Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ostesam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.06.2019 23:52

Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja ostesam »

Terve

Vaihdoin pohjatiivisteet suuttimiin. 3 oli vuotanut ja pikeä oli mukavasti kertynyt. Joka tapauksessa projekti onnistu ihan ok vaikka aikaa meni mut joku ongelma siinä tuli ekan startin jälkeen. Startata sai pitkään ennen kuin käynnisty mutta käynnistyttyään kävi ihan ok ehkä 15s eikä supsutellut enää. Sit alko käymään huonosti ja kohta sammu eikä enää käynnistynyt. Startatessa tuntuu että kone heiluu rajusti... ehkä kahella pytyllä koittaa käynnistyä mut ei pysty. Jakoputken reiät oli tulpattu. Onko suuttimeen voinu mennä kökköä esim paluuletkun reiästä ta sit jostain muusta. Kuinkahan täs pitäs edetä.

Millähän voin varmistua onko vika liittimissä vai onko suuttimiin päässy roskaa. Kuinka suuttimeen päässen roskan voi poistaa näin on käynyt.

Onko sillä välii jos suuttimen reiästä on päässy pikihilettä sisään. Mulla oli rättitupot niissä putsatessa mut on sinne jotain voinu tippua kun nostelin tupot pois. Suutinreiät putsailin liuottamalla tai pyörittämällä liuotinrättiä siellä.

Tämmösiä kysymyksiä. Jos joku viittis kommentoida.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

ostesam kirjoitti:Terve

Vaihdoin pohjatiivisteet suuttimiin. 3 oli vuotanut ja pikeä oli mukavasti kertynyt. Joka tapauksessa projekti onnistu ihan ok vaikka aikaa meni mut joku ongelma siinä tuli ekan startin jälkeen. Startata sai pitkään ennen kuin käynnisty mutta käynnistyttyään kävi ihan ok ehkä 15s eikä supsutellut enää. Sit alko käymään huonosti ja kohta sammu eikä enää käynnistynyt. Startatessa tuntuu että kone heiluu rajusti... ehkä kahella pytyllä koittaa käynnistyä mut ei pysty. Jakoputken reiät oli tulpattu. Onko suuttimeen voinu mennä kökköä esim paluuletkun reiästä ta sit jostain muusta. Kuinkahan täs pitäs edetä.

Millähän voin varmistua onko vika liittimissä vai onko suuttimiin päässy roskaa. Kuinka suuttimeen päässen roskan voi poistaa näin on käynyt.

Onko sillä välii jos suuttimen reiästä on päässy pikihilettä sisään. Mulla oli rättitupot niissä putsatessa mut on sinne jotain voinu tippua kun nostelin tupot pois. Suutinreiät putsailin liuottamalla tai pyörittämällä liuotinrättiä siellä.

Tämmösiä kysymyksiä. Jos joku viittis kommentoida.
Onhan sinne jotain voinnut päästä ja se voi tehdä vsikks mitä oireita mutta siis nyt tekee noin aina?
miten suutimet irrotit pitikö ulosvetäjällä rungon ulko puolelta tai purkaa sieltä vetää vai lähtikö ihan käsin,

kuitenkin jos pysyy käynnissä niin johdoissa/liitimissä on jonkun moinen kosketus jos edes yksi olisi vaille kosketusta niin ei käy ollenkaan,
olikos johdot/liittime muuten millaisessa kunnossa
Mökkillä
'
ostesam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.06.2019 23:52

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja ostesam »

FinlandMerceds kirjoitti:
ostesam kirjoitti:Terve

Vaihdoin pohjatiivisteet suuttimiin. 3 oli vuotanut ja pikeä oli mukavasti kertynyt. Joka tapauksessa projekti onnistu ihan ok vaikka aikaa meni mut joku ongelma siinä tuli ekan startin jälkeen. Startata sai pitkään ennen kuin käynnisty mutta käynnistyttyään kävi ihan ok ehkä 15s eikä supsutellut enää. Sit alko käymään huonosti ja kohta sammu eikä enää käynnistynyt. Startatessa tuntuu että kone heiluu rajusti... ehkä kahella pytyllä koittaa käynnistyä mut ei pysty. Jakoputken reiät oli tulpattu. Onko suuttimeen voinu mennä kökköä esim paluuletkun reiästä ta sit jostain muusta. Kuinkahan täs pitäs edetä.

Millähän voin varmistua onko vika liittimissä vai onko suuttimiin päässy roskaa. Kuinka suuttimeen päässen roskan voi poistaa näin on käynyt.

Onko sillä välii jos suuttimen reiästä on päässy pikihilettä sisään. Mulla oli rättitupot niissä putsatessa mut on sinne jotain voinu tippua kun nostelin tupot pois. Suutinreiät putsailin liuottamalla tai pyörittämällä liuotinrättiä siellä.

Tämmösiä kysymyksiä. Jos joku viittis kommentoida.
Onhan sinne jotain voinnut päästä ja se voi tehdä vsikks mitä oireita mutta siis nyt tekee noin aina?
miten suutimet irrotit pitikö ulosvetäjällä rungon ulko puolelta tai purkaa sieltä vetää vai lähtikö ihan käsin,

kuitenkin jos pysyy käynnissä niin johdoissa/liitimissä on jonkun moinen kosketus jos edes yksi olisi vaille kosketusta niin ei käy ollenkaan,
olikos johdot/liittime muuten millaisessa kunnossa

Irrotin suutimet avaamalla suuttimien kiinnityspultteja ja käyttämällä autoa. Sit ku kaikki oli irti kampesin ne sieltä lämpimänä ylös. Sillon auto kävi normaalisti. Liittimet ja johdot periaatteessa ok vaikkakin vähän kärsineet siitä piestä. Liittimet painuu pohjaan asti suuttimen kylkeen mutta se lukitus ei liiku koska piki mut samanlainen se oli ennen ku irrotin suuttimet. Olin niitä johtoja irrotellu aiemminkin kun kaivoin aiemmin suuttimen pultit esiin sieltä piestä.

Sillä aattelin että roskaa suuttimessa koska aluksi kävi kaikilla pytyillä. Sit käynti huononi ja auto sammui. Tän ekan kerran jälkeen ei ole enää käynnistynyt. Kun starttaa niin aluksi pari kolme sekuntia pyörii tasasesti sit alkaa rykimään ja heilumaan. Onko se sit siinä vaiheessa kun suuttimien pitäs antaa ainetta niin ei annakaan kaikille.

Eli se alkuperäinen kysymys. Millä todentaa onko se roska vai sähkövika

Ja toinen kysysmys: jos roska niin kuinka sen saa sieltä pois

Ja kolmas kysymys: mistä tiedän mikä/mitkä suuttimet ei toimi.
ostesam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.06.2019 23:52

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja ostesam »

Ja kyllä se muuten lähtee käymään ja käy vaikka yksi suuttimen liitin olisi irti. Jos kaks on pois pelistä niin ei käynnisty. Tuli testattua aiemmin
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4717
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Rail paine olisi hyvä tietää, onko ilmaa vai tuleeko paineet ylös ihan normaalisti.
ostesam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.06.2019 23:52

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja ostesam »

En kyl vaihtanu pumpulta tulevaan banjoon kuparitiivisteitä. Periaatteessa voi sieltä tulla ilmaaTarviiko noita nykyjärjestelmiä ilmata mitenkään?
ostesam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.06.2019 23:52

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja ostesam »

Rail paineet oli ok vähä yli 300bar startatessa siinä vaiheessa kun yrittää käynnistyä. Liittimille tulee ohjaus ihan ok. Antaa vikakoodin jos liitin irti mut liittimet kiinni mitään koodeja ei tule.

Mites paluupuoli, vaikuttaako käynnistymiseen. Pitäsikö paluupuolella olla vastapaine - joissain merkeissä kuulemma on näin. Tuossa tuntuu että paluupuolella saattaa olla jopa imua en ole varma. Koitin käynnistellä paluuletkut irti ja kiinni mut samalla lopputuloksella. Nokka-akselin asentotunnistin ei anna koodia mutta voiko se antaa väärää infoa vaikka ei vikakoodia antaisi. Samalla lailla rykii ja yrittää käynnistyä oli se sitten irti tai kiinni.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4717
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuleeko paluuseen kuinka paljon ainetta, ette vain olisi sattunut niin ikävästi että suuttimen sisäinen vuoto on niin suuri että ei käynnisty.
Kyllä hetken sai sahailla pohjatiivisteen vaihdon jälkeen mutta ei mitään älyyttömyyksiä. Itse ilmaava systeemi on.
ostesam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.06.2019 23:52

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja ostesam »

Paluuseen ei tule juuri mitään eli siltä osin ok.

Soittelin Tammerdieseliin suutintestin hintaa ja kerroin ongelman. Sanoivat että tyypillistä piezosuuttimissa että suuttimeen pääsee ilmaa ja auto ei sit käynnisty. Ne pitäs heidän mukaansa nyt ilmata penkissä. Sen jälkeen ku käynnistelee ja auto käynnistyy niin pitää heti antaa kierroksia jotta ilma menee suuttimista läpi.

No nostelin just suuttimet uudestaan ylös jotta veisin testipenkiin. Semmonen mielenkiintoinen havainto että 1 pytyn suuttimen runko oli dieselistä aivan märkä, muut oli rungoltaan kuivia. Mistä se dieseli sinne rungolle on päässy. Ei ainakaan pohjatiivisteestä. Suuttimet oli kiristetty ohjeen mukaan momentti + asteet. Tämä oli ainoa suutin jola ei ollut vuotanut joten reikä oli suht ok.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4717
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Runko halki, mutterin kohdalta millä tulee kärki kiinni. Jos ei ylhäältä ole tullut.
En mä kyllä ole koskaan joutunut piezoja ilmauttamaan missään penkissä vaikka ollut kauankin hyllyssä. Paikalleen ja vehkeet käyntiin.
Ehkä ei sitten vaan ole ollut ilmaa rungoissa. Vaikka painaahan se dieseli sen ilman paluuseen väkisinkin.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6522
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tuota piezojen ongelmaa olen lueskellut viimeaikoine paristakin lähteestä ulkomaan fooumeilla, kyllä se ihan todellinen on... leipoo kait herkästi kii jos kuivana (ilmakuplalla) käyttää

sen suutinkärjen mutterin saa kiristämällä helposti halki ylikiristämällä, ja joskus muistan nähneeni kuvia (solenoidiruiskut) runkovioistakin mutta tarina ei kerro oliko mennyt irroituksessa .
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4717
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mielenkiintoinen tieto, pitänee muistaa kun piezoja taas tulee vastaan.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Ja jos sattu olemaan delphin piezot(651 konessa) niin nittä ei kannatta edes kallistaa tai laitta kyljellen pöydälle prikka remontin ajaksi,
tiedossa useita missä ei sen jälkeen olle mikään muu auttanut kuin vaihta suutin
Mökkillä
'
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18229
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yksi kerrallaan ja välissä käyttää/ajaa niin kauan että käy kaikilla...
wiimax.fi
ostesam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 01.06.2019 23:52

Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet

Viesti Kirjoittaja ostesam »

On delphin piezot mutta ei tarvinnu uusia. Suutinpenkissä painettiin ilmauksessa kahteen suuttimeen1600bar paine ennen ku aukes. Ei ois käsipumpulla onnistunu. Eipä ne sielläkään välittäny miten päin suuttimet oli kun ne kävin hakemassa. Tai kyljellään ne siinä tiskillä pötkötti mutta kierreyhde tulpattuna. Suuttimissa oli ollut ilmaa tai jotain epäpuhtautta

Kotona sit Suuttimet kiinni lohkoon, suutinputket kiinni rail putkeen niin että rail putken päästä kireälle ja suuttimen päästä jättää vähän löysään. Virta päälle niin siirtopumppu pukkaa suuttimen putkeen dieselin ja ilmat pois. Sit kiristää suuttimen päästä ku sieltä on vähän valunu dieselii. 5 sekunnin startilla käymään ja heti 3000 kierroksia. Ei sen jälkeen mitään ongelmaa käynnissä.

Kiitos kommenteista.
Vastaa Viestiin