latausjännite
latausjännite
pakkasten tultua on pystärin akku ruvennu pyörittämään aika laiskasti,latausjännite on tyhjäkäynnillä 14.15v ja valot ja lämppäri päällä 13.6v riittääkö tuo lataamaan akkua kunnolla? kumpi vaihtoon akku vai laturi?
dodge dart 1967
Latausjännite on hyvä. Normaalisti välillä 13.8-14.4V.
Kaasua avatessa sinulla varmaan lataa yli 14V valot päällä?
Akun valintaa auttaa tuo keskustelu.
Eli "paras" monen mielestä on Vartan sininen akku, niin iso kuin helposti pellin alle mahtuu.
Kaasua avatessa sinulla varmaan lataa yli 14V valot päällä?
Akun valintaa auttaa tuo keskustelu.
Eli "paras" monen mielestä on Vartan sininen akku, niin iso kuin helposti pellin alle mahtuu.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.
Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.
Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.
[quote="Perttu K"]Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.
Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.[/quote]
Moi !
124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.
t jone
Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.[/quote]
Moi !
124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.
t jone
Moi!
Mulla oli samoja ongelmia 123:n kanssa pari viikkoa sitten. Mittailin latausvirtaa ja ihmettelin miten puolitoista vuotta vanha laturi ja kaksi vuotta vanha 100 Ah:n akku voi temppuilla
???
Startti pyöritti aina vaan laiskemmin. Vihdoin alkoi startista kuulumaan muutakin ääntä. Eli se olikin startti, joka oli sanomassa sopimustaan irti!!
Sen kun vaihdatin niin ongelma oli poissa
.
Mulla oli samoja ongelmia 123:n kanssa pari viikkoa sitten. Mittailin latausvirtaa ja ihmettelin miten puolitoista vuotta vanha laturi ja kaksi vuotta vanha 100 Ah:n akku voi temppuilla

Startti pyöritti aina vaan laiskemmin. Vihdoin alkoi startista kuulumaan muutakin ääntä. Eli se olikin startti, joka oli sanomassa sopimustaan irti!!
Sen kun vaihdatin niin ongelma oli poissa

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
kylläpäs oli asiantuva kommentti ,5sadasosavolttia lopeta kun et tiedä sähköistä mitään.LUUKASKIN on parempi sähkömiesjone2 kirjoitti:Perttu K kirjoitti:Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.
Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.
Moi !
124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.
t jone
[quote="caddy66"][quote="jone2"][quote="Perttu K"]Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.
Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.[/quote]
Moi !
124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.
t jone[/quote] kylläpäs oli asiantuva kommentti ,5sadasosavolttia lopeta kun et tiedä sähköistä mitään.LUUKASKIN on parempi sähkömies[/quote]
Moi !
No voi, voi kun se on vasta mitattu ja tutkittu että missä vaiheessa latausvalo alkaa kiiltään...... Sama paska BOSCH-laturi niissä taitaa olla.... eri siipapyörällä.
Kiitokset caddy:lle kommenteista....olen muuten ollut alalla insinöörinä 20 v ja "oikeaa" duuniakin olen paiskinut puolenkymmentä vuotta, niin eihköhän tuo elektroniikka ole händyssä.....
t jone
Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.[/quote]
Moi !
124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.
t jone[/quote] kylläpäs oli asiantuva kommentti ,5sadasosavolttia lopeta kun et tiedä sähköistä mitään.LUUKASKIN on parempi sähkömies[/quote]
Moi !
No voi, voi kun se on vasta mitattu ja tutkittu että missä vaiheessa latausvalo alkaa kiiltään...... Sama paska BOSCH-laturi niissä taitaa olla.... eri siipapyörällä.
Kiitokset caddy:lle kommenteista....olen muuten ollut alalla insinöörinä 20 v ja "oikeaa" duuniakin olen paiskinut puolenkymmentä vuotta, niin eihköhän tuo elektroniikka ole händyssä.....
t jone
kuules ny insinööri 5 sadasosavolttia ei latausjännitteessä meinaa mitään.oot tainnu pitää ylipitkiä kahvi ja ruokatuntejajone2 kirjoitti:Moi !caddy66 kirjoitti:kylläpäs oli asiantuva kommentti ,5sadasosavolttia lopeta kun et tiedä sähköistä mitään.LUUKASKIN on parempi sähkömiesjone2 kirjoitti:Perttu K kirjoitti:Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.
Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.
Moi !
124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.
t jone
No voi, voi kun se on vasta mitattu ja tutkittu että missä vaiheessa latausvalo alkaa kiiltään...... Sama paska BOSCH-laturi niissä taitaa olla.... eri siipapyörällä.
Kiitokset caddy:lle kommenteista....olen muuten ollut alalla insinöörinä 20 v ja "oikeaa" duuniakin olen paiskinut puolenkymmentä vuotta, niin eihköhän tuo elektroniikka ole händyssä.....
t jone
EI meinaakkaan, sen vaan että mittaristossa palaa latausjännitteen valo tuolla alemmalla jännitteellä. Ero on kyllä todellakin mitätön, ja sillä ei ole käytännön merkitystä, onko jännitteenä 13.95 vai 13.90, hivenen liian alhaisia kumpikin.caddy66 kirjoitti:kuules ny insinööri 5 sadasosavolttia ei latausjännitteessä meinaa mitään.oot tainnu pitää ylipitkiä kahvi ja ruokatuntejajone2 kirjoitti:Moi !caddy66 kirjoitti:kylläpäs oli asiantuva kommentti ,5sadasosavolttia lopeta kun et tiedä sähköistä mitään.LUUKASKIN on parempi sähkömiesjone2 kirjoitti:Perttu K kirjoitti:Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.
Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.
Moi !
124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.
t jone
No voi, voi kun se on vasta mitattu ja tutkittu että missä vaiheessa latausvalo alkaa kiiltään...... Sama paska BOSCH-laturi niissä taitaa olla.... eri siipapyörällä.
Kiitokset caddy:lle kommenteista....olen muuten ollut alalla insinöörinä 20 v ja "oikeaa" duuniakin olen paiskinut puolenkymmentä vuotta, niin eihköhän tuo elektroniikka ole händyssä.....
t jone
124.023
Moottorin ja korin välinen maadoitus kaapelikin kannattaa tsekata. Ja samoin akulta koriin oleva kontakti,tuppaa vanhemmissa ruoste häiritsemään avirran kulkua.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
sorry jone edellinen,hiillyin suotta,eräänlainen asiantuntija olen minäkin,mutta mielestäni tuo 13.9 pitäis riittää sammuttamaan lataus valon oli kuormaa tai ei.olisko säätäjässä vikaa.TERVEHemingway kirjoitti:EI meinaakkaan, sen vaan että mittaristossa palaa latausjännitteen valo tuolla alemmalla jännitteellä. Ero on kyllä todellakin mitätön, ja sillä ei ole käytännön merkitystä, onko jännitteenä 13.95 vai 13.90, hivenen liian alhaisia kumpikin.caddy66 kirjoitti:kuules ny insinööri 5 sadasosavolttia ei latausjännitteessä meinaa mitään.oot tainnu pitää ylipitkiä kahvi ja ruokatuntejajone2 kirjoitti:Moi !caddy66 kirjoitti:kylläpäs oli asiantuva kommentti ,5sadasosavolttia lopeta kun et tiedä sähköistä mitään.LUUKASKIN on parempi sähkömiesjone2 kirjoitti:Perttu K kirjoitti:Tuo jännite riittää lataamaan akkua, muttei kunnolla. Tarvitaan todella pitkiä ajomatkoja, että akku lataantuisi. Talvella pitäisi olla n. 14v, 14.5 volttia olisi tosi hyvä. Kesällä se taas on liikaa. Laturiin on saatavissa lämpötilakompensoituja jännitteensäätimiä, jotka lataavat kylmän korkeammalla jännitteellä. Niissä on merkintä 14.6V. Latausjännite pyörii tuollaisella säätimellä 14-14.5 voltin välillä.
Tahtoo se kyllä olla niinkin, että jos startti alkaa pyörittämään laiskemmin, niin akun vaihdolla se varmimmin korjaantuu.
Moi !
124:ssa riittää 13.95 V tyhjäkäynnillä ilman kuormaa, 13.90 V on liian alhainen.
Luulisi pystäriinkin piisaavan.
t jone
No voi, voi kun se on vasta mitattu ja tutkittu että missä vaiheessa latausvalo alkaa kiiltään...... Sama paska BOSCH-laturi niissä taitaa olla.... eri siipapyörällä.
