om606:n turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pepekyy kirjoitti:Mikä siinä muuttuva siipisessä sitten on niin kamalaa. Mitään "perus" superturbosta poikkeavaa ei sitten kannata edes ajatella. Onkos kenelläkään välähtänyt, että joillain saattaa olla muutkin motiivit mielessä kuin älytön teho juuri ennen kierrosten loppua.

Minusta periaate, että laitetaan helvetin iso turbo, että paikat kestää, on vähän kyseenalainen. Kuitenkin puhutaan että kaikki tehdään vimosenpäälle kunnon osista, ni eipä ole kantautunut korviini kuin yhdeltä kaverilta että koneeseen olisi tulossa järeämpää kampikoneistoa. Kestää lähteä vähän alempaa mukaan. Onhan noita koneita rakennettu pirun paljon tehokkaampiakin mitkä pysyvät nipussa. Miksei noita mersun koneita ja voimansiirtoa sitten rakenneta niin että ne kestää.
Ei voi kuin nauraa, olet varmaan ajanut monellakin superturbolla kun tunnut tietävän.

Ainakaan omassa autossa ei ole mitään valittamista, mitä tulee ala- ja keskikierrosten vetoon, mun mielestä luvut Luucaksen autosta kertovat paljon:

1500 r/min ja 265 Nm
2000 r/min ja 303 Nm
2500 r/min ja 369 Nm

ovat ihan mukavasti normiajoon, kukaan kai ei revittele alakierroksilla niin että enempiä tarvisi, sitten kun halutaan mennä kovemmin käytetään kierroksia yli 3000 r/min, ja ne tehot tuossa kohdin 579 Nm / 245 hv ovat jo kivasti kasvaneet.

Itse ainakin ajan normaalisti niin etteivät kierrokset nouse juuri yli 2500:n, ei tarvii enempiä vaikka mentäisiin kovamminkin. Myös vaihteistovalinta ja siihen tehdyt muutokset ovat osuneet koneen luonteen kanssa nappiin, eikä todellakaan tarvii pahemmin pieniä vaihteita käyttää, laatikon vaijerikin on sikalöysällä.

Mutta ymmärrän että 200 D perseen alla niin nuo luvut tuntuu aika nuhaiselta.

Ja rakenna vaan Pepe näytiksi meille kaikille sellainen peli että muut hävetään, ja tee sitten sellaisia rohkeita ratkaisuja mitä me "vanhanaikaiset" ei uskalleta / ymmärretä tehdä.

Ja mitä tulee siihen että koneita on rakennettu pirun paljon tehokkaampinakin, niin otahan hetki selvää dieselin toimintatavoista ja mieti mikähän siinä koneessa voisi tulla vastaan ennen bensakoneita. Kova poika esittämään kritiikkiä muiden tekemisistä, mutta enpä ole paljon nähnyt itsensä tekevän paremmin (enkä huonomminkaan).

Aika vuodatus, mutta ottaa pattiin tuollainen arvostelu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

ramstein kirjoitti:Ja mites dieselissä käy tuon luotettavuuden kans ku kierroksia alkaa oleen n. 7000rpm..? :shock:
hih, noita kierroksia tarvita kuin penkissä ja oikeen pahan paikan tullen varttimailla, kait :lol:

Kukaan ei ole vielä kertonut onko katsastuksen kierrosluku rajoitettu vai ei. Miksiköhän mynä halusi rajoittaa sen mun vähäpäästöisen kierrokset siihen 5300 tienoille, olisko se sopiva raja että menee katsastuksesta läpi :roll:

Seuraava kehitettävä evopumppu: Ulkopuolelta säädettävä kierrosrajoitus, voisikohan sen tehdä hätätilassa vaikka sähköisesti servolla, liittyen siihen sammutinvipuun :twisted:

Monet nyt ihmettelee mikä ongelma on säätää rajoitus katsastukseen, mutta tervetuloa viton konehuoneeseen säätämään se :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

veskola kirjoitti: Seuraava kehitettävä evopumppu: Ulkopuolelta säädettävä kierrosrajoitus, voisikohan sen tehdä hätätilassa vaikka sähköisesti servolla, liittyen siihen sammutinvipuun :twisted:
Ei voi oikein tehdä semmosta. sammutin vipu vaikuttaa vaan syöttämäärään ei kierroksiin. se kääntää vaan sitä säätötankoa...
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

matti_h kirjoitti:Ei voi oikein tehdä semmosta. sammutin vipu vaikuttaa vaan syöttämäärään ei kierroksiin. se kääntää vaan sitä säätötankoa...
Niin ajattelin jotta konehan kiertää juuri niin kovaa kuin sillä syöttömäärällä pyörimisvastukset saadaan voitettua, ja kun syöttö tippuisi hieman se ei jaksaisi käydä kovempaa. Tuota pidettäisiin päällä vain päästömittauksessa, mutta tosiaan taitaa olla turha viritys.

Eikös se kierrosrajoitus juuri siten toimi, että tietyn rajan jälkeen syöttöä aletaan pienentämään siten, että lopulta se on nolla, näin olen kuullut jostain.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ramstein
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 14.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja ramstein »

Aki P kirjoitti:Ja vielä luodaan semmosta kuvaa, että mersun kone ym. paikat kestää jatkuvasti noita über tehoja 300km/h lasissa. :lol:
Kaikkilla rakentelijoilla on mennyt harjoitellessa ,mäntä, kankia, kansia ja koko moottoreita. Oli sitten moottorissa kapeasti tai leveästi niitä vetoja.

Kaikki ei vain voi myöntää,että ei ne "huollot" ja "päivitykset" ole pelkkää öljynvaihtoa , turbon vaihtoa, tai voimansiirron vahvistusta!
Aina sattuu vaurioita kun tehot ja väännöt moninkertaistetaan.
Särkyvät joko harjoitellessa tai heikkouttaan.
Siinäpä se tuli mitä oon naureskellu jo pitkään. Mikä häpeä siinä on myöntää että on kone hajonnu ym... Aina huollon piikkiin tai päivityksiin. :lol:
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

tääläpäin ainaskin voi sanoa katsastusmiehelle että kierroksia on nostettu eli mikään sääntö ei velvoita kierrättämään rajoittajalle saakka , säännöissä sanotaan että kolme samanlaista "ryntäytystä" .

ja kiekkamittarista pystyy katsoon ja lopettaa vaikka 5000:en kohdalla
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

ramstein kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Ja vielä luodaan semmosta kuvaa, että mersun kone ym. paikat kestää jatkuvasti noita über tehoja 300km/h lasissa. :lol:
Kaikkilla rakentelijoilla on mennyt harjoitellessa ,mäntä, kankia, kansia ja koko moottoreita. Oli sitten moottorissa kapeasti tai leveästi niitä vetoja.

Kaikki ei vain voi myöntää,että ei ne "huollot" ja "päivitykset" ole pelkkää öljynvaihtoa , turbon vaihtoa, tai voimansiirron vahvistusta!
Aina sattuu vaurioita kun tehot ja väännöt moninkertaistetaan.
Särkyvät joko harjoitellessa tai heikkouttaan.
Siinäpä se tuli mitä oon naureskellu jo pitkään. Mikä häpeä siinä on myöntää että on kone hajonnu ym... Aina huollon piikkiin tai päivityksiin. :lol:
Onhan noi pojat niitä aikoinaan hajoitellut, eikö sitä muka ole myönnetty???

Mutta tyhmyyttä se on niitä nyt hajoitella siksi ettei voi uskoa kun toiset kokeneemmat koittaa neuvoa.

Aika hyvin ne yli 400 tkm ajetutkin tuntuu kestävän, ja uskomatonta rääkkiä vielä. Jos sieltä sitten on vaikka männänrengas katki niin en pitäisi kovin pahana.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Taitaa meikäläisellä olla liikaa aikaa foorumilla istuskeluun, ku pitää tämmösistä asioista inttää. :oops: Ihan sama. Saahan sitä jokainen tehdä minkälaisen moottorin haluaa. Jos osaa ja/tai on tarpeeksi rahaa.

Jokainen tietää jostain asiasta enemmän tai on kokeillut enemmän. Ja joku taas vähän vähemmän. Ei kait täällä ole tarkoitus alkaa toisten heille tärkeitä projekteja haukkumaan. Kuitenki aika sopuisaa ollut tämä foorumilla keskustelu yleensä. Täällähän voi soittaa suutaan niin paljon ku vaan kehtaa. Kukaan ei tule lyömään turpaan :D

Harrastuksiahan nämä, oli sitten superturbo tai vapari tai ihan mikä vaan rakennelma, eikä näissä ole järkeä kuitenkaan, jos asiaa ymmärtämättömiltä kysytään.
Eikö tämmönen meidän isi vs. teidän isi topikki joutais lukkoon....?
Joku mersupurkaamo??
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Aki P kirjoitti:Ja vielä luodaan semmosta kuvaa, että mersun kone ym. paikat kestää jatkuvasti noita über tehoja 300km/h lasissa. :lol:
Kaikkilla rakentelijoilla on mennyt harjoitellessa ,mäntä, kankia, kansia ja koko moottoreita. Oli sitten moottorissa kapeasti tai leveästi niitä vetoja.

Kaikki ei vain voi myöntää,että ei ne "huollot" ja "päivitykset" ole pelkkää öljynvaihtoa , turbon vaihtoa, tai voimansiirron vahvistusta!
Aina sattuu vaurioita kun tehot ja väännöt moninkertaistetaan.
Särkyvät joko harjoitellessa tai heikkouttaan.
Kun tarkasti lukee kaikki kulloista projektia koskevat viestit, saa aika hyvin kyllä rivien välistä lukea lopputuloksia. Ja on noita suoriakin kirjoituksia ollut kun paikat on pettänyt.

Mutta tärkeintä mielestäni on tieto siitä millaisia osia tulis käyttää, jotta moottorin saisi kestämään suurillakin tehoilla ja tätä tietoa tuntuisi olevan saatavilla.

Ymmärrän hyvin sen v*tutuksen jos joku ei mene suunnitelmien mukaan ja alkaa taas tonnit vilisemään poispäin tililtä. Ei noita tunteita varmasti ensimmäisenä halua foorumiin julkaista.

Tänne kirjoittelu on vapaaehtoista ja enempi tulevia turpottajia luulisi kiinnostavan oikeanlainen kokoonpano hyvän keston ja tehojen suhteen kun se, että montako konetta on mennyt rikki, että voi täällä jakaa laadukasta tietoa ilmaiseksi ja ettei muiden tarvitse kokeilla kaikkea kantapään kautta.
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

"Kova poika esittämään kritiikkiä muiden tekemisistä, mutta enpä ole paljon nähnyt itsensä tekevän paremmin (enkä huonomminkaan). "

Taitaa pepekyy olla kateellinen :?: :?: :roll:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

Mutta mullapa onki isompi turbo ku kellään teistä, ja enempi sylintereitäki. Syötötki on ihan vakiot, silti enemmän heppoja ku kellään teistä. Ei oo tarvista viritellä, menee vakionaki ihan hyvin. Tosin massaa on vähän enempi. Eikä se superturbokaan oo, mutta silti. :twisted:
w201 190D
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

perttu_n kirjoitti:Mutta mullapa onki isompi turbo ku kellään teistä, ja enempi sylintereitäki. Syötötki on ihan vakiot, silti enemmän heppoja ku kellään teistä. Ei oo tarvista viritellä, menee vakionaki ihan hyvin. Tosin massaa on vähän enempi. Eikä se superturbokaan oo, mutta silti. :twisted:
Sehän on rekkamiehiä! :wink:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuc kirjoitti:
perttu_n kirjoitti:Mutta mullapa onki isompi turbo ku kellään teistä, ja enempi sylintereitäki. Syötötki on ihan vakiot, silti enemmän heppoja ku kellään teistä. Ei oo tarvista viritellä, menee vakionaki ihan hyvin. Tosin massaa on vähän enempi. Eikä se superturbokaan oo, mutta silti. :twisted:
Sehän on rekkamiehiä! :wink:
Väsyneen rahtarin vuodatuksia :lol:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

KATSASTUS MIESTÄ KIINNOSTAA ET DIESELI OTTAA NE KIERROKSET JOTKA VALMISTAJA ON SÄÄTÄNYT ALUNPERIN :?: Se niitä ei kiinnosta mitä ne kiertää sen yli kun vaan ottaa MAX kierrokset :!: Ja aina se jotain V.....a vaikka mitä tekis
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Mauri H. kirjoitti:Aika vuodatus, mutta ottaa pattiin tuollainen arvostelu.
No kovastippas minä nyt arvostelin. Kyseenalaistin muutaman asian ja lokaa tulee päälle heti oikein urakalla. Ketään en kyllä mielestäni osoittanut sormella. Mistään ei näköjään voi olla eri mieltä, ku keskustelu putoa heti "tee itte parempi" tasolle. Ja mielestäni en ole täällä hirveästi lesoillut omilla tekemisilläni.

No kaikki ei kestä kritiikkiä.

Minä vaikenen.....
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kaurmi kirjoitti:KATSASTUS MIESTÄ KIINNOSTAA ET DIESELI OTTAA NE KIERROKSET JOTKA VALMISTAJA ON SÄÄTÄNYT ALUNPERIN :?: Se niitä ei kiinnosta mitä ne kiertää sen yli kun vaan ottaa MAX kierrokset :!: Ja aina se jotain V.....a vaikka mitä tekis
hui :shock: ei saa huutaa, vaikka tässä tredissä meinaa tunteet kuumeta kuten entisen miehen turbo

hmmm... Miksi ihmeessä dieselin pitää ottaa ne riittävät kierrokset, no tai mitäpä sitä ihmettelemään. Mikäli noin on niin hyvä homma.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Juurikin siksi, että pienemmillä kierroksilla savutus on vähäisempää. Tarkoitushan on katsastuksessa pölläyttää niin paksu savupilvi kuin suinkin ja mitata, ettei se ylitä raja-arvoja. Moottorin pitää saavuttaa täydet kierrokset ja aikaraja sille on yleensä 3s. Aikaraja on sen takia, että jos syötöt on kääntää todella pienelle kiertää moottorikin niin laiskasti, ettei se ehdi kiihtyä kolmessa sekunnissa.

Uudemmissa autoissahan sillä testillä ei ole usein mitään merkitystä.

Jakaja pumpussa ei sähköisen rajoittimen teko onnistu. Vaikka ajatus on hieno, niin vakiokuntoinen sammutussoledoindi ei jaksa avata ventiiliä kun pumpun sisäiset paineet on suuret. Se pitää vaihtaa vahvempaan. Sitten se voisi toimia.

Rivipumpun alipainetoimisesta voisi sitä yrittää kehittää, mutta voi olla lian hidas toiminen. Toiminta pitäisi olla päälle-pois-päälle-pois-tyyppistä. Pumpun säädinhän rajoittaa kierrokset, mutta sillä on tietty toiminta-alue, muutama sata kierrosta, jonka aikana se alkaa rajoittaa syöttöä. Sen takia dieselin viimeiset muutama sata kierrosta ovat täysin hengettömiä ja juuri sen takia supertubojen pumput on säädetty niin että ne ottavat kierroksia, niillä säädöillä kun saadaan vetäviä kierroksia lisää.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Niillä on kirja pakokaasu testerin vieressä josta voivat tarkastaa valmistajan ilmoittamat kierrokset. Ei ne 4000rpm savuuta ollenkaan jos ilmoitettu 5100rpm esim. helppohan on kierroksia pudottaa katsastukseen .
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

300 TDT -91 kierrokset oli muistaakseni 4600-5400 rpm :roll:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Perttu K kirjoitti:Juurikin siksi, että pienemmillä kierroksilla savutus on vähäisempää. Tarkoitushan on katsastuksessa pölläyttää niin paksu savupilvi kuin suinkin ja mitata, ettei se ylitä raja-arvoja. Moottorin pitää saavuttaa täydet
Kaurmi kirjoitti:Niillä on kirja pakokaasu testerin vieressä josta voivat tarkastaa valmistajan ilmoittamat kierrokset. Ei ne 4000rpm savuuta ollenkaan jos ilmoitettu 5100rpm esim. helppohan on kierroksia pudottaa katsastukseen .
Aaahhaaa, no nyt alkaa valjeta, ja jo ensi yönä saattaa unikin tulla aivan paremmin kuin edellisinä öinä. Nimittäin herää painajaiseen lakanat ja aivan hiestä märänä kun katsastusmies tälläinen ilme naamalla :evil: kertoo, että sitä on näköjään käyty pumpulla ja eiköhän laiteta ne alkuperäiset asetukset paikalleen, mikäli leimaa mielii.

Onko sitten toisaalta siten, että jos (siis en mene) mutta jos menisin vielä laittamaan sieltä ruuvista lisää kierroksia se saattaa alkaa savuttamaan, kun siis turbo ei anna painetta kuormittamattona riittävästi. Kyseessä on mynäpumppu.

Minulle noista kierrosten nostosta ei ole hyötyä toistaiseksi kun sähköautomaatti osaa niitä mitenkään hyödyntää...mutta katsotaan ensi kesänä mitä kivaa keksitään. Kävi jo hetken mielessä ostaa manuaalivaihteisto, mutta sitten tulin taas järkiini.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vesqju kirjoitti:300 TDT -91 kierrokset oli muistaakseni 4600-5400 rpm :roll:
Minulla syttyy punainen lamppu 4800 rpm kohdalla, joten yli lienee menty :lol: vakionahan tuossa loppuu vetävät kierrokset 3800 rpm kohdalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

ei se sen enenpää savuuta vaikka kierroksii lisää ruuvaatkin ,kun on kyse mynän pumpusta

muista en tiedä
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

"ylikierroksilla" se savutus on hyvin pitkälle kiinni koneen kunnosta ja säädöistä. Ei timmi kone vedä öljyä kovillakaan kierroksilla, eikä sen takia savuta. Kun polttoainepuolella on kaikki viimeisen päälle kohdallaan, kuten vaikka Stoneheadin mersussa, niin palaahan se polttoainekin kunnolla. Eikä sieltä sitten sitä savuakaan tule.

Jos koneella on taas jokin syy miksi se savuttaa normaalia enemmän, niin savutusta voisi toki vähentää keirroksia laskemalla. Siksi pakokaasutesteissä on ne vaaditut kierrokset. Se on tosin vähän suhteellista. Esimerkiksi automaattivolvot ryntäytetään yhden kerran 1500:en ja testi on siinä. Pitää koneen olla melko loppu, ettei sitä testiä läpäise!! :shock:
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

ainakaan minulla ei ole ollut ongelmia kierrosten kanssa kun pakokaasutestiä on konttorilla tehty.'
tehtaan mukaan pitäisi ottaa 5300 kierrosta ja kerrankin otti vain hiukan alle 4000 testissä ja k- luokkaa 0.16 :twisted:
oiskohan pienennetty katastusta varten :wink:
inssi vaan meinas, että olipa puhas niin piisas sitten yks polokasu...
nyt kun katsastin niin jälleen kierrokset rajoitin 4000 pintaan ja syöttöä muuan kierros pienemmälle niin clean diisselihän siitä tuli...
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Juuri kävin leimalla.Kierrokset testissä 6140rpm..kyllä kieltämättä vähän hirvitti tuo huudatus.
Konttorilla setä vilkaisi lappua ja totesi että kiertääpä kivasti.. kyllähän se :roll:

Piti etsiä vastaavuustodistukset jarruista,vetoakseleista,jousista,jarrupääsylinteristä yms. ja autoa verrattiin 300E Mersuun koska tehot oli noussut reiluun 160hp.
Aika tarkkaa oli mutta nyt on tuore leima kaikkine muutoksineen Kuva
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kyllä mullakin on leima toissa viikolta eikä ongelmia kun on MYNÄN pumppu :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Näissä uudemmissa ei tuolla pakokaasutestillä taida olla mitään todellista merkitystä.
Kun auto ei liiku mihinkään, niin automatiikka säätää syötön niin pienelle, ettei testiä voi olla läpäisemättä.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä kerran oli cdi päässyt niin tukkoon, että K-arvo oli jotain 3.5 :o
Oli automaattti eikä ollu muistettu ajaa sillä autolla. Mutta kyllä se siitä sitten pieneni.

Superturbojen savutuksesta sen verran: Luucaksen auton savut 0.06. Aivan normaali säädöillä asianmukaisesti testattuna. Ja mynän pumppu. Max kierrokset jotain 5200rpm, eikä taida ottaa sen enempää nyttenkään

Eihän sen tarvii paikallaan savuta kuin risukasa :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tuo neliventtiili tuntuu savuttavan huomattavasti vähemmän kuin kaksiventtiilinen, joten eipä taida paljon ongelmia olla testien kanssa, en vaivaudu säätämään mitään kun kaiken on jo saanut mieleiseksi.
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Nyt kyllä rupesivat hullun hommiin. Yhtä ns. superturbo miestä tavanneena/jututtaneena ei kyllä käynyt mielessäkään että pihtaa nyt tietoa, jotta muillaki koneet ja voimansiirto leviäis. Vaikuttaa lähinnä kateellisten panettelulta moinen arvostelu. Minusta poikien turboprojektit ovat olleet mahtavia, joita on ollut kiva seurata.

Minä nostan turbomiehille puolestani hattua!

Ps. Aina ei tarvitse ruveta puhumaan että nyt on keskustelu lapset riitelee hiekkalaatikolla tyylistä, jos mielipiteitä vaihdetaan. Täten minäkin haluan sanoa pahimmille arvostelijoille ja päällepäsmäreille, että sanoista tekoihin vaan...

Ps2. Varmasti hyviä vinkkejä saa turbomiehiltä ihan puhelimitse jos joku asia turbottamisessa mietityttää. Ei tämä verrattomin tiedonvaltatie tämä foorumikaan ole.
124.023
Vastaa Viestiin