PTracing w108 320cdi

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1305
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä nyt vaan taas yritetään saada sanattomaksi, on kyllä niin hyvän näköistä suunnitelmaa että!
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Pikkuisen taas saatu projektia edistymään. Ahtimet sopii olemaan niinkun halusin, eli isompi alle "piiloon" rungon väliin ja pienempi päälle. Ei ois enään paljon että pääsee rullia pyörittään 8) Tietokonettakin käytin vanhuksessa kiinni ja kyllä sinne yhteyden sai niinkun asiaan kuuluu :D

Kuva
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Hienosti mahtuu kaikki tarpeellinen 8)

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Kohtapa se selviää mitä sieltä voi ottaa ulos tuolta moottorilta :clap:

Hyvän näkönen paketti!
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

joop79 kirjoitti:Kohtapa se selviää mitä sieltä voi ottaa ulos tuolta moottorilta :clap:
Joo saas nähdä kuinka vnt pelaa korkeapaine ahtimena ja mihin asti riittää :mrgreen:
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 880
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Kysymys noista joustinpalkeista jootka näkyy tuossa pakosarjassa menevät dumpeille... Onko sulla ollut ongelmia että ne ratkeaa tai muuttuu löysiksi? Mikämallinen on paras?

Mulla oli ihan normi lyhyet 2,5" rosterijoustot V8:sin alastuloputkissa ja kuskinpuoleinen jousto muuttui sisuskaluiltaan löysäksi kahden kesän (50tkm) jälkeen ja alkoi resonoimaan. Tietäähän sen miten kamalaa ääntä se piti kun kaikui oikein putkistossa. Hitsasin jäykät mutkat nyt syksyn ajaksi mutta kesälle tarvisi jotain joustoa saada putkistoon kun rosteri sarjoilla taas ajetaan tunti tolkulla kovaa pitkin autobahnoja.

Sori OT mutta kysympä vaan...
Nykyiset...
'07 CL63 AMG
'04 Mondeo V6

Ollut joskus...
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i 4motion
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4396
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

PTracing kirjoitti:
joop79 kirjoitti:Kohtapa se selviää mitä sieltä voi ottaa ulos tuolta moottorilta :clap:
Joo saas nähdä kuinka vnt pelaa korkeapaine ahtimena ja mihin asti riittää :mrgreen:
Se riittää niin pitkälle, että auto särkyy siitä ympäriltä, varmasti.
Asiaa auttaisi, jos jostain löytäisi tolokummat moottorin kumityynyt, jotka kuitenkin joustaisi, että mukavuus säilyisi.
Moottorista tulee miellyttäväkäytöksinen.
Alakertaan suosittelisin vähintään teräspultteja, mieluusti korsettiakin.
Yläkertaan vähintään jäykkiä venttiilin jousia, muuten ei saa "riittävästi" ahtoja.
Ja jos mäntiin oli venttiileille lisätilaa tehty, niin nokkia voi hiotuttaa siten, että aukioloaikaa kasvatetaan symmetrisesti molemmista nokista maksimiin, niin ettei overlappia - tilannetta vielä muodostu. Nostoa lisää vain sen verran, kun sitä on hiomateknisistä syistä pakko lisätä.
Tämän jälkeen voi vetäviä kierroksia nostaa +6000,nteen, jos haluaa, mutta jos oikein paljon vetoja haluaa, niin oikeastaan pakko saada max tehon kierroksia siirrettyä ylöspäin, muuten vääntö nousee liikaa.
Sitten on loppu kiinni suuttimien ja korkeapainepumpun tuotosta, mutta 600-700 välihän tässä varmaan on tähtäimessä.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
p: 0503444005 tai sp: tuikku (miukumauku) tutka.net
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1305
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ai että näyttää hyvältä, alkaa rakentelu kuume nousemaan itsellä.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

MouTine kirjoitti:Kysymys noista joustinpalkeista jootka näkyy tuossa pakosarjassa menevät dumpeille... Onko sulla ollut ongelmia että ne ratkeaa tai muuttuu löysiksi? Mikämallinen on paras?

Mulla oli ihan normi lyhyet 2,5" rosterijoustot V8:sin alastuloputkissa ja kuskinpuoleinen jousto muuttui sisuskaluiltaan löysäksi kahden kesän (50tkm) jälkeen ja alkoi resonoimaan. Tietäähän sen miten kamalaa ääntä se piti kun kaikui oikein putkistossa. Hitsasin jäykät mutkat nyt syksyn ajaksi mutta kesälle tarvisi jotain joustoa saada putkistoon kun rosteri sarjoilla taas ajetaan tunti tolkulla kovaa pitkin autobahnoja.

Sori OT mutta kysympä vaan...
Nuo joustot on olleet kyllä hyviä ja kestäviä. Niissä on valmiina sisäputki ettei suoraan kaasut osu jousto osaan.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

tuikku kirjoitti:
PTracing kirjoitti:
joop79 kirjoitti:Kohtapa se selviää mitä sieltä voi ottaa ulos tuolta moottorilta :clap:
Joo saas nähdä kuinka vnt pelaa korkeapaine ahtimena ja mihin asti riittää :mrgreen:
Se riittää niin pitkälle, että auto särkyy siitä ympäriltä, varmasti.
Asiaa auttaisi, jos jostain löytäisi tolokummat moottorin kumityynyt, jotka kuitenkin joustaisi, että mukavuus säilyisi.
Moottorista tulee miellyttäväkäytöksinen.
Alakertaan suosittelisin vähintään teräspultteja, mieluusti korsettiakin.
Yläkertaan vähintään jäykkiä venttiilin jousia, muuten ei saa "riittävästi" ahtoja.
Ja jos mäntiin oli venttiileille lisätilaa tehty, niin nokkia voi hiotuttaa siten, että aukioloaikaa kasvatetaan symmetrisesti molemmista nokista maksimiin, niin ettei overlappia - tilannetta vielä muodostu. Nostoa lisää vain sen verran, kun sitä on hiomateknisistä syistä pakko lisätä.
Tämän jälkeen voi vetäviä kierroksia nostaa +6000,nteen, jos haluaa, mutta jos oikein paljon vetoja haluaa, niin oikeastaan pakko saada max tehon kierroksia siirrettyä ylöspäin, muuten vääntö nousee liikaa.
Sitten on loppu kiinni suuttimien ja korkeapainepumpun tuotosta, mutta 600-700 välihän tässä varmaan on tähtäimessä.
Vahvistellaan ja parennellaan sieltä sitten mistä hajoaa. Luulen kyllä että "liika voima" poistuu savuna ilmaan takarenkaista. Oon pyrkinyt rakentamaan ja sijoittamaan kaiken mahdollisimman taakse moottorista lähtien että painojakauma olis paras mahdollinen takarenkaiden pidon kannalta. Maksimi kierrokset ja moottorin muutokset pidetään (ainakin alkuun) maltillisena mutta saattaa olla että joutuu jatkojalostamaan kun vähänaikaa on kulkupuoleen tottunut :D
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Noniin, alkaa olla tekniikka rakennettuna. Konehuoneen hifistely jatkuu sitten tuonnempana kunhan on ensin todettu toimivaksi 8)

Kuva
Hurja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 03.05.2013 00:39

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja Hurja »

Mahtavaa duunia Pyry!

Todella mukava seurata projektiasi. Herättää vaan haaveen kahdesta ahtimesta omaan projektiin :)
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Hurja kirjoitti:Mahtavaa duunia Pyry!

Todella mukava seurata projektiasi. Herättää vaan haaveen kahdesta ahtimesta omaan projektiin :)
Kiitos! 8)
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Vähän ruuvasin korin osia kiinni ja käytin pihalla jalottelemassa. Kyllä siitä hieno tulee valmiina vaikka itse sanonkin 8)

Kuva

Kuva
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1305
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tulee kyllä hieno, ehkä jopa hienoin rakennettu pystäri mitä oon nähnyt!
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Hieno on :thumbup:

Sopiva stancekin? Ei lintta, mutta riittävän matala ainakin näin kuvien perusteella. Jäikö nuo vanteet myös lopullisesti alle?

Joko se penkkiin on menossa?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

MJPfin kirjoitti:Tulee kyllä hieno, ehkä jopa hienoin rakennettu pystäri mitä oon nähnyt!
Kiitos! Ei ainakaan muilla oo samanlaista tekniikan puolesta :mrgreen:
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

joop79 kirjoitti:Hieno on :thumbup:

Sopiva stancekin? Ei lintta, mutta riittävän matala ainakin näin kuvien perusteella. Jäikö nuo vanteet myös lopullisesti alle?

Joko se penkkiin on menossa?
Korkeus varmasti hyvin lähellä tuota valmiinakin. Vanteet hommasin jo peltiset 17" jotka on jo muutettukkin ja niihin meinasin sovittaa mersun orkkis kapselit, mutta alkanut kiinnostaa todella semmoset mb alkuperäisiin tehdyt moniosaiset vanteet kun kuvia niistä oon nähnyt. Saas nähdä :D 17" pienemmät ei tuu kysymykseen kun jarrut on sen verran isot että pienemmät ei sovi paikoilleen

Auto siirtyy penkitys paikalle ja aletaan ajamaan kun ehditään 8)
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1736
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Korkean ammattitaidon tuotantoa! 8)

Ihan kertauksen vuoksi... onko tässä vielä se iso Bemarin 6-vaihteinen laatikko? Mites taka-akseli?
PTracing kirjoitti:Vanteet hommasin jo peltiset 17" jotka on jo muutettukkin ...
Tää on mielenkiintoista. Onko vannepaja.fi tuotantoa?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

hismajestics kirjoitti:Korkean ammattitaidon tuotantoa! 8)

Ihan kertauksen vuoksi... onko tässä vielä se iso Bemarin 6-vaihteinen laatikko? Mites taka-akseli?
PTracing kirjoitti:Vanteet hommasin jo peltiset 17" jotka on jo muutettukkin ...
Tää on mielenkiintoista. Onko vannepaja.fi tuotantoa?
Vaihteisto on 722.6 automaatti ja 2.65 välitteinen perä jotka siis ovat osien luovuttaja 320cdi väyrysestä. Itse akselisto on 55amg clk:sta

Vannepajalla kävivät peltivanteet joo
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1305
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jokos kohta päästään näkemään dynoveto videoita ja kuuntelemaan turbo duon sulosointuja?
Noinkohan malttaisin ite olla polkematta ekaa paria renkaita puruksi ja savuksi tuollaisella laitteella.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

MJPfin kirjoitti:Jokos kohta päästään näkemään dynoveto videoita ja kuuntelemaan turbo duon sulosointuja?
Noinkohan malttaisin ite olla polkematta ekaa paria renkaita puruksi ja savuksi tuollaisella laitteella.
Kuva

Odotellaan riittävää pakkaskeliä että voi siirtää auton kärryllä dynopaikalle ilman suola ja kurakylpyä, mutta kyllä se on sinne jo kovasti menossa :mrgreen:
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Vanhus siirretty penkityspaikalle ja testikuljettaja jo vähän tutustu autoon :mrgreen:

" onclick="window.open(this.href);return false;
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1305
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toivottavasti ei tule oikearia, saatoin kuolata näppikselle :P
Kivan hätäisesti lähtee puhisemaan, supattaa ihan mukavasti vaikka kuormaa ei ole mitään vielä. Kyllä mahtaa työntää kun saa vähän kuormaa taakse ja ahtoja ylös.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Jäätävää suhinaa :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4396
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pohjanmaalla käydessä olen puolenkymmentä kertaa ajellut pajan ohitse, mutta merssua ei vaan näy.
Minkähänlainen mahtaa olla tilanne tässä, Olisi mukava nähdä liikenteessä.
Voisinko auttaa jotenkin ?
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
p: 0503444005 tai sp: tuikku (miukumauku) tutka.net
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 672
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja Zac »

Näin on, toivottavasti projekti etenee ja voi hyvin... :thumbup:

Tulet tarvitsemaan myös W108:n "orggis" osaa aika paljon - jollei noita ole jo hankittuna - joten kyllä täältä voi noihinkin vinkkiä kysyä, vaikka tämä ei "osta&myy"-palsta olekaan :) Ettei osapuutteiden vuoksi homma hyydy kalkkiviivoille(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
NikkeL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 01.07.2019 19:03

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja NikkeL »

on kyllä ihan sairaan komea :clap:
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 943
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Täällähän oli kyselty w108:sin kuulumisia :D Auton penkitys jäi keväällä hieman vaiheeseen kun turbiinin lukko anto periksi eikä halunnut enään lukittua ollenkaan. Ajateltiin että kestää penkittää vakiona mutta dynon jarrulla sai niin kovin ahtaalle että ei kestäny. Ihan lupaavalta vaikutti jo. Nyt vaan tractor pulling kausi ja työt vaikuttanut niin kovin ajankäyttöön että satakasi on odotellu vuoroaan kärsivällisesti.

Olen tässä nyt itsekseni päättänyt tehdä sen oikeasti valmiiksi ensi pääsiäiseksi joten heti kun pulling kauden viimeinen kisa on ajettu aletaan työlle tämän kanssa joka saadaanki alottaa sillä voimansiirron vahvistuksella ja penkityksen jatkamisella.

Osia on vuosien varrella hommattu jo aika kattavasti mutta nyt täytyy loput alkaa hommaamaan. Tiivisteistä täytyy laittaa kyselyä yms. Ajattelin panostaa ja ostaa alkuperäisiä tiivisteitä kun tarvikkeet ilmeisesti aika heikosti sopivat ja tiivistävät huonosti. Vinkkiä saa laittaa jos on hyvä paikka tiedossa mistä löytyy...

Ei siinä mahdottomasti enään ole jäljellä ja tämä projekti kyllä viedään maaliin asti :)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1506
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: PTracing w108 320cdi

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

https://www.mbclassics.de/door-seal-set-W108-SE-OEM" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta ainakin saa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin