
Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Nyt kyllä on tulossa ennätyspitkä threadi.. No, hieno ajatus, mihin menee siirtopumpun ylimäärä? En oo koskaan purkanut sitä, mutta nyt katoin epc:stä yhtä väyrysjuttua. Polttoainelinja kulkee keulassa: Suodattimelta siirtopumppuun, siirtopumpulta sammutusventtiiliin (onko?), sammutusventtiililtä sillä muoviputken pätkällä kp-pumppuun, sieltä paluu muoviputkella ja railiin teräsputkella. Jos siinä on se sammutusventtiili, niin vaihtoitko siihen muoviputkeen ne vihreät o-renkaat? Ettäkö ossais tuosta epc:stä leikata ja liimata kuvann.. 

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Ei ole sammutusventtiiliä. Löysin Boschin pumpun piirustuksen ja ainakin siinä siirtopumpun ylijäämä menee tuonne kp pumpun paluuseen. En saa sitä kuvaa nyt tähän liitettyä kun ei tämä atk ole niin hanskassa...Ja kaikki muoviputket ja O renkaat uusittu. Ens viikolla käyn hakee vielä tuon suutinten paluulinjan joka on ainoa mikä on uusimatta.
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Öh, sainkoha liitettyä mittään kuvvaa? Onko yhtään tutun näköstä ossa
a?Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
On, mut tässä on jotain ylimääräistäkinKorjaaja kirjoitti:Öh, sainkoha liitettyä mittään kuvvaa? Onko yhtään tutun näköstä ossaa?
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Onnistupa helposti ja siitä innostuneena kokeilen toistaki kuvvaa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin

Viimeksi muokannut Merimies-Toni, La 24.11.2018 18:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
#214 palikkaa mulla ei ole. Lisäksi tossa siirtopumpun ja kp pumpun välisessä linjassa on haara ilmaus koplingille josta saa alipaineella ilmattua systeemin.Korjaaja kirjoitti:Onnistupa helposti ja siitä innostuneena kokeilen toistaki kuvvaa..
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
No entäpä nyt? On minullaki om613:sesa tuo haara sinne railin vierellä olevaan venttiiliin.. jaa että ilmausventtiili.. kiitoksia paljon. Olen miettinyt ja luullut sitä joksiki hätäsammutusventtiiliksi.. Mutta toisaalta, jos sen aukasee ja tarttaapi, niin siirtopumppu puskee ainetta ulos helpommin ja ilmat poistuu äkimpää.. Nyt pitäs päästä kokkeileen..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Joo se kuuluu alipaineella ilmata. Mä oon käyttänyt ihan kompuraan laitettavaa motonetin jarrunilmaus työkalua jossa on lisänä pneumaattisesta putkenpätkästä tehty kärki jossa kumiletkun pätkä tiivisteenä. Putken pätkässä pitää olla viiste jotta se imee linjasta koska sillä joutuu painamaan samalla korkin alla olevaa kuulaventtiiliä alaspäin. Netistä löytyy kuvallisia ohjeita tähän. Se ei työnnä sieltä kuulaventtiilin takia tavaraa ulos vaikka poistat korkin, ilmaa voi kyllä vetää sisään.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Ja kuva on tuttu. Filtteri mulla on erillainen ja tosta puuttuu se kp pumpun paluu rail putken päähän. Umpipelti filtteri missä on se polttoaineen lämmitykseen tarkoitettu muovinen kolmitie venttiili
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Aikasemmassa kuvassa oli varmaan samanlainen paluuputki tukkiin. Sitte se #8 on Amg-pumppu, joka varmasti olisi aika mielekiintoinen kapine.. tai ainaki kallis..
Se kolmitieventtiilin toiminta on minulle mysteeri vieläki. Ehkä joskus selviää. Onko Jeepisä pa:n jäähdytintä ennen tankkiin menoa?
Se kolmitieventtiilin toiminta on minulle mysteeri vieläki. Ehkä joskus selviää. Onko Jeepisä pa:n jäähdytintä ennen tankkiin menoa?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
On jäähdytin. En ole kolmitieventtiilistä kuvaa löytänyt, mutta joku bimetalli jousi kai siellä on oltava joka ohjaa lämmön mukaan polttoaineen joko takaisin filtterin tai tankkiin. Aussi sivuilla puhuttiin jotain 30 celsiuksesta.Korjaaja kirjoitti:Aikasemmassa kuvassa oli varmaan samanlainen paluuputki tukkiin. Sitte se #8 on Amg-pumppu, joka varmasti olisi aika mielekiintoinen kapine.. tai ainaki kallis..
Se kolmitieventtiilin toiminta on minulle mysteeri vieläki. Ehkä joskus selviää. Onko Jeepisä pa:n jäähdytintä ennen tankkiin menoa?
Olis toimimaton, niin Äkkiähän ton halkasis ja kattois mitä siellä on. Ilma pitäis ohjautuva tankkiin myös suljetulla kierrolla nettijuttujen mukaan et kai siitä osa karkaa tankkiin myös kylmänä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
. Jep ja paluuputki edellisessä vastaava
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Olisi nuo takaiskutkit voineet avun tuoda, jos ne pitäisi . Otin ne tohon pöydälle testiin, niin ovat pikemminkin mallia hidaste, kuin este. Läppä ja jousi löytyy sisältä. Tarttis löytää kuula/ jousi mallinen, jos tuolle tielle lähtee. No uusi suutinten paluulinja nyt tuli eilen tilattua.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5841
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Että voisi edes jotenkin toimia pitäis olla kuula ja jousiMerimies-Toni kirjoitti:Olisi nuo takaiskutkit voineet avun tuoda, jos ne pitäisi . Otin ne tohon pöydälle testiin, niin ovat pikemminkin mallia hidaste, kuin este. Läppä ja jousi löytyy sisältä. Tarttis löytää kuula/ jousi mallinen, jos tuolle tielle lähtee. No uusi suutinten paluulinja nyt tuli eilen tilattua.
Mökkillä
'
'
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Nää on kaikki vastaan tulleet läpällä ja jousella. Oon täs yrittänyt kuulamallista metsästää. Varmaan hydrauliliikkeestä löytyis, mut tulee aika palapeli, kun ei ne mitään letkun väliin asennettavia malleja ole.FinlandMerceds kirjoitti:Että voisi edes jotenkin toimia pitäis olla kuula ja jousiMerimies-Toni kirjoitti:Olisi nuo takaiskutkit voineet avun tuoda, jos ne pitäisi . Otin ne tohon pöydälle testiin, niin ovat pikemminkin mallia hidaste, kuin este. Läppä ja jousi löytyy sisältä. Tarttis löytää kuula/ jousi mallinen, jos tuolle tielle lähtee. No uusi suutinten paluulinja nyt tuli eilen tilattua.
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Kuten kerroin aikasemmin minullakin noita ongelmia olleen ja miettineeni, en malta olla taaskaan kirjoittamatta. Kun imastaan letkuun nestettä ja tukitaan pää, niin neste pysyy letkusa. Jos letkuun tehdään reikä, neste valuu pois. Laitetaan takaisku lähelle säiliötä, mutta tuollainen hyvä venttiili, josa on kuula ja jousi, aiheuttaa vastusta virtaukseen. Sitten kun imastaa uudelleen nestettä, tuleeko sitä ilmaa kuitenkin siitä reiästä järjestelmään? Henkilökohtaisesti en usko paluulinjan vuotojen vaikuttavan imupuolelle, mutten väitä väkisellä vastaankaan. On minulla vara antaa periksi.
Vielä siitä kuvitteellisesta letkusta. Eikös se oo ihan ja sama, missä kohtaa takaisku on, jos letku on ehyt? Mersussa se takaisku alunperin lienee siirtopumpusa.
Vielä siitä kuvitteellisesta letkusta. Eikös se oo ihan ja sama, missä kohtaa takaisku on, jos letku on ehyt? Mersussa se takaisku alunperin lienee siirtopumpusa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Paljon tulee toistoa samoista asioista, mutta haitanneeko tuo mitään
-Niin. Onko siellä takaiskuja alunperin ja missä? Vai pitääkö se paljonpuhuttu korvausilman puute systeemin täynnä, niinkuin minä olen tämän foorumin jutuista asian ymmärtänyt. En ole pumpuista kunnon räjäytyskuvia löytänyt, että viisaammat vois kertoa.
-Imu ja paluu on yhteydessä polttoaineen suodattimella, sekä tietysti normi kierron kautta että sikäli vaikuttavat toisiinsa.
Noi systeemissä mahdollisesti olevat takaiskut tietysti muuttaisi vähän tilannetta.
Ja jos painepuoli pääsisi valumaan tyhjäksi voi mielestäni vaikuttaa starttaus aikaan, vaikka imu olisikin kunnossa(Ja täynnä polttoainetta). Lueskelin tuolta ulkomaan sivuilta että suuttimen paluun vuoto on tehnyt vastaavaa vaivaa muun merkkissä koneissa ja kyllähän sitä täälläkin mahdolliseksi vian aiheuttajaksi ehdotettiin jäsen FinlandMercedeksen toimesta. Eihän toi pumppujen tuotto tilavuudeltaan suuri ole että ottaahan se rail linjan täyttöki jonkun sekunnin aikaa. En tiedä onko Mersuissa tullut tällaista koskaan vastaan.
No mulla ei ainakaan vielä ole kermat korkissa, et jotain positiivista ja auto lähti tänäkin aamuna (-13) perä ylhäällä saman tien tulille.
-Niin. Onko siellä takaiskuja alunperin ja missä? Vai pitääkö se paljonpuhuttu korvausilman puute systeemin täynnä, niinkuin minä olen tämän foorumin jutuista asian ymmärtänyt. En ole pumpuista kunnon räjäytyskuvia löytänyt, että viisaammat vois kertoa.
-Imu ja paluu on yhteydessä polttoaineen suodattimella, sekä tietysti normi kierron kautta että sikäli vaikuttavat toisiinsa.
Noi systeemissä mahdollisesti olevat takaiskut tietysti muuttaisi vähän tilannetta.
Ja jos painepuoli pääsisi valumaan tyhjäksi voi mielestäni vaikuttaa starttaus aikaan, vaikka imu olisikin kunnossa(Ja täynnä polttoainetta). Lueskelin tuolta ulkomaan sivuilta että suuttimen paluun vuoto on tehnyt vastaavaa vaivaa muun merkkissä koneissa ja kyllähän sitä täälläkin mahdolliseksi vian aiheuttajaksi ehdotettiin jäsen FinlandMercedeksen toimesta. Eihän toi pumppujen tuotto tilavuudeltaan suuri ole että ottaahan se rail linjan täyttöki jonkun sekunnin aikaa. En tiedä onko Mersuissa tullut tällaista koskaan vastaan.
No mulla ei ainakaan vielä ole kermat korkissa, et jotain positiivista ja auto lähti tänäkin aamuna (-13) perä ylhäällä saman tien tulille.
Viimeksi muokannut Merimies-Toni, Ti 27.11.2018 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Niin, oikeita varsinaisia pelkkiä takaiskuja mielestäni ei oo missään, mutta pumpuissa toiminnan kannalta pitää olla. Tai en tiedä siirtopumpusa, jos se on lamelipumppu. En oo purkanu vielää sellaista koskaan. Korkeapainepumpussa on takaiskuventtiilit jokaisen kolmen männän päällä. Sellaiset olen vaihtanutkin. Lähtötilanteessa kerroit ilmaa liikkuvan imuputkissa, niin kuvittelisin tuon kp-pumpun olevan käännekohan, johon mennessä vuoto pitäisi olla olemasa, sillä pumpun läpi ei pääse takaperin ainetta. Mutta jos se oliki harhaa ja vuoto onkin jossain tukista paluulinjaan, niin sillon tilanne on toisenlainen. Paitsi silloin minun mielestäni ei keulan suunta vaikuta asiaa.
Varsin mutkikas juttu. Jos vielä kuvittelee paluulinjan vuotavan korkeapainepumpun ylivuotolinjan kautta, en sitäkään oikein ymmärrä. Muistaakseni se ylivuoto lähteen pumpun mäntien alta. Jos suuttimien ylivuotoputket vuotavat, niin se on kuitenkin älyttömän pitkä matka ilmalla matkustaa kp-pumpulle asti, siellä mäntien ohi jne.. Tekis mieli kysyä, voisikohan siirtopumppu vuotaa?
Varsin mutkikas juttu. Jos vielä kuvittelee paluulinjan vuotavan korkeapainepumpun ylivuotolinjan kautta, en sitäkään oikein ymmärrä. Muistaakseni se ylivuoto lähteen pumpun mäntien alta. Jos suuttimien ylivuotoputket vuotavat, niin se on kuitenkin älyttömän pitkä matka ilmalla matkustaa kp-pumpulle asti, siellä mäntien ohi jne.. Tekis mieli kysyä, voisikohan siirtopumppu vuotaa?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Juu ilmaa oli aluksi. Kirkkaiden putkien vaihdon jälkeen ilmat hävisi, mutta vaiva säilyi. Tai, no en kyllä muista että olisi yli viittä sekunttia pitänyt missään kohti tämän jälkeen sahata, mutta auto ei ole tosin keula ylhäällä pitkiä aikoja seisonutkaan letkujen uusimisen jälkeen.Korjaaja kirjoitti:Niin, oikeita varsinaisia pelkkiä takaiskuja mielestäni ei oo missään, mutta pumpuissa toiminnan kannalta pitää olla. Tai en tiedä siirtopumpusa, jos se on lamelipumppu. En oo purkanu vielää sellaista koskaan. Korkeapainepumpussa on takaiskuventtiilit jokaisen kolmen männän päällä. Sellaiset olen vaihtanutkin. Lähtötilanteessa kerroit ilmaa liikkuvan imuputkissa, niin kuvittelisin tuon kp-pumpun olevan käännekohan, johon mennessä vuoto pitäisi olla olemasa, sillä pumpun läpi ei pääse takaperin ainetta. Mutta jos se oliki harhaa ja vuoto onkin jossain tukista paluulinjaan, niin sillon tilanne on toisenlainen. Paitsi silloin minun mielestäni ei keulan suunta vaikuta asiaa.
Varsin mutkikas juttu. Jos vielä kuvittelee paluulinjan vuotavan korkeapainepumpun ylivuotolinjan kautta, en sitäkään oikein ymmärrä. Muistaakseni se ylivuoto lähteen pumpun mäntien alta. Jos suuttimien ylivuotoputket vuotavat, niin se on kuitenkin älyttömän pitkä matka ilmalla matkustaa kp-pumpulle asti, siellä mäntien ohi jne.. Tekis mieli kysyä, voisikohan siirtopumppu vuotaa?
Lähinnä meinasin että painepuoli vetäisi ilmaa suuttimen paluulinjan kautta ja valuisi ihan normaalia paluuta pitkin tankkiin. Tämä perustuu oletukseen että rail paineen säädin jäisi auki asentoon (tai johonkin oletus arvoon) auton sammuttua. Tässä tapauksessa se ei sieltä pumppujen läpi mihinkään valuisikaan, eikä se valukkaan, koska kirkkaissa linjoissa ei ilmaa liiku enää missään vaiheessa.
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
No niin, nyt jos se rail-painesäädin tai suuttimet vuotaa vähäsen, niin tartilla paine nousee hitaasti. Mutta se se voisi näkyä ja tuntua tehonotossa? Muistelen jonkun joskus kerran sanoneen, jotta railinsäätimen piuhan voi ottaa irti ja kokeilla käyntiin lähtöä sitten. Sen perusteella paineensäädin on kiinni. Tuo nyt oli sitten Veijo Esson baarissa kuultua hevosmiesten tarinaa, mutta jos on näin, niin kaippa joku forumilainen vahvistaa?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5841
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Johto irti railpianeen säätimeltä kokeila voi= ei käyKorjaaja kirjoitti:No niin, nyt jos se rail-painesäädin tai suuttimet vuotaa vähäsen, niin tartilla paine nousee hitaasti. Mutta se se voisi näkyä ja tuntua tehonotossa? Muistelen jonkun joskus kerran sanoneen, jotta railinsäätimen piuhan voi ottaa irti ja kokeilla käyntiin lähtöä sitten. Sen perusteella paineensäädin on kiinni. Tuo nyt oli sitten Veijo Esson baarissa kuultua hevosmiesten tarinaa, mutta jos on näin, niin kaippa joku forumilainen vahvistaa?
Mökkillä
'
'
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Selvä. Kaksi ääntä sille, että virrattomana railpaineensäädin on auki. Silloin rail on auki paluulinjaan, mutta ei se voi tyhjentyä, koska sinne ei pääse korvausilmaa. En oikein usko suuttimiakaan niin vuotaviksi, että ylivuotoletkun kautta pääsisi ilma takasinpäin paineputkiin?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Jos suutinten PALUULINJA vuotaa, niin se saa sieltä korvausilmaa rail putken takapäästä jossa nämä linjat yhtyvät.. Rail putki kun on vaaterissa ja täysin suora, niin se riittänee, ei tarvitse saada etupäästä ilmaa.Korjaaja kirjoitti:Selvä. Kaksi ääntä sille, että virrattomana railpaineensäädin on auki. Silloin rail on auki paluulinjaan, mutta ei se voi tyhjentyä, koska sinne ei pääse korvausilmaa. En oikein usko suuttimiakaan niin vuotaviksi, että ylivuotoletkun kautta pääsisi ilma takasinpäin paineputkiin?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Jonkun verran vaikuttaa sitten se putken läpimitta ja muotokin. Jos otat täyden kosupullon ja pöyräytät sen ympäri, niin kyllä se tyhjäksi tulee vaikkei reikää olisikaan pohjassa. Jaa mistäkö tiedän 

Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Eihä kossu kuitenkaan maahan menny?
No kuitenki tuossa paineventtiilissä on aika pieni reikä ylivuotolinjan ja rail-putken välissä, ettei siitä helpolla mene ilma takasinpäin, mutta kuten monesti olen sanonut, minä voin olla väärässä ja voin antaa periksiki.
Pitänee mennä vkonloppuna Koeautolla tekemään testejä, jos ehtii..


Pitänee mennä vkonloppuna Koeautolla tekemään testejä, jos ehtii..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Samoin. Tämmöistä spekulointiahan tämä on ennenkuin syy oikeasti löytyy.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Tässä sprintterifoorumilta kopioitu selitys tuosta suodattimen t-palikan toiminnasta kun sitäkin täällä hiukan ihmeteltiin:
From the '03 Sprinter service manual:
"FUEL FILTER
DESCRIPTION
In order to assure trouble free operation with winter
grade diesel fuel, a preheater valve is located
with in the fuel filter. Depending on the temperature
of the heated return flow fuel, fuel flows back
through the preheating valve into the fuel filter to
heat up or flows through the cooling coils directly
back into the fuel tank.
OPERATION
PRE - HEATING Up to 30°C (86°F), the thermo
bimetal plate of the preheater, shuts off the return
fuel flow port to the fuel tank. The fuel from the rail
flows into the fuel filter to be warmed. If there is air
in the system, a ball seals off a port and the air is
directed to the fuel tank.
NON PRE - HEATING From above 30°C (86°F) the
thermo bimetal plate of the preheater, shuts off the
port to the fuel filter and fuel from the rail flows
directly into the return flow line to the fuel tank."
From the '03 Sprinter service manual:
"FUEL FILTER
DESCRIPTION
In order to assure trouble free operation with winter
grade diesel fuel, a preheater valve is located
with in the fuel filter. Depending on the temperature
of the heated return flow fuel, fuel flows back
through the preheating valve into the fuel filter to
heat up or flows through the cooling coils directly
back into the fuel tank.
OPERATION
PRE - HEATING Up to 30°C (86°F), the thermo
bimetal plate of the preheater, shuts off the return
fuel flow port to the fuel tank. The fuel from the rail
flows into the fuel filter to be warmed. If there is air
in the system, a ball seals off a port and the air is
directed to the fuel tank.
NON PRE - HEATING From above 30°C (86°F) the
thermo bimetal plate of the preheater, shuts off the
port to the fuel filter and fuel from the rail flows
directly into the return flow line to the fuel tank."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 29.09.2018 19:02
Re: Om612 valuttaa diisselit tankkiin
Tänään pitikin käydä hinaamassa auto kotiin kun ei enää käynnistynytkään. No syykin selvisi, kun ruiskupumppu oli sylkäissyt liemet pihalle niin, että oli öljypohjakin märkä dieselistä. No nyt pitäis löytää alkuviikoksi korjaussarja jostain.