Vuosi edellisestä päivityksestä niin kai sitä voi vähän väliaikatietoja välillä tännekin toimittaa.
Mitä ST projektille kuuluu:
Etujarrut vaihtui 500SL jarruihin, 300x28mm levy ja 4 mäntää. Jarrutehostin vaihtui tuplakalvoiseen malliin ja pääsylkkä suurempaan, teränpunosletkut laitettu paikoilleen. Jarrut tuntuu ihan hyviltä muutaman koeajon perusteella, ehkä joskus taaksekin voisi jäähdytetyt levyt laittaa, mutta nyt täytyy laittaa piste johonkin ja yrittää saada välillä ajoon.
Tosiaan käyntiin se hörähti kesällä, PA-pumpun releen vaihdon jälkeen. Rele päästi jostain syystä toimintasavun ulos, ainakin toistaseks tilalla yleisrele eli kun sytkävirta päällä, niin pumppu pyörii. Paineensäätimellä heitetty vesilintua tarpeettomana, eiköhän ton holleyn tuottama paine syöttöpumpun sisässä pysy ilmankin ja ei pitäisi kavitoida tolla tuotolla (150gph) ja paineella. Holleystä oli tehtan setä jättäny pultit löysälle, niin kuseksi dieseliä välistä, nyt kiristetty ja tuntuu pitävän, mutta npt-kierteen juuresta hikoilee mitättömän vähän. Kestääkö putkiteippi dieseliä, tai joku tiivisteliima?
Syöttöpumpun kanssa oli vähän murheita; PPD tekeleenä se mulle myytiin, mutta tiedä siitä..
Käyntiinlähtemättömyyden pääsyy oli sylinteriinsä juminut elementti, syöttötanko ei liikkunut, mihinkään, ja ainetta tuli suuttimille vain parille pytylle. Pumpun purku, herkistely ja kasaus, niin nyt pelaa, mutta syötöt ei ole sinnepäinkään tasan ( ravistus tyhjäkäynnillä). Syöttöjen epätasaisuuden huomaa aika herkästi tyhjäkäynnillä, kun on kovat moottorintukikumit.
Seuraavana ongelmana oli aivan järjetön savutus tyhjäkäynnillä, tähän löytyi syy syöttötangosta irronneesta elementtiä kääntävästä vivusta, joka jäi täysille. Johtuu siitä, että vivuston liikkeen rajoitinpultti poistettu pumpun takaa, jolloin vivut saattavat päästä luiskahtamaan irti syöttötangossa olevasta urasta. Kannattaa siis ihan oikeasti testata pari kertaa kaasua pohjaan ennen kun lähtee testilenkille ilman rajoitinpulttia, muutama elementti kun jää täysille, niis sitten mennään ja pitää toivoo, että on hyvät jarrut ja paljon nopeita käsiä.
Muutama parin kilsan koeajolenkki siis suoritettu ja tarkoitus oli hakea puuhakilvet pariksi päiväksi säätöä varten, mutta ehti lumi tulla maahan ennen. Kevään aikana pitäs käyttää nelipyöräsuuntauksessa ja penkissä hakemassa lappu muutosleimaa varten, vertailutodistus vaiheessa vielä. Onko kellään kokemusta, käykö konttorille itse kirjotettu vertailutodistus, vai pitääkö olla jonkun "luotettavan" instanssin (Veho, KL-varaosa..) leima paperissa ennen kuin se kelpaa, tiedot kuitenkin hankittu EPC:stä?
Syksyllä ja kesällä on parsittu käyttöautoa kasaan, mutta st projuun tehty seuraavaa:
-Sähköt pöyhitty kuntoon edellisten korjaajien jäljiltä, rosvoliittimet hävitetty ja katkotuille johdoille etitty paikka. Nyt pelaa keskuslukko kaukosäädöllä, kattoluukun ja s.lasien mukavuustoiminnot ja oikeastaan kaikki muukin ilmastointia lukuunottamatta. Ilmastoinnin kenno ei mahdu tällä hetkellä mitenkään päin keulalle, eikä se sen puoleen oo koskaan toiminu, mutta laitetaan sitten joskus toimintaan, kun tulee helteinen kesä.
-Ahtoputkista tehty palapeli, nyt sopii olemaan laturin ja vakaajan kiinnikkeen välissä ongelmitta hantin puolella ja kuskin puolikaan ei ota mihinkään kiinni.
-Sisusta kasattu, lisämittarit asennettu, nopeusmittari laitettu toimintaan. Nopeusmittarin sai helposti PCS-purkin navalta nopeustiedon suoraan w126 mittarin taakse, kalibrointi vielä puuttuu. Lisämittarit laitettu keskimmäisen ilmaräppänän tilalle, pakopaine, voltti, öljylämpö, pakolämpö.
-Paisuntasäiliö pyöräytetty alumiinista
Lukkopelti ja konepellin lukot ei sopinut olemaan kennojen kanssa samassa keulassa, joten konepeltiin pistetty pikalukot ja lukkopelti leikelty pois. Tähänkin pitää joskus keksiä joku vähän fiksumpi ratkasu, mutta päätavote on saada ens kesäksi ajoon niin nyt ei tehdä mitään ylimäärästä... Paitsi:
-Takapyöränlaakeri pitäs vaihtaa
- Ohjauksen osat, raidetangot, iskari ja simpukan korjaussarja, menee samaan vauhtiin kun kaikki muutkin alustan osat on vaihdettu
-Pumpun vois päivittää Dieselmekenin tai mynän 8mm, vaikka ei tossa nykysessäkään sinällään mitään vikaa oo, mutta mahdollisia tulevia muutoksia silmälläpitäe
-Suuttimetkin vois vaihtaa, tai ainakin kärjet, tiedä paljonko nykysillä on rullattu
Loppuun parit kuvat:
Tuplakalvonen tehostin sopi justiinsa, vähän vaati putkien vääntelyä.
