W203 jonkinmoinen EGR-vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Tällä erää ongelma on muista keskusteluista tuttu vikatila, jossa tehot häviää, kickdown häviää ja kierrokset ovat rajalliset. Myös moottorivalo palaa. Kyseinen auto on 2005 W203 220 CDI facelift.

Sama vika on ilmennyt kolmen vuoden ajeluideni aikana pari kertaa hyvin satunnaisesti, ilman moottorivaloa, ensimmäinen noin puoli vuotta sitten. Aiemmilla kerroilla hävisi kun antoi olla sammuksissa puoli minuuttia, mutta nytpä ei enää toimikaan. Tämä viimeisin tilanne kävi eilen töistä pois ajellessani, kun tehot taas hävisivät ja vikavalokin syttyi hetken päästä. Kello sattui olemaan sen verran että ehdin vielä motonetin motomaatin arpajaisiin, ja heidän koneensa antoi vikakoodin P1405, eli googlen mukaan EGR-vika. Nollasivat myös vikakoodit samalla, mutta eihän se auton toimintaa parantanut, paitsi että vikavalo pysyi vuorokauden poissa päältä.

Tänään sitten kaksi tuntia revin perse ja kädet ruvella venttiiliä irti, jonka jälkeen putsasin niin hyvin kun pystyin. Itse motikka oli yllättävän puhdas, eikä nokea ollut kuin vähän pinnassa. Ajoon lähtiessä vikavalo paloi edelleen, mutta tehot olivat ilmaantuneet takaisin. Sitä lystiä kestikin sitten yhden rivakan kiihdytyksen verran ja taas sama vika jatkui.

Ensimmäisenä kysyisin että nollaako ajotietokone itse vikakoodin ja ennenkaikkea vikavalon, mikäli vika on hävinnyt, vai pitääkö se aina käydä kuittaamassa erikseen? Itse venttiilistä taas huomasin putsaillessani, että pihdeillä varresta liikuttaessa venttiili saattoi jäädä auki-asentoon ja karaa piti avittaa sormella takaisin sisään. Voisiko vika johtua auki jumittumisesta, ja pystyykö venttiilin sisäpuolta mitenkään putsaamaan? Kolmantena kysymyksenä tiedustelisin mahdollisuutta kotioloissa tarkastaa venttiilin toiminta jollain tavalla?

Helppo toki olisi ajaa merkkikorjaamolle ja käskeä laittamaan kuntoon, mutta viimeisen muutaman kuukauden aikana parilla tonnilla korjaamoita elättäneenä alkaa olemaan mersussa budjetti täynnä tälle vuodelle :roll:
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2767
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja markoala »

Puritko venttiilin? Sen saa purettua jolloin ventiilin lautasen saa puhdistettua. Venttiili voi vuotaa vaikka vähän joka sekoittaa systeemin.
W213 220d +W242 electric drive
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4725
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kolme starttia ilman häiriötä nollaa useimmissa tapauksissa. Kuulostaa siltä että venttiilin metsästykseen joutunee. Voin katsoa löytyykö vielä ylimääräistä venttiiliä nurkista, jos kiinnosta käytetty. Yhden toimivan jo foorumilaiselle hävitin toinen saattaa löytyä vielä.
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Purin lopulta koko venttiilin molemmista päistä. Kyseessä siis sähköinen venttiili jossa toinen pää oli likaisempi kuin itse putken sisään menevä osuus. Eipä vaan hävinnyt vika vaikka jarrukliineriä tuli laskettua purkillinen ja tuli taatusti puhtaaksi. Uutta venttiiliä en aio ostaa, sillä hinta näkyisi olevan 300-400 euron tienoilla ja jos ei halua odotella viikkoja, on hinta tuota yläpäätä. Ohjelmallinen ohitus tulee siinä tapauksessa kysymykseen. Toki jos sopuhintaan löytyy ehjä käytetty niin mieluummin ilman pajakäyntiä pihassa laitan kuntoon.

Merteilin linkissä samannäköinen wahlerin palikka, mutta en tiedä mitä eroa tuolla on oman OM646-malliin myytävän samannäköisen kanssa.
https://www.merteil.fi/fin/egr_venttiil ... 9441-12-15" onclick="window.open(this.href);return false;
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Raastinrauta kirjoitti:Purin lopulta koko venttiilin molemmista päistä. Kyseessä siis sähköinen venttiili jossa toinen pää oli likaisempi kuin itse putken sisään menevä osuus. Eipä vaan hävinnyt vika vaikka jarrukliineriä tuli laskettua purkillinen ja tuli taatusti puhtaaksi. Uutta venttiiliä en aio ostaa, sillä hinta näkyisi olevan 300-400 euron tienoilla ja jos ei halua odotella viikkoja, on hinta tuota yläpäätä. Ohjelmallinen ohitus tulee siinä tapauksessa kysymykseen. Toki jos sopuhintaan löytyy ehjä käytetty niin mieluummin ilman pajakäyntiä pihassa laitan kuntoon.

Merteilin linkissä samannäköinen wahlerin palikka, mutta en tiedä mitä eroa tuolla on oman OM646-malliin myytävän samannäköisen kanssa.
https://www.merteil.fi/fin/egr_venttiil ... 9441-12-15" onclick="window.open(this.href);return false;
Testaa systeemi vielä testerillä mieluiten kun vika on päällä, olethan tarkistanut että missään ei ole mitään vuotoja

ohjelmasta pois on ok ratkisu
Mökkillä
'
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

FinlandMerceds kirjoitti: Testaa systeemi vielä testerillä mieluiten kun vika on päällä, olethan tarkistanut että missään ei ole mitään vuotoja

ohjelmasta pois on ok ratkisu
Tilasin viimeviikolla Icarsoftin V2.0-testerin, tosin sekin saapuu varmaan viikon päästä aikaisintaan. Tarkoitatko vuodoilla sitä pako/imusarjan yhdistävää systeemiä jossa tuo venttiilikin on kiinni vai alipainevuotoja? Alipaineletkuja en löytänyt järjestelmään liittyen ja silmämääräisesti kaikki oli kunnossa, sekä käyntiä kuunnellen ei kuulunut kummallisia suhinoita mistään.

Lisäyksenä olen jo jonkinaikaa ihmetellyt kun lämpöisellä koneella ajaa moottorijarrulla, esimerkiksi risteykseen tullessa, putoaa kierrokset omituisesti portaittain. Jonkun 50-100 kierrosta kerrallaan ja taitaa lähinnä olla 3-4 vaihteiden ongelma kierrosten ollessa 1000-2000. Sen huomaa sekä auton liikkeessä että kierroslukumittarista. Vaihteenvaihdon kyllä tunnistan, ja tämä ei siihen liity. Voisikohan sillä olla yhteyttä tähän ongelmaan vai onkohan jotain muuta menossa pikapuoliin rikki. Kyseessä siis automaattilaatikko.
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Raastinrauta kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti: Testaa systeemi vielä testerillä mieluiten kun vika on päällä, olethan tarkistanut että missään ei ole mitään vuotoja

ohjelmasta pois on ok ratkisu
Tilasin viimeviikolla Icarsoftin V2.0-testerin, tosin sekin saapuu varmaan viikon päästä aikaisintaan. Tarkoitatko vuodoilla sitä pako/imusarjan yhdistävää systeemiä jossa tuo venttiilikin on kiinni vai alipainevuotoja? Alipaineletkuja en löytänyt järjestelmään liittyen ja silmämääräisesti kaikki oli kunnossa, sekä käyntiä kuunnellen ei kuulunut kummallisia suhinoita mistään.

Lisäyksenä olen jo jonkinaikaa ihmetellyt kun lämpöisellä koneella ajaa moottorijarrulla, esimerkiksi risteykseen tullessa, putoaa kierrokset omituisesti portaittain. Jonkun 50-100 kierrosta kerrallaan ja taitaa lähinnä olla 3-4 vaihteiden ongelma kierrosten ollessa 1000-2000. Sen huomaa sekä auton liikkeessä että kierroslukumittarista. Vaihteenvaihdon kyllä tunnistan, ja tämä ei siihen liity. Voisikohan sillä olla yhteyttä tähän ongelmaan vai onkohan jotain muuta menossa pikapuoliin rikki. Kyseessä siis automaattilaatikko.
Kaikkia vuotoja
Mökkillä
'
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

En ole vielä saanut mittaria käsiini mutta tässä ajankulukseni tutkiskelin mahdollisia vuotopaikkoja tai johtosarjavikoja. Mitään hälyttävää en löytänyt vaikka kyllä tärinästä on moneen paikkaan kulumia tullutkin.

Kokeilin myös avustajan kanssa, miltä egr näyttää moottorin käydessä. Irrotin päätymuovin jotta näkee venttiilin liikkeen. No silmämääräisesti käynnistyksen, kierrosten noston tai minkään muunkaan kaasupolkimen asennon aikana ei silminnähden asento muuttunut. Tyhjäkäynnillä kun sormella kokeilin painaa "luistia", pisti venttiili selvästi vastaan. Eikös venttiilin pitäisi olla kuitenkin auki puolikaasulla? Eloa kuitenkin löytyi kun auton sammutti. Silloin venttiili aukesi muutamaksi sekunniksi ainakin puoleen väliin, kunnes meni takaisin kiinni.

Kun venttiili nyt kuitenkin liikkuu vaivattomasti, kun haluaa, niin epäilen vian olevan jossain aivan muualla. Lueskelin että P1405 vikakoodi voi myös tarkoittaa paine-eroanturia. Onko kellään kokemusta voiko kyseinen, tai joku muu anturi aiheuttaa sen ettei egr saa ohjausta, vaan jää kiinni-asentoon? Ajattelin sen vaihtaa kun hinta ei kovin korkea ole, ja siinäkin käsittääkseni ennemmin tai myöhemmin tuppaa ilmenemään vikoja.
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Raastinrauta kirjoitti:En ole vielä saanut mittaria käsiini mutta tässä ajankulukseni tutkiskelin mahdollisia vuotopaikkoja tai johtosarjavikoja. Mitään hälyttävää en löytänyt vaikka kyllä tärinästä on moneen paikkaan kulumia tullutkin.

Kokeilin myös avustajan kanssa, miltä egr näyttää moottorin käydessä. Irrotin päätymuovin jotta näkee venttiilin liikkeen. No silmämääräisesti käynnistyksen, kierrosten noston tai minkään muunkaan kaasupolkimen asennon aikana ei silminnähden asento muuttunut. Tyhjäkäynnillä kun sormella kokeilin painaa "luistia", pisti venttiili selvästi vastaan. Eikös venttiilin pitäisi olla kuitenkin auki puolikaasulla? Eloa kuitenkin löytyi kun auton sammutti. Silloin venttiili aukesi muutamaksi sekunniksi ainakin puoleen väliin, kunnes meni takaisin kiinni.

Kun venttiili nyt kuitenkin liikkuu vaivattomasti, kun haluaa, niin epäilen vian olevan jossain aivan muualla. Lueskelin että P1405 vikakoodi voi myös tarkoittaa paine-eroanturia. Onko kellään kokemusta voiko kyseinen, tai joku muu anturi aiheuttaa sen ettei egr saa ohjausta, vaan jää kiinni-asentoon? Ajattelin sen vaihtaa kun hinta ei kovin korkea ole, ja siinäkin käsittääkseni ennemmin tai myöhemmin tuppaa ilmenemään vikoja.
Kannattaa lopetta arpominen ja hakeutua kunnon testeriin mitä joku osaa käytää
Mökkillä
'
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Juu. Eilen tuli postista mittari ja ei sillä kauaa tarvinut vikaa hakea. OBD-vikakoodeista nyt ei ollu yhtään enempää hyötyä kuin aiemminkaan, mutta moottoridiagnostiikan puolelta löytyi kolme päällä olevaa vikaa jotka kaikki osui paine-eroanturiin. Mittari maksoi hintansa takasin kertalaakista kun postissa käynnin jälkeen kaksi tuntia ja 55 euroa myöhemmin lähti mersu taas toimimaan niinkun kuuluukin.

Niille jotka tuota anturia ekaa kertaa vaihtavat, vinkkaisin että kannattaa olla vaihtotyössä mukana kaksi kappaletta noin 8-12mm halkaisijan letkuklemmareita. Aikani alkuperäisiä klipsuja takaisin paikalleen yritin vääntää ahtaassa tilassa ja totesin että semmoisten valmistus tulisi kieltää.
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 684
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Raastinrauta kirjoitti:OBD-vikakoodeista nyt ei ollu yhtään enempää hyötyä kuin aiemminkaan, mutta moottoridiagnostiikan puolelta löytyi kolme päällä olevaa vikaa jotka kaikki osui paine-eroanturiin.
Mitä tämä tarkoittaa? Ei ollut hyötyä lukea vikakoodeja, mutta kuitenkin löytyi selvät koodit? Vai että toisella testerillä ei löytynyt ja toisella löytyi (millä)?
2007 R 320cdi
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Huttiainen kirjoitti: Mitä tämä tarkoittaa? Ei ollut hyötyä lukea vikakoodeja, mutta kuitenkin löytyi selvät koodit? Vai että toisella testerillä ei löytynyt ja toisella löytyi (millä)?
Aiemmin siis toisella mittarilla mitattu vikakoodit, ja tulokseksi tuli P1405, eikä muuta. Tuossa uudessa testerissä OBDII-vikakooditarkistus antoi saman tuloksen. Tuosta löytyy erillinen diagnostiikkavalikko jossa on melko kattava määrä auton anturidataa.

Moottoridiagnostiikasta löytyi kahdeksan virhekoodia (fault codes) joista kolme oli aktiivisia ja viisi vanhoja, ja näitä ei siis perinteisellä suppealla vikakoodien luvulla ulos saanut.

Ja tuo testeri on siis iCarsoft MB V2.0 jolla vika löytyi
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 684
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Raastinrauta kirjoitti:
Huttiainen kirjoitti: Mitä tämä tarkoittaa? Ei ollut hyötyä lukea vikakoodeja, mutta kuitenkin löytyi selvät koodit? Vai että toisella testerillä ei löytynyt ja toisella löytyi (millä)?
Aiemmin siis toisella mittarilla mitattu vikakoodit, ja tulokseksi tuli P1405, eikä muuta. Tuossa uudessa testerissä OBDII-vikakooditarkistus antoi saman tuloksen. Tuosta löytyy erillinen diagnostiikkavalikko jossa on melko kattava määrä auton anturidataa.

Moottoridiagnostiikasta löytyi kahdeksan virhekoodia (fault codes) joista kolme oli aktiivisia ja viisi vanhoja, ja näitä ei siis perinteisellä suppealla vikakoodien luvulla ulos saanut.

Ja tuo testeri on siis iCarsoft MB V2.0 jolla vika löytyi
En oikein ymmärtänyt vieläkään, mutta ilmeisesti ei staria ole käytetty ja blaablaa testerit on tai ei ole näyttänyt koodeja (jostain).. No oli lukija kuin lukija, niin moottorinohjaimesta noi moottorinvikakoodit tietysti luetaan ja löytyy... Hyvä että löyty lopulta kuitenkin.
2007 R 320cdi
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Olen elämäni aikana käyttänyt itse testereitä noin puolisen tuntia, muulloin käyttänyt maksullisia palveluita tai kavereiden kiinanpalikoita, joissa on aina siis annettu tuo suppea mitäänsanomaton vikakoodilistaus. Tämä kerta olikin ensimmäinen kerta kun ei se ensimmäinen vikakoodista (joka nytkin tarkkuudessaan oli pakokaasun kierrätysongelma) mieleen tuleva palikka olekaan se viallinen.
Jos ei tuolla testerillä olis selville saanut niin sitten olisin taipunut ja vienyt ammattilaiselle jolta löytyy star.
Tällä käyttökokemuksella en siis enempää osaa asiaa avata, paitsi että olen tyytyväinen että vika löytyi :clap:
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 684
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Varmaan joka kylältä löytyy joltain stari, ei tarvi välttämättä ammattilainen olla, kannattaa kysellä tulevaisuutta varten. Pahempia vikoja etsittäessä tarvii sitten käyttäjältäkin enemmän.

Tuo kertomasi "suppea vikakoodilistaus" oli se jota en alkuun tajunnut, mutta ilmeisesti näiden yleistestereiden joku outo ominaisuus. Vikakoodit kun on siellä moottorinohjaimessa ja sinne otetaan yhteys OBD-portinkautta, niin jostain syystä nämä siis ei näytä kaikkia koodeja suoraan (se on ollut tiedossa että saattavat tulkita ja näyttää koodit miksi lystäävät.) Starilla kun yhteyden sinne ECUUn ottaa, niin siinä on kohta "vikakoodit" ja sieltä ne löytyy, en tarvi kaivella mistään piilosta :)
2007 R 320cdi
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W203 jonkinmoinen EGR-vika

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Huttiainen kirjoitti:Varmaan joka kylältä löytyy joltain stari, ei tarvi välttämättä ammattilainen olla, kannattaa kysellä tulevaisuutta varten. Pahempia vikoja etsittäessä tarvii sitten käyttäjältäkin enemmän.

Tuo kertomasi "suppea vikakoodilistaus" oli se jota en alkuun tajunnut, mutta ilmeisesti näiden yleistestereiden joku outo ominaisuus. Vikakoodit kun on siellä moottorinohjaimessa ja sinne otetaan yhteys OBD-portinkautta, niin jostain syystä nämä siis ei näytä kaikkia koodeja suoraan (se on ollut tiedossa että saattavat tulkita ja näyttää koodit miksi lystäävät.) Starilla kun yhteyden sinne ECUUn ottaa, niin siinä on kohta "vikakoodit" ja sieltä ne löytyy, en tarvi kaivella mistään piilosta :)
Ahaa! Tuossa testerissä on erikseen OBD-testaus päävalikossa, joka antaa juurikin samat mitä nuo markan testerit. Sitten löytyy diagnostiikkavalikko erikseen jossa voi kunkin osa-alueen kuten moottorin, vaihdelaatikon jne tarkempia vikailmoituksia tutkia, ja ne tosiaan täytyy käydä jokaisen osa-alueen alavalikon kautta katsomassa erikseen. Suppeassa mittauksessa ei tarvitse edes auton tietoja syöttää, mutta tuo tarkempi sen vaatii kuten olettaa saattaa, jos jotain tuloksia aikoo odottaa.

Kauan tuo auto vaatikin pelkkää ajamista, niin täytyy toivoa että ei noita vikoja ota tavakseen hankkia :lol:
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Vastaa Viestiin