S202 kirjoitti:Kuinkahan se riittää maastossa, 240d koneella mikä mulla on, ei tosiaankaan ole voimalla pilattu ja 1. vaihteen välityssuhteen ollessa 4,628 sieltä tulee 634Nm
Sepä jää nähtäväksi tietty polttomoottorin vääntö on vain huippuvääntö jollain tietyillä kierroksilla. Sähkömoottori vääntää tuom 280Nm heti 0rpm alkaen.
Eikös tuossakin ole niin että tietyillä kierroksilla 0 alkaa ja sitten ennen 3000 laskee
(selvästi rajoitetulta näytää käyrän alkupää)
Juu jossain 3000 paikkeilla alkaa vakio kontrolleri rajoittamaan tehoa, mutta silloin mennään jo satasen pinnassa mikä on riittävä nopeus. Ja nythän puhutaan tietty vakiosta pitäähän sitä tietty piristellä sitten kun aika koittaa
Toi on kyllä ihan huippu, ajattelin et pienihän se siellä on mut et se on noin syvällä tunnelissa.
No tuonne mahtuu jokunen kenno pinoon sitten.
Hyvältä näyttää kyllä, testiajoja odotellessa.
Johdotuksia invertterin ja moottorin välille. Hydraulinen puristustyökalu löytyi myös halvalla ebaystä olisiko ollut 70e paikeilla kotiin toimitettuna.
IMG_20190201_174425.jpg
IMG_20190201_175454.jpg
Invertteri löysi paikkansa:
IMG_20190203_133715.jpg
IMG_20190203_133841.jpg
Ja samoin myös kaasupoljin:
IMG_20190202_181622.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Toi on niin hienoa ja eleetöntä, vieno suhina vaan kuuluu ja pirssi liikkuu.
On kyllä yksi niitä tulevaisuuden projekteja mitä itsellä kummittelee takaraivossa.
Koskas on akkuja odotettavissa?
Minkälaisilla jännitteillä ja virroilla olet nyt testaillut?
MJPfin kirjoitti:Toi on niin hienoa ja eleetöntä, vieno suhina vaan kuuluu ja pirssi liikkuu.
On kyllä yksi niitä tulevaisuuden projekteja mitä itsellä kummittelee takaraivossa.
Koskas on akkuja odotettavissa?
Minkälaisilla jännitteillä ja virroilla olet nyt testaillut?
On kyllä outo tunnelma ohjaamossakin, kun ihan hiljaista ja auto vain likkuu
Akuissa voi olla että menee kevään loppupuolelle, jos ne tulee haettua itse. Siinä olisi etuna että saisi mitattua kunnon ennen ku lyö rahat käteen.
240vac eli tasasuunnattuna noin 300vdc ja 16A sulakkeen takaa, eli varovaisesti pitää ottaa ettei sulake napsahda.
Norjasta löytyi akku ja sellainen myyjä joka oli valmis myös lähettämään Tänään pitäisi lähteä kotimaata kohden ja tälläinen akku kyseessä (2012 mallli ja 69000km ajettu):
Tavoite olis 40km nopeudella 80kmh. Myöhemmin sitten, kun tulee järkevään hintaan 64 tai suurempia paketteja niin lisätään tai vaihdetaan parempaan. Tässä piisaa nyt jos pääsee katsatuskonttorille ja takaisin
Hieno projekti!
Leaf painaa reilu 1,5 tonnia ja sen toimintasäde jää talven paakkasilla 100km kieppeille normaaleilla ajonopeuksilla.
Mersussa lämmityslaite kannattaa rakentaa webaston varaan, koska lämmityslaite on melkoinen enenegiasyöppö pakkasilla.
Omassa Leafissani on kehittyneempi ilmalämpöpumppu joka otta 15 asteen pakkasilla reilu 2Kw, edelltävän allin sähkölämmitys haukkaa 5Kw.
Veikkaan että G-mallin tiiliskivellä ilmanvastuskerroin kuluttaa akustoa melkoista haipakkaa yli 60kmh nopeuksissa, renkaiden vierintävastuksella ja käyteyllä rengaspaineella on myös suuri merkitys.
JSJ kirjoitti:
Ei ole vielä akkua 20000-40000NOK on leafin akun hinta (+toimitus noin 5000NOK), mutta en ole vielä ihan varma tuleeko tuohon alv päälle ...
EFTA maa Norja niin ei mitään erityistä olle.
No nyt on tietoa tähänkin eli tullia meni 2.7% ja alv. 24%
Akun hallinta järjestelmä ei toiminut samoilla can bus sanomilla kuin leaf, mutta sain kuitenkin jo jotain dataa tuolta ronkittua ulos. Sitten kun saan tuon kommunikaation pelaamaan pitää alkaa purkamaan modulit irti kehikosta.
Mittasin puolimodulit yleismittarila ja kaikki oli samassa 63.9v (384v yht.) eli hyvin on balanssissa ja varaustakin melkein täydet.
Saako tosta akustosta 230VAC ulospäin, meinaan että voisko sitä käyttää kodin aurinkopaneeleiden energian varastointiin ?
Tesla S:n akut muuten on tehty 18650 pikkuakuista, samoja mitä käytetään läppäreissä, akkutyökoneissa, sähköfillareissa jne.
Kyllä siitä tieten invertterillä saisi vaihtosähköäkin tehtyä. Minusta youtubessa on näkynyt videoita joissa jenkit on tehnyt esim. juurikin näistä samoista kennoista kodin taikka asuntoauton sähkövarastoja.
Projektikin on edennyt akuston hallintajärjestelmän puukotuksella ja nyt saan sen heräämään käskystä ja pysymään hereillä. Tarpeelliset arvokin tulee ulos:
Nyt kun saanut nuo pelittämään niin voikin alkaa purkaan pakettia ja suunnittelemaan akkujen sijoitusta autoon. Vähän on jo akuston kunto uudesta tippunut kun vuoden 2011 mallia on, eli tuo ahdegradation 74.93% meinaa että kapasiteettia on jäljellä noin 18kW onneksi ei kuitekaan tuon enempää ole hävinnyt.