Mittarit asennettu.
Tollanen saavi tehty paisuntasäiliön tilalle:
Konehuone:
280 TE -93
Alkuvuodesta käyttikseks hankittu tollanen monivena farkku, ihan pirteän oloinen verrattuna pariin edelliseen autoon. Kaikennäköistä pientä on nypitty, sitä mukaa kun on jaksanut:
- Takapään kaikki nivelet vaihdettu
-Takaiskareiksi vaihdettu T3 portterin iskarit ja motonetin vahv. jouset, ei mielestäni ollenkaan huono, kun ei pahemmin tarvi tavaraakaan kuskailla. Tasonsäädöstä ei ollu jäljellä kun tandempumppu ja kaasupallot.
-Perushuolto, suodattimet ja öljyt vaihdettu.
-Puolet johtosarjaa tehty, ei se vieläkään hyvä oo, mutta edes jotain edellytyksiä toimia.
-Keulalle laitettu ledbar
-Ilmastoinnin kanssa väännetty, kylmäaineet pysy kesän sisällä ja syksyllä alkoi säätöpaneeli kettuilla.
Varusteita löytyy tärkeimmät: ASD, Ilmastointi ja vakkari, tosin kaikki ei toimi ihan täydellisesti, mutta edes jotenkin.
Pari yleiskuvaa ja johtosarjan teosta pari kuvaa:
Nyt syksyllä alkoi huonot valot häiritsemään, ja syykin huonoihin valoihin tiedossa, oikea ajovalon lasi irronnu liimauksista ja päästäny vettä ja kuraa umpioon, minkä takia heijastinpintakin aika valmis. Tuli ostettua TYC merkkiset umpiot eteen ja tiesin kyllä, että halvalle ei saa hyvää, mutta ihan tollasta en odottanu; sumarin heijastimet irti, ajovalon heijastimet ei pysy kiinni korkeussäädöissä, alipainekorkeudensäätimen nivel ei pysy kiinni heijastimessa ja heijastin liian iso umpioon, että mahtuis liikkuun mihinkään suuntaa ja lisäks umpiokaan ei oo oikeen kokonen, kun ei meinaa oikein asettua paikalleen.
Heijastinpintoja koitettu liimailla korkeudensäädön klipsuihin kiinni ja heijastinpinnasta leikelty reunoja pois niin mahtuu säätyyn, saa kelvata hetken ja pitää hankkia uudet Hellan heijastimet vanhoihin umpioihin, lasit vaikutti kohtuu käyttökelposilta, vaikka onki vähän ohuet. Takavalot vaihdettu kans, vanhoissa kannata hapettu sitä tahtia ettei kerenny putsata, kun päästi vettä valon sisälle. Koiraverkko asennettu. Takaikkunan kehykset pitäis hitsata ja katosta lakka kuplii ja konepellin reunat ruosteessa, muuten ihan kohtuukoppanen. Nii ja joku harrastemaalari maalannu kyljet vähän kuinka sattuu.
Tuli tehtyä pientä valovertailua etuvalojen vaihdon yhteydessä. Vertailukuvat otettu Osramin h4 polttimosta, 55w Xenon h4 polttimosta ja kiina h4 LED-polttimosta. Tällä hetkellä, kiinni halogeenit, koska heijastimet muljuu kuinka sattuu noissa TYC valoissa, niin ei viitti häikiä vastaantulijoita. Ledeillä heijastaa ikävästi liikennemerkkeihin, vaikka kuvion saakin aika hyvin rajattua tien puolelta. ettei häikäse vastaantulijoita (värilämpö 6000K vaikuttanee heijastumisiin). Xenoneillakaan hajavaloo ei tuu niin paljoo mitä luulin tulevan, pitkillähän nyt ei tee mitään, jos lähivalot suuntaa oikein ja riittävän alas, mutta sitä varten on Led-bar keulalla. Valoille vedetty sähkö releen kautta, ennen relettä jännitehäviö n.1V luokkaa, jälkeen ei oo mitattu, mutta laskettu noin 0,15V + mitä kiinaumpioitten vakioo ohuemmista johdoista ja huonoista liittimistä tulee siihen päälle.
Ekana kuva 55w 4300K xenon lyhyistä, jonkun verran tulee hajavaloo ulompiin ylänurkkiin, mutta taitaa mennä niin ulkosyrjälle, ettei juur häikäse. Vielä vois koittaa väännellä polttimosta varjostimia, jos sais kuviosta leikkautuun ylimääräset ylhäältä, niin nää olis ihan käyttökelposet:
Seuraavana Led 6000K 35w, heijastaa liikennemerkkeihin häiritsevästi:

Ei pidä umpion lasia sulana pakkasella, joten ei toimi talvella.
Ja viimenen kuva perus halogeenista 55w, joka tuntuu olevan paras vakioumpiossa:
Autoo ei oo liikutettu kuvien välillä, mutta heijastimet saattanu muljua umpioissa, että kuvion korkeus ei oo mitenkää vertailukelponen.