. Menetetystä vapaa-ajasta tietenkin korvaus.
Edit: peileihin syttyy startatessa punaiset kolmiot jotka muuttuvat sitten keltaisiksi ja palavat kokoajan. Auto on seissyt lämpimässä tallissa viikkoja. Täytyy käydä kokeilemassa ihan tien päällä nyt kun saan takapuskurin takaisin paikoilleen.