PTracing w108 320cdi ja nyt myös w124 4matic kunnostusta
Re: PTracing w108 320cdi
Kyllä nyt vaan taas yritetään saada sanattomaksi, on kyllä niin hyvän näköistä suunnitelmaa että!
Re: PTracing w108 320cdi
Pikkuisen taas saatu projektia edistymään. Ahtimet sopii olemaan niinkun halusin, eli isompi alle "piiloon" rungon väliin ja pienempi päälle. Ei ois enään paljon että pääsee rullia pyörittään
Tietokonettakin käytin vanhuksessa kiinni ja kyllä sinne yhteyden sai niinkun asiaan kuuluu




IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi
Kohtapa se selviää mitä sieltä voi ottaa ulos tuolta moottorilta
Hyvän näkönen paketti!

Hyvän näkönen paketti!
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: PTracing w108 320cdi
Joo saas nähdä kuinka vnt pelaa korkeapaine ahtimena ja mihin asti riittääjoop79 kirjoitti:Kohtapa se selviää mitä sieltä voi ottaa ulos tuolta moottorilta![]()

IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi
Kysymys noista joustinpalkeista jootka näkyy tuossa pakosarjassa menevät dumpeille... Onko sulla ollut ongelmia että ne ratkeaa tai muuttuu löysiksi? Mikämallinen on paras?
Mulla oli ihan normi lyhyet 2,5" rosterijoustot V8:sin alastuloputkissa ja kuskinpuoleinen jousto muuttui sisuskaluiltaan löysäksi kahden kesän (50tkm) jälkeen ja alkoi resonoimaan. Tietäähän sen miten kamalaa ääntä se piti kun kaikui oikein putkistossa. Hitsasin jäykät mutkat nyt syksyn ajaksi mutta kesälle tarvisi jotain joustoa saada putkistoon kun rosteri sarjoilla taas ajetaan tunti tolkulla kovaa pitkin autobahnoja.
Sori OT mutta kysympä vaan...
Mulla oli ihan normi lyhyet 2,5" rosterijoustot V8:sin alastuloputkissa ja kuskinpuoleinen jousto muuttui sisuskaluiltaan löysäksi kahden kesän (50tkm) jälkeen ja alkoi resonoimaan. Tietäähän sen miten kamalaa ääntä se piti kun kaikui oikein putkistossa. Hitsasin jäykät mutkat nyt syksyn ajaksi mutta kesälle tarvisi jotain joustoa saada putkistoon kun rosteri sarjoilla taas ajetaan tunti tolkulla kovaa pitkin autobahnoja.
Sori OT mutta kysympä vaan...
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: PTracing w108 320cdi
Se riittää niin pitkälle, että auto särkyy siitä ympäriltä, varmasti.PTracing kirjoitti:Joo saas nähdä kuinka vnt pelaa korkeapaine ahtimena ja mihin asti riittääjoop79 kirjoitti:Kohtapa se selviää mitä sieltä voi ottaa ulos tuolta moottorilta![]()
Asiaa auttaisi, jos jostain löytäisi tolokummat moottorin kumityynyt, jotka kuitenkin joustaisi, että mukavuus säilyisi.
Moottorista tulee miellyttäväkäytöksinen.
Alakertaan suosittelisin vähintään teräspultteja, mieluusti korsettiakin.
Yläkertaan vähintään jäykkiä venttiilin jousia, muuten ei saa "riittävästi" ahtoja.
Ja jos mäntiin oli venttiileille lisätilaa tehty, niin nokkia voi hiotuttaa siten, että aukioloaikaa kasvatetaan symmetrisesti molemmista nokista maksimiin, niin ettei overlappia - tilannetta vielä muodostu. Nostoa lisää vain sen verran, kun sitä on hiomateknisistä syistä pakko lisätä.
Tämän jälkeen voi vetäviä kierroksia nostaa +6000,nteen, jos haluaa, mutta jos oikein paljon vetoja haluaa, niin oikeastaan pakko saada max tehon kierroksia siirrettyä ylöspäin, muuten vääntö nousee liikaa.
Sitten on loppu kiinni suuttimien ja korkeapainepumpun tuotosta, mutta 600-700 välihän tässä varmaan on tähtäimessä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: PTracing w108 320cdi
Ai että näyttää hyvältä, alkaa rakentelu kuume nousemaan itsellä.
Re: PTracing w108 320cdi
Nuo joustot on olleet kyllä hyviä ja kestäviä. Niissä on valmiina sisäputki ettei suoraan kaasut osu jousto osaan.MouTine kirjoitti:Kysymys noista joustinpalkeista jootka näkyy tuossa pakosarjassa menevät dumpeille... Onko sulla ollut ongelmia että ne ratkeaa tai muuttuu löysiksi? Mikämallinen on paras?
Mulla oli ihan normi lyhyet 2,5" rosterijoustot V8:sin alastuloputkissa ja kuskinpuoleinen jousto muuttui sisuskaluiltaan löysäksi kahden kesän (50tkm) jälkeen ja alkoi resonoimaan. Tietäähän sen miten kamalaa ääntä se piti kun kaikui oikein putkistossa. Hitsasin jäykät mutkat nyt syksyn ajaksi mutta kesälle tarvisi jotain joustoa saada putkistoon kun rosteri sarjoilla taas ajetaan tunti tolkulla kovaa pitkin autobahnoja.
Sori OT mutta kysympä vaan...
IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi
Vahvistellaan ja parennellaan sieltä sitten mistä hajoaa. Luulen kyllä että "liika voima" poistuu savuna ilmaan takarenkaista. Oon pyrkinyt rakentamaan ja sijoittamaan kaiken mahdollisimman taakse moottorista lähtien että painojakauma olis paras mahdollinen takarenkaiden pidon kannalta. Maksimi kierrokset ja moottorin muutokset pidetään (ainakin alkuun) maltillisena mutta saattaa olla että joutuu jatkojalostamaan kun vähänaikaa on kulkupuoleen tottunuttuikku kirjoitti:Se riittää niin pitkälle, että auto särkyy siitä ympäriltä, varmasti.PTracing kirjoitti:Joo saas nähdä kuinka vnt pelaa korkeapaine ahtimena ja mihin asti riittääjoop79 kirjoitti:Kohtapa se selviää mitä sieltä voi ottaa ulos tuolta moottorilta![]()
Asiaa auttaisi, jos jostain löytäisi tolokummat moottorin kumityynyt, jotka kuitenkin joustaisi, että mukavuus säilyisi.
Moottorista tulee miellyttäväkäytöksinen.
Alakertaan suosittelisin vähintään teräspultteja, mieluusti korsettiakin.
Yläkertaan vähintään jäykkiä venttiilin jousia, muuten ei saa "riittävästi" ahtoja.
Ja jos mäntiin oli venttiileille lisätilaa tehty, niin nokkia voi hiotuttaa siten, että aukioloaikaa kasvatetaan symmetrisesti molemmista nokista maksimiin, niin ettei overlappia - tilannetta vielä muodostu. Nostoa lisää vain sen verran, kun sitä on hiomateknisistä syistä pakko lisätä.
Tämän jälkeen voi vetäviä kierroksia nostaa +6000,nteen, jos haluaa, mutta jos oikein paljon vetoja haluaa, niin oikeastaan pakko saada max tehon kierroksia siirrettyä ylöspäin, muuten vääntö nousee liikaa.
Sitten on loppu kiinni suuttimien ja korkeapainepumpun tuotosta, mutta 600-700 välihän tässä varmaan on tähtäimessä.

IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi
Noniin, alkaa olla tekniikka rakennettuna. Konehuoneen hifistely jatkuu sitten tuonnempana kunhan on ensin todettu toimivaksi



IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi
Mahtavaa duunia Pyry!
Todella mukava seurata projektiasi. Herättää vaan haaveen kahdesta ahtimesta omaan projektiin
Todella mukava seurata projektiasi. Herättää vaan haaveen kahdesta ahtimesta omaan projektiin

Re: PTracing w108 320cdi
Kiitos!Hurja kirjoitti:Mahtavaa duunia Pyry!
Todella mukava seurata projektiasi. Herättää vaan haaveen kahdesta ahtimesta omaan projektiin

IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi
Vähän ruuvasin korin osia kiinni ja käytin pihalla jalottelemassa. Kyllä siitä hieno tulee valmiina vaikka itse sanonkin





IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi
Tulee kyllä hieno, ehkä jopa hienoin rakennettu pystäri mitä oon nähnyt!
Re: PTracing w108 320cdi
Hieno on
Sopiva stancekin? Ei lintta, mutta riittävän matala ainakin näin kuvien perusteella. Jäikö nuo vanteet myös lopullisesti alle?
Joko se penkkiin on menossa?

Sopiva stancekin? Ei lintta, mutta riittävän matala ainakin näin kuvien perusteella. Jäikö nuo vanteet myös lopullisesti alle?
Joko se penkkiin on menossa?
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: PTracing w108 320cdi
Kiitos! Ei ainakaan muilla oo samanlaista tekniikan puolestaMJPfin kirjoitti:Tulee kyllä hieno, ehkä jopa hienoin rakennettu pystäri mitä oon nähnyt!

IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi
Korkeus varmasti hyvin lähellä tuota valmiinakin. Vanteet hommasin jo peltiset 17" jotka on jo muutettukkin ja niihin meinasin sovittaa mersun orkkis kapselit, mutta alkanut kiinnostaa todella semmoset mb alkuperäisiin tehdyt moniosaiset vanteet kun kuvia niistä oon nähnyt. Saas nähdäjoop79 kirjoitti:Hieno on![]()
Sopiva stancekin? Ei lintta, mutta riittävän matala ainakin näin kuvien perusteella. Jäikö nuo vanteet myös lopullisesti alle?
Joko se penkkiin on menossa?

Auto siirtyy penkitys paikalle ja aletaan ajamaan kun ehditään

IG: @pyrytakkunen
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: PTracing w108 320cdi
Korkean ammattitaidon tuotantoa!
Ihan kertauksen vuoksi... onko tässä vielä se iso Bemarin 6-vaihteinen laatikko? Mites taka-akseli?

Ihan kertauksen vuoksi... onko tässä vielä se iso Bemarin 6-vaihteinen laatikko? Mites taka-akseli?
Tää on mielenkiintoista. Onko vannepaja.fi tuotantoa?PTracing kirjoitti:Vanteet hommasin jo peltiset 17" jotka on jo muutettukkin ...
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: PTracing w108 320cdi
Vaihteisto on 722.6 automaatti ja 2.65 välitteinen perä jotka siis ovat osien luovuttaja 320cdi väyrysestä. Itse akselisto on 55amg clk:stahismajestics kirjoitti:Korkean ammattitaidon tuotantoa!![]()
Ihan kertauksen vuoksi... onko tässä vielä se iso Bemarin 6-vaihteinen laatikko? Mites taka-akseli?
Tää on mielenkiintoista. Onko vannepaja.fi tuotantoa?PTracing kirjoitti:Vanteet hommasin jo peltiset 17" jotka on jo muutettukkin ...
Vannepajalla kävivät peltivanteet joo
IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi
Jokos kohta päästään näkemään dynoveto videoita ja kuuntelemaan turbo duon sulosointuja?
Noinkohan malttaisin ite olla polkematta ekaa paria renkaita puruksi ja savuksi tuollaisella laitteella.
Noinkohan malttaisin ite olla polkematta ekaa paria renkaita puruksi ja savuksi tuollaisella laitteella.
Re: PTracing w108 320cdi
MJPfin kirjoitti:Jokos kohta päästään näkemään dynoveto videoita ja kuuntelemaan turbo duon sulosointuja?
Noinkohan malttaisin ite olla polkematta ekaa paria renkaita puruksi ja savuksi tuollaisella laitteella.

Odotellaan riittävää pakkaskeliä että voi siirtää auton kärryllä dynopaikalle ilman suola ja kurakylpyä, mutta kyllä se on sinne jo kovasti menossa

IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi
Vanhus siirretty penkityspaikalle ja testikuljettaja jo vähän tutustu autoon
" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;
IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi
Toivottavasti ei tule oikearia, saatoin kuolata näppikselle
Kivan hätäisesti lähtee puhisemaan, supattaa ihan mukavasti vaikka kuormaa ei ole mitään vielä. Kyllä mahtaa työntää kun saa vähän kuormaa taakse ja ahtoja ylös.

Kivan hätäisesti lähtee puhisemaan, supattaa ihan mukavasti vaikka kuormaa ei ole mitään vielä. Kyllä mahtaa työntää kun saa vähän kuormaa taakse ja ahtoja ylös.
Re: PTracing w108 320cdi
Jäätävää suhinaa 

MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: PTracing w108 320cdi
.
Pohjanmaalla käydessä olen puolenkymmentä kertaa ajellut pajan ohitse, mutta merssua ei vaan näy.
Minkähänlainen mahtaa olla tilanne tässä, Olisi mukava nähdä liikenteessä.
Voisinko auttaa jotenkin ?
Pohjanmaalla käydessä olen puolenkymmentä kertaa ajellut pajan ohitse, mutta merssua ei vaan näy.
Minkähänlainen mahtaa olla tilanne tässä, Olisi mukava nähdä liikenteessä.
Voisinko auttaa jotenkin ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: PTracing w108 320cdi
Näin on, toivottavasti projekti etenee ja voi hyvin...
Tulet tarvitsemaan myös W108:n "orggis" osaa aika paljon - jollei noita ole jo hankittuna - joten kyllä täältä voi noihinkin vinkkiä kysyä, vaikka tämä ei "osta&myy"-palsta olekaan
Ettei osapuutteiden vuoksi homma hyydy kalkkiviivoille(?)

Tulet tarvitsemaan myös W108:n "orggis" osaa aika paljon - jollei noita ole jo hankittuna - joten kyllä täältä voi noihinkin vinkkiä kysyä, vaikka tämä ei "osta&myy"-palsta olekaan

W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: PTracing w108 320cdi
on kyllä ihan sairaan komea 

Re: PTracing w108 320cdi
Täällähän oli kyselty w108:sin kuulumisia
Auton penkitys jäi keväällä hieman vaiheeseen kun turbiinin lukko anto periksi eikä halunnut enään lukittua ollenkaan. Ajateltiin että kestää penkittää vakiona mutta dynon jarrulla sai niin kovin ahtaalle että ei kestäny. Ihan lupaavalta vaikutti jo. Nyt vaan tractor pulling kausi ja työt vaikuttanut niin kovin ajankäyttöön että satakasi on odotellu vuoroaan kärsivällisesti.
Olen tässä nyt itsekseni päättänyt tehdä sen oikeasti valmiiksi ensi pääsiäiseksi joten heti kun pulling kauden viimeinen kisa on ajettu aletaan työlle tämän kanssa joka saadaanki alottaa sillä voimansiirron vahvistuksella ja penkityksen jatkamisella.
Osia on vuosien varrella hommattu jo aika kattavasti mutta nyt täytyy loput alkaa hommaamaan. Tiivisteistä täytyy laittaa kyselyä yms. Ajattelin panostaa ja ostaa alkuperäisiä tiivisteitä kun tarvikkeet ilmeisesti aika heikosti sopivat ja tiivistävät huonosti. Vinkkiä saa laittaa jos on hyvä paikka tiedossa mistä löytyy...
Ei siinä mahdottomasti enään ole jäljellä ja tämä projekti kyllä viedään maaliin asti

Olen tässä nyt itsekseni päättänyt tehdä sen oikeasti valmiiksi ensi pääsiäiseksi joten heti kun pulling kauden viimeinen kisa on ajettu aletaan työlle tämän kanssa joka saadaanki alottaa sillä voimansiirron vahvistuksella ja penkityksen jatkamisella.
Osia on vuosien varrella hommattu jo aika kattavasti mutta nyt täytyy loput alkaa hommaamaan. Tiivisteistä täytyy laittaa kyselyä yms. Ajattelin panostaa ja ostaa alkuperäisiä tiivisteitä kun tarvikkeet ilmeisesti aika heikosti sopivat ja tiivistävät huonosti. Vinkkiä saa laittaa jos on hyvä paikka tiedossa mistä löytyy...
Ei siinä mahdottomasti enään ole jäljellä ja tämä projekti kyllä viedään maaliin asti

IG: @pyrytakkunen
Re: PTracing w108 320cdi
https://www.mbclassics.de/door-seal-set-W108-SE-OEM" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta ainakin saa.
Tuolta ainakin saa.
auto w123 200D/300DT vm, -81