SL:ää ostamassa - Kuvat lisätty!
SL:ää ostamassa - Kuvat lisätty!
oon ostamassa -72 450 SL:ää voisko joku kertoa mitä pitäis kyseisestä autosta kattoo ennenkun kaupat tekee.
Tuollainen vanha SL on oikeastaan aika mainio harrasteauto koska tekniikka on vielä "vanhaa", eli itse korjattavaa, ja osia saa hyvin koska harrastajia on kohtalaisesti Saksassa ja jenkeissä. Kulutusosat on suht edullisia.
Ruostepaikkoja:
- tavaratilan pohjapelti
- akun alapuoli
- pyöränkotelot, varsinkin edessä
- etulamppujen yläpuolinen lokasuojan osa, siellä on kolo johon jää paskat muhimaan
- SLssä pitkittäiset runkopalkit takatukivarren etuhelan kohdalla
Kalliita osia ovat:
- kromiosat
- muut SLn omat osat, esim sisustus ja tavaratilan verhoilut. Jos sisätiloihin on viritelty jotain omia sävyjä niin niihin on tietysti vaikea löytyy sopivia osia.
- pakoputki
Muuta:
- Rättikatto - kuluu ja menee rikkikin jos sitä pakataan huonosti koteloonsa. Asennettuna uusi maksaa noin 1000EUR.
- katon kiinnityspisteiden luona (siis korissa) voi olla kolhuja ja naarmuja jos on sattunut vahinkoja kattoa aseteltaessa.
- alipaine-elementeistä menee kumit puhki, ja tuossa 72:ssa on vielä ne pienet elementit joihin on vähemmän osia tarjolla. Keskuslukituksen lisäksi niitä on lämmityslaitteen vesihanassa ja sisäilman kierrätyksen läpissä.
- ruisku on D-jetronic joten sen kanssa voi tapahtua mitä tahansa
- nokka-akseleiden voitelu, öljyputket usein tukossa tai jopa irronneet paikaltaan
- 72 450SL on amerikan peli joten maalipinnan alta voi löytyä reilustikin pakkelia.
Onnea hankintaan!!
Ruostepaikkoja:
- tavaratilan pohjapelti
- akun alapuoli
- pyöränkotelot, varsinkin edessä
- etulamppujen yläpuolinen lokasuojan osa, siellä on kolo johon jää paskat muhimaan
- SLssä pitkittäiset runkopalkit takatukivarren etuhelan kohdalla
Kalliita osia ovat:
- kromiosat
- muut SLn omat osat, esim sisustus ja tavaratilan verhoilut. Jos sisätiloihin on viritelty jotain omia sävyjä niin niihin on tietysti vaikea löytyy sopivia osia.
- pakoputki
Muuta:
- Rättikatto - kuluu ja menee rikkikin jos sitä pakataan huonosti koteloonsa. Asennettuna uusi maksaa noin 1000EUR.
- katon kiinnityspisteiden luona (siis korissa) voi olla kolhuja ja naarmuja jos on sattunut vahinkoja kattoa aseteltaessa.
- alipaine-elementeistä menee kumit puhki, ja tuossa 72:ssa on vielä ne pienet elementit joihin on vähemmän osia tarjolla. Keskuslukituksen lisäksi niitä on lämmityslaitteen vesihanassa ja sisäilman kierrätyksen läpissä.
- ruisku on D-jetronic joten sen kanssa voi tapahtua mitä tahansa
- nokka-akseleiden voitelu, öljyputket usein tukossa tai jopa irronneet paikaltaan
- 72 450SL on amerikan peli joten maalipinnan alta voi löytyä reilustikin pakkelia.
Onnea hankintaan!!
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47
Joo, tarkkana kannattaa olla. Museokatsastus ei ole mikään kunnon tae. Kävin toissakesänä katsomassa hyväkuntoista 230 SL:ää, joka oli museorekisterissä. Tästä Pagodasta puuttui rättikatto mekanismeineen ja kylkilistat. Ruostepaikkaukset näkyivät metrien päähän (siis ne, jotka oli tehty). Maalipinta oli surkea kuten sisustakin. Myyjän puheiden mukaan keskisuomessa museotarkastus on tarkempaa. Matkaa tuli 300 km/suunta, meinasi mennä porot nokkaan. Myyjä on muuten MB-varaosamyyjä ammatiltaan (luulisi tietävän mitä oli myymässä).agentti74 kirjoitti:kiitos paljon näistä vinkeistä.oon huomena menossa kattoon yhtä joka on kylläkin museokatsastettu,mutta täytyy silti syynätä tosi tarkkaan.
Matti Äyräväinen
PS. Ei muuten ollut ainoa museotarkastettu Pagodanraato, jota olen käynyt katsomasa.
Eikös se museotarkastus ole voimassa 15 vuotta, joten sinä aikana ehtii tapahtumaan monenlaista. Toisaalta katsastuksessa pitäisi tarkistaa että auton ulkoasu vastaa museotarkastuksen tasoa.
Sekin on vähän arveluttavaa että MR-kilvet saa jäädä autoon vaikka ei enää olisi museotarkastuksen aikaisessa kunnossa ja asussa.
Sekin on vähän arveluttavaa että MR-kilvet saa jäädä autoon vaikka ei enää olisi museotarkastuksen aikaisessa kunnossa ja asussa.

Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
museoajoneuvon vuosikatsastus suoritetaan ennen 1.1.1960 käyttöön otetuilla ajoneuvoilla joka neljäs vuosi ja uudemmilla museoajoneuvoilla joka toinen vuosiMatti R kirjoitti:Eikös se museotarkastus ole voimassa 15 vuotta
http://www.sahk.fi/fi/museoajoneuvo.htm
Eikös ne pidä palauttaa kun MR-status loppuu ja sitten hakea uudelleen vanhoina kilpinä? Eivät siis jää automaattisesti.Sekin on vähän arveluttavaa että MR-kilvet saa jäädä autoon vaikka ei enää olisi museotarkastuksen aikaisessa kunnossa ja asussa.

Onnittelut hankinnasta täältäkin. Tulis vaan kesä pian......
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Onko MR kilvellä nyt niin suuri status arvo?Omasta mielestäni entisöityyn autoon kuuluu mieluiten se alku peräinen uutena annettu tunnus.Minun järkeen ei oikein mene autot jotka on tehty -72 jälkeen ja on varustettu mustilla MR kilvillä. Tästä voiskin saada uuden keskustelu aiheen...
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Katsastus on katsastus, mutta varsinainen museoautotarkastus, ja siitä saatava todistus on voimassa 15 vuotta vaikka autolle tehtäisiin mitä. Periaatteessa kai katsastuksessa pitäisi tarkistaa että auton kunto ja ulkoasu vastaavat museoauton vaatimuksia, ja todistuksessa olevaa valokuvaa. Ei minulla ole ikinä sen tarkemmin syynätty kun olen museoautoja käyttänyt katsastuksessa.PK kirjoitti:museoajoneuvon vuosikatsastus suoritetaan ennen 1.1.1960 käyttöön otetuilla ajoneuvoilla joka neljäs vuosi ja uudemmilla museoajoneuvoilla joka toinen vuosiMatti R kirjoitti:Eikös se museotarkastus ole voimassa 15 vuotta
http://www.sahk.fi/fi/museoajoneuvo.htm
Minulla on sellainen käsitys että MR-kilpiä ei tarvitse palauttaa. Ainakin jenkkipuolella näkyy vaikka minkälaista linttaa ja rodia MR-kilvissä.PK kirjoitti:Eikös ne pidä palauttaa kun MR-status loppuu ja sitten hakea uudelleen vanhoina kilpinä? Eivät siis jää automaattisesti.Matti R kirjoitti:Sekin on vähän arveluttavaa että MR-kilvet saa jäädä autoon vaikka ei enää olisi museotarkastuksen aikaisessa kunnossa ja asussa.
Alkuperäiset mustat kilvet ovat luonnollisesti paras vaihtoehto jos sellaiset on mahdollista saada. Ja kun vielä saivarrellaan, niin onhan se ristiriitaista että -73 ja uudemmissa saa olla mustia mr-kilpiä, koska ne eivät ole alkuperäisen ulkoasun mukaisia.
SL:n kuvia vielä kovasti odotellaan.......
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Eihän enää ole niitä MR-kilpiä...
Kyllähän museorekisteröidyssäkin voi pitää sen originaalin rekisteritunnuksen.W111 kirjoitti:Omasta mielestäni entisöityyn autoon kuuluu mieluiten se alku peräinen uutena annettu tunnus.Minun järkeen ei oikein mene autot jotka on tehty -72 jälkeen ja on varustettu mustilla MR kilvillä. Tästä voiskin saada uuden keskustelu aiheen...
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Meitin perheen MR-tarkastetussa -36 Chevyssä onkin orkkis kilvet. Joskus jos noita nuorempia -72:sta ylöspäin MR-tarkastetaan niin niissä tulee olemaan valkopohjaiset kilvet.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Tyylipuhtaan näköinen peli. Ilmeisesti jenkkituontia matalapuristemoottorilla? Löytyykö muita jenkkien speksejä, vai lieneekö "puhdistettu" malli?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juu, jenkkien etu- ja takavalot näyttää olevan. Ihan hieno on ja hyvä väri
Karmittoman sivulasin säätö onkin monitahoinen operaatio, Ite ähelsin sitä kesällä. säätöjä on ainakin kolmeen suuntaan.
Anna sähköpostiosoite niin laitan manuaalista sopivan pdf tiedoston (5 sivua) jossa homma kerrottu englanniksi.
Niin, ja ovi pitää tietenkin säätää paikalleen ennen ikkunaa.

Karmittoman sivulasin säätö onkin monitahoinen operaatio, Ite ähelsin sitä kesällä. säätöjä on ainakin kolmeen suuntaan.
Anna sähköpostiosoite niin laitan manuaalista sopivan pdf tiedoston (5 sivua) jossa homma kerrottu englanniksi.
Niin, ja ovi pitää tietenkin säätää paikalleen ennen ikkunaa.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Mikä ihmeen kromi härpäke tossa oven takareunassa on? Ei ole kyllä orginaali varuste.Hieno peli muuten näyttäis olevan. Oliko rättikatto minkä kuntoinen?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Helmakotelot kannattais maalata orkkis tumman harmaaseen väriin. Olis heti paljon alkuperäisen näköisempi. Eivät ole alun perin auton väriset. Joku tietäjä varmaan heittää värin numeron?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Tiefdunkelgrau matt 7164.W111 kirjoitti:Helmakotelot kannattais maalata orkkis tumman harmaaseen väriin. Olis heti paljon alkuperäisen näköisempi. Eivät ole alun perin auton väriset. Joku tietäjä varmaan heittää värin numeron?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Nuo on niitä jenkkipojan valmistamia tarvikesuojia ovien reunoihin, jotta voi tökkiä huoletta kanssa-autoilijoitten kylkiin syvempiä lommoja. Tuommoisia on ollut verraten paljon 70 luvun jenkkikotteroissa, joita on myöhemmin tullut tänne sohjolan lumisiin maisemiin...W111 kirjoitti:Mikä ihmeen kromi härpäke tossa oven takareunassa on? Ei ole kyllä orginaali varuste.Hieno peli muuten näyttäis olevan. Oliko rättikatto minkä kuntoinen?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.