Aki P kirjoitti:Onko se jotenki huono asia, että joutuu käyttämään isojakin vaihteita?
Sanoinkin että pitkiä vaihteita.
Otetaan esimerkiksi kaksi konetta joista toinen vetää 4000 kierrosta ja toinen 6000, sama huipputeho.
Vaikkapa omalla nykyisellä laatikolla 2 vaihteella ja 4000 kierroksella on nopeutta 73 km/h, sitten pitää jo vaihtaa koska teho alkaa putoamaan, kolmosella tuossa nopeudessa on 2430 r/min, ei kovin optimaallista.
Sitten kolmosvaihteella ja 4000 kierroksella vauhtia on huimat 120 km/h, nelonen silmään ja kierrokset 2670.
Nelonen ja 4000 kierrosta, vauhti 180 km/h. Kova peli tuollainen, teho alkaa jo laskea ja huippunopeuskin kärsii.
Jotta auto kulkisi kunnolla pitää perävälitystä pidentää 50 %, jolloin kiihtyvyys huononee todella rajusti. Toinen vaihtoehto on lisätä vetäviä kierroksia, vaikka juuri epäilitkin sen etuja.
Nyt sama laatikko 6000 kierrosta kiertävällä koneella.
Kakkosella 6000 r/min on jo 110 km/h,
Kolmonen sisään ja kierrokset 3670, ja veto jatkuu heti, 6000 kierroksella vauhtia jo 180 km/h
Nelonen silmään ja kierrokset 4000 ja voimaa on rutkasti.
Jos motin saisi vetämään 7000 kierrosta, olisi tilanne vielä edullisempi, perävälitystä voisi nykyisestä vaikka laskea ja näin kiihtyvyys paranisi entisestään.
Nuo nopeudet vaihteilla on muistinvaraisia, joten jotain muutaman km/h heittoja voi olla, mutta idea selvinnee.
Mietihän uudestaan miksi koneen pitää kiertää.