latausjännite

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

latausjännite

Viesti Kirjoittaja santtu »

pakkasten tultua on pystärin akku ruvennu pyörittämään aika laiskasti,latausjännite on tyhjäkäynnillä 14.15v ja valot ja lämppäri päällä 13.6v riittääkö tuo lataamaan akkua kunnolla? kumpi vaihtoon akku vai laturi?
dodge dart 1967
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Latausjännite on hyvä. Normaalisti välillä 13.8-14.4V.
Kaasua avatessa sinulla varmaan lataa yli 14V valot päällä?

Akun valintaa auttaa tuo keskustelu.
Eli "paras" monen mielestä on Vartan sininen akku, niin iso kuin helposti pellin alle mahtuu.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Narski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 04.10.2004 16:47
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Narski »

Akku vaihtoon nii hyvä tulee :roll:
W124 230 E
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.

Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

pitää vielä mitata jännite kuormitettuna kierrosten kanssa
dodge dart 1967
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="Perttu K"]Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.

Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.[/quote]


Moi !


124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.

t jone
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Mulla oli samoja ongelmia 123:n kanssa pari viikkoa sitten. Mittailin latausvirtaa ja ihmettelin miten puolitoista vuotta vanha laturi ja kaksi vuotta vanha 100 Ah:n akku voi temppuilla :roll: ???

Startti pyöritti aina vaan laiskemmin. Vihdoin alkoi startista kuulumaan muutakin ääntä. Eli se olikin startti, joka oli sanomassa sopimustaan irti!!
Sen kun vaihdatin niin ongelma oli poissa :lol: .
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

13,5V eikä ole polttimoita tarvinnut vaihdella.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

jone2 kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.

Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.

Moi !


124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.

t jone
kylläpäs oli asiantuva kommentti ,5sadasosavolttia lopeta kun et tiedä sähköistä mitään.LUUKASKIN on parempi sähkömies
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="caddy66"][quote="jone2"][quote="Perttu K"]Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.

Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.[/quote]


Moi !


124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.

t jone[/quote] kylläpäs oli asiantuva kommentti ,5sadasosavolttia lopeta kun et tiedä sähköistä mitään.LUUKASKIN on parempi sähkömies[/quote]

Moi !

No voi, voi kun se on vasta mitattu ja tutkittu että missä vaiheessa latausvalo alkaa kiiltään...... Sama paska BOSCH-laturi niissä taitaa olla.... eri siipapyörällä.

Kiitokset caddy:lle kommenteista....olen muuten ollut alalla insinöörinä 20 v ja "oikeaa" duuniakin olen paiskinut puolenkymmentä vuotta, niin eihköhän tuo elektroniikka ole händyssä.....




t jone
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

jone2 kirjoitti:
caddy66 kirjoitti:
jone2 kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.

Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.

Moi !


124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.

t jone
kylläpäs oli asiantuva kommentti ,5sadasosavolttia lopeta kun et tiedä sähköistä mitään.LUUKASKIN on parempi sähkömies
Moi !

No voi, voi kun se on vasta mitattu ja tutkittu että missä vaiheessa latausvalo alkaa kiiltään...... Sama paska BOSCH-laturi niissä taitaa olla.... eri siipapyörällä.

Kiitokset caddy:lle kommenteista....olen muuten ollut alalla insinöörinä 20 v ja "oikeaa" duuniakin olen paiskinut puolenkymmentä vuotta, niin eihköhän tuo elektroniikka ole händyssä.....




t jone
kuules ny insinööri 5 sadasosavolttia ei latausjännitteessä meinaa mitään.oot tainnu pitää ylipitkiä kahvi ja ruokatunteja
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

kuormitettuna kierrosten kanssa 13.96. jos on roikassa niin lähtee kuin palmun alta
dodge dart 1967
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

santtu kirjoitti:kuormitettuna kierrosten kanssa 13.96. jos on roikassa niin lähtee kuin palmun alta
Uus viriili akku kehiin vaan. :D
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

caddy66 kirjoitti:
jone2 kirjoitti:
caddy66 kirjoitti:
jone2 kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.

Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.

Moi !


124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.

t jone
kylläpäs oli asiantuva kommentti ,5sadasosavolttia lopeta kun et tiedä sähköistä mitään.LUUKASKIN on parempi sähkömies
Moi !

No voi, voi kun se on vasta mitattu ja tutkittu että missä vaiheessa latausvalo alkaa kiiltään...... Sama paska BOSCH-laturi niissä taitaa olla.... eri siipapyörällä.

