Late Lapista. kirjoitti:Minäkin menin sanattomaksi kerrotun mittaustavan edessä, mutta jatkan aiheen seuraamista
Kiitos kaikille kalenterikuvia lähettäneille.
Jokaiselta jonka kuva pääsi mukaan on nyt pyydetty yhteystietoja sähköpostilla.
Mitenhän tuo olisi pitänyt mitata sinun mielestäsi? Minä vielä työssä ollessani huolsin,korjailin ja mittailin mm, sähkötrukkeja yli 30 vuotta, ja kyllä minä liikkeelle sain pahimmankin invalidin! Ei löytynyt 320 CLK Mersusta näkyvää vikaa, mutta nyt akku pysyy tydessä iskussa ! Nämä uudemmat autot ovat aika pitkälle henkimaailman laitoksia,tuo tloinen minun Mersuni 124 300 diesel on vielä niitä yksinkertaisia mutta varmoja vehkeitä !
Kun sulla on se digitaalinen mittari niin sen sisääntuloimpedanssi on iso ja se näyttää myös ilmasta tulevan sähkön (induktio ja/tai kapasitiivinen kyrtkentä, mahdollisesti likaisten mittapäiden kautta tuleva vuotovirta).
Laita siihen mittajohtojen väliin vaikka 1kOhm vastus (tai 1.2w lamppu tms muu kuormittava juttu) niin se mittaustulos on varmasti kunnollinen. Avoimessa virtapiirissä ei kulje virtaa (dc piiri) jolloin sen osien yli ei voi olla jännitettä.
AC piirit on sitten eri asia, esim antenni ( ac piirissä muutenkin voi virta ja jännite olla eri vaiheessa ).
Onhan nuo uudemmat meset täynnä elektroniikkaa ja tietokoneita mutta ei ne henkimaailman juttuja ole, ihmiset niitäkin suunnittelee

Vanhemmat laitteet on helpompia korjata, siitä olen samaa mieltä.