W211 220cdi tehot häviää (2005)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja jka »

Terve,

tästä aiheesta on kirjoiteltu/kyselty aiemmin paljon, mutta nyt sattui omalle kohdalle ja asia ei tunnu ratkeavan ilman ulkopuolisia apuja :oops:
Eli Mursu menee vikatilaan ja turbo lakkaa toimimasta. Auto lähtee käyntiin hyvin ja pelaa alkuun ~niin kuin pitää.
Turbon puolen paine näyttäisi olevan alkuun luokkaa 2,5bar ennen vikatilaa ja vivusto liikkuu normaalista. Imupuolen paine näyttää ainoastaan hieman yli 1 bar???
Kun auto sitten heittää vikatilan päälle turbo lakkaa toimimasta ja turbon paine tipahtaa 0,8 bar:iin, imupuolella ei näy merkittävää muutosta.
Voisiko kyseessä olla vikana Turbon aktuaattori vai olisiko mahdollisesti enemmän joku kontakti/sensori häiriö joka laukaisee vikatilan?
MAFfin, EGR:n ja imupuolen paineanturin vaihtoa olen jo koittanut kun niitä sattui olemaan ylimääräiset hyllyssä.

Onkoa tietoa missä rajoissa tuon imupuolen paineen pitäisi olla, tuo "mitattu" vaikuttaa kyllä alhaiselta...Paineet olen katsonut iCarsoft testerillä.

Pystyykö pakopuolen mahdollisen ahtauman/tukkeuman toteamaan muutoin kuin irrottamalla putkiston?

Hyviä vinkkejä kaivaten...

T. Jukka
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä siitä pitäisi saada ihan kunnon vikakoodia ensin star testerillä...muuten aivan turha arpoa ja etsiä vikaa mikä siellä voisi olla....halvin ja helpoin keino.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja jka »

Moro,

tietääköhän joku josko Oulun alueella olisi ketään muita kuin Wetteri/MB Osa jolta löytyisi em. softa?

T. Jukka
Avatar
TimoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 27.01.2015 22:17
Paikkakunta: Joensuu

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Pakoputken tukkeuman kyllä selvittää nopeasti irrottamalla sitä putkistoa. Itsellä oli etukatin sisukset irronnut seinämistä ja siitä villajämät olivat tukkineet sitten kakkoskatin. Irrottamalla keski- ja takimmaisen pöntön tämä selvisi ekalla liikkeellelähdöllä. Molempien kattien kanssa tuli sitten kompastuttua rautakanki kädessä - loppui ahdistus.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)

W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4701
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Voihan ne johdesiivet olla jumissa. Ei mikään harvinainen vika.
gubbe89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 17.02.2013 16:01
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja gubbe89 »

Onkohan tämä imupuolen paine nyt paine ennen ahdinta (intake air pressure). Ei tule sekoittaa imusarjan paineeseen (manifold air pressure). 1bar on normaali ilmanpaine ja absoluuttisen paineen ilmoittaminen on alan tapa. Ahtopaine on tuo 2,5 bar absoluuttista painetta, eli 1,5bar yli ilmanpaineen. Tätenhän kaikki olisi sinänsä ok. Mutta mahtaakos vakiossa vikatila iskeä jo 1,5bar ylipaineella. Tuleeko vikatila joka kerta, vai joskus ja jouluna tai ainoastaan kickdownilla? Oletko saanut vikakoodia ulos vikatilan tultua? Mieluusti vielä moottorin edelleen käydessä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja dealer »

MJPfin kirjoitti:Voihan ne johdesiivet olla jumissa. Ei mikään harvinainen vika.
Hyvin harvinainen 211:ssa.
wiimax.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4701
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No perhana miksi mulle on tuo tullut jo parissa autossa vastaan. On tää niin väärin.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6516
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Eikös näistä mene ennemmin se turbon aktuaattori? Alipaineohjatuista muistan lukeneeni niitä säädinkehäjumeja. Dealerilla tietty jonkinlainen tilasto takana omissa kommenteissaan :)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4701
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Servo vika ollut syynä kun on alettu ihmetteleen ja servo ian aiheuttajana jumittavat siivet.
On sitten vaan sattunut mulle ne tilastolliset.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pari muistan sellaista että oli säätimen - siipien vivun nivel jumissa, toinen Vito ja toinen taisi olla 211. Säätimiäkin menee loppupelissä vähän "suoriin koneisiin".
Omien kokemusten mukaan vikatilan syy on harvoin ahtimessa OM646-647-648. Voihan se toki olla tässä autossa, eipä silti.
wiimax.fi
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja jka »

Moro, kuten mainitsin alkuperäisessä viestissäni servo liikuttaa alkuun vivustoa aivan normaalisti, kyseessä ei ole johdinsiipien jumitila. Turbon aktuaattori toimii ainakin jonkin aikaa mutta tipahtaa sitten jossakin vaiheessa kuvioista pois ja auto ei sitten kierrä yli 3000 rpm. Tsekkasin nuo paineet uudelleen kun niistä tuli kysymys (auton käydessä ennen vikatilaa) :
- Intake air pressure 1025 hPa (= ~1 bar) - ekös tömä ole sama kuin paine imusarjassa coolerin jälkeen?
- Atmospheric pressure 1017 hPa - normi ilmanpaine
- Boost pressure 2760 hPa - käsittääkseni paine ennen cooleria (1bar + 1,7 bar)

Kun vikatila heittää päälle tuo viimeinen arvo tipahtaa 800 hPa eikä muutu mihinkään (turbon puolella alipainetta kun imetään väkisin - tällöin myös auton käyntiäänessä tapahtuu selkeä muutos).
Vikatila heittää päälle säännöllisesti ajossa, mutta jos auton sammuttaa ja starttaa uudelleen turbo on taas jonkinaikaa mukana ennen kuin hyytyy. Eli Turbon sähköinen aktuaattori lakkaa toimimasta syystä tai toisesta. Miksi näin käy onkin sitten kysymys - voiko putkisto olla tosiaankin tukkeessa vai onko tuossa aktuaattorissa vikaa vai ohjaako joku sensori aktuaattorin pois päältä?

Vikakoodit nollauksen jälkeen olivat alkuun 2632-8 (Charge pressure too high), 2228-1 (Transmission control ETC FAULT 11) ja 0105-8 (The atmostpheric pressure between component B5/1 (Charge pressure sensor) and component N3/9 (CDI control unit) is implausible).
Nyt kun autolla on yrittänyt nilkutaa niitä on kertaantunutt lisää jotka johtunevat tosiaankin tuosta jatkuvasta turbon poiskytkemisestä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vikatila on vikatila, ei siitä lisää vikakoodeja tule. Ahtopainetunnistinta kokeiltu vaihtaa ? Starilla toimintotestejä edelleen vikakoodista joka tulee vikatilan myötä....
wiimax.fi
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja jka »

Vaihdoin sen ensimmäiseksi jos tarkoitat sitä joka sijaitsee siinä imusarjan kyljessä (yhdistetty letkulla imusarjaan menevään putkeen).
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4701
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 220cdi tehot häviää (2005)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Siellä on kolme ohkasta karvaa jotka voi mennä poikki siellä servossa, joku niistä mahdollisesti poikki ja ei yhdistä kokoajan. Varma ei voi olla ennen ku kurkkaa sisään.
Vastaa Viestiin