(W638/2) V 280 vm 01 moottorin vikavalo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kurre90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 01.08.2019 11:24
Paikkakunta: Hyvinkää / Mäntsälä

(W638/2) V 280 vm 01 moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja kurre90 »

Katsastuksessa ilmeni että obd pistokkeelta ei saa yhteyttä autoon, eli ei saa päästöjä eikä vikakoodeja. Mittaristossa ei missään vaiheessa edes vilahda moottorin vikavaloa. mistä pitäs vikaa etsiä, ja onko star paras laite? Tuohan on kuitenkin volkkarin vr6 tekniikalla.

Pystyykö tuon vikavalon poistaa käytöstä? sen olisi siis edellinen omistaja tehnyt, jos niin on.
Viimeksi muokannut kurre90, Ke 07.08.2019 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kurre90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 01.08.2019 11:24
Paikkakunta: Hyvinkää / Mäntsälä

Re: vito v280

Viesti Kirjoittaja kurre90 »

löysin kuskin penkin alta 2 mustaa liitintä, toinen 2napanen ja toinen 6napanen. 6napanen oli irti ja siinä 2napasen piuha, mitähän piuhoja mahtaa olla?
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: vito v280

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

kurre90 kirjoitti:löysin kuskin penkin alta 2 mustaa liitintä, toinen 2napanen ja toinen 6napanen. 6napanen oli irti ja siinä 2napasen piuha, mitähän piuhoja mahtaa olla?
Menee vähän veikkauksen puolelle. Jos akkukotelosta tuleva piuha liittyy penkin jalustassa olevan johtosarjaan (E 103724), kyseessä on penkinlämmitteen liittyvät hilppeet. V-mallissa voi lisäksi olla myös penkin sähkösäädöt.

Edellisessä viestissäsi kysyit obd-pistokkeesta ja vikavalosta. Polttimon voi kyllä ottaa irti, jos vikavalo "häiritsee". Toisaalta, myös ohjelmaa voi olla ropailtu.

Normaalisti muistiin tallentuneita vikakoodeja voi poistaa. Jatkuva vikakoodi ei poistu pysyvästi, ennenkuin sen aiheuttaja on korjattu.

Stari on näihin paras diagnoosisofta, sillä yleensäkin voi jotain tehdä. En tiedä Vitosi ikää, obd-liitin voi olla uudempi, tai sitten se vanhempi pyöreä liitin. Starissa pitäisi olla se HHTWin.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
kurre90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 01.08.2019 11:24
Paikkakunta: Hyvinkää / Mäntsälä

Re: vito v280

Viesti Kirjoittaja kurre90 »

vito on 2001 2.8 bensa, penkissä ei oo sähkösäätöö. insinööri koitti 3 eri laitteella eikä saanu tietoja, ni onko esim joku piuha minkä ottaa että tietoja ei nää eikä vikavalo pala. valohan on kolvattu ledi mittariston piirilevyssä, ja se toimii ku mittasin vastusta ni sytty. obd pistoke on se lituska ei pyöree.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: vito v280

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

kurre90 kirjoitti:vito on 2001 2.8 bensa, penkissä ei oo sähkösäätöö. insinööri koitti 3 eri laitteella eikä saanu tietoja, ni onko esim joku piuha minkä ottaa että tietoja ei nää eikä vikavalo pala. valohan on kolvattu ledi mittariston piirilevyssä, ja se toimii ku mittasin vastusta ni sytty. obd pistoke on se lituska ei pyöree.
Ok. Eli Vitoissahan on OBD2:ssa kytketty pinnit 3, 4, 5, 7, 8, 9, 12, 13, 15, 16
Näistä 3, 7, 8, 9, 12, ja 13 ovat ns. Model Specific pinnejä
4 = Chassic Ground
5 = Signal Ground
7 = K-Line
15 = L-Line
16 = +12V always on

Nämä tiedot eivät sinällään auta, ellei tunne väylän topografiaa. Kirjoitin vain ne tähän, jos jollekulle on ko. tiedosta hyötyä :roll: .

Mutta tarkista löytyykö pinnien 4 ja 16 välillä 12 volttia, tästä ainakin yleisimmät testerit saavat käyttöjännitteensä. Pinnien 4 ja 5 välillä pitäisi olla jatkuvuus. Pinnien numerot löytyvät siitä liittimestä.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
kurre90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 01.08.2019 11:24
Paikkakunta: Hyvinkää / Mäntsälä

Re: vito v280

Viesti Kirjoittaja kurre90 »

kiitos tiedosta, täytyy mittailla.

tietokone jutuist en tajuu mitää, vaik ajoneuvoasentaja olenkin. ennen kaikki oli paremmin :lol:
kurre90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 01.08.2019 11:24
Paikkakunta: Hyvinkää / Mäntsälä

Re: vito v280

Viesti Kirjoittaja kurre90 »

Kävin mittailee virtoja liittimestä, siten että toinen piuha oli pinnissä 16.

avain ei virtalukossa

1. 1,87v
2. 1,12v
3. 12,50v
4. 12,50v
5. 12,50v
6. tyhjä
7. 12,38v
8. 12,50v
9. 6,43v
10. tyhjä
11. 12,38v
12. 0v
13. 12,34v
14. tyhjä
15. 0v
16. tulee sama ku akusta.

virrat päällä

1. 4,5v heittelee arvo
2. 2,2v heittelee arvo
3. 12,01v
4. 12.09v
5. 12,09v
6. tyhjä
7. 0,90v
8. 0,01v
9. 1.13v
10. tyhjä
11. 1,65v
12. 0,01v
13. 0,71v
14. tyhjä
15. 0.91v

auto käynnissä

1. 5v heittelee arvo
2. 2,5v heittelee arvo
3. 5,07v
4. 14,15v
5. 14,14v
6. tyhjä
7. 0,97v
8. 0,01v
9. 1,14v
10. tyhjä
11. 1,71v
12. 0,01v
13. 0,71v
14. tyhjä
15. 0,91v


onkohan noi lukemat ok?
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: vito v280

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

kurre90 kirjoitti:Kävin mittailee virtoja liittimestä, siten että toinen piuha oli pinnissä 16.

avain ei virtalukossa

1. 1,87v
2. 1,12v
3. 12,50v
4. 12,50v
5. 12,50v
6. tyhjä
7. 12,38v
8. 12,50v
9. 6,43v
10. tyhjä
11. 12,38v
12. 0v
13. 12,34v
14. tyhjä
15. 0v
16. tulee sama ku akusta.

virrat päällä

1. 4,5v heittelee arvo
2. 2,2v heittelee arvo
3. 12,01v
4. 12.09v
5. 12,09v
6. tyhjä
7. 0,90v
8. 0,01v
9. 1.13v
10. tyhjä
11. 1,65v
12. 0,01v
13. 0,71v
14. tyhjä
15. 0.91v

auto käynnissä

1. 5v heittelee arvo
2. 2,5v heittelee arvo
3. 5,07v
4. 14,15v
5. 14,14v
6. tyhjä
7. 0,97v
8. 0,01v
9. 1,14v
10. tyhjä
11. 1,71v
12. 0,01v
13. 0,71v
14. tyhjä
15. 0,91v


onkohan noi lukemat ok?
Äkkiseltään näyttäisi olevan.
Täydennän hieman aiemmin sepittämääni: Vitoissa, joissa on automaatti ja/tai ilmastointi, on myös pinni 11 kytketty.

Mercedeksellä (kuten myös VW:llä) on ainakin vanhemmissa autoissa käytössä ISO9141-2 protokolla (uudemmista todennäköisesti muitakin protokollia koska järjestelmät ovat laajempia). Tämä protokolla oli VW:lläkin käytössä 1996-2001. Pinnit 2 ja 10 ovat protokollan J1850Bus, 6 ja 14 taas J2284 ja 7 ja 15 ovat ISO9141-2.

Pinni 7 liikennöi K-Linen kautta, ja sen maksimijännite on akun napajännite, tältäosin näyttäisi olevan ok. Periaatteesa ei tarvittaisi kuin kolme johdinta vanhemmissa autoissa, eli maadoitus + jännite sekä K-Line. Mikä sitten tökkii, en osaa sanoa. Mitkähän testerit sillä pajalla olivat, ja miksi katsatusaseman laite ei päässyt autoosi käsiksi onkin arvoitus.

Suosittelisin kokeilemaan vielä starilla, tällä foorumilla on useita starin omistajia. Tuolta voisi löytyä joku läheltäsi : http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=114363" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei luulisi olevan merkkiliikkeessäkään vikakoodien lukemista kovin kalliiksi operaatioksi.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
kurre90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 01.08.2019 11:24
Paikkakunta: Hyvinkää / Mäntsälä

Re: vito v280

Viesti Kirjoittaja kurre90 »

Ei vikakoodeja saa luettua ennenku saa sinne yhteyden, eikä kiinnostas maksaa 70€/h ku etitää katkennutta piuhaa tai irtonaista liitintä. Onko noissa johdoissa joku kohta mikä hankais johku? Vai onko vaa seurattava piuha kerrallaan mihin menee ja onko ehjä
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: vito v280

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

kurre90 kirjoitti:Ei vikakoodeja saa luettua ennenku saa sinne yhteyden, eikä kiinnostas maksaa 70€/h ku etitää katkennutta piuhaa tai irtonaista liitintä. Onko noissa johdoissa joku kohta mikä hankais johku? Vai onko vaa seurattava piuha kerrallaan mihin menee ja onko ehjä
Ei siinä taida olla mitään itsestäänselvää vikakohtaa. Tietysti ECUn ja Instrument Clusterin liittimet voi myös putsata cleanerilla.

En haluaisi arvostella, mutta teen sen kuitenkin :roll: Tämän ketjun otsikko ei foorumia selaavalle avaa paljoakaan, olisiko joku ongelmaa kuvaava paremmin paikallaan... Nyt tässä on vain minun näkemykseni asiasta, joku muu ehkä toisi tähän jotain uutta? Tai sitten tällaista ei ole vielä tullut vastaan, dieselvitojen OBD:tä ei yleensä katsota katsastuksessa. Jotkut katsastajat ehkä katsovat kierrokset siitä tehdessään nokitestiä.
Nämä Vitojutut eivät liene foorumin suosituimpia aiheita, mutta näillä mennään :clap:
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
kurre90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 01.08.2019 11:24
Paikkakunta: Hyvinkää / Mäntsälä

Re: (W638/2) V 280 vm 01 moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja kurre90 »

muutin otsikkoo ja mittailin sulakkeet oli neki ehjät
kait se ois jostai star etittävä
kurre90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 01.08.2019 11:24
Paikkakunta: Hyvinkää / Mäntsälä

Re: (W638/2) V 280 vm 01 moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja kurre90 »

KIITOS juu-zo nyt on starilla katottu eikä oo vikaa, mut tietoihin täytyy mennä mutkan kautta. wolkkarin vr6 kone on wolkkarin ohjainboxilla, eli ei näy suoraan. katsastusinsinööri ei ole siis osannu käyttää laitteitaan :clap:
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: (W638/2) V 280 vm 01 moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

kurre90 kirjoitti:KIITOS juu-zo nyt on starilla katottu eikä oo vikaa, mut tietoihin täytyy mennä mutkan kautta. wolkkarin vr6 kone on wolkkarin ohjainboxilla, eli ei näy suoraan. katsastusinsinööri ei ole siis osannu käyttää laitteitaan :clap:
Hyvä homma kun selvisi, stari pelasti jälleen. Ihmettelinkin tilannetta koska sen seiskapinnin jännitearvon mukaan kaiken piti olla ok. Pelkkä jännitetieto yksin ei tosin kerro miten can-viestit kulkevat, siihen tarvittaisiin oskilloskooppi.

Tuota samaa konetta, M104.9xx käytettiin myös joissakin mersun malleissa. Yritin, tosin tuloksetta, etsiä foorumin haulla vastaavaa tilannetta kuin sulla.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: (W638/2) V 280 vm 01 moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Kyllä tuohon moottorinohjaimeen tosiaan käsiksi pääsi. Itsellänikin tuo hhtwin käyttö vähän hataraa, mutta sieltä se pikatestin jälkeen kyllä löytyi. Moottorin vikavalon puuttumiseen ei löydetty syytä. Lieneekö mahdollista että mittariston versiokoodaus väärä kun se ilmeisesti oli vaihdettu. Joka tapauksessa vikakoodien kuittauksen jälkeen sinne ei myöskään mitään jäänyt. Mittaristoon yhteys otettiin erikseen hhtwinissä eikä tuolta pikatestin kautta. Viisareiden yms testaukset sieltä löytyikin, mutta ei valojen.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Vastaa Viestiin