nyt pakkastentultua on käynyt ilmi ettei startti jaksa pyörittää muuten kun viu...viu...viuuuv...viiu!
akku on uusi 88amp,johdot tarkasrettu,eivät lämpene ja liitosten pitäisi olla kunnossa eli vika lienee startissa
ootteko kokeillut vaihtaa 9v ankkuria miten paljon auttaa
pitäs kai sen jaksaa -20c startata alk.peräisellästartilla(kyseessä siis 300D)
240:nen ainakin lähtee/starttaa pirunhyvin
Mulla farkku vouvasi tosi laiskasti ja vaihdatin startin niin johan vaihtui äänet. (tätä toimenpidettä ennen tosin mittailin laturia ja pelkäsin akun menneen...)
Se kiinni ollut startti olikin sitten ns. "well done"
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Kannattaa vaihtaa uusi laturi, niin kyl rupee pyörimään..
Aikanaan oman 123 startin vaihdon jälkeen rupes käynnistymään kyllä, kelistä kuin kelistä
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
siis tietysti startti , mutta myös laturi kannattaa kattoa..
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
öljyt on muistaakseni 10w-40 pitänee kuitenkin vilkasta sitä startin sielunelämää jos sattuis pääsemään hiiltenvaihdolla ja puhdistuksella
eihän tuo uusikaan maltaita maksa mutta kuitenkin!
näkyy 9v ankkurilla puslilla ja solenoidille tulevan uuden startin hinta mutta kylläkai se sitten "pyörähtääkin"eri tavalla
no omaan vaihdoin ekax 9v ankkurin,pari viikkoa pelas,sitten alkas solenoidi takkuamaan ,no vaihdoin sen.taas jonkun aikaa pelitti kunnes bendix vit...li.jos koko sa tartin vaihdat niin kattoppa hintaeroja.halvin uusilla osilla korjattu startti löytyi meiän pakuun seinäjoen osamyynnistä.om 602-koneeseen 170e ja w123 koneisiin 100e.
Kyllä kun laitta tuo 9v. ankkurin ja puslat. tarkastaa starin muuten niin ei kyllä tarvi pelätä ettei lähtis käynttin kovillakaan pakkasilla. omassa vanhuksessa on ollu tuo 9v. ankkuri paikoillaan 2 vuotta ilman ongelmia. Se vaan rasittaa akkua paljon enemmän ja vaatii akulta paljon enemmän kun tuo tavallinen ankkuri.
Tarkistitko myös korin ja moottorin välisen maajohdon?
Laitoin kerran w123:een moottoria paikalleen pihassa. Ruuvasin laatikon kiinni koneeseen vaan parilla pultilla. Maajohto unohtui tietty sitten. Kokeilin käynnistää, ei kuulunut kuin pieni naksaus startista ja mittaristosta nousi savu, löi maihin sieltä kautta Vähän aikaa piti ihmetellä, ennen kuin keksin missä vika on..
kaikki piuhat oon tarkastanu mutta eihän sitä välttämättä vikoja päällepäin huomaa niistä piuhoista pitää pistää varmuudenvuoksi uudet ku kuka tietää miten vanhat ovat
Suosittelen ankkurin vaihtoa. Lisäksi kaikki startin puslat kaannattaa vaihtaa. Yleisin syy miksi ankkuri palaa on kuluneet puslat. Tietenkin uudet hiilet samalla.
Bosch startin kunnostus kannattaa aina.
Omassa 123:ssa oli samaa vikaa kunnes yhtenä päivänä ei suostunut käynnistymään, startti auki ja ankkurin kuparijohdoista oli lakka kuplinut kahdesta kohtaa. Toinen kohta oli varmasti ollut jo aiemmin palanut kun starttasi heikosti. Mutta jaksoi pyörittää kuitenkin konetta.
Todennäkoisesti myös sinun autossasi on sama vika.