Kiitokset caddy:lle kommenteista....olen muuten ollut alalla insinöörinä 20 v ja "oikeaa" duuniakin olen paiskinut puolenkymmentä vuotta, niin eihköhän tuo elektroniikka ole händyssä.....




t jone
kuules ny insinööri 5 sadasosavolttia ei latausjännitteessä meinaa mitään.oot tainnu pitää ylipitkiä kahvi ja ruokatunteja
EI meinaakkaan, sen vaan että mittaristossa palaa latausjännitteen valo tuolla alemmalla jännitteellä. Ero on kyllä todellakin mitätön, ja sillä ei ole käytännön merkitystä, onko jännitteenä 13.95 vai 13.90, hivenen liian alhaisia kumpikin.
124.023
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Moottorin ja korin välinen maadoitus kaapelikin kannattaa tsekata. Ja samoin akulta koriin oleva kontakti,tuppaa vanhemmissa ruoste häiritsemään avirran kulkua.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

Hemingway kirjoitti:
caddy66 kirjoitti:
jone2 kirjoitti:
caddy66 kirjoitti:
jone2 kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.

Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.

Moi !


124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.

t jone
kylläpäs oli asiantuva kommentti ,5sadasosavolttia lopeta kun et tiedä sähköistä mitään.LUUKASKIN on parempi sähkömies
Moi !

No voi, voi kun se on vasta mitattu ja tutkittu että missä vaiheessa latausvalo alkaa kiiltään...... Sama paska BOSCH-laturi niissä taitaa olla.... eri siipapyörällä.

Kiitokset caddy:lle kommenteista....olen muuten ollut alalla insinöörinä 20 v ja "oikeaa" duuniakin olen paiskinut puolenkymmentä vuotta, niin eihköhän tuo elektroniikka ole händyssä.....




t jone
kuules ny insinööri 5 sadasosavolttia ei latausjännitteessä meinaa mitään.oot tainnu pitää ylipitkiä kahvi ja ruokatunteja
EI meinaakkaan, sen vaan että mittaristossa palaa latausjännitteen valo tuolla alemmalla jännitteellä. Ero on kyllä todellakin mitätön, ja sillä ei ole käytännön merkitystä, onko jännitteenä 13.95 vai 13.90, hivenen liian alhaisia kumpikin.
sorry jone edellinen,hiillyin suotta,eräänlainen asiantuntija olen minäkin,mutta mielestäni tuo 13.9 pitäis riittää sammuttamaan lataus valon oli kuormaa tai ei.olisko säätäjässä vikaa.TERVE
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

se lataus valo muuten sammuu heti kun laturin kehittämä jännite saavuttaa akun napa jännitteen... olkoon jännite sitten se 13.9V tai vaikka 11V... tai 6V. käytännössä tosiaankaan tuomonen 0.5V-1´V jännite heittely ei vaikuta toimintaan tuon taivaallista.. mulla ei ole yksikään auto ladannut lähellekkään neljäätoista volttia!!! ja aina on lähtenyt pakkasestakin vittuilematta käyntiin... eli 13V latausjännitteelläkin tulee ihan tasan tarkkaan yhtä hyvin toimeen kuin 14voltin latauksellakin..
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

itellä W123 jännite 13,9 ja kierroksilla n.14,2
tuo säädinhän ei ole kovin kallis uusia tais olla n.10e
ML W164
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tommoset voltin jänniteheitot näkyy valotehossa jo huomattavasti. Mulla on 14,45 volttia latausjännite ilman kuormaa ja maksimikuormalla 14,35 volttia ja on aivan sama palaako lamppuja tiheämmin, niitähän voi helposti vaihtaa, mutta kun paljon ajelee pimeillä teillä niin on hyvä kun valoa riittää. Miettikää kuinka paljon 1 voltin jännitteen pudotus vaikuttaa valotehoon. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

mjo33400 kirjoitti:Tommoset voltin jänniteheitot näkyy valotehossa jo huomattavasti. Mulla on 14,45 volttia latausjännite ilman kuormaa ja maksimikuormalla 14,35 volttia ja on aivan sama palaako lamppuja tiheämmin, niitähän voi helposti vaihtaa, mutta kun paljon ajelee pimeillä teillä niin on hyvä kun valoa riittää. Miettikää kuinka paljon 1 voltin jännitteen pudotus vaikuttaa valotehoon. :lol:
Juu, vähän ennen "naksua" ne valot voipi olla hyvinkin kirkkaat, mutta...

Osram.
Question:
Why not increase the design voltage for lamps to 14 V to prevent lamps failing particularly in new cars that supply relatively high voltages?

Answer:
Because European ECE standards prescribe a design voltage of 13.2 V for headlight lamps and 13.5 V for auxiliary lamps. These are therefore legal requirements.
The design voltage can only be changed if the standards are changed.
The demands that the car industry currently places on lamps can be better met with somewhat lower design voltages.

Light sources inside the vehicle do not need need to be standardised but in most cases they comply with standard lamp and base specifications.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

No mitakkaapa vakio mersusta jännite polttimon kannasta lampun palaessa, tuskin on 14v, lienee 13v luokkaa ehkä allekkin.
Siksihän laitetaan releohjattuja lähivalojakin ettei johdinhäviöt laske valotehoa.
Tai...kuten joissain uusissa autoissa, joissa H7 lähivaloja menee kuin marlboroa. Niihin asennellaan etuvastuksia polttimoille, että kestäis... :lol:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jarno.v kirjoitti:No mitakkaapa vakio mersusta jännite polttimon kannasta lampun palaessa, tuskin on 14v, lienee 13v luokkaa ehkä allekkin.
Siksihän laitetaan releohjattuja lähivalojakin ettei johdinhäviöt laske valotehoa.
Tai...kuten joissain uusissa autoissa, joissa H7 lähivaloja menee kuin marlboroa. Niihin asennellaan etuvastuksia polttimoille, että kestäis... :lol:
se on noin luokkaa latausjännite - 0.5V...1V
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Mika.T kirjoitti:se lataus valo muuten sammuu heti kun laturin kehittämä jännite saavuttaa akun napa jännitteen... olkoon jännite sitten se 13.9V tai vaikka 11V... tai 6V. käytännössä tosiaankaan tuomonen 0.5V-1´V jännite heittely ei vaikuta toimintaan tuon taivaallista.. mulla ei ole yksikään auto ladannut lähellekkään neljäätoista volttia!!! ja aina on lähtenyt pakkasestakin vittuilematta käyntiin... eli 13V latausjännitteelläkin tulee ihan tasan tarkkaan yhtä hyvin toimeen kuin 14voltin latauksellakin..
Tuosta alkuosasta olen kyllä täsmälleen samaa mieltä, mutta väitän että latausjännite vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka nopeasti akku latautuu, varsinkin talvella. Tosin toimeen tulee, kunhan jännite nousee edes lähelle 13.5 volttia. Kesällä alempi jännite on parempi. Se lisää akun ikää kummasti kun sitä ei keitetä tarpeettomasti. Akun kestoikä kertoo paljon siitä onko sähköpuolella asiat kunnossa. Työkoneissa ja autoissa joilla ajetaan pidempiä matkoja akku kestää helposti 8-10v, edellyttäen ettei latausjännite ole kovin korkea. Taas sumuvalomiehet ym. saavat akun vaihtoon kahdessa vuodessa, akku kun ei ole koskaan edes normaalivarauksessa.

Akku on tarkka hoidettava. Ylilataus on pahasta, mutta alivaraus se vasta pahasta onkin.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Itsellä keksin virtalukon jumittamisongelman myötä ratkaisun, jolla webaston käyttämät tehot akusta saadaan kompensoitua. Ei sovellu kylläkään kaikille: Pihamme viettää tielle päin, joten illalla peruutetaan pihaan. Aamulla webasto hyrrää puolesta tunnista tuntiin ja auto mäkistartilla käyntiin :P Ehtii työmatkalla (13 km maantietä/motaria) latautua akku ainakin hiukan paremmin. Tosin, kun moottori on valmiiksi lämmin, ei startti kovin paljon akkua kulutakaan, kun hyrähtää käyntiin lähes avainta vilkaisemalla..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

veppe kirjoitti:Itsellä keksin virtalukon jumittamisongelman myötä ratkaisun, jolla webaston käyttämät tehot akusta saadaan kompensoitua. Ei sovellu kylläkään kaikille: Pihamme viettää tielle päin, joten illalla peruutetaan pihaan. Aamulla webasto hyrrää puolesta tunnista tuntiin ja auto mäkistartilla käyntiin :P Ehtii työmatkalla (13 km maantietä/motaria) latautua akku ainakin hiukan paremmin. Tosin, kun moottori on valmiiksi lämmin, ei startti kovin paljon akkua kulutakaan, kun hyrähtää käyntiin lähes avainta vilkaisemalla..
:shock:
Jäätynyttä akkua odotellessa. :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="Jarno.v"]No mitakkaapa vakio mersusta jännite polttimon kannasta lampun palaessa, tuskin on 14v, lienee 13v luokkaa ehkä allekkin.
Siksihän laitetaan releohjattuja lähivalojakin ettei johdinhäviöt laske valotehoa.
Tai...kuten joissain uusissa autoissa, joissa H7 lähivaloja menee kuin marlboroa. Niihin asennellaan etuvastuksia polttimoille, että kestäis... :lol:[/quote]


Moi !


Ei sitä akkujännitettä mistään valoletkusta kannata mitata, siellähän näkyy kuormituksen letkussa aikaansaama jännitehäviö+ kytkinhäviöt ynnä muut vastukset ja häviöt. Se on ihan muuta kuin akkujännite, normaalipolttimoilla
virtaa menee noin 9 A ja silloin johto ei ole nollaohminen.....


Joo tuossa 124:ssa taisi tuo akkujännite olla 12.5 V, jolloin tuo 13.95 oli todellakin se raja jossa latausvalo alkoi kiilumaan. Uudella laturilla jännite oli tyhjäkäynnillä14.1 V. Haulla löytynee tietoa rojektin kulusta. Tarkoitus ei ollut knoppailla desimaalien kanssa vaan tosiaankin hakea se raja missä auton mielestä laturi ei toimi enää kunnolla.

Kyllä 13 alkuiset lukemat on latausjännitteelle mersussa liian alhaiset,, akku tai laturi on sökö. Pienissä pensa-autoissa riittää tuollaiset 13.7-13.9 V. Täytyy muistaa kuitenkin, että noissa mittareissakin voi olla heittoa, jotkut halpis yleismittarithan näyttää mitä sattuu.

t jone
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Heitetääs lisälusikka soppaan.

Nimittäin geeliakku. Itse en ainakaan lähtis omaa geeliakkua latailee hirveesti yli tuon 13,5V jännitteellä. :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="M.K"]Heitetääs lisälusikka soppaan.

Nimittäin geeliakku. Itse en ainakaan lähtis omaa geeliakkua latailee hirveesti yli tuon 13,5V jännitteellä. :wink:[/quote]

Moi !


Tarkoitatko lyijyhyytelöakkua ?

Jos kyllä niin lienee syytä tarkistaa sopivuus, nämähän asettaa lataussysteemeille uusia vaatimuksia. Esim Panasonic 100 Ah lyijyhyytelöakku
max latausvirta 13 A ja latausjännite 13,6-13,8 V ja jaksottaisena 14.5-14.9V notta näin.

TERE !
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

jone2 kirjoitti: Moi !


Tarkoitatko lyijyhyytelöakkua ?

Jos kyllä niin lienee syytä tarkistaa sopivuus, nämähän asettaa lataussysteemeille uusia vaatimuksia. Esim Panasonic 100 Ah lyijyhyytelöakku
max latausvirta 13 A ja latausjännite 13,6-13,8 V ja jaksottaisena 14.5-14.9V notta näin.

TERE !
Teretere.

Juu nähtävästi se on "sealed leadacid", eli lyijyhyytelöakku. Valmistajasta EOS mitään, MB orgis kun on. Mutta todella hyvin on pellannut jo pari vuotta tuolla latausjännitteellä ja normi W201:sen peruskunnostetulla 70Ah:n boschin laturilla.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 322
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

väitän että latausjännite vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka nopeasti akku latautuu
Joo vakio lämpötilassa, mitä suurempi latausjännite sitä suurempi latausvirta.

Rajana "tavallisessa" lyijyakussa on kuitenkin 2,4V:n kennojännite (= 14,4V), jonka jälkeen akussa alkaa kaasunpurkaus ja latauksen hyötysuhde laskee n. 100%:sta vain 25-50%:iin. 2,4V:n kennojännitteellä akussa on n. 80% varaustila.
Eli pienemmillä latausjännitteillä jäädään alle tuon 80%:n varaustilan.
Akun lämpötila ladattaessa (kaasunpurkauskin nostaa akun lämpötilaa) vaikuttaa akun elinikään merkittävästi, 10C:n nousu ja akun elinikä n. puolittuu.
Vastaa Viestiin