om606:n turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Aki P kirjoitti:No eihän ne volvolla ihan heti ohi mene, mutta superturbo kumminki... ja automaatti, farmari ja takaveto :wink:
Ensinnäkin kansi on huono virtaamaan, koska pako ja imusarja samalla puolella.
Ja tosiaan nokkalevy voipi ruveta hyppimään kunnon kierroksilla, eli ei pysy mukana.
Mutta miksi sieltä pitää saada se 9000rpm ulos????

Luucaksellakin maksimi tehot ja väännöt reilun 4000:n kohdalla.....
aki puhuu kyllä täyttä asiaa! :lol:
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Aki P kirjoitti:Mutta miksi sieltä pitää saada se 9000rpm ulos????
Ei tehoja ilman kierroksia. 10 000 Nm ja 0 kierrosta on 0 wattia eli 0 hevosvoimaa.

Teho(hv) = vääntömomentti(Nm) x rpm / 7028

Jos volkkarista saataisiin vaikkapa 300Nm vääntöä 9000rpm:n kohdalla, tulisi tehoksi 300 x 9000 / 7028 = 384hv. Sillä jo kolffi tai käddy liikahtaa mukavasti.

Jos Mersu antaisi 600Nm samalla kierrosluvulla, olisi teho jo tuplat eli 768hv. Niin, mitäpä niillä kierroksilla... :roll:

Alaväännöillä saadaan leppoisa arkiajokki, korkeilla kierroksilla sekä siellä olevilla väännöillä saadaan hevosvoimat.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aki P kirjoitti:Luucaksellakin maksimi tehot ja väännöt reilun 4000:n kohdalla.....
Mutta se ei olekaan hyvä, siksi omaan koneeseen on tehty muutoksia että saisi vetämään. Vetoalue jää kapeaksi ja joutuu käyttämään pitkiä vaihteita, optimaallista olisi saada voimaa 6000 kierrokselle asti jolloin vetoalue olisi 3000-6000 kierrosta, kuten noissa 12 tappisissa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Onko se jotenki huono asia, että joutuu käyttämään isojakin vaihteita?
Samallalailla se voimansiirto särkyy oli sitten 4000 tai 6000 kierrosta jos on särkyäkseen? Ei minulla ainakaan tulis mieleen ajaa kierrokset 6000:ssa. Kuulosti sen verran rumalta kun oma kiersi 6500 penkissä, kun oli pumppu viallinen.
Jos ei vähemmällä vedä niin silloin on vikaa tai bensiini auto. :?
Voi olla myös väärässä, mutta kuitenki....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

mun mielestä se on musiikkia korville...

tuo oma kiersi katsastussa 7200 kun pumppu oli kunnossa
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Aki P kirjoitti:Samallalailla se voimansiirto särkyy oli sitten 4000 tai 6000 kierrosta jos on särkyäkseen?
Eiii välttämättä.
Jos otetaan sama teho 4000 ja 6000 kierroksella niin matalemmilla kierroksilla tarvitaan enemmän vääntöä. Ja nimenomaan vääntö on se joka rikkoo voimansiirron tai luistattaa kytkintä, ei hevosvoimat. Vääntöä tuntuu monella olevan liiankin kanssa kun kytkintä ei saada pitämään. Tällöin olisikin hyvä saada koneeseen lisää kierroksia, jolloin tehoa voidaan saada aikaan pienemmällä maksimiväännöllä.

Olet varmaankin huomannut hienoisen järeyseron 150 hv moottoripyörän ja 150 hv traktorin voimansiirrossa. Tämä johtuu siitä, että traktorin moottorissa on paljon enemmän vääntöä kuin moottoripyörässä.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

stonehead kirjoitti:mun mielestä se on musiikkia korville...

tuo oma kiersi katsastussa 7200 kun pumppu oli kunnossa
Ja mun 2,5l 7100rpm
Billett
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Melitos kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Samallalailla se voimansiirto särkyy oli sitten 4000 tai 6000 kierrosta jos on särkyäkseen?
Eiii välttämättä.
Jos otetaan sama teho 4000 ja 6000 kierroksella niin matalemmilla kierroksilla tarvitaan enemmän vääntöä. Ja nimenomaan vääntö on se joka rikkoo voimansiirron tai luistattaa kytkintä, ei hevosvoimat. Vääntöä tuntuu monella olevan liiankin kanssa kun kytkintä ei saada pitämään. Tällöin olisikin hyvä saada koneeseen lisää kierroksia, jolloin tehoa voidaan saada aikaan pienemmällä maksimiväännöllä.

Olet varmaankin huomannut hienoisen järeyseron 150 hv moottoripyörän ja 150 hv traktorin voimansiirrossa. Tämä johtuu siitä, että traktorin moottorissa on paljon enemmän vääntöä kuin moottoripyörässä.

Polttomoottorihan toimii sykähdyksittäin.
Jos moottorissa on paljon alavääntöjä, niin silloinhan tulee niitä suuria pamauksia harvakseen, se tietenkin rasittaa voimansiirtoa enemmän.

Ennen moottorin käyntiä pyrittiin tasoittamaan suurella vauhtipyörällä, jonka massan piti ikäänkuin aiheuttaa jatkuvuutta pyörimiseen ja tasata samalla voimansiirtoon kohdistuvaa tärinää, nykyään vauhtipyörä taitaa jo bensa-autoissakin olla kaksiosainen, jolloin välissä oleva jousi pyrkii hoitamaan tuon saman homman.

Uudemmissa diiseleissä tuo kierrosten kanssa pelaaminen ei vaan taida niin vaan onnistua.

Yli seitsämän tuhatta kierrosta katastuksessa on varmaan aiheuttanut jonkinlaista lakin pyörittelyä ja pään raapimista konttorilla. Siinä on varmaan mietitty mittalaitteen toimivuutta toisenkin kerran, ennenkuin on suuta uskallettu aukaista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

stonehead kirjoitti:mun mielestä se on musiikkia korville...

tuo oma kiersi katsastussa 7200 kun pumppu oli kunnossa
Eikö noissa katsastuksen päästömittauksissa siis ole mitään kierrosrajaa, vai riippuuko se vuosimallista ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Eikö noissa katsastuksen päästömittauksissa siis ole mitään kierrosrajaa, vai riippuuko se vuosimallista ?[/quote]

Kyllä mulla on ollut semmoinen käsitys, että katsastus saatetaan keskeyttää, jos dieseli kiertää yli ohjearvojen. Taitaa käytäntö vaihdella asemittain, koska mulla ei aina ole mitattu huippukierroksia, tai siis lapussa ei niitä ole mainittu.
Pelkäävät varmaankin hajoamista, jos kone kiertää "liikaa" :)
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllä minunkin muistaakseni mittauksessa on kierrosraja.
JP74 kirjoitti:Pelkäävät varmaankin hajoamista, jos kone kiertää "liikaa" :)
Vaan sittenhän pitää mennä itse kuskinpaikalle polkemaan kaasua, jottei homma mene katsastushomon piikkiin.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

OT.. mie en tiiä mittää

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Saaks Diesel:iin kierrosrajotinta samaan malliin kuin bensa vehkeisiin? Vaikka Autometer:in kierroslukumittari missä on rajotin samassa...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

pravda kirjoitti:Saaks Diesel:iin kierrosrajotinta samaan malliin kuin bensa vehkeisiin? Vaikka Autometer:in kierroslukumittari missä on rajotin samassa...
Siellä pumpussa on luonnostaan se kierrosrajoitin, joka on vieläpä säädettävissä, ja siitä säädöstä tässä puhutaan :shock: ja sähköpumpuissa on vastaava rajoitin elektroniikan muodossa.
JP74 kirjoitti:Kyllä mulla on ollut semmoinen käsitys, että katsastus saatetaan keskeyttää, jos dieseli kiertää yli ohjearvojen. Taitaa käytäntö vaihdella asemittain, koska mulla ei aina ole mitattu huippukierroksia, tai siis lapussa ei niitä ole mainittu.
Pelkäävät varmaankin hajoamista, jos kone kiertää "liikaa" :)
Minulta tosiaan keskeytettiinn diesel jetta kun se kiersi noin 50 rpm yli ohjearvon, ja perustelu oli juuri tuo rikkoutumisvaara. Tämän takia en koskaan enää asioi katsastusasemalla, siis savumittausten osalta, muutoin lienee pakko.

Kun vien auton diesel pajalle ja sanon lappäpohjaan ja sillä hyvä niin eikö se kierrosluku siellä lapussa haittaa ketään, no tuo selviää kun käy/kysyn tuota kohta ja kerron viimeistään sitten tänne. Mikäli ei kelpaa niin sitten alkaakin temppuilu miten sitä saadaan hieman laskemaan, kaasuvaijeria 'löysälle', syöttöruuvia tiukemmalle vai onko ainoa keino avata pumpun kansi :?:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: OT.. mie en tiiä mittää

Viesti Kirjoittaja JP74 »

pravda kirjoitti:Saaks Diesel:iin kierrosrajotinta samaan malliin kuin bensa vehkeisiin? Vaikka Autometer:in kierroslukumittari missä on rajotin samassa...
Perinteisissä syöttöpumppu vehkeissä ei saa, vaatii pumpulla käyntiä, jos haluaa säädellä kierroksia suuntaan tai toiseen.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aki P kirjoitti:Onko se jotenki huono asia, että joutuu käyttämään isojakin vaihteita?
Sanoinkin että pitkiä vaihteita.

Otetaan esimerkiksi kaksi konetta joista toinen vetää 4000 kierrosta ja toinen 6000, sama huipputeho.

Vaikkapa omalla nykyisellä laatikolla 2 vaihteella ja 4000 kierroksella on nopeutta 73 km/h, sitten pitää jo vaihtaa koska teho alkaa putoamaan, kolmosella tuossa nopeudessa on 2430 r/min, ei kovin optimaallista.

Sitten kolmosvaihteella ja 4000 kierroksella vauhtia on huimat 120 km/h, nelonen silmään ja kierrokset 2670.

Nelonen ja 4000 kierrosta, vauhti 180 km/h. Kova peli tuollainen, teho alkaa jo laskea ja huippunopeuskin kärsii.

Jotta auto kulkisi kunnolla pitää perävälitystä pidentää 50 %, jolloin kiihtyvyys huononee todella rajusti. Toinen vaihtoehto on lisätä vetäviä kierroksia, vaikka juuri epäilitkin sen etuja.

Nyt sama laatikko 6000 kierrosta kiertävällä koneella.

Kakkosella 6000 r/min on jo 110 km/h,

Kolmonen sisään ja kierrokset 3670, ja veto jatkuu heti, 6000 kierroksella vauhtia jo 180 km/h

Nelonen silmään ja kierrokset 4000 ja voimaa on rutkasti.

Jos motin saisi vetämään 7000 kierrosta, olisi tilanne vielä edullisempi, perävälitystä voisi nykyisestä vaikka laskea ja näin kiihtyvyys paranisi entisestään.

Nuo nopeudet vaihteilla on muistinvaraisia, joten jotain muutaman km/h heittoja voi olla, mutta idea selvinnee.
Mietihän uudestaan miksi koneen pitää kiertää.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

HEI Ne mahtavat äänet tulee kun koneet kiertää kunnolla :twisted: Ei näissä koneissa saundit vielä 4000rpm ole vielä mitään. 6000:nen jälkeen ääni on :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:Sanoinkin että pitkiä vaihteita.
Hetken jo mietin mitä ne pitkät vaihteet tarkoittavat mutta nehän tarkoittavat pitkää vetoaluetta, lähtee lähes miltä kierroksilta tahansa vedättämään ei heti tarvitse koskea vaihdenuppiin, oli se sitten automaatti tai manuaali.

Tuo kovillakierroksilla tehonottohan on edullista laakereiden kannaltakin. Ajatellaas että työtahdilla kiertokangelle tulee voima X. Mikäli halutaan voima Y ulos autosta ja kierrokset ovat 'vain' 4000 rpm tulee voiman X olla huomattavasti suurempi kuin 6000 rpm tilanteessa, jossa voimia X syntyy 50% useammin, siis kuusi neljän sijaan aikayksikössä. No tuohan nyt oli itsestään selvää kaikille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

veskola kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Sanoinkin että pitkiä vaihteita.
Hetken jo mietin mitä ne pitkät vaihteet tarkoittavat mutta nehän tarkoittavat pitkää vetoaluetta, lähtee lähes miltä kierroksilta tahansa vedättämään ei heti tarvitse koskea vaihdenuppiin, oli se sitten automaatti tai manuaali.

Tuo kovillakierroksilla tehonottohan on edullista laakereiden kannaltakin. Ajatellaas että työtahdilla kiertokangelle tulee voima X. Mikäli halutaan voima Y ulos autosta ja kierrokset ovat 'vain' 4000 rpm tulee voiman X olla huomattavasti suurempi kuin 6000 rpm tilanteessa, jossa voimia X syntyy 50% useammin, siis kuusi neljän sijaan aikayksikössä. No tuohan nyt oli itsestään selvää kaikille.

tuostahan oli aiemmin puhetta kun jotkut jaksoi jauhaa siitä muuttuvasiipisestä ahtimesta
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

stonehead kirjoitti: tuostahan oli aiemmin puhetta kun jotkut jaksoi jauhaa siitä muuttuvasiipisestä ahtimesta
...joka muuten edelleen olisi pirun MUKAVA ajaa, ellei tänään olis kuorma-auto törmännyt kolmion takaa kylkeen! :evil:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

stonehead kirjoitti: tuostahan oli aiemmin puhetta kun jotkut jaksoi jauhaa siitä muuttuvasiipisestä ahtimesta
Jaksaahan jotkut jauhaa täällä turbo osastolla lähes pelkästään superturboistakin, vaikka niissä mitään uutta ole vähään aikaan tapahtunutkaan. Ja muuthan ei oo yhtään mitään.

Mikä siinä muuttuva siipisessä sitten on niin kamalaa. Mitään "perus" superturbosta poikkeavaa ei sitten kannata edes ajatella. Onkos kenelläkään välähtänyt, että joillain saattaa olla muutkin motiivit mielessä kuin älytön teho juuri ennen kierrosten loppua.

Minusta periaate, että laitetaan helvetin iso turbo, että paikat kestää, on vähän kyseenalainen. Kuitenkin puhutaan että kaikki tehdään vimosenpäälle kunnon osista, ni eipä ole kantautunut korviini kuin yhdeltä kaverilta että koneeseen olisi tulossa järeämpää kampikoneistoa. Kestää lähteä vähän alempaa mukaan. Onhan noita koneita rakennettu pirun paljon tehokkaampiakin mitkä pysyvät nipussa. Miksei noita mersun koneita ja voimansiirtoa sitten rakenneta niin että ne kestää.

Nälkä kasvaa syödessä mutta ollaankos sitä jo kylläisiä? Epäilempä vaan että Mynämäeltäkään on lähtenyt viimeinen versio MB:n pumpusta. Eiköhän sielläkin kokeilla/on kokeiltu sellaista minkä muut on tyrmänny heti.

Taas olisi pitänyt olla hiljaa, mutta menkööt :oops:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

Pepekyy kirjoitti:
stonehead kirjoitti: tuostahan oli aiemmin puhetta kun jotkut jaksoi jauhaa siitä muuttuvasiipisestä ahtimesta
Jaksaahan jotkut jauhaa täällä turbo osastolla lähes pelkästään superturboistakin, vaikka niissä mitään uutta ole vähään aikaan tapahtunutkaan. Ja muuthan ei oo yhtään mitään.

Mikä siinä muuttuva siipisessä sitten on niin kamalaa. Mitään "perus" superturbosta poikkeavaa ei sitten kannata edes ajatella. Onkos kenelläkään välähtänyt, että joillain saattaa olla muutkin motiivit mielessä kuin älytön teho juuri ennen kierrosten loppua.

Minusta periaate, että laitetaan helvetin iso turbo, että paikat kestää, on vähän kyseenalainen. Kuitenkin puhutaan että kaikki tehdään vimosenpäälle kunnon osista, ni eipä ole kantautunut korviini kuin yhdeltä kaverilta että koneeseen olisi tulossa järeämpää kampikoneistoa. Kestää lähteä vähän alempaa mukaan. Onhan noita koneita rakennettu pirun paljon tehokkaampiakin mitkä pysyvät nipussa. Miksei noita mersun koneita ja voimansiirtoa sitten rakenneta niin että ne kestää.

Nälkä kasvaa syödessä mutta ollaankos sitä jo kylläisiä? Epäilempä vaan että Mynämäeltäkään on lähtenyt viimeinen versio MB:n pumpusta. Eiköhän sielläkin kokeilla/on kokeiltu sellaista minkä muut on tyrmänny heti.

Taas olisi pitänyt olla hiljaa, mutta menkööt :oops:
voin kertoa että tähän mennessä mynämäeltä tulleet on vasta alkua ja otappa tarkemmin selvää mistä se järeämpi kampikoneisto juttu on lähtöisin...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

stonehead kirjoitti:
veskola kirjoitti: ...pitkää vetoaluetta, lähtee lähes miltä kierroksilta tahansa vedättämään ei heti tarvitse koskea vaihdenuppiin, oli se sitten automaatti tai manuaali.

Tuo kovillakierroksilla tehonottohan on edullista laakereiden kannaltakin...
tuostahan oli aiemmin puhetta kun jotkut jaksoi jauhaa siitä muuttuvasiipisestä ahtimesta
Pyöritetään myllyä vielä pari kierrosta. Muuttuva turpiinin geometria antaa laajemman vetoalueen kuin kiinteä, tämähän on kaikille selvää. Superturbolukemiin jos haluaa niin joutuu vaan tekemään sarjan kahdelle ahtimelle, kun ne on vaan semmoisia _pienen_ ämpärin kokoisia. Sitten riittää vääntöä koko kierrosalueella ja voi kiusata teräskankia oikein tosissaan. :) Noita turpoja saa edullisesti jos vaan pioneerihenkeä löytyy.

Paloviita, :( toivottavasti vain peltivaurioilla selvittiin.
Avatar
pate
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 06.01.2004 00:15

Viesti Kirjoittaja pate »

kyllä mulla ainaki volvo ottaa reippaasti yli sen 6000 mitä on mittarissa asteikkoa. Mulloon vaan 240 vakiopakosarja 2-kanavaisella jatkeella vielä ja se vakioelementti vaikka 12 millinen on jo lentikoneessa tulossa, toivottavasti.. En oo ehtiny mitata niitä hepoja tuolla toimivammalla konstruktiolla mutta vetoalue on reilusti yli 5000. Ne loput kiekat on kyllä aika mitättömiä. Loppuu kaasuvivusta liikevara, nytki tyhjäkäynti on jo n. 1000. Ehkä ens kesänä saajaan faktatietoa ko nuita kuulostaa olevan tulossa ja ajossa... Sais sen 175 kW irti mille tuon voi katsastaa.............. :roll:

hahhaa jos sattuu pysymään kasassa. Tuolla pumpulla oon ajanu reilu vuoden ja n. 40 tkm enkä oo koneelle tehny muutaku vaihtanu öljyjä ja oli jo lähtiessäkin hiukka väljä. Noo, aika näyttää.
mullaki on mese
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Re: OT.. mie en tiiä mittää

Viesti Kirjoittaja juudas »

JP74 kirjoitti:
pravda kirjoitti:Saaks Diesel:iin kierrosrajotinta samaan malliin kuin bensa vehkeisiin? Vaikka Autometer:in kierroslukumittari missä on rajotin samassa...
Perinteisissä syöttöpumppu vehkeissä ei saa, vaatii pumpulla käyntiä, jos haluaa säädellä kierroksia suuntaan tai toiseen.
eikö se onnistuisi tuollaisella mittarilla,jos siihen saa laitettua max. kierroksille esim. valon ym. niin siitä ohjaus releelle, joka katkaisee syöttöpumpun solenoidilta jännitteen. edellyttäen, että on sähköinen sammutin...
mutta mihin niitä rajoittimia tarvitaan... :wink:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Jos on järkeä niin rajoitin on KAASU POLKIMESSA :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

TDIfreak kirjoitti: Paloviita, :( toivottavasti vain peltivaurioilla selvittiin.
Juu, peltivaurioilla onneksi selvittiin. Ja niin kauan it's only money... 8)

Saattaapi vaan olla vakuutusyhtiön tarkastajalla erilainen käsitys 18 vuotiaasta, etelä-kalifornian kuivasta ilmastosta huolella valkatusta, täysin ruostevapaasta turbodieselistä, jossa on kokolailla kaikki silloin saatavilla olleet lisävarusteet (harvassa sen ikäisessä eurooppalaisessa on esim. airbag tai muistipaikat ohjauspyörän ja niskatukien sähkösäädöille...)

Veikkaan, että auton arvon suhteen tulee olemaan dekadin käsitysero :evil:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
oopee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 07.11.2003 23:36
Paikkakunta: Stuttgartin kupeessa...

Viesti Kirjoittaja oopee »

TDIfreak kirjoitti:Superturbolukemiin jos haluaa niin joutuu vaan tekemään sarjan kahdelle ahtimelle, kun ne on vaan semmoisia _pienen_ ämpärin kokoisia. Sitten riittää vääntöä koko kierrosalueella ja voi kiusata teräskankia oikein tosissaan. :) Noita turpoja saa edullisesti jos vaan pioneerihenkeä löytyy.
Tuo olisikin mukava nahda kototekoisena (dieselissa)....Pitaisi vain tovin aikaa kuutioida oikean kokoisia turboja ja muita hassakoita niiden ymparille. Mallia voi ottaa vaikka bemarin 535dsta rivikoneesta. Sekventiaalisen ahtamisen osalta voi sanoa vain, etta historia toistaa itseaa :-)...
ramstein
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 14.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja ramstein »

Ja mites dieselissä käy tuon luotettavuuden kans ku kierroksia alkaa oleen n. 7000rpm..? :shock:
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

stonehead kirjoitti:voin kertoa että tähän mennessä mynämäeltä tulleet on vasta alkua ja otappa tarkemmin selvää mistä se järeämpi kampikoneisto juttu on lähtöisin...
En väitä että Mynän pumput on vasta alku. Eiköhan niitä ole kehitetty vuosia kun muut vasta kopioi ja harjoittelee.

En tiedä mitä kampikoneisto juttua sinä tarkoitat. Tuskin olen edes kuullut. Sen verran täytyy kuitenkin korjata että tiedänhän minä kaksi projektia. Kaveri johon aikaisemmin viittasin ei edes kirjoita täällä. Tuskin puhumme samasta tyypistä. Toisella taas meni muistaakseni penkissä veivit käyriksi, sylinteriputki irti yms. Siitä sen enempää tietämättä.

No olkoot miten on :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja vielä luodaan semmosta kuvaa, että mersun kone ym. paikat kestää jatkuvasti noita über tehoja 300km/h lasissa. :lol:
Kaikkilla rakentelijoilla on mennyt harjoitellessa ,mäntä, kankia, kansia ja koko moottoreita. Oli sitten moottorissa kapeasti tai leveästi niitä vetoja.

Kaikki ei vain voi myöntää,että ei ne "huollot" ja "päivitykset" ole pelkkää öljynvaihtoa , turbon vaihtoa, tai voimansiirron vahvistusta!
Aina sattuu vaurioita kun tehot ja väännöt moninkertaistetaan.
Särkyvät joko harjoitellessa tai heikkouttaan.
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin