Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti
Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti
Nyt tarvisin viisaampien apua! Kovasti olen asiasta lueskellut täältä ja vähän vastaavia tapauksia on tullut ennenkin vastaan, mutta nyt ei vaan meinaa onnistua. Eli Sprinterissä on pitkä vieteri niin kylmänä, kuin kuumana. Kylmänä häiritsevän pitkä! 10min webaston käytöllä ei ainakaan näkynyt olevan mitään vaikutusta. Kun koneen saa käyntiin, se käy sievästi ja tasaisesti, sekä vetää normaalisti. Vie polttoainetta normaalisti, ei hukkaa nestettä tai öljyä. Mitään vikakoodeja tuo ei anna, testerinä Star.
Ohivuodot mittasin suuttimista ja 3:ssa sekä 4:ssa oli tuplaten kahteen muuhun verrattuna. Ne on nyt vaihdettu kunnostettuihin ja koodattu testerillä, ohivuodot tällä hetkellä saman verran kaikissa. Vuotoa on sen verran, että minuutin tyhjäkäynnillä ei ehdi letkua (~50cm) pitkin kuppiin asti. Hehkut on mitattu ja virtaa tulee hehkuttaessa. PA-suodatin ja kaikki matalapaine puolen kumiletkut on vaihdettu ja tarkastettu. Ainoa "vika" minkä löysin oli EGR venttiilin käyttömoottorin muovisen sakarakytkimen murtuminen. EGR kuitenkin reagoi normaalisti kun testerillä sitä ohjaa. Auto tosin sammuu jos venttiilin jättää hetkeksi auki, onko tämä normaalia?
Alla kuvankaappaus aamun ensimmäisestä starttauksesta. Akussa kyllä tuntuisi olevan virtaa ihan hyvin, tuossa vain jännite jo vähän ehtinyt laskea. Voiko tuo ahtopaineen mataluus olla oikeasti syynä? Onko noissa ollut vuotoja jossain tietyssä paikassa? Käynnistyksen jälkeen tuo pyyntihän laskee heti 1000hpa:n pintaan. Sitten pysyy ihan arvoissaan, myös ajossa. Kone alkaa lupailemaan heti kun rail paine nousee yli 120bar, mikä tapahtuu melko nopeasti, mutta ei vain käynnisty. Pikku hiljaa sitten pytty kertaansa hörähtää paremmin ja n. 20s startin jälkeen alkaa käymään ja käy tosiaan sitten heti todella nätisti. Suuttimien korjauskertoimet on kyllä kaikki yli tai alle +/-5 heti käynnistyksen jälkeen, mutta asettuu melko nopeasti arvoihin kun hieman lämpeää. Koetin lämpöpuhaltimella lämmitellä kp-pumppua, suuttimia vuoron perään, rail-painesäädintä jne., mutta näillä ei ollut mitään vaikutusta. Ei ole suoraan sanottuna itsellä edes hyvää arvausta mitä seuraavaksi kokeilisin, niin sillä kyselen. En haluaisi summassa alkaa tuohon vaihtelemaan osia.
Ohivuodot mittasin suuttimista ja 3:ssa sekä 4:ssa oli tuplaten kahteen muuhun verrattuna. Ne on nyt vaihdettu kunnostettuihin ja koodattu testerillä, ohivuodot tällä hetkellä saman verran kaikissa. Vuotoa on sen verran, että minuutin tyhjäkäynnillä ei ehdi letkua (~50cm) pitkin kuppiin asti. Hehkut on mitattu ja virtaa tulee hehkuttaessa. PA-suodatin ja kaikki matalapaine puolen kumiletkut on vaihdettu ja tarkastettu. Ainoa "vika" minkä löysin oli EGR venttiilin käyttömoottorin muovisen sakarakytkimen murtuminen. EGR kuitenkin reagoi normaalisti kun testerillä sitä ohjaa. Auto tosin sammuu jos venttiilin jättää hetkeksi auki, onko tämä normaalia?
Alla kuvankaappaus aamun ensimmäisestä starttauksesta. Akussa kyllä tuntuisi olevan virtaa ihan hyvin, tuossa vain jännite jo vähän ehtinyt laskea. Voiko tuo ahtopaineen mataluus olla oikeasti syynä? Onko noissa ollut vuotoja jossain tietyssä paikassa? Käynnistyksen jälkeen tuo pyyntihän laskee heti 1000hpa:n pintaan. Sitten pysyy ihan arvoissaan, myös ajossa. Kone alkaa lupailemaan heti kun rail paine nousee yli 120bar, mikä tapahtuu melko nopeasti, mutta ei vain käynnisty. Pikku hiljaa sitten pytty kertaansa hörähtää paremmin ja n. 20s startin jälkeen alkaa käymään ja käy tosiaan sitten heti todella nätisti. Suuttimien korjauskertoimet on kyllä kaikki yli tai alle +/-5 heti käynnistyksen jälkeen, mutta asettuu melko nopeasti arvoihin kun hieman lämpeää. Koetin lämpöpuhaltimella lämmitellä kp-pumppua, suuttimia vuoron perään, rail-painesäädintä jne., mutta näillä ei ollut mitään vaikutusta. Ei ole suoraan sanottuna itsellä edes hyvää arvausta mitä seuraavaksi kokeilisin, niin sillä kyselen. En haluaisi summassa alkaa tuohon vaihtelemaan osia.
Viimeksi muokannut jooseppi, Ma 09.04.2018 14:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Elämä on hienoa, kun sen oikein oivaltaa!!
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti
Mitään kuvaa ei näy,jooseppi kirjoitti:Nyt tarvisin viisaampien apua! Kovasti olen asiasta lueskellut täältä ja vähän vastaavia tapauksia on tullut ennenkin vastaan, mutta nyt ei vaan meinaa onnistua. Eli Sprinterissä on pitkä vieteri niin kylmänä, kuin kuumana. Kylmänä häiritsevän pitkä! 10min webaston käytöllä ei ainakaan näkynyt olevan mitään vaikutusta. Kun koneen saa käyntiin, se käy sievästi ja tasaisesti, sekä vetää normaalisti. Vie polttoainetta normaalisti, ei hukkaa nestettä tai öljyä. Mitään vikakoodeja tuo ei anna, testerinä Star.
Ohivuodot mittasin suuttimista ja 3:ssa sekä 4:ssa oli tuplaten kahteen muuhun verrattuna. Ne on nyt vaihdettu kunnostettuihin ja koodattu testerillä, ohivuodot tällä hetkellä saman verran kaikissa. Vuotoa on sen verran, että minuutin tyhjäkäynnillä ei ehdi letkua (~50cm) pitkin kuppiin asti. Hehkut on mitattu ja virtaa tulee hehkuttaessa. PA-suodatin ja kaikki matalapaine puolen kumiletkut on vaihdettu ja tarkastettu. Ainoa "vika" minkä löysin oli EGR venttiilin käyttömoottorin muovisen sakarakytkimen murtuminen. EGR kuitenkin reagoi normaalisti kun testerillä sitä ohjaa. Auto tosin sammuu jos venttiilin jättää hetkeksi auki, onko tämä normaalia?
Alla kuvankaappaus aamun ensimmäisestä starttauksesta. Akussa kyllä tuntuisi olevan virtaa ihan hyvin, tuossa vain jännite jo vähän ehtinyt laskea. Voiko tuo ahtopaineen mataluus olla oikeasti syynä? Onko noissa ollut vuotoja jossain tietyssä paikassa? Käynnistyksen jälkeen tuo pyyntihän laskee heti 1000hpa:n pintaan. Sitten pysyy ihan arvoissaan, myös ajossa. Kone alkaa lupailemaan heti kun rail paine nousee yli 120bar, mikä tapahtuu melko nopeasti, mutta ei vain käynnisty. Pikku hiljaa sitten pytty kertaansa hörähtää paremmin ja n. 20s startin jälkeen alkaa käymään ja käy tosiaan sitten heti todella nätisti. Suuttimien korjauskertoimet on kyllä kaikki yli tai alle +/-5 heti käynnistyksen jälkeen, mutta asettuu melko nopeasti arvoihin kun hieman lämpeää. Koetin lämpöpuhaltimella lämmitellä kp-pumppua, suuttimia vuoron perään, rail-painesäädintä jne., mutta näillä ei ollut mitään vaikutusta. Ei ole suoraan sanottuna itsellä edes hyvää arvausta mitä seuraavaksi kokeilisin, niin sillä kyselen. En haluaisi summassa alkaa tuohon vaihtelemaan osia.
[ https://lh3.googleusercontent.com/40IF2wwql7QwD0NkioHUlLHuOTdNsMiJSDV_vHHilmmM-EUYRWoKy8cpUIqG2Z1r0J1QTabZc_j5kZo6SnrokC_y_orj-peGOOTMziYzjzWk0d30s8p2QKqyHi3LkIbHqxVgLsp8NYyQQjddVOf0kdtB-XtFugQy8EhEusbDZpyHN-BkkTwHhfHD_NIkVTQm8ECVwmBgLbT8oPWFLlJyI2zQqcxJUvivC6y_xLHEvSjGZAw5HnWho8FsPEeDFt82RZrfcrWcqrLigs8zNBf_aC62W-4n94j6K7Cy8u3_z-py0_7vbZjP-QixfSkZ6FDOg37Bn7tIvZy6EvuNq0liw5jUmTHQc00upG2lhJrMVtrjmHsHEFu9lKCRIL4Ri766L8F1xbmIGxqmqpPfZyCLinpBekQ4W2_75jQTwQRZAZfYgeiFqHqnEGbBIaoKxNuJxJhEGLQIPWwrOTtNTsRITPJKHNJf6yWjg-iOgITt8TRDi7e18uaK86gDvAbEJWj5zXdPC5s-5xNGTnedA4SVVarI10RMdkiUWy6qtpBVTiyrppPymUX6GWCadYiiXiErxnQjZRfsDOJGH2oZiV4UxCrE_4qU4SpT9EjK380=w2160-h1215-no ]
raili paineesta tuo on toden näköisesti kiinni
mitä näyttä siirto paineeksi,
miten vika alkoi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti
Näkyisikös tuo kuva nyt? Mistä tuon siirtopaineen voin tarkistaa, en löytänyt äkkiseltään?
Auto tuli mulle tuollaisena. Edellisen omistajan mukaan, oli vähän ollut käyntiinlähtö vaikeuksia yli -20 pakkasilla, kehui muuten käynnistyvän hienosti. Minulle tuli siis ensimmäisen yön aikana siihen jokin mystinen vika, ettei kunnolla edes +5 kelissä käynnisty
Auto tuli mulle tuollaisena. Edellisen omistajan mukaan, oli vähän ollut käyntiinlähtö vaikeuksia yli -20 pakkasilla, kehui muuten käynnistyvän hienosti. Minulle tuli siis ensimmäisen yön aikana siihen jokin mystinen vika, ettei kunnolla edes +5 kelissä käynnisty
Elämä on hienoa, kun sen oikein oivaltaa!!
Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti
.
Egr-venttiili ei sulkeudu kunnolla.
Laita kierrätysputkeen putkeen tulppa ja kokeile, käynnistyy vikatilaan, mutta sillä ei ole väliä, tarkoitus on huomata, onko eroa käynnistymisessä.
Egr-venttiili ei sulkeudu kunnolla.
Laita kierrätysputkeen putkeen tulppa ja kokeile, käynnistyy vikatilaan, mutta sillä ei ole väliä, tarkoitus on huomata, onko eroa käynnistymisessä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti
Nyt tuli testattua tuota EGR:n tukkimista, niin ei sillä ollut mitään vaikutusta startin pituuteen. Ei mennyt vikatilaankaan ainakaan tuossa pihamaalla käydessä. Venttiili tuntui tiiviiltä kun sitä testailin ja sen puhdistelin. Huomasin, että imusarja on vuotanut ja sotkenut koneen kylkeä mukavasti, niin nappasin sen pois. Muovisessa osassa numerolla A6460901637 oli yksi sauma joka mahdollisesti vuotanut, todennäköisemmin kuiten se iso ovaalin mallinen o-rengas. Meinasin siihen huomenna hakea kuiten uudet tiivisteet ja kokeilla. Voisiko tuosta johtua starttaus vaikeudet? Itseä hieman epäilyttää ettei taida tuollakaan korjaantua.
Elämä on hienoa, kun sen oikein oivaltaa!!
Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti
Pitääpäs päivittää tämä, kun inhottaa itseäni aina ne viestiketjut joissa ei paljasteta löytyikö vika. Mersu keräsi rusketusta kesän yli pihassa ja kun laina paku piti antaa pois, niin oli pakko laittaa mesetin kuntoon! Viaksi paljastui lopulta kannentiiviste, josta oli hävinnyt palanen 3. ja 4. pytyn väliltä. Oireita ei ollut tosiaan muita kuin erittäin pitkäksi venynyt startti ja loppuajasta heikentynyt alavääntö (kytkintä joutui luistattamaan, että pääsi liikkeelle). Nesteet/öljyt pysyi paikoillaan, lämmintä tuli hyttiin, kone kävi sievästi jne.! Itselle ensimmäinen pahvivikainen moisilla oireilla , toivottavasti tämä tieto helpottaa jatkossa jonkun muun vianhakua
Nyt karavaani taas kulkee
Nyt karavaani taas kulkee
Elämä on hienoa, kun sen oikein oivaltaa!!
Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti
Onneksi taas yksi foorumilainen kuka antaa "Loppuraportin" näin kun toimisi kaikki ketkä täältä apua saa ja hekin ketkä ovat itse ratkaisseet ongelman.
Näin tästä tulisi avuntarvitsijoille huomattavasti parempi avunhakupaikka.
Itsellä menossa tuon 320 W210 4Matikin kanssa painikisa ja jos selviän siitä voittajana niin raportoin täällä.
Näin tästä tulisi avuntarvitsijoille huomattavasti parempi avunhakupaikka.
Itsellä menossa tuon 320 W210 4Matikin kanssa painikisa ja jos selviän siitä voittajana niin raportoin täällä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ma 13.11.2023 12:23
Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti
Kiitos Joosepille tästä ketjusta. Omassa Sprinterissä juuri samat viat; pitkä startti, alavääntö hävinnyt. Muuten kaikki toimii normisti. Vaihdettu hehkut, suuttimet, polttoainesuodatin, mutta vika ei korjaannu. Korjaamolla eivät usko, että kansipahvi olisi mennyt. Kysymys Joosepille (jos hän tätä vielä lukee) kuuluu: Miten itse päädyit aukomaan kannen? Se on isotöinen homma. Tuliko yhtään öljyä kannen välistä?
Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti
Mitä jos tekisi puristuspaine ja ohivuoto mittauksen?
Re: Sprinter 313CDI OM646 -08 pitkä startti
Ompas näköjään itseltä jäänyt tänne antamatta loppuraportti tuosta painikisasta. Vikahan oli siinä että oli pettänyt jakopäänkopan ja lohkon valiset o-renkaat joka aiheutti jäähdytysnesteen pääsyn öljynsekaan. Korjautui kun uusin renkaat. Oli vaan hitonmoinen homma kenttäolosuhteissa. Täytyi jättää talven yli seisomaan ja hommata tilapäisajokki. S210 E280 4-Matic. Keväällä 2019 sitten sain alkuperäisen ajokin kuntoon.
Anteeksi tämä huolimattomuuteni.
Anteeksi tämä huolimattomuuteni.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969