200 W123 -tekniikasta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

200 W123 -tekniikasta

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Tulipa hommattua (isäukon toimesta) tuollainen 200 W123 -79 -kaasaripelimerssu... Siisti on kunto, eikä ole ajettu kuin 178 000km... Tuosta tekniikkapuolesta ei kyllä ole minkäänlaista tuntemusta, kun on ensimmäinen kaasarimersu talossa...

Nelisylinterinen, muuttuvakurkkuinen (Strömbergin?) kaasutin näyttää olevan, mahtaneeko olla oikein katkojan kärjillä varustettu?

Tällaista värkkiä pitäisi huomenna hieman tarkemmin tutkia, ja säätöarvoja tarvittaisiin. (Sytytyksen ennakko, katkojan? kärkiväli & kosketuskulma)

Kuinka paljon tuota hidastinöljyä tuolla kaasarissa pitää olla? ATF-öljyä vissiinkin?

Tuntuisi siinä jotain mielenkiintoista olevan, kun tuntuu melko hitaasti nostavan kierroksia ja tyhjäkäynti on hieman ailahtelevaa (siis kierrokset hieman heittelehtivät). Lisäksi ei kuulemma kärsi koskea lainkaan kaasuun kylmänä käynnistettäessä (näillä 10-15' keleillä). Lienevätkö ominaisuuksia?

Lisäksi (noin niinkuin tulevaisuutta ajatellen) kiinnostaisi tuosta kaasuttimesta tietää hieman enemmän, kuten rakennetta... Josko vaikka jostain räjäytyskuvia löytyisi...

Ja mikä lienee tuossa kuskin puolen sisälokasuojassa oleva suojattu liitin? Siitä näyttäisi menevän vielä lisäksi yksi johto kampiakselin hihnapyörän lähelle. Jokin kierroslukuanturi, kenties?

Ja sitten vielä: Kytkin irroittaa vasta aika ylhäällä... Onko säätömahdollisuutta, vai meneekö levy uusiksi?

Kiitoksia valaisevista vastauksistanne! :lol:
Viimeksi muokannut eki_83, La 06.11.2004 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

automaattiryyppy

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Heips !

Omassani ja varmaan jokaisessa muussakin kaasarillisessa on tuo automaattiryyppyongelma, ts. se ei toimi. Eli kun kaasuttaa kylmänä,
kone kuolee.
Jos saat jostain käsikäyttöisen vaijerisarjan tilalle, asenna ihmeessä. Tosin esim. Motonet ei ko. korjaussarjaa enää toimita.

Niin mulla oli räjäytyskuva kaasarista, mutta taisin sen eilen heittää menemään :o(
Käypä lähimmässä vehossa ja kysy automaattiryyppyyn korjaussarjaa ja pyydä siinä samalla räjäytyskuva koko laitteesta, kyllä ne sellaisen printin sullekin antavat...

Nimim 123 on mukava peli

Ps. itse pääsin kylmänä heti liikkeelle, kun laitoin automaattiryypyn päältä
olevasta lovesta rautanaulan ja väänsin ryypyn päälle ja jätin naulan sinne..mutta hankalana puolena oli se että piti aina mennä konehuoneen puolelle...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tässä muutamia tietoja... olettaen että kone on M115.938 (.939 mm. ruotsissa)

Venttiilit:

Kylmänä......... imu: 0,10 pako 0,15
Lämpösenä....imu: 0,20 pako 0,25
(tuohon melkein tarvitsee venttiilinsäätötyökalun 110 589 00 01 00)
Säätömutterien kiristystiukkuus 20-40Nm
Venttiilikopan mutterien 15 Nm

Sytytys:

Ennakko:
(Ilman alipainetta) 4500 kierr./min. 40 astetta
Siinä jakajan pohjan edessä oli muistaakseni sellainen helppo vipu mistä sai säädettyä, oikealle myöhäisemmäksi ja vasemmalle aikaisemmaksi.

Olisi myös helvetin hyvät leikkauskuvat ym. tuosta Stromberg 175CDT:stä, mutta sattuneesta syystä en saa niitä esille.
Sähköpostiin voin laittaa.

Sytyksen ja ajoituksen säädöstä myös kuvalliset ohjeet olisi helpommat kuin selitykset. Tarkista onko autossasi kärjetön vai kärjellinen sytytys (kumpaakin on käytetty).

EDIT: juu ja kaasariin ATF-öljyä, tilavuutta en vielä löytänyt.
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Terveppä terve, ja kiitän ohjeistuksista...

Kyllä tuossa tuo ryyppy tuntuisi olevan kunnossa, lähtee paremmin käyntiin kun kerran käyttää kaasua pohjassa ja kaasua kestää laittaa, en tiedä mitä lie ukko puhunut sitten... Tosin täytyy "rykäistä" kurkku puhtaaksi kyllä ennen kuin liikkeelle lähtee...

Kärjellinen on, vaihdettiin meinaan tänään... Mielenkiintoista että ajoitus mitataan kierroksilla...

Onko muuten tietoa mikä on kosketuskulman arvo asteissa?

Mutta mikä piru lienee ettei oikein tehoja löydy? Vai onko tämä kaksilitrainen tosiaan noin laiska, kolmospykälällä hiljalleen nousee 60km/h, sitten kiihtyvyys loppuu... Mittariston merkkien mukaan ylikierroksille mennään jossain 120 km/h paikkeilla kolmannella pykälällä... Kaasariin lorautin hieman öljyä, pinta näytti olevan abaut samoissa noin 30km jälkeen, mutta täytyy huomenna katsoa se kalvon kunto, jos sen sieltä jostain löytää...

Hieman tuntuu myös epätasaiseen käyvän, tosin kahdesta alipaineletkusta löysinkin jo murtumia...

Mitä öljyä tuonne vaihteistoon (neliportainen manuaali) mahtaa mennä?
Ja kytkin on vissiin lopuillaan, kun ottaa vasta aika ylhäällä...

Jos siulta, "raul" tosiaan löytyypi nuo kuvatukset niin laita ihmeessä tulemaan:
eero. jaaskelainen @ dlc. fi
Kun vielä löytyisi jostain ohjekirja tuohon...

Muuten, tuli katsottua tuonne 'mahan allekkin'... Surullinen oli näky... :cry:
Jos on tänä vuonna mennyt leimasta läpi, on kyllä ollut joku todella tuttu inssi...
Niin mielenkiintoisia hitsausnäytteitä oli siellä että...
Suurin osa oli suojaamattomia, ja siten jo ruosteessa. Kynnyskoteloista löytyi jokaisesta nurkasta reikä, takapyörien takana olevat "lokerot" oli kyllä takaluukun kautta hitsattu:

Pellinpala harvalla välillä hepattu kiinni, massaa päälle ja talouspaperia sullottu alta alkuperäisen, ruostuneen ja uuden pellin väliin... Töitä saa siis tehdä tämänkin kanssa ennen tammikuun katsastusta... Kun taas tuossa olisi tuo vanhakin projekti käyty pohjastaan läpi, muuta kun maalin saisi päälle (ja pohjatyöt). Mutta kun ei ehdi, ei...

Onko noita pohjapeltejä (siis sinne takaluukun reunakoteloihin) myynnissä missään?
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Heh, väkisinkin naurattaa toi inssi ja katsastusjuttu, vaikka ikäväähän tuo onkin. No onneksi muutkin ovat nyt törmänneet talouspaperiin ruostefiksauksissa kuin vain minä e-kadettin kanssa :lol: Saattoi se olla kartonkipahviakin en muista...

Niin no korjauspeltejä saa, mm. ihan motonetistä, kokemusta niiden kestosta ja tarkkuudesta ei ole...Muistaakseni KL-varaosistakin vielä saa.

Omistajan käsikirjan saat tilattua Vehosta, 26 euroa.

Yritin katsoa niitä kulmien asteita mutta siinä oli juttua niin paljon että laitan mielummin kuvat tulemaan. Huomenna yritän paneutua asiaan enemmän. Ne ovat sitten saksaksi kaikki, tarvittaessa voin auttaa kääntää.

Huonolta kuulostaa käynti & kulku, mutta jahka noita vikoja pääset karsimaan niin eiköhän se siitä.

Ja manuaalivaihteistoon perus ATF-öljyä. Tilavuus 1,3 litraa.
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Kiitän kannustavasta kommentista... :lol:
Vaikka kyllähän tuossa tekemistä on, kun meinattiin että ajoon saisi siksi aikaa kun tuo toinen on projektina...

Mutta jos viitsit niitä ohjeita laitella, niin olen enemmän kuin kiitollinen. Ei tarvitsisi niin paljoa 'arvailla'... :?

Tuolla korjauspellillä nyt niin väliä olisi, mutta kun tuo alkuperäinen on aivan silkkoa, ja uusi on kylmästi vaan lätkäisty päälle, niin helpommalla selviäisi kun rälläkällä leikkelee koko lapun irti... Molemmin puolin...

Sitten kun vielä löytäisi tuollaisen kerman värisen kuskinpenkin, nyt on joku ihme jakkara lyöty vanhan rungon päälle... Lisäksi on apukuskin penkkiin jotenkin liimattu lämmittimet, ja sukoli päälle... Ei taida lähteä irti... Kyllä sitä vaan osataan tuota sisustaakin raiskata... :cry:
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Tässä "raul":n ohjeistuksia odotellessa :wink: kyselin myös tuolla toisen foorumin (motonet) puolella noista arvoista ja vastauksia tuli tähän malliin:

Ennakko 10-18ast. eykk, ilman alipainetta
Kärkiväli 0.4mm
Kosk.kulma 46-54ast.
Joutokäynti 800-900rpm.
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Viesti Kirjoittaja tehodia »

eki_83 kirjoitti:Terveppä terve, ja kiitän ohjeistuksista...

Kyllä tuossa tuo ryyppy tuntuisi olevan kunnossa, lähtee paremmin käyntiin kun kerran käyttää kaasua pohjassa ja kaasua kestää laittaa, en tiedä mitä lie ukko puhunut sitten... Tosin täytyy "rykäistä" kurkku puhtaaksi kyllä ennen kuin liikkeelle lähtee...

Kärjellinen on, vaihdettiin meinaan tänään... Mielenkiintoista että ajoitus mitataan kierroksilla...

Onko muuten tietoa mikä on kosketuskulman arvo asteissa?

Mutta mikä piru lienee ettei oikein tehoja löydy? Vai onko tämä kaksilitrainen tosiaan noin laiska, kolmospykälällä hiljalleen nousee 60km/h, sitten kiihtyvyys loppuu... Mittariston merkkien mukaan ylikierroksille mennään jossain 120 km/h paikkeilla kolmannella pykälällä... Kaasariin lorautin hieman öljyä, pinta näytti olevan abaut samoissa noin 30km jälkeen, mutta täytyy huomenna katsoa se kalvon kunto, jos sen sieltä jostain löytää...

Hieman tuntuu myös epätasaiseen käyvän, tosin kahdesta alipaineletkusta löysinkin jo murtumia...
Eihän se automaattiryyppy niin automaattinen ole, että menisi automaattisesti päälle. Siksi pitää painaa kaasupoljin aivan pohjaan ja päästää ylös ennen kylmänä starttaamista. Käynnistyksen aikana ei kaasua ollenkaan, tai sitten hieman kun lupaa, muttei heti käynnisty. Ja kylmemmällä noita pokaisuja voi lisätä aina kolmeen asti, että varmasti lähtee käyntiin. Kunnossa ollessaan kaasari toimii ihan yhtä hyvin kuin suihkutuslaitteetkin, vastaa kaasuun hyvin, käy tasaisesti, käy tasaisesti myös kylmänä...

Ajoituksen voi mitata tyhjäkäynnillä tai kierroksilla. Arvot ovat : tyhjäkäynnillä 12-18astetta EYKK/800-900rpm, alipaineletku irti, kierroksilla 4500 40 astetta EYKK, alipaineltku irti ja 54-60 astetta EYKK alipaineletku kiinni. Kulman säätöarvo on 53astetta tai 59 prosenttia. Aika samat arvot kuin tuossa aiemminkin.

Kaasarissa öljyä pitää olla lämpimänä siihen kierteen alareunaan saakka.

Tuntuu, että kaikki ei ole ihan säädöissään. Nimittäin kyllähän se jo kakkosella pitäis ottaa mittariin ihan liki satanen ja kolmosella reippaasti ottaa 140 mittariin. Ei tosiaan le mikään erikoinen kiihtyjä, mutta silti suhteellisen kivuttomasti pitäisi kehrätä sinne rajoittimelle asti.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Se kaasari on varmaa suurinpiirtein samanlainen kuin saapissa(paitsi ryyppy) eli se kalvo on kulutustavaraa ja kannattaa vaihtaa on helppo ja halpa homma. Öljyä ei voi oikeastaan laittaa liikaa, ylimääräiset tulee pois ku törkkää sen pikkumännän paikoilleen(siis mikäli se nyt on suurinpiirtein samanlainen ku saapissa tai volvossa). Entisenä Volvon omistajana huomasin kalvon vaihdolla olevan merkitystä kulutukseen, mutta tehoihin ei juurikaan ollut vaikutusta.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Jep, tosiaan tuolla toisessa topicissa (W123 200B kulkuongelma) olen tuota kaasutinropleemia kysellyt ja kuten siellä jo aiemmin, löytyi ainakin yksi vika juuri tuosta kalvosta, siinä oli sivussa reikä...

Uusi hommattiin Motonetista (tosin koko korjaussarja), ja viikonloppuna pitäisi vaihtaa...

Ei tosiaan mitään tapahdu oikein, alakierroksilla on vähän enempi vääntöä (siis aivankuin dieseli :lol: ) mutta sitten ruuti loppuu. Kolmosella jopa 60km/h saa kun oikein jaksaa painaa...
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

eki_83 kirjoitti:Kolmosella jopa 60km/h saa kun oikein jaksaa painaa...
60 km/h (200 M115) vastaa kolmosella n. 2900 r/min, eli jotain härdeliä on kyllä tukevammin jos ei siitä enää suostu kiertämään.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Leka kirjoitti:
eki_83 kirjoitti:Kolmosella jopa 60km/h saa kun oikein jaksaa painaa...
60 km/h (200 M115) vastaa kolmosella n. 2900 r/min, eli jotain härdeliä on kyllä tukevammin jos ei siitä enää suostu kiertämään.
Juu. Kyllä mulla M102-koneinen 200 menee kolmosella mittarin mukaan about sataneljäkymmentä...
Tuosta vääntöalueesta vielä. Mielestäni pienillä kierroksilla ja pintakaasulla vääntö on kohtuullista, tyyliin "Corolla 1,4i". Tuossa 3000 kiepin päällä sitten, jos painaa petaalin pohjaan, tuntuu selvästi kun veto tukevoituu -- hiukan samantapainen efekti kuin kaksikurkkuisessa kaasarissa tilanteessa, jossa toinen kurkku aukeaa.

Mutta yksilöitähän nämä, 20+ vuotiaat autot.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Meinaatteko näin?

Tottakai, ajoon piti laittaa heti kun ostettiin, mutta nyt alkaa näyttää jo pahalta... Noo, täytyypä ensi kerran kun isäukolle kuume iskee muistutella taas asioista... :lol:

Mitähän tuosta voisi sitten katsella?
Ryyppylaitetta ollaan veikattu, tietenkin se on sökö...
Sytytyksen ennakot liikkuvat ihan normaaliin tahtiin kierrosten noustessa, katkojan kärjet täytyy vielä säätää tuolla kosketuskulmamittarilla kohdilleen, kaksi alipaineletkua on viimeisen koeajon jälkeen uusittu ja tuo kalvon reikä todettu...

Puristuspaineet nyt varmuuden vuoksi voisi mitata, vanhalla papparaisella ollut viimeksi, laiskaksi moitti (ei ihme...) mutta ei tietenkään kertonut sitä että onko se sellaiseksi mennyt hänen aikanaan...

(torikauppias ollut ikänsä, joten ihmekkös tuo...)
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: automaattiryyppy

Viesti Kirjoittaja Aku P »

MikaVeee kirjoitti:Omassani ja varmaan jokaisessa muussakin kaasarillisessa on tuo automaattiryyppyongelma, ts. se ei toimi. Eli kun kaasuttaa kylmänä,
kone kuolee...
Niin sitä luulisi... 8)

Mutta asiaan. Tokihan tuo kaasarin kalvo voi hyvinkin tähän kulkupuoleen vaikuttaa. Onneksi nuo M115- ja M102-kokonaisuudet on sillä lailla yksinkertaisia, että jos on mopoa korjannut, selviää melkein näistäkin. Hienoa elektroniikkaa tai eksoottisia ratkaisuja ei juuri ole.

Muuten tuota venttiiliensäätöä voisi kyllä katsoa. Huonosti säädetyt aiheuttavat huonoa käyntiä ja ihan v***iksi olevat välykset ymmärtääkseni tuntuvat kulussakin.

Perusasioista tulee mieleen, että saakos se kone bensaa? Ainakin t uossa M102:ssa bensa tulee viime tuumat kumiletkuja pitkin, kerrankos tämmöiset menevät tukkoon tai taitoksille...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Näyttää olevan polttoaineputket (muistaakseni ainakin toinen) vaihdettu päällystettyihin (mitä kangaspunosta lienee päällä)... Voihan noista piruuttaan puhaltaa ilmaa läpi...

Venttiilivälykset täytyy tosiaan varmaan vilkaista, napsuttele ei mutta tietysti ne sitten kantavat... :?

Kaasariaparaatteja on tullut laitettua mutta ei Mersun eikä muuttuvakurkkuista...

Pitänee muuten kysäistä tässä että tuossa näyttäisi olevan kohokammio (niinkun yleensäkin, tiedetään), mikä lienee kohon oikea säätö (siis polttoainepinnan)?

Ja muutenkin, onko mitään kovin ihmeellisiä kikkoja tahi koukeroita tuossa strömperissä, jota tulisi huomioida huoltosarjan asennuksessa?
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

eki_83 kirjoitti:Pitänee muuten kysäistä tässä että tuossa näyttäisi olevan kohokammio (niinkun yleensäkin, tiedetään), mikä lienee kohon oikea säätö (siis polttoainepinnan)?

Ja muutenkin, onko mitään kovin ihmeellisiä kikkoja tahi koukeroita tuossa strömperissä, jota tulisi huomioida huoltosarjan asennuksessa?
17mm mitattuna kohon neulaventtiilinpuolen päästä, 13 mm kohon toiselta laidalta. Muuta?
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Hehheh, nopea on palvelu... :lol:
Kiitän (sekä kuvista että arvosta), odotas nyt vähän että pääsee lähemmäs ongelmaa joka sijaitsee 70 km päässä, sitten saattaapi tulla liuta lisää kysymyksiä...
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Strömpärit tahtoo olla yleensä vähä sellasia romuja ja kulkupuolen vika voi olla juurikin kaasarissa. Jonkun astetta paremman kaasarin vaihdosta ei nyt varmaan ainakaan olisi haittaa. Mutta jos strömpereissä haluaa pysyä ja haluta parannusta niin velipojalta löytyis tupla strömperit(tai Zenithit tms.) saapin imusarjalla kylläkin. Tuplilla kuitenkin piristyy, eikä oikeastaan vaikuta yhtään kulutukseen.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Wahva115 kirjoitti:Strömpärit tahtoo olla yleensä vähä sellasia romuja ja kulkupuolen vika voi olla juurikin kaasarissa. Jonkun astetta paremman kaasarin vaihdosta ei nyt varmaan ainakaan olisi haittaa. Mutta jos strömpereissä haluaa pysyä ja haluta parannusta niin velipojalta löytyis tupla strömperit(tai Zenithit tms.) saapin imusarjalla kylläkin. Tuplilla kuitenkin piristyy, eikä oikeastaan vaikuta yhtään kulutukseen.
Kyllä mulla ainakin römpällä lulla kulkee ihan sen mitä tarvitsee...Ei pystyimu solexikaan tuota kulkua sen autuaammaksi tehnyt vaikka sitäkin kokeiltiin...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Joo, no tarkotin tuolla aiemmalla kommentillani että kun strömperi ei ala suosiolla toimia kannattaa se melkeinpä suosiolla vaihtaa(vaikka ehjään samanlaiseen) Tokihan se strömperilläkin tulisi kulkea, että jotain on VIALLA jos ei kulje. :?
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Jep, tosin 4x40 vaakaimu mikunit tuottaakin sitten värinää punttiin h-nokalla ja 405:sella ihan eritahtiin lullassa, kerkiää ainakin kiireimpien alta pois...Imuäänistä sitten pääseekin suoraan exodukseen 8) :oops:
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: automaattiryyppy

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

MikaVeee kirjoitti:Omassani ja varmaan jokaisessa muussakin kaasarillisessa on tuo automaattiryyppyongelma, ts. se ei toimi. Eli kun kaasuttaa kylmänä,
kone kuolee.
...
Ps. itse pääsin kylmänä heti liikkeelle, kun laitoin automaattiryypyn päältä
olevasta lovesta rautanaulan ja väänsin ryypyn päälle ja jätin naulan sinne..mutta hankalana puolena oli se että piti aina mennä konehuoneen puolelle...
Missä kohdassa sen vivun pitäisi tarkalleen olla, jos ryyppy toimii ja se on päällä?
Edit: Keskellehän tuo näyttäisi menevän, joten ilmeisesti toimii.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Terveppä taas....

Alkaa näyttää tuo nyt siltä ettei siitä enää autoa tule.... Melko hyvin voisi sanoa että mädäntynyt on enemmän kuin tuo 300D... Ja yhdessä autossakin riittää tuota projektia...

Joten tässä isäukon kanssa olemme miettimässä vakavasti tuon auton laittamista osiksi. Tai jos joku haluaa itselleen projektin niin ilmoitteleepi vain...

Jos purkuun menee, on osaa kaupan. Mm. juuri Motonetista ostetut ja asentamattomat kaasarin korjaussarja sekä neula, laiska kone & laatikko, jne.

Että näin.
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Terveppä taas!

Kyllä se on tämä ihmisen mieli monmutkainen, meinaan ukolla vielä intoa riittää tuohon, ja näyttää että uusi projekti tuli kuitenkin siitä. Ehkäpä ihan vain kiusallaankin... Huijattu on mutta periksi ei anneta, ja kerran vielä auto kuntoon saatetaan vaikka heikompihermoisia tuon alle vilkaisu ehkä hirvittäisikin... :twisted:

Tähän mennessä on leikelty molemmat kynnyskotelon kulmat edestä ja etulattioista muutama reippaankokoinen paikka on jo hitsattu kuntoon, ja huomattavasti paremmin kuin edellinen turaaja...

Vielä olisi edessä siis kynnyskotelojen päät uusittava, pitkittäispalkkien paikat, konehuoneesta sisälokasuojasta jousien etupuolelta molemmin puolin läpimenneet reijät pellitettävä, takaata ei olla ehditty paukutella kuin jousirajoittimien tuen ja takasillan kiinnityksen välinen kotelo...

Täytyypä joskus näpsiä kuvia jotta tämän mallin mersujen ostajat osaisivat koputella oikeista paikoista,
molemmissa projekteissani ovat samat paikat + muita menneet täysin haperolle, kiitos kauttaaltaan pohjaan ruiskutetun kumimassan...

Että näin, ja sen menopuolen kanssa vielä tultaneen hiuksia halkomaan ja asiasta vatvomaan täälläkin... :lol:
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Mihaline kirjoitti: 17mm mitattuna kohon neulaventtiilinpuolen päästä, 13 mm kohon toiselta laidalta. Muuta?
Nyt on kaasari levällään tuossa pöyvällä ja hilppasen tarkennusta kaipaisin, tässä kun näkyy olevan mustat kohot profiililtaan noin kolmion malliset (siis ikäänkuin suorakulmio, mutta yksi reuna matalemmalla... Ei varmaan kukaan ymmärtänyt :lol: )... Siis mitattiinko se väli tiivistepinnasta neulaventtiilin puoleisen kohon pidemmän reunan yläosaan (17mm)?

Näin laittaessa saman kohon uloimman pään (lyhyempi) ylimmän osan väli on muistaakseni enemmän kuin tuo 13mm...

Purinpa kuitenkin tuon ryyppypatentinkin... Siellä se jokin venttiili (mitä painaa tuo jousikierrukan ohjaama vipunen) oli jumittunut ala-asentoonsa (siis ryyppy päällä, kai) ja se jokin ilmaventtiili takerteli... Täytyypä napsia kuvia huomenna että selviää nämä höpinät...

Lisäksi kalvossa oli reikä ja neula kulunut mielenkiintoisesti "kuopalle"... Tästä jatketaan jos se enää toimii koko värkki kun sen takaisin laittaa... :lol:
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Avatar
Vuke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 226
Liittynyt: Su 17.10.2004 22:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: 200 W123 -tekniikasta

Viesti Kirjoittaja Vuke »

[quote="eki_83"]
Nelisylinterinen, muuttuvakurkkuinen (Strömbergin?) kaasutin näyttää olevan

Kotopuolessa muuttuvakurkkuista Strömbergin Kaasutinta kutsuttiin juuttuva kurkuiseksi.
Ilmeisesti jumittaa usein ja polttoainetta palaa aika runsaasti
W123 240 D Limousine Lang -83
W124 300 TDT 5D Kombi -88
EX W126 280 S ( 3,8SE ) -84
EX W124 200 D -87
EX W123 200 D -84
EX W123 200 DT -84
EX W201 190 E Auom. -83
Maailmassa on vain kahdenlaisia autoja!!!!
Uusia Mersuja ja Käytettyjä Mersuja
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Nyt onpi tuo strömppä taas konehuoneessa ja saihan tuon käyntiin vielä sentään, vaikka vaikeata kyllä oli...

Ja jonkun aikaa kesti ennenkuin pystyi kaasua painamaan koneen hyytymättä. Lämmettyään kestääpi kyllä vaikka polkaista pohjaan mutta tuo kierrosten nousu ei ehkä ole aivan sitä parasta luokkaa...

Tosin ensimmäinen kylmäkäynnistys kuivalla kaasarilla, joten toivotaan että ensi kerralla lähtisi hieman paremmin...

Muuten, mistä sen o-renkaan pitikään löytyä (siis se mikä pitää ne hidastinöljyt oikealla puolella)?

Hidastimen mäntä löytyi kun otti tuon ensimmäisen kannen pois ja sitten kiersi keskeltä "korkin" auki. Siinä "korkin" päällä oli myös jonkinlainen lappoputki löyhästi, sitä kautta vissiin se öljy menee tuonne itse hidastimeen...

Ja tämä on se keltakorkkinen jossa täyttökorkki ei ole kannen keskellä...
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Mitä mahtaa muuten kustantaa tuo ryypyn korjaussarja Vehossa?
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Muuttuvakurkkuinen Strömberg

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Entisenä Volvon omistajana ja useiden juuttuvakurkkuisten ropaajana muistan, että kaasari oli aika arka ilmavuodoille. Melkein, jos läppäakselissa tuntee väljää, kannattaa harkita toisen kaasarin rungon asentamista. Muuten ei kyllä saa tyhjäkäyntiä/seoksia/toimintaa kuntoon.

Lisäksi, kun ostaa korjaussarjan (neula, kalvo, tiivisteet) niin kannattaa vaihtaa suutinputki kans. Suutinputki on se, johon neula menee sisään ja on mun mielestäni ihmeellistä, että neula tulee korjaussarjan mukana, mutta suutinputki ei. Suutinputki on nimittäin jotain messinkiä ja selvästi pehmeempää materiaalia kuin neula, joten kuluu myös herkemmin. Tän suutinputken vaihdon jälkeen saa taas seokset ja tyhjäkäynnin kohilleen.

Näin siis Volvossa (Zenith-Strömberg 175CD tai sinne päin). Samat pätee kaikkiin muuttuvakurkkusiin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Hmm... tuota läppäakselin vuotoa ei olekkaan tullut tarkastettua...

Tosiaan, olisi tuo "suutinputki" ihan asiallista olla tuossa neulan mukana, varsinkin kun se neula maksoikin aika hyvin... Tosin Motonetista kävin viimeisen hakemassa joten eipä liene tulevaisuudessa ongelma ainakaan tarvikkeissa... Oli tuo neula muuten kulunut, kun tarkkaan katsoi, jo hieman kuopalle...

Mutta, nyt viikon seisonnan jälkeen kävin koettamassa että mitenkäs se nyt herää tuollaisessa 10 'c pakkasessa... Kerran kaasu pohjaan ja sitten tarttia... Ja ekalla käymään! Kestipä muuten kaasuakin lyödä ihan normaalisti!
Kyllä oli päivän pelastus se... :lol:

Sitten täytyy vielä nuo venttiilien säädöt vilkaista, kyllä sieltä kuuluu naputuksia kuuluvan... Ja sitten testilenkki, varmaan parin viikon kuluessa... :lol:

Tosin tuon kohon säätöön vielä tarkennusta kaipaisin, vaikka ainakin tyhjäkäyntiä käy hienosti...
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Vastaa Viestiin