260E -> 300DT

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

260E -> 300DT

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Elikkä jos vaihtaa 260 bensamalliin 300 turbodieselin tarviiko jarruja/jousitusta muuttaa? Meneekö läpi alkuperäisillä osilla?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Siellä taitaa olla valmiiksi 284mm x 22mm etulevyt. Eli ei pitäisi olla kovin suuria muutoksia luvassa. Etujousia saattaa tarvia "jäykentää", koska turbod kone painavampi.
Joku mersupurkaamo??
saki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.11.2004 01:38

Viesti Kirjoittaja saki »

sama homma kiinnostaa hieman itseäkin.. diesel tekniikkaan ei ole tullut tutustuttua mutta miten tuollainen tekniikan vaihto sujuu muuten.. eli itellä on toi 3,0 12v -88 kone ja manuaali loota..

sopiiko loota suoraan?

miten sähköt? joutuuko tekemään paljon muutoksia? sopiiko jopa liittimet joltain osin ristiin? muuta huomioitavaa?

entä polttoaina linjat? tankki erillainen?

entä miten mahtaa olla kun auto on vähä päästöinen? estääkö se tämän vaihtoehdon toteuttamisen?
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Vähäpäästöiseen autoon vaihdettava "uusi" moottori tulee olla vähintään yhtä vähäpäästöinen kuin vakiokin. Eli vm93 autoon ei voi välttämättä laittaa vm88 moottoria. Mikäli tuohon "uuteen" moottoriin löytyy jonkinmoinen päästötodistus niin kannattaa sen kanssa kävästä konttorilla kysäsemässä tai soittaa AKEen.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Miten paljon kalliimpia ovat sitten vähäpäästöiset td koneet, ja löytyykö esim 24v 300dt:tä vähäpäästöisenä? Ja mitenkäs semmoisen turbotus sitten?
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tuo 24-tappinen turbo on varmasti vähäpäästöinen kun on niin uusi moottori. Vähäpäästöiset ovat kalliimpia kuin ei-vähäpäästöiset, johtuen kuitenkin lähinnä niiden nuoremmasta iästä. Kuva Haku auttaa kummasti nuihin muihin kysymyksiisi.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

24 tappisen voi laittaa 124:seen, mutta ilman turboa. Turbo OM606:sta kun ei tuohon koppaan ole ikinä saanut.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mauri H. kirjoitti:24 tappisen voi laittaa 124:seen, mutta ilman turboa. Turbo OM606:sta kun ei tuohon koppaan ole ikinä saanut.
Eikös sullakin ole 124 + 606 turbo?

Mutta jos auto on merkitty vähäpäästöiseksi, niin siihen pitää laittaa alkuperäinen turbokone. Vaparia ei saa turbottaa jälkeenpäin.
Mutta -88:ssa ei taida olla vielä kovin suuria ongelmia päästötodistusten kanssa.

Itse dieselöinti homma on aika yksinkertainen. Vanha pois ja uusi tilalle. Sähköjä jää runsaati yli (akun takana iso vyyhti johtoa). Hehkun sähköt on ainoa mitä tarvii tehdä. Jäädytin palkin voi joutua vaihtamaan tai tekemään uusiksi coolerin takia. Polttoainelinjasta otetaan pumput pois välistä. Virtalukon runko vaihtoon. vaihteisto käypi suoraan kiinni koneeseen.
Automaattina 260:ssa ja 300E:ssä 722.3
Perävälityksen voi joutua vaihtamaan vähän harvemmaksi.
Ja sitten paljon kaikkea pientä muutosta :wink:
Joku mersupurkaamo??
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Aki P kirjoitti: Automaattina 260:ssa ja 300E:ssä 722.3
Hep!!! 260:n koneen perässä onkin 722.4, samantapainen kuin W201 2.5TD:ssä. Nusnus, pilkkua hinkaten :D
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jarkko S kirjoitti:
Aki P kirjoitti: Automaattina 260:ssa ja 300E:ssä 722.3
Hep!!! 260:n koneen perässä onkin 722.4, samantapainen kuin W201 2.5TD:ssä. Nusnus, pilkkua hinkaten :D
Hehee! Ammattimies on eri mies. Niinpäs muuten taitaa mennä tämä asia..
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aki P kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:24 tappisen voi laittaa 124:seen, mutta ilman turboa. Turbo OM606:sta kun ei tuohon koppaan ole ikinä saanut.
Eikös sullakin ole 124 + 606 turbo?

Mutta jos auto on merkitty vähäpäästöiseksi, niin siihen pitää laittaa alkuperäinen turbokone. Vaparia ei saa turbottaa jälkeenpäin.
Mutta -88:ssa ei taida olla vielä kovin suuria ongelmia päästötodistusten kanssa.
Ei, kun tuohon 124:seen ei saa laittaa OM606 turbokonetta, jos auto on vähäpäästöinen. Tuota konetta kun ei ole koppaan ikinä tehtaalta laitettu.

Mun auto ei olekaan vähäpäästöinen, siinä se jekku on.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mauri H. kirjoitti:
Ei, kun tuohon 124:seen ei saa laittaa OM606 turbokonetta, jos auto on vähäpäästöinen. Tuota konetta kun ei ole koppaan ikinä tehtaalta laitettu.

Mun auto ei olekaan vähäpäästöinen, siinä se jekku on.
Ahaa! Se sun auto näyttää vaan niin uudelta :)

Eihän niitä vähäpäästöisiä tosiaan muutella jos ei mallisarjassa ole sellaista laitetta tehtaan piipusta ulos tullut.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aki P kirjoitti:Ahaa! Se sun auto näyttää vaan niin uudelta :)
Tarvittava määrä oveluutta ja kaukonäköisyyttä ensirekisteröintiä tehdessä auttaa kummasti :lol:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mauri H. kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Ahaa! Se sun auto näyttää vaan niin uudelta :)
Tarvittava määrä oveluutta ja kaukonäköisyyttä ensirekisteröintiä tehdessä auttaa kummasti :lol:
No näin.
Mutta kyllä se 80-luku oli vaan mukavaa aikaa :lol:
Joku mersupurkaamo??
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Aki P kirjoitti:Hehee! Ammattimies on eri mies. Niinpäs muuten taitaa mennä tämä asia..
On vieläpä oikein tuoreessa muistissa kun tänä aamuna semmoisen purin 8)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aki P kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Ahaa! Se sun auto näyttää vaan niin uudelta :)
Tarvittava määrä oveluutta ja kaukonäköisyyttä ensirekisteröintiä tehdessä auttaa kummasti :lol:
No näin.
Mutta kyllä se 80-luku oli vaan mukavaa aikaa :lol:
Ja 90-luvun alku, oma auto on -92.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mauri H. kirjoitti:
Ja 90-luvun alku, oma auto on -92.
No joo, mutta 80-luvun laitteissa ei paljon tarvii miettiä vielä noitten päästöjuttujen kanssa. Vaikka 7/87 hiukan tiukentuivat.
En usko, että minullakaan olisi katsastettu välijäähdyttimelle jos katsastusmies niin olisi halunnut.
Vaikka eihän tuolla kuuleria näy vielä muutakuin papereissa :oops: Ennen kesää se sinne ilmestyy.
Joku mersupurkaamo??
saki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.11.2004 01:38

Viesti Kirjoittaja saki »

niin kun tota hommaa olen miettinyt tuon vähäpäästöisyyden kanssa että löytyykö yhtään -88 uudempaa 300TE peliä missä ei olis kattia?
ilmeisesti löytyy? ainakin ce:tä löytyy?

eli ilmeisesti tarviin veholta todistuksen että auto täyttää ajan mukaiset päästöt ilman kattia?

vai pitäisikö katsastus konttorin pystyä toi juttu itsekin toteamaan?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ne lait näkyy jonkinverran vaihtelevan eri konttoreilla. Laki on niin miten se halutaan lukea / ymmärtää. Joillain konttoreilla ei vaan haluta tehdä muutoskatsastuksia.
Bemarit on enemmän semmosia inssien silmätikkuja. Ihmekös tuo?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12771
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Aki P kirjoitti:Ne lait näkyy jonkinverran vaihtelevan eri konttoreilla. Laki on niin miten se halutaan lukea / ymmärtää. Joillain konttoreilla ei vaan haluta tehdä muutoskatsastuksia.
huomattu on, tosin eipä ole konttorilla paljoa naputtamista kun soittaa isommille tahoille ja käskee "valaisemaan" ko. konttoria :wink:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mulla ei oo tosin ikinä ollut ongelmaa konttorin kanssa. Homma on tehty asiallisesti puolin ja toisin. Ja auto on pyritty pitämään kunnossa myös katsastusten välissä.
Ja tuleehan tuolla konttorilla vierailtua "hieman" useammin, kuin omien autojen kanssa.
Pitäis kohta mennä mersua taas näyttämään.... tai ainakin rek.otetta, että leima vaan tuohon, ei muita puutteita :lol:
Joku mersupurkaamo??
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Mauri H. kirjoitti:Ei, kun tuohon 124:seen ei saa laittaa OM606 turbokonetta, jos auto on vähäpäästöinen. Tuota konetta kun ei ole koppaan ikinä tehtaalta laitettu.
Suomen Laki kirjoitti:7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen


1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
24v 300 turpotiisselimoottori on tarkoitettu autoon (väykky), joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa (kakkosnelonen) koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset. Eli moottori on laillinen vähäpäästöiseen 124-Mersuun, kun moottorin alkuperäiset päästöihin vaikuttavat laitteet asennetaan myös. Moottorin ei siis tarvi olla samasta mallisarjasta :!:

Olisihan se hassua (jos kohta Suomessa ei juuri edes yllättävää) jos autoon ei saisi vaihtaa uudempaa vielä vähäpäästöisempää moottoria... :roll:

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Tietysti on viritysten kannalta aina parempi jos kohteena oleva auto ei ole vähäpäästöinen, koska vähäpäästöisten autojen moottoria ei juuri saisi viritellä.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Melitos kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Ei, kun tuohon 124:seen ei saa laittaa OM606 turbokonetta, jos auto on vähäpäästöinen. Tuota konetta kun ei ole koppaan ikinä tehtaalta laitettu.
Suomen Laki kirjoitti:7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen


1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
24v 300 turpotