(W638/2) V 280 vm 01 moottorin vikavalo
(W638/2) V 280 vm 01 moottorin vikavalo
Katsastuksessa ilmeni että obd pistokkeelta ei saa yhteyttä autoon, eli ei saa päästöjä eikä vikakoodeja. Mittaristossa ei missään vaiheessa edes vilahda moottorin vikavaloa. mistä pitäs vikaa etsiä, ja onko star paras laite? Tuohan on kuitenkin volkkarin vr6 tekniikalla.
Pystyykö tuon vikavalon poistaa käytöstä? sen olisi siis edellinen omistaja tehnyt, jos niin on.
Pystyykö tuon vikavalon poistaa käytöstä? sen olisi siis edellinen omistaja tehnyt, jos niin on.
Viimeksi muokannut kurre90, Ke 07.08.2019 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: vito v280
löysin kuskin penkin alta 2 mustaa liitintä, toinen 2napanen ja toinen 6napanen. 6napanen oli irti ja siinä 2napasen piuha, mitähän piuhoja mahtaa olla?
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: vito v280
Menee vähän veikkauksen puolelle. Jos akkukotelosta tuleva piuha liittyy penkin jalustassa olevan johtosarjaan (E 103724), kyseessä on penkinlämmitteen liittyvät hilppeet. V-mallissa voi lisäksi olla myös penkin sähkösäädöt.kurre90 kirjoitti:löysin kuskin penkin alta 2 mustaa liitintä, toinen 2napanen ja toinen 6napanen. 6napanen oli irti ja siinä 2napasen piuha, mitähän piuhoja mahtaa olla?
Edellisessä viestissäsi kysyit obd-pistokkeesta ja vikavalosta. Polttimon voi kyllä ottaa irti, jos vikavalo "häiritsee". Toisaalta, myös ohjelmaa voi olla ropailtu.
Normaalisti muistiin tallentuneita vikakoodeja voi poistaa. Jatkuva vikakoodi ei poistu pysyvästi, ennenkuin sen aiheuttaja on korjattu.
Stari on näihin paras diagnoosisofta, sillä yleensäkin voi jotain tehdä. En tiedä Vitosi ikää, obd-liitin voi olla uudempi, tai sitten se vanhempi pyöreä liitin. Starissa pitäisi olla se HHTWin.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Re: vito v280
vito on 2001 2.8 bensa, penkissä ei oo sähkösäätöö. insinööri koitti 3 eri laitteella eikä saanu tietoja, ni onko esim joku piuha minkä ottaa että tietoja ei nää eikä vikavalo pala. valohan on kolvattu ledi mittariston piirilevyssä, ja se toimii ku mittasin vastusta ni sytty. obd pistoke on se lituska ei pyöree.
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: vito v280
Ok. Eli Vitoissahan on OBD2:ssa kytketty pinnit 3, 4, 5, 7, 8, 9, 12, 13, 15, 16kurre90 kirjoitti:vito on 2001 2.8 bensa, penkissä ei oo sähkösäätöö. insinööri koitti 3 eri laitteella eikä saanu tietoja, ni onko esim joku piuha minkä ottaa että tietoja ei nää eikä vikavalo pala. valohan on kolvattu ledi mittariston piirilevyssä, ja se toimii ku mittasin vastusta ni sytty. obd pistoke on se lituska ei pyöree.
Näistä 3, 7, 8, 9, 12, ja 13 ovat ns. Model Specific pinnejä
4 = Chassic Ground
5 = Signal Ground
7 = K-Line
15 = L-Line
16 = +12V always on
Nämä tiedot eivät sinällään auta, ellei tunne väylän topografiaa. Kirjoitin vain ne tähän, jos jollekulle on ko. tiedosta hyötyä

Mutta tarkista löytyykö pinnien 4 ja 16 välillä 12 volttia, tästä ainakin yleisimmät testerit saavat käyttöjännitteensä. Pinnien 4 ja 5 välillä pitäisi olla jatkuvuus. Pinnien numerot löytyvät siitä liittimestä.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Re: vito v280
kiitos tiedosta, täytyy mittailla.
tietokone jutuist en tajuu mitää, vaik ajoneuvoasentaja olenkin. ennen kaikki oli paremmin
tietokone jutuist en tajuu mitää, vaik ajoneuvoasentaja olenkin. ennen kaikki oli paremmin

Re: vito v280
Kävin mittailee virtoja liittimestä, siten että toinen piuha oli pinnissä 16.
avain ei virtalukossa
1. 1,87v
2. 1,12v
3. 12,50v
4. 12,50v
5. 12,50v
6. tyhjä
7. 12,38v
8. 12,50v
9. 6,43v
10. tyhjä
11. 12,38v
12. 0v
13. 12,34v
14. tyhjä
15. 0v
16. tulee sama ku akusta.
virrat päällä
1. 4,5v heittelee arvo
2. 2,2v heittelee arvo
3. 12,01v
4. 12.09v
5. 12,09v
6. tyhjä
7. 0,90v
8. 0,01v
9. 1.13v
10. tyhjä
11. 1,65v
12. 0,01v
13. 0,71v
14. tyhjä
15. 0.91v
auto käynnissä
1. 5v heittelee arvo
2. 2,5v heittelee arvo
3. 5,07v
4. 14,15v
5. 14,14v
6. tyhjä
7. 0,97v
8. 0,01v
9. 1,14v
10. tyhjä
11. 1,71v
12. 0,01v
13. 0,71v
14. tyhjä
15. 0,91v
onkohan noi lukemat ok?
avain ei virtalukossa
1. 1,87v
2. 1,12v
3. 12,50v
4. 12,50v
5. 12,50v
6. tyhjä
7. 12,38v
8. 12,50v
9. 6,43v
10. tyhjä
11. 12,38v
12. 0v
13. 12,34v
14. tyhjä
15. 0v
16. tulee sama ku akusta.
virrat päällä
1. 4,5v heittelee arvo
2. 2,2v heittelee arvo
3. 12,01v
4. 12.09v
5. 12,09v
6. tyhjä
7. 0,90v
8. 0,01v
9. 1.13v
10. tyhjä
11. 1,65v
12. 0,01v
13. 0,71v
14. tyhjä
15. 0.91v
auto käynnissä
1. 5v heittelee arvo
2. 2,5v heittelee arvo
3. 5,07v
4. 14,15v
5. 14,14v
6. tyhjä
7. 0,97v
8. 0,01v
9. 1,14v
10. tyhjä
11. 1,71v
12. 0,01v
13. 0,71v
14. tyhjä
15. 0,91v
onkohan noi lukemat ok?
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: vito v280
Äkkiseltään näyttäisi olevan.kurre90 kirjoitti:Kävin mittailee virtoja liittimestä, siten että toinen piuha oli pinnissä 16.
avain ei virtalukossa
1. 1,87v
2. 1,12v
3. 12,50v
4. 12,50v
5. 12,50v
6. tyhjä
7. 12,38v
8. 12,50v
9. 6,43v
10. tyhjä
11. 12,38v
12. 0v
13. 12,34v
14. tyhjä
15. 0v
16. tulee sama ku akusta.
virrat päällä
1. 4,5v heittelee arvo
2. 2,2v heittelee arvo
3. 12,01v
4. 12.09v
5. 12,09v
6. tyhjä
7. 0,90v
8. 0,01v
9. 1.13v
10. tyhjä
11. 1,65v
12. 0,01v
13. 0,71v
14. tyhjä
15. 0.91v
auto käynnissä
1. 5v heittelee arvo
2. 2,5v heittelee arvo
3. 5,07v
4. 14,15v
5. 14,14v
6. tyhjä
7. 0,97v
8. 0,01v
9. 1,14v
10. tyhjä
11. 1,71v
12. 0,01v
13. 0,71v
14. tyhjä
15. 0,91v
onkohan noi lukemat ok?
Täydennän hieman aiemmin sepittämääni: Vitoissa, joissa on automaatti ja/tai ilmastointi, on myös pinni 11 kytketty.
Mercedeksellä (kuten myös VW:llä) on ainakin vanhemmissa autoissa käytössä ISO9141-2 protokolla (uudemmista todennäköisesti muitakin protokollia koska järjestelmät ovat laajempia). Tämä protokolla oli VW:lläkin käytössä 1996-2001. Pinnit 2 ja 10 ovat protokollan J1850Bus, 6 ja 14 taas J2284 ja 7 ja 15 ovat ISO9141-2.
Pinni 7 liikennöi K-Linen kautta, ja sen maksimijännite on akun napajännite, tältäosin näyttäisi olevan ok. Periaatteesa ei tarvittaisi kuin kolme johdinta vanhemmissa autoissa, eli maadoitus + jännite sekä K-Line. Mikä sitten tökkii, en osaa sanoa. Mitkähän testerit sillä pajalla olivat, ja miksi katsatusaseman laite ei päässyt autoosi käsiksi onkin arvoitus.
Suosittelisin kokeilemaan vielä starilla, tällä foorumilla on useita starin omistajia. Tuolta voisi löytyä joku läheltäsi : http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=114363" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei luulisi olevan merkkiliikkeessäkään vikakoodien lukemista kovin kalliiksi operaatioksi.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Re: vito v280
Ei vikakoodeja saa luettua ennenku saa sinne yhteyden, eikä kiinnostas maksaa 70€/h ku etitää katkennutta piuhaa tai irtonaista liitintä. Onko noissa johdoissa joku kohta mikä hankais johku? Vai onko vaa seurattava piuha kerrallaan mihin menee ja onko ehjä
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: vito v280
Ei siinä taida olla mitään itsestäänselvää vikakohtaa. Tietysti ECUn ja Instrument Clusterin liittimet voi myös putsata cleanerilla.kurre90 kirjoitti:Ei vikakoodeja saa luettua ennenku saa sinne yhteyden, eikä kiinnostas maksaa 70€/h ku etitää katkennutta piuhaa tai irtonaista liitintä. Onko noissa johdoissa joku kohta mikä hankais johku? Vai onko vaa seurattava piuha kerrallaan mihin menee ja onko ehjä
En haluaisi arvostella, mutta teen sen kuitenkin

Nämä Vitojutut eivät liene foorumin suosituimpia aiheita, mutta näillä mennään

Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Re: (W638/2) V 280 vm 01 moottorin vikavalo
muutin otsikkoo ja mittailin sulakkeet oli neki ehjät
kait se ois jostai star etittävä
kait se ois jostai star etittävä
Re: (W638/2) V 280 vm 01 moottorin vikavalo
KIITOS juu-zo nyt on starilla katottu eikä oo vikaa, mut tietoihin täytyy mennä mutkan kautta. wolkkarin vr6 kone on wolkkarin ohjainboxilla, eli ei näy suoraan. katsastusinsinööri ei ole siis osannu käyttää laitteitaan 

- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: (W638/2) V 280 vm 01 moottorin vikavalo
Hyvä homma kun selvisi, stari pelasti jälleen. Ihmettelinkin tilannetta koska sen seiskapinnin jännitearvon mukaan kaiken piti olla ok. Pelkkä jännitetieto yksin ei tosin kerro miten can-viestit kulkevat, siihen tarvittaisiin oskilloskooppi.kurre90 kirjoitti:KIITOS juu-zo nyt on starilla katottu eikä oo vikaa, mut tietoihin täytyy mennä mutkan kautta. wolkkarin vr6 kone on wolkkarin ohjainboxilla, eli ei näy suoraan. katsastusinsinööri ei ole siis osannu käyttää laitteitaan
Tuota samaa konetta, M104.9xx käytettiin myös joissakin mersun malleissa. Yritin, tosin tuloksetta, etsiä foorumin haulla vastaavaa tilannetta kuin sulla.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Re: (W638/2) V 280 vm 01 moottorin vikavalo
Kyllä tuohon moottorinohjaimeen tosiaan käsiksi pääsi. Itsellänikin tuo hhtwin käyttö vähän hataraa, mutta sieltä se pikatestin jälkeen kyllä löytyi. Moottorin vikavalon puuttumiseen ei löydetty syytä. Lieneekö mahdollista että mittariston versiokoodaus väärä kun se ilmeisesti oli vaihdettu. Joka tapauksessa vikakoodien kuittauksen jälkeen sinne ei myöskään mitään jäänyt. Mittaristoon yhteys otettiin erikseen hhtwinissä eikä tuolta pikatestin kautta. Viisareiden yms testaukset sieltä löytyikin, mutta ei valojen.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!