Kiitokset caddy:lle kommenteista....olen muuten ollut alalla insinöörinä 20 v ja "oikeaa" duuniakin olen paiskinut puolenkymmentä vuotta, niin eihköhän tuo elektroniikka ole händyssä.....
t jone
se lataus valo muuten sammuu heti kun laturin kehittämä jännite saavuttaa akun napa jännitteen... olkoon jännite sitten se 13.9V tai vaikka 11V... tai 6V. käytännössä tosiaankaan tuomonen 0.5V-1´V jännite heittely ei vaikuta toimintaan tuon taivaallista.. mulla ei ole yksikään auto ladannut lähellekkään neljäätoista volttia!!! ja aina on lähtenyt pakkasestakin vittuilematta käyntiin... eli 13V latausjännitteelläkin tulee ihan tasan tarkkaan yhtä hyvin toimeen kuin 14voltin latauksellakin..
Tommoset voltin jänniteheitot näkyy valotehossa jo huomattavasti. Mulla on 14,45 volttia latausjännite ilman kuormaa ja maksimikuormalla 14,35 volttia ja on aivan sama palaako lamppuja tiheämmin, niitähän voi helposti vaihtaa, mutta kun paljon ajelee pimeillä teillä niin on hyvä kun valoa riittää. Miettikää kuinka paljon 1 voltin jännitteen pudotus vaikuttaa valotehoon. 

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Juu, vähän ennen "naksua" ne valot voipi olla hyvinkin kirkkaat, mutta...mjo33400 kirjoitti:Tommoset voltin jänniteheitot näkyy valotehossa jo huomattavasti. Mulla on 14,45 volttia latausjännite ilman kuormaa ja maksimikuormalla 14,35 volttia ja on aivan sama palaako lamppuja tiheämmin, niitähän voi helposti vaihtaa, mutta kun paljon ajelee pimeillä teillä niin on hyvä kun valoa riittää. Miettikää kuinka paljon 1 voltin jännitteen pudotus vaikuttaa valotehoon.
Osram.
Question:
Why not increase the design voltage for lamps to 14 V to prevent lamps failing particularly in new cars that supply relatively high voltages?
Answer:
Because European ECE standards prescribe a design voltage of 13.2 V for headlight lamps and 13.5 V for auxiliary lamps. These are therefore legal requirements.
The design voltage can only be changed if the standards are changed.
The demands that the car industry currently places on lamps can be better met with somewhat lower design voltages.
Light sources inside the vehicle do not need need to be standardised but in most cases they comply with standard lamp and base specifications.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
No mitakkaapa vakio mersusta jännite polttimon kannasta lampun palaessa, tuskin on 14v, lienee 13v luokkaa ehkä allekkin.
Siksihän laitetaan releohjattuja lähivalojakin ettei johdinhäviöt laske valotehoa.
Tai...kuten joissain uusissa autoissa, joissa H7 lähivaloja menee kuin marlboroa. Niihin asennellaan etuvastuksia polttimoille, että kestäis...
Siksihän laitetaan releohjattuja lähivalojakin ettei johdinhäviöt laske valotehoa.
Tai...kuten joissain uusissa autoissa, joissa H7 lähivaloja menee kuin marlboroa. Niihin asennellaan etuvastuksia polttimoille, että kestäis...

se on noin luokkaa latausjännite - 0.5V...1VJarno.v kirjoitti:No mitakkaapa vakio mersusta jännite polttimon kannasta lampun palaessa, tuskin on 14v, lienee 13v luokkaa ehkä allekkin.
Siksihän laitetaan releohjattuja lähivalojakin ettei johdinhäviöt laske valotehoa.
Tai...kuten joissain uusissa autoissa, joissa H7 lähivaloja menee kuin marlboroa. Niihin asennellaan etuvastuksia polttimoille, että kestäis...
Tuosta alkuosasta olen kyllä täsmälleen samaa mieltä, mutta väitän että latausjännite vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka nopeasti akku latautuu, varsinkin talvella. Tosin toimeen tulee, kunhan jännite nousee edes lähelle 13.5 volttia. Kesällä alempi jännite on parempi. Se lisää akun ikää kummasti kun sitä ei keitetä tarpeettomasti. Akun kestoikä kertoo paljon siitä onko sähköpuolella asiat kunnossa. Työkoneissa ja autoissa joilla ajetaan pidempiä matkoja akku kestää helposti 8-10v, edellyttäen ettei latausjännite ole kovin korkea. Taas sumuvalomiehet ym. saavat akun vaihtoon kahdessa vuodessa, akku kun ei ole koskaan edes normaalivarauksessa.Mika.T kirjoitti:se lataus valo muuten sammuu heti kun laturin kehittämä jännite saavuttaa akun napa jännitteen... olkoon jännite sitten se 13.9V tai vaikka 11V... tai 6V. käytännössä tosiaankaan tuomonen 0.5V-1´V jännite heittely ei vaikuta toimintaan tuon taivaallista.. mulla ei ole yksikään auto ladannut lähellekkään neljäätoista volttia!!! ja aina on lähtenyt pakkasestakin vittuilematta käyntiin... eli 13V latausjännitteelläkin tulee ihan tasan tarkkaan yhtä hyvin toimeen kuin 14voltin latauksellakin..
Akku on tarkka hoidettava. Ylilataus on pahasta, mutta alivaraus se vasta pahasta onkin.
Itsellä keksin virtalukon jumittamisongelman myötä ratkaisun, jolla webaston käyttämät tehot akusta saadaan kompensoitua. Ei sovellu kylläkään kaikille: Pihamme viettää tielle päin, joten illalla peruutetaan pihaan. Aamulla webasto hyrrää puolesta tunnista tuntiin ja auto mäkistartilla käyntiin
Ehtii työmatkalla (13 km maantietä/motaria) latautua akku ainakin hiukan paremmin. Tosin, kun moottori on valmiiksi lämmin, ei startti kovin paljon akkua kulutakaan, kun hyrähtää käyntiin lähes avainta vilkaisemalla..

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
veppe kirjoitti:Itsellä keksin virtalukon jumittamisongelman myötä ratkaisun, jolla webaston käyttämät tehot akusta saadaan kompensoitua. Ei sovellu kylläkään kaikille: Pihamme viettää tielle päin, joten illalla peruutetaan pihaan. Aamulla webasto hyrrää puolesta tunnista tuntiin ja auto mäkistartilla käyntiinEhtii työmatkalla (13 km maantietä/motaria) latautua akku ainakin hiukan paremmin. Tosin, kun moottori on valmiiksi lämmin, ei startti kovin paljon akkua kulutakaan, kun hyrähtää käyntiin lähes avainta vilkaisemalla..

Jäätynyttä akkua odotellessa.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
[quote="Jarno.v"]No mitakkaapa vakio mersusta jännite polttimon kannasta lampun palaessa, tuskin on 14v, lienee 13v luokkaa ehkä allekkin.
Siksihän laitetaan releohjattuja lähivalojakin ettei johdinhäviöt laske valotehoa.
Tai...kuten joissain uusissa autoissa, joissa H7 lähivaloja menee kuin marlboroa. Niihin asennellaan etuvastuksia polttimoille, että kestäis... :lol:[/quote]
Moi !
Ei sitä akkujännitettä mistään valoletkusta kannata mitata, siellähän näkyy kuormituksen letkussa aikaansaama jännitehäviö+ kytkinhäviöt ynnä muut vastukset ja häviöt. Se on ihan muuta kuin akkujännite, normaalipolttimoilla
virtaa menee noin 9 A ja silloin johto ei ole nollaohminen.....
Joo tuossa 124:ssa taisi tuo akkujännite olla 12.5 V, jolloin tuo 13.95 oli todellakin se raja jossa latausvalo alkoi kiilumaan. Uudella laturilla jännite oli tyhjäkäynnillä14.1 V. Haulla löytynee tietoa rojektin kulusta. Tarkoitus ei ollut knoppailla desimaalien kanssa vaan tosiaankin hakea se raja missä auton mielestä laturi ei toimi enää kunnolla.
Kyllä 13 alkuiset lukemat on latausjännitteelle mersussa liian alhaiset,, akku tai laturi on sökö. Pienissä pensa-autoissa riittää tuollaiset 13.7-13.9 V. Täytyy muistaa kuitenkin, että noissa mittareissakin voi olla heittoa, jotkut halpis yleismittarithan näyttää mitä sattuu.
t jone
Siksihän laitetaan releohjattuja lähivalojakin ettei johdinhäviöt laske valotehoa.
Tai...kuten joissain uusissa autoissa, joissa H7 lähivaloja menee kuin marlboroa. Niihin asennellaan etuvastuksia polttimoille, että kestäis... :lol:[/quote]
Moi !
Ei sitä akkujännitettä mistään valoletkusta kannata mitata, siellähän näkyy kuormituksen letkussa aikaansaama jännitehäviö+ kytkinhäviöt ynnä muut vastukset ja häviöt. Se on ihan muuta kuin akkujännite, normaalipolttimoilla
virtaa menee noin 9 A ja silloin johto ei ole nollaohminen.....
Joo tuossa 124:ssa taisi tuo akkujännite olla 12.5 V, jolloin tuo 13.95 oli todellakin se raja jossa latausvalo alkoi kiilumaan. Uudella laturilla jännite oli tyhjäkäynnillä14.1 V. Haulla löytynee tietoa rojektin kulusta. Tarkoitus ei ollut knoppailla desimaalien kanssa vaan tosiaankin hakea se raja missä auton mielestä laturi ei toimi enää kunnolla.
Kyllä 13 alkuiset lukemat on latausjännitteelle mersussa liian alhaiset,, akku tai laturi on sökö. Pienissä pensa-autoissa riittää tuollaiset 13.7-13.9 V. Täytyy muistaa kuitenkin, että noissa mittareissakin voi olla heittoa, jotkut halpis yleismittarithan näyttää mitä sattuu.
t jone
[quote="M.K"]Heitetääs lisälusikka soppaan.
Nimittäin geeliakku. Itse en ainakaan lähtis omaa geeliakkua latailee hirveesti yli tuon 13,5V jännitteellä. :wink:[/quote]
Moi !
Tarkoitatko lyijyhyytelöakkua ?
Jos kyllä niin lienee syytä tarkistaa sopivuus, nämähän asettaa lataussysteemeille uusia vaatimuksia. Esim Panasonic 100 Ah lyijyhyytelöakku
max latausvirta 13 A ja latausjännite 13,6-13,8 V ja jaksottaisena 14.5-14.9V notta näin.
TERE !
Nimittäin geeliakku. Itse en ainakaan lähtis omaa geeliakkua latailee hirveesti yli tuon 13,5V jännitteellä. :wink:[/quote]
Moi !
Tarkoitatko lyijyhyytelöakkua ?
Jos kyllä niin lienee syytä tarkistaa sopivuus, nämähän asettaa lataussysteemeille uusia vaatimuksia. Esim Panasonic 100 Ah lyijyhyytelöakku
max latausvirta 13 A ja latausjännite 13,6-13,8 V ja jaksottaisena 14.5-14.9V notta näin.
TERE !
Teretere.jone2 kirjoitti: Moi !
Tarkoitatko lyijyhyytelöakkua ?
Jos kyllä niin lienee syytä tarkistaa sopivuus, nämähän asettaa lataussysteemeille uusia vaatimuksia. Esim Panasonic 100 Ah lyijyhyytelöakku
max latausvirta 13 A ja latausjännite 13,6-13,8 V ja jaksottaisena 14.5-14.9V notta näin.
TERE !
Juu nähtävästi se on "sealed leadacid", eli lyijyhyytelöakku. Valmistajasta EOS mitään, MB orgis kun on. Mutta todella hyvin on pellannut jo pari vuotta tuolla latausjännitteellä ja normi W201:sen peruskunnostetulla 70Ah:n boschin laturilla.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Joo vakio lämpötilassa, mitä suurempi latausjännite sitä suurempi latausvirta.väitän että latausjännite vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka nopeasti akku latautuu
Rajana "tavallisessa" lyijyakussa on kuitenkin 2,4V:n kennojännite (= 14,4V), jonka jälkeen akussa alkaa kaasunpurkaus ja latauksen hyötysuhde laskee n. 100%:sta vain 25-50%:iin. 2,4V:n kennojännitteellä akussa on n. 80% varaustila.
Eli pienemmillä latausjännitteillä jäädään alle tuon 80%:n varaustilan.
Akun lämpötila ladattaessa (kaasunpurkauskin nostaa akun lämpötilaa) vaikuttaa akun elinikään merkittävästi, 10C:n nousu ja akun elinikä n. puolittuu.