Sama vika on ilmennyt kolmen vuoden ajeluideni aikana pari kertaa hyvin satunnaisesti, ilman moottorivaloa, ensimmäinen noin puoli vuotta sitten. Aiemmilla kerroilla hävisi kun antoi olla sammuksissa puoli minuuttia, mutta nytpä ei enää toimikaan. Tämä viimeisin tilanne kävi eilen töistä pois ajellessani, kun tehot taas hävisivät ja vikavalokin syttyi hetken päästä. Kello sattui olemaan sen verran että ehdin vielä motonetin motomaatin arpajaisiin, ja heidän koneensa antoi vikakoodin P1405, eli googlen mukaan EGR-vika. Nollasivat myös vikakoodit samalla, mutta eihän se auton toimintaa parantanut, paitsi että vikavalo pysyi vuorokauden poissa päältä.
Tänään sitten kaksi tuntia revin perse ja kädet ruvella venttiiliä irti, jonka jälkeen putsasin niin hyvin kun pystyin. Itse motikka oli yllättävän puhdas, eikä nokea ollut kuin vähän pinnassa. Ajoon lähtiessä vikavalo paloi edelleen, mutta tehot olivat ilmaantuneet takaisin. Sitä lystiä kestikin sitten yhden rivakan kiihdytyksen verran ja taas sama vika jatkui.
Ensimmäisenä kysyisin että nollaako ajotietokone itse vikakoodin ja ennenkaikkea vikavalon, mikäli vika on hävinnyt, vai pitääkö se aina käydä kuittaamassa erikseen? Itse venttiilistä taas huomasin putsaillessani, että pihdeillä varresta liikuttaessa venttiili saattoi jäädä auki-asentoon ja karaa piti avittaa sormella takaisin sisään. Voisiko vika johtua auki jumittumisesta, ja pystyykö venttiilin sisäpuolta mitenkään putsaamaan? Kolmantena kysymyksenä tiedustelisin mahdollisuutta kotioloissa tarkastaa venttiilin toiminta jollain tavalla?
Helppo toki olisi ajaa merkkikorjaamolle ja käskeä laittamaan kuntoon, mutta viimeisen muutaman kuukauden aikana parilla tonnilla korjaamoita elättäneenä alkaa olemaan mersussa budjetti täynnä tälle vuodelle