Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
Terve
Vaihdoin pohjatiivisteet suuttimiin. 3 oli vuotanut ja pikeä oli mukavasti kertynyt. Joka tapauksessa projekti onnistu ihan ok vaikka aikaa meni mut joku ongelma siinä tuli ekan startin jälkeen. Startata sai pitkään ennen kuin käynnisty mutta käynnistyttyään kävi ihan ok ehkä 15s eikä supsutellut enää. Sit alko käymään huonosti ja kohta sammu eikä enää käynnistynyt. Startatessa tuntuu että kone heiluu rajusti... ehkä kahella pytyllä koittaa käynnistyä mut ei pysty. Jakoputken reiät oli tulpattu. Onko suuttimeen voinu mennä kökköä esim paluuletkun reiästä ta sit jostain muusta. Kuinkahan täs pitäs edetä.
Millähän voin varmistua onko vika liittimissä vai onko suuttimiin päässy roskaa. Kuinka suuttimeen päässen roskan voi poistaa näin on käynyt.
Onko sillä välii jos suuttimen reiästä on päässy pikihilettä sisään. Mulla oli rättitupot niissä putsatessa mut on sinne jotain voinu tippua kun nostelin tupot pois. Suutinreiät putsailin liuottamalla tai pyörittämällä liuotinrättiä siellä.
Tämmösiä kysymyksiä. Jos joku viittis kommentoida.
Vaihdoin pohjatiivisteet suuttimiin. 3 oli vuotanut ja pikeä oli mukavasti kertynyt. Joka tapauksessa projekti onnistu ihan ok vaikka aikaa meni mut joku ongelma siinä tuli ekan startin jälkeen. Startata sai pitkään ennen kuin käynnisty mutta käynnistyttyään kävi ihan ok ehkä 15s eikä supsutellut enää. Sit alko käymään huonosti ja kohta sammu eikä enää käynnistynyt. Startatessa tuntuu että kone heiluu rajusti... ehkä kahella pytyllä koittaa käynnistyä mut ei pysty. Jakoputken reiät oli tulpattu. Onko suuttimeen voinu mennä kökköä esim paluuletkun reiästä ta sit jostain muusta. Kuinkahan täs pitäs edetä.
Millähän voin varmistua onko vika liittimissä vai onko suuttimiin päässy roskaa. Kuinka suuttimeen päässen roskan voi poistaa näin on käynyt.
Onko sillä välii jos suuttimen reiästä on päässy pikihilettä sisään. Mulla oli rättitupot niissä putsatessa mut on sinne jotain voinu tippua kun nostelin tupot pois. Suutinreiät putsailin liuottamalla tai pyörittämällä liuotinrättiä siellä.
Tämmösiä kysymyksiä. Jos joku viittis kommentoida.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
Onhan sinne jotain voinnut päästä ja se voi tehdä vsikks mitä oireita mutta siis nyt tekee noin aina?ostesam kirjoitti:Terve
Vaihdoin pohjatiivisteet suuttimiin. 3 oli vuotanut ja pikeä oli mukavasti kertynyt. Joka tapauksessa projekti onnistu ihan ok vaikka aikaa meni mut joku ongelma siinä tuli ekan startin jälkeen. Startata sai pitkään ennen kuin käynnisty mutta käynnistyttyään kävi ihan ok ehkä 15s eikä supsutellut enää. Sit alko käymään huonosti ja kohta sammu eikä enää käynnistynyt. Startatessa tuntuu että kone heiluu rajusti... ehkä kahella pytyllä koittaa käynnistyä mut ei pysty. Jakoputken reiät oli tulpattu. Onko suuttimeen voinu mennä kökköä esim paluuletkun reiästä ta sit jostain muusta. Kuinkahan täs pitäs edetä.
Millähän voin varmistua onko vika liittimissä vai onko suuttimiin päässy roskaa. Kuinka suuttimeen päässen roskan voi poistaa näin on käynyt.
Onko sillä välii jos suuttimen reiästä on päässy pikihilettä sisään. Mulla oli rättitupot niissä putsatessa mut on sinne jotain voinu tippua kun nostelin tupot pois. Suutinreiät putsailin liuottamalla tai pyörittämällä liuotinrättiä siellä.
Tämmösiä kysymyksiä. Jos joku viittis kommentoida.
miten suutimet irrotit pitikö ulosvetäjällä rungon ulko puolelta tai purkaa sieltä vetää vai lähtikö ihan käsin,
kuitenkin jos pysyy käynnissä niin johdoissa/liitimissä on jonkun moinen kosketus jos edes yksi olisi vaille kosketusta niin ei käy ollenkaan,
olikos johdot/liittime muuten millaisessa kunnossa
Mökkillä
'
'
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
FinlandMerceds kirjoitti:Onhan sinne jotain voinnut päästä ja se voi tehdä vsikks mitä oireita mutta siis nyt tekee noin aina?ostesam kirjoitti:Terve
Vaihdoin pohjatiivisteet suuttimiin. 3 oli vuotanut ja pikeä oli mukavasti kertynyt. Joka tapauksessa projekti onnistu ihan ok vaikka aikaa meni mut joku ongelma siinä tuli ekan startin jälkeen. Startata sai pitkään ennen kuin käynnisty mutta käynnistyttyään kävi ihan ok ehkä 15s eikä supsutellut enää. Sit alko käymään huonosti ja kohta sammu eikä enää käynnistynyt. Startatessa tuntuu että kone heiluu rajusti... ehkä kahella pytyllä koittaa käynnistyä mut ei pysty. Jakoputken reiät oli tulpattu. Onko suuttimeen voinu mennä kökköä esim paluuletkun reiästä ta sit jostain muusta. Kuinkahan täs pitäs edetä.
Millähän voin varmistua onko vika liittimissä vai onko suuttimiin päässy roskaa. Kuinka suuttimeen päässen roskan voi poistaa näin on käynyt.
Onko sillä välii jos suuttimen reiästä on päässy pikihilettä sisään. Mulla oli rättitupot niissä putsatessa mut on sinne jotain voinu tippua kun nostelin tupot pois. Suutinreiät putsailin liuottamalla tai pyörittämällä liuotinrättiä siellä.
Tämmösiä kysymyksiä. Jos joku viittis kommentoida.
miten suutimet irrotit pitikö ulosvetäjällä rungon ulko puolelta tai purkaa sieltä vetää vai lähtikö ihan käsin,
kuitenkin jos pysyy käynnissä niin johdoissa/liitimissä on jonkun moinen kosketus jos edes yksi olisi vaille kosketusta niin ei käy ollenkaan,
olikos johdot/liittime muuten millaisessa kunnossa
Irrotin suutimet avaamalla suuttimien kiinnityspultteja ja käyttämällä autoa. Sit ku kaikki oli irti kampesin ne sieltä lämpimänä ylös. Sillon auto kävi normaalisti. Liittimet ja johdot periaatteessa ok vaikkakin vähän kärsineet siitä piestä. Liittimet painuu pohjaan asti suuttimen kylkeen mutta se lukitus ei liiku koska piki mut samanlainen se oli ennen ku irrotin suuttimet. Olin niitä johtoja irrotellu aiemminkin kun kaivoin aiemmin suuttimen pultit esiin sieltä piestä.
Sillä aattelin että roskaa suuttimessa koska aluksi kävi kaikilla pytyillä. Sit käynti huononi ja auto sammui. Tän ekan kerran jälkeen ei ole enää käynnistynyt. Kun starttaa niin aluksi pari kolme sekuntia pyörii tasasesti sit alkaa rykimään ja heilumaan. Onko se sit siinä vaiheessa kun suuttimien pitäs antaa ainetta niin ei annakaan kaikille.
Eli se alkuperäinen kysymys. Millä todentaa onko se roska vai sähkövika
Ja toinen kysysmys: jos roska niin kuinka sen saa sieltä pois
Ja kolmas kysymys: mistä tiedän mikä/mitkä suuttimet ei toimi.
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
Ja kyllä se muuten lähtee käymään ja käy vaikka yksi suuttimen liitin olisi irti. Jos kaks on pois pelistä niin ei käynnisty. Tuli testattua aiemmin
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
Rail paine olisi hyvä tietää, onko ilmaa vai tuleeko paineet ylös ihan normaalisti.
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
En kyl vaihtanu pumpulta tulevaan banjoon kuparitiivisteitä. Periaatteessa voi sieltä tulla ilmaaTarviiko noita nykyjärjestelmiä ilmata mitenkään?
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
Rail paineet oli ok vähä yli 300bar startatessa siinä vaiheessa kun yrittää käynnistyä. Liittimille tulee ohjaus ihan ok. Antaa vikakoodin jos liitin irti mut liittimet kiinni mitään koodeja ei tule.
Mites paluupuoli, vaikuttaako käynnistymiseen. Pitäsikö paluupuolella olla vastapaine - joissain merkeissä kuulemma on näin. Tuossa tuntuu että paluupuolella saattaa olla jopa imua en ole varma. Koitin käynnistellä paluuletkut irti ja kiinni mut samalla lopputuloksella. Nokka-akselin asentotunnistin ei anna koodia mutta voiko se antaa väärää infoa vaikka ei vikakoodia antaisi. Samalla lailla rykii ja yrittää käynnistyä oli se sitten irti tai kiinni.
Mites paluupuoli, vaikuttaako käynnistymiseen. Pitäsikö paluupuolella olla vastapaine - joissain merkeissä kuulemma on näin. Tuossa tuntuu että paluupuolella saattaa olla jopa imua en ole varma. Koitin käynnistellä paluuletkut irti ja kiinni mut samalla lopputuloksella. Nokka-akselin asentotunnistin ei anna koodia mutta voiko se antaa väärää infoa vaikka ei vikakoodia antaisi. Samalla lailla rykii ja yrittää käynnistyä oli se sitten irti tai kiinni.
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
Tuleeko paluuseen kuinka paljon ainetta, ette vain olisi sattunut niin ikävästi että suuttimen sisäinen vuoto on niin suuri että ei käynnisty.
Kyllä hetken sai sahailla pohjatiivisteen vaihdon jälkeen mutta ei mitään älyyttömyyksiä. Itse ilmaava systeemi on.
Kyllä hetken sai sahailla pohjatiivisteen vaihdon jälkeen mutta ei mitään älyyttömyyksiä. Itse ilmaava systeemi on.
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
Paluuseen ei tule juuri mitään eli siltä osin ok.
Soittelin Tammerdieseliin suutintestin hintaa ja kerroin ongelman. Sanoivat että tyypillistä piezosuuttimissa että suuttimeen pääsee ilmaa ja auto ei sit käynnisty. Ne pitäs heidän mukaansa nyt ilmata penkissä. Sen jälkeen ku käynnistelee ja auto käynnistyy niin pitää heti antaa kierroksia jotta ilma menee suuttimista läpi.
No nostelin just suuttimet uudestaan ylös jotta veisin testipenkiin. Semmonen mielenkiintoinen havainto että 1 pytyn suuttimen runko oli dieselistä aivan märkä, muut oli rungoltaan kuivia. Mistä se dieseli sinne rungolle on päässy. Ei ainakaan pohjatiivisteestä. Suuttimet oli kiristetty ohjeen mukaan momentti + asteet. Tämä oli ainoa suutin jola ei ollut vuotanut joten reikä oli suht ok.
Soittelin Tammerdieseliin suutintestin hintaa ja kerroin ongelman. Sanoivat että tyypillistä piezosuuttimissa että suuttimeen pääsee ilmaa ja auto ei sit käynnisty. Ne pitäs heidän mukaansa nyt ilmata penkissä. Sen jälkeen ku käynnistelee ja auto käynnistyy niin pitää heti antaa kierroksia jotta ilma menee suuttimista läpi.
No nostelin just suuttimet uudestaan ylös jotta veisin testipenkiin. Semmonen mielenkiintoinen havainto että 1 pytyn suuttimen runko oli dieselistä aivan märkä, muut oli rungoltaan kuivia. Mistä se dieseli sinne rungolle on päässy. Ei ainakaan pohjatiivisteestä. Suuttimet oli kiristetty ohjeen mukaan momentti + asteet. Tämä oli ainoa suutin jola ei ollut vuotanut joten reikä oli suht ok.
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
Runko halki, mutterin kohdalta millä tulee kärki kiinni. Jos ei ylhäältä ole tullut.
En mä kyllä ole koskaan joutunut piezoja ilmauttamaan missään penkissä vaikka ollut kauankin hyllyssä. Paikalleen ja vehkeet käyntiin.
Ehkä ei sitten vaan ole ollut ilmaa rungoissa. Vaikka painaahan se dieseli sen ilman paluuseen väkisinkin.
En mä kyllä ole koskaan joutunut piezoja ilmauttamaan missään penkissä vaikka ollut kauankin hyllyssä. Paikalleen ja vehkeet käyntiin.
Ehkä ei sitten vaan ole ollut ilmaa rungoissa. Vaikka painaahan se dieseli sen ilman paluuseen väkisinkin.
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
tuota piezojen ongelmaa olen lueskellut viimeaikoine paristakin lähteestä ulkomaan fooumeilla, kyllä se ihan todellinen on... leipoo kait herkästi kii jos kuivana (ilmakuplalla) käyttää
sen suutinkärjen mutterin saa kiristämällä helposti halki ylikiristämällä, ja joskus muistan nähneeni kuvia (solenoidiruiskut) runkovioistakin mutta tarina ei kerro oliko mennyt irroituksessa .
sen suutinkärjen mutterin saa kiristämällä helposti halki ylikiristämällä, ja joskus muistan nähneeni kuvia (solenoidiruiskut) runkovioistakin mutta tarina ei kerro oliko mennyt irroituksessa .
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
Mielenkiintoinen tieto, pitänee muistaa kun piezoja taas tulee vastaan.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
Ja jos sattu olemaan delphin piezot(651 konessa) niin nittä ei kannatta edes kallistaa tai laitta kyljellen pöydälle prikka remontin ajaksi,
tiedossa useita missä ei sen jälkeen olle mikään muu auttanut kuin vaihta suutin
tiedossa useita missä ei sen jälkeen olle mikään muu auttanut kuin vaihta suutin
Mökkillä
'
'
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
Yksi kerrallaan ja välissä käyttää/ajaa niin kauan että käy kaikilla...
wiimax.fi
Re: Vito 113 CDI, suuttimien pohjatiivisteet
On delphin piezot mutta ei tarvinnu uusia. Suutinpenkissä painettiin ilmauksessa kahteen suuttimeen1600bar paine ennen ku aukes. Ei ois käsipumpulla onnistunu. Eipä ne sielläkään välittäny miten päin suuttimet oli kun ne kävin hakemassa. Tai kyljellään ne siinä tiskillä pötkötti mutta kierreyhde tulpattuna. Suuttimissa oli ollut ilmaa tai jotain epäpuhtautta
Kotona sit Suuttimet kiinni lohkoon, suutinputket kiinni rail putkeen niin että rail putken päästä kireälle ja suuttimen päästä jättää vähän löysään. Virta päälle niin siirtopumppu pukkaa suuttimen putkeen dieselin ja ilmat pois. Sit kiristää suuttimen päästä ku sieltä on vähän valunu dieselii. 5 sekunnin startilla käymään ja heti 3000 kierroksia. Ei sen jälkeen mitään ongelmaa käynnissä.
Kiitos kommenteista.
Kotona sit Suuttimet kiinni lohkoon, suutinputket kiinni rail putkeen niin että rail putken päästä kireälle ja suuttimen päästä jättää vähän löysään. Virta päälle niin siirtopumppu pukkaa suuttimen putkeen dieselin ja ilmat pois. Sit kiristää suuttimen päästä ku sieltä on vähän valunu dieselii. 5 sekunnin startilla käymään ja heti 3000 kierroksia. Ei sen jälkeen mitään ongelmaa käynnissä.
Kiitos kommenteista.