Väyrysen tyyppiviat
Väyrysen tyyppiviat
Kiinnostaisi tietää, mitkä ovat tyypillisimmät viat 1990 lopun ja 2000 alun ns väyrys-mersuissa.
Re: Väyrysen tyyppiviat
1. ruoste
2. ruoste
3. ruoste
mottorityyppiä kun ei määritelty niin ei mennä sille puolelle
2. ruoste
3. ruoste
mottorityyppiä kun ei määritelty niin ei mennä sille puolelle
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Väyrysen tyyppiviat
Eikä vetotyyppiä ja laatikkoa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Väyrysen tyyppiviat
Sukulaispoika oli kiinnostunut vuoden -98 väyrysestä, automaatti, pensakone, neliveto.
Re: Väyrysen tyyppiviat
Eli moottori kaiketi kuutonen mutta suora vai v6....toki molemmat moottorit on hyviä...automaatti myös.
Kuten edellä sanottu suurin ongelma ruoste...monesti tollaset kuutos nelikot on muuten vähän ajettuja eli ruoste voisi olla aisoissa jos verrrataan 700tkm ajettuun dieseliin.
Kuten edellä sanottu suurin ongelma ruoste...monesti tollaset kuutos nelikot on muuten vähän ajettuja eli ruoste voisi olla aisoissa jos verrrataan 700tkm ajettuun dieseliin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Väyrysen tyyppiviat
grisha kirjoitti:Sukulaispoika oli kiinnostunut vuoden -98 väyrysestä, automaatti, pensakone, neliveto.
Ei kai väyrys-matickia tehty ku v-koneillaatlas kirjoitti:Eli moottori kaiketi kuutonen mutta suora vai v6....toki molemmat moottorit on hyviä...automaatti myös.
Kuten edellä sanottu suurin ongelma ruoste...monesti tollaset kuutos nelikot on muuten vähän ajettuja eli ruoste voisi olla aisoissa jos verrrataan 700tkm ajettuun dieseliin.

Mainitsiko joku jo ruosteongelmat? Ei tarvii olla 700tkm ajettu diesel, et ois ruosteessa, vaan voi olla yllättävän hapan sellane 3-400 tkm ajettukin

Sit sellane, ei vika, mutta ominaisuus, mikä noissa maticeissa on, on se, et jos pitää yhtää vaivata päätään sillä asialla et kui paljo auto kuluttaa, tai kui paljo bensaan osaa mennä rahaa, nää kannattaa unohtaa

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: Väyrysen tyyppiviat
On vissiin 2,8 litran pensakone.grisha kirjoitti:Sukulaispoika oli kiinnostunut vuoden -98 väyrysestä, automaatti, pensakone, neliveto.
-
- Mersumies
- Viestit: 2580
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Väyrysen tyyppiviat
Jos bensankulutus on tärkeä asia, kannattaa ostaa manuaali 200Kompressor koska sitä vähemmällä Mercedes-Benz tuskin menee edes työntämällä.jackie kirjoitti:grisha kirjoitti:Sukulaispoika oli kiinnostunut vuoden -98 väyrysestä, automaatti, pensakone, neliveto.Ei kai väyrys-matickia tehty ku v-koneillaatlas kirjoitti:Eli moottori kaiketi kuutonen mutta suora vai v6....toki molemmat moottorit on hyviä...automaatti myös.
Kuten edellä sanottu suurin ongelma ruoste...monesti tollaset kuutos nelikot on muuten vähän ajettuja eli ruoste voisi olla aisoissa jos verrrataan 700tkm ajettuun dieseliin.![]()
Mainitsiko joku jo ruosteongelmat? Ei tarvii olla 700tkm ajettu diesel, et ois ruosteessa, vaan voi olla yllättävän hapan sellane 3-400 tkm ajettukin![]()
Sit sellane, ei vika, mutta ominaisuus, mikä noissa maticeissa on, on se, et jos pitää yhtää vaivata päätään sillä asialla et kui paljo auto kuluttaa, tai kui paljo bensaan osaa mennä rahaa, nää kannattaa unohtaa
Viime kesänä 900km reissu matka-ajoa pääosin 100km/h rajoituksilla, mitattu kulutus 6,9L/100km
Vastaavasti talvikelillä -5C° alle 20km matkalla ei pääse alle 10L/100km. Pidemmillä (50km ->) pääsee sitten nastarenkaillakin reiluun 7 litraan satasella.
Re: Väyrysen tyyppiviat
Tuo minun E320 4Matic ryyppää menovettä maantieajossa joka ikäväkyllä on siellä huomautuksen ja rikesakon rajamailla nopeuksien suhteen. Kympin kahtapuolta riippuen siitä paljonko joutuu tekemään ohituksia, ne kun tuolla käy sujuvasti. Edellinen 124 koppanen takapotku ei päässyt alle kympin kuin ehkä parikertaa koko minulla oloajan n. 6v.
Sopiva ulkoa tuotu ja ei kauan näitä suolarännejä kolunneena on vielä suht vapaa ruosteesta.
Sopiva ulkoa tuotu ja ei kauan näitä suolarännejä kolunneena on vielä suht vapaa ruosteesta.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Väyrysen tyyppiviat
Jousikuppien kunnon kattoisin edestä, helmat varsinkin ruostuu ikävästi niiden muovikylkienkin alla mitkä faceliftissä. Pintaruosteella niin väliä, kattoo takaluukun verhoilujen taakse sieltä sivukaukaloista kuinka mädät on mahdollisesti.
W210 E320cdi
Re: Väyrysen tyyppiviat
Kiitos kaikille.
Sukulaispoika on tässä jokin aika sitten luopunut just tuon mersuyksilön ostoaikeista. Säikähti tulevan korjaustyön määrää, joka pahimmillaan olisi aikamoinen. Tästä huolimatta olen edelleen kiinnostunut lukemaan Väyrysten tyyppivioista,
Kiitos
Sukulaispoika on tässä jokin aika sitten luopunut just tuon mersuyksilön ostoaikeista. Säikähti tulevan korjaustyön määrää, joka pahimmillaan olisi aikamoinen. Tästä huolimatta olen edelleen kiinnostunut lukemaan Väyrysten tyyppivioista,
Kiitos
Re: Väyrysen tyyppiviat
Minulla oli Väyrynen 11 vuotta. Tykästyin varsin kovasti ko. malliin ja varsinkin sen hytin sisätilojen "avaruuteen"! Siellä voi helposti 5 koripalloilijaa tehdä matkaa, eikä kenelläkään ole polvet suussa.
Mutta niitä vikoja mitä itsellä tuli vastaan:
- Automaattilaatikon piirilevy hajoaa noin 450 000 km kohdalla
- Jos ei autoa ole ruostesuojattu, pesty ja vahattu (kerran viikossa!) niin sen pellit vaan ruostuu Etelä-Suomessa. En ole koskaan ennen nähnyt, että keskelle suoraa peltiä (esim keskelle kattoa!) alkaa tulemaan maalipintaan ruostekuplaa
- Dieselsuuttimet tuntuvat kestävän noin 500 000km, sitten alkaa uusiminen (kallista jos laittaa uusia!)
- Dieselsuuttimien alustiivisteprikkoja piti silloin tällöin vaihdattaa (vaatii pajalla käynnin)
- Lämppärin magneettiventtiilit (närhenmunat) temppuilevat vanhemmiten. Puhaltaa pelkkää kuumaa tai kylmää
- Lämppärin vastus (siili) ja moottori kaipaavat uusimista ~200 000 välein
- Laturi lopetti toimintansa ~400 000 km kohdalla. Kallis uusia! 1200€ Onneksi löysin käytetyn tilalle
- Niin ja edelleen se ruoste & ruoste...
Jos tuo automalli ei olisi ollut niin ruosteherkkä (johtuiko ruoste ns. vesiväreistä, pohjatöistä, sinkityksen puutteesta vai mistä???), niin mielestäni Väyrysessä olisi ollut aineksia W123:n & W124:n rinnalle "The Mersuksi"!
Minun Väykyllä oli mittarissa 665 000km kun myin. Tekniikka OK, mutta pellit kuin paperia...
Mutta niitä vikoja mitä itsellä tuli vastaan:
- Automaattilaatikon piirilevy hajoaa noin 450 000 km kohdalla
- Jos ei autoa ole ruostesuojattu, pesty ja vahattu (kerran viikossa!) niin sen pellit vaan ruostuu Etelä-Suomessa. En ole koskaan ennen nähnyt, että keskelle suoraa peltiä (esim keskelle kattoa!) alkaa tulemaan maalipintaan ruostekuplaa
- Dieselsuuttimet tuntuvat kestävän noin 500 000km, sitten alkaa uusiminen (kallista jos laittaa uusia!)
- Dieselsuuttimien alustiivisteprikkoja piti silloin tällöin vaihdattaa (vaatii pajalla käynnin)
- Lämppärin magneettiventtiilit (närhenmunat) temppuilevat vanhemmiten. Puhaltaa pelkkää kuumaa tai kylmää
- Lämppärin vastus (siili) ja moottori kaipaavat uusimista ~200 000 välein
- Laturi lopetti toimintansa ~400 000 km kohdalla. Kallis uusia! 1200€ Onneksi löysin käytetyn tilalle
- Niin ja edelleen se ruoste & ruoste...

Jos tuo automalli ei olisi ollut niin ruosteherkkä (johtuiko ruoste ns. vesiväreistä, pohjatöistä, sinkityksen puutteesta vai mistä???), niin mielestäni Väyrysessä olisi ollut aineksia W123:n & W124:n rinnalle "The Mersuksi"!
Minun Väykyllä oli mittarissa 665 000km kun myin. Tekniikka OK, mutta pellit kuin paperia...

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: Väyrysen tyyppiviat
Ihan samaa jatkoa väyrynen tekniikkansa puolesta on w123-w124 mallille mutta maalaus kelvoton. Mikä maine autolla oliskaan jos mersu olis vesivärien sijaan ruvennu sinkittemään korit silloin 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Väyrysen tyyppiviat
Miksi se maine siitä muuttuisi, ainahan se on ollut sama. Kestävä auto ja mannejen suosiossa...S202 kirjoitti:Ihan samaa jatkoa väyrynen tekniikkansa puolesta on w123-w124 mallille mutta maalaus kelvoton. Mikä maine autolla oliskaan jos mersu olis vesivärien sijaan ruvennu sinkittemään korit silloin

edit: lisäsin hymiön
Re: Väyrysen tyyppiviat
Näihin sen verran tarkennusta, et suuttimien osalta koskee vain cdi-moottorillisia, eikä tuota kallista laturiakaan oo kuin joidenkin moottorien yhteydessä (5- ja 6-sylinteriset cdi:t?).Timo999 kirjoitti:Minulla oli Väyrynen 11 vuotta. Tykästyin varsin kovasti ko. malliin ja varsinkin sen hytin sisätilojen "avaruuteen"! Siellä voi helposti 5 koripalloilijaa tehdä matkaa, eikä kenelläkään ole polvet suussa.
Mutta niitä vikoja mitä itsellä tuli vastaan:
- Automaattilaatikon piirilevy hajoaa noin 450 000 km kohdalla
- Jos ei autoa ole ruostesuojattu, pesty ja vahattu (kerran viikossa!) niin sen pellit vaan ruostuu Etelä-Suomessa. En ole koskaan ennen nähnyt, että keskelle suoraa peltiä (esim keskelle kattoa!) alkaa tulemaan maalipintaan ruostekuplaa
- Dieselsuuttimet tuntuvat kestävän noin 500 000km, sitten alkaa uusiminen (kallista jos laittaa uusia!)
- Dieselsuuttimien alustiivisteprikkoja piti silloin tällöin vaihdattaa (vaatii pajalla käynnin)
- Lämppärin magneettiventtiilit (närhenmunat) temppuilevat vanhemmiten. Puhaltaa pelkkää kuumaa tai kylmää
- Lämppärin vastus (siili) ja moottori kaipaavat uusimista ~200 000 välein
- Laturi lopetti toimintansa ~400 000 km kohdalla. Kallis uusia! 1200€ Onneksi löysin käytetyn tilalle
- Niin ja edelleen se ruoste & ruoste...![]()
Jos tuo automalli ei olisi ollut niin ruosteherkkä (johtuiko ruoste ns. vesiväreistä, pohjatöistä, sinkityksen puutteesta vai mistä???), niin mielestäni Väyrysessä olisi ollut aineksia W123:n & W124:n rinnalle "The Mersuksi"!
Minun Väykyllä oli mittarissa 665 000km kun myin. Tekniikka OK, mutta pellit kuin paperia...
Ruostumisen suhteen oon lukenu täältä foorumilta tai jostain muualta sellasen teorian, että noissa vesivärialtaissa alko aika nopeesti muhii bakteerit. Eli siis hyväkuntoisina säilyneet väyryset ois niitä, mitkä on saaneet pohjamaalin heti sen perään ku maalauslinjastolla on tietyin väliajoin liemet uusittu.
Diesel-moottoreista ennen cdi-aikaa sen verran, et nelisylinterisissä menee jakapumppu huonoks ilmeisesti noin 200tkm (?) välein, ja 290 turbodieselin pumppuun pitää myös uusia jotku tiivisteet kerran tai kaks väyrysen oletetun eliniän aikana. Kannentiiviste on myös tuon 290:n heikko kohta. Joitain etelä-euroopan maita varten on sikäläisten verorajojen takia tehty E250 turbodiesel mallia, missä moottorina on 2,5l moniventtiili eli om605. Tuo on kolmelitrasen om606:n tavoin hyvä moottori.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: Väyrysen tyyppiviat
Velipoika osti 4 vuotta sitten samanlaisen ja samanikäisen kiisselin (320 cdi tdt 2000)kuin itselläni on. etulokarit aika pehmeitä, mutta kun uudet maksaa vain 60 € kappale, maalit pintaan, niin menopeli on taas hyvän näköinen...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Re: Väyrysen tyyppiviat
Siinä pikkaisen esimakua 2002 Väyrysen "hapettumisesta"...
Kylkien lisäksi konepeitto ja katto (?) olivat myös täynnä alkavaa ruostetta.
Kilometrejä tosin takana 665 000 ja viimeiset kuusi vuotta suolakylvyssä kolmostiellä.
Kylkien lisäksi konepeitto ja katto (?) olivat myös täynnä alkavaa ruostetta.

Kilometrejä tosin takana 665 000 ja viimeiset kuusi vuotta suolakylvyssä kolmostiellä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: Väyrysen tyyppiviat
Kaunishan tuo kun mikäTimo999 kirjoitti:Siinä pikkaisen esimakua 2002 Väyrysen "hapettumisesta"...
Kylkien lisäksi konepeitto ja katto (?) olivat myös täynnä alkavaa ruostetta.![]()
Kilometrejä tosin takana 665 000 ja viimeiset kuusi vuotta suolakylvyssä kolmostiellä.

W210 E320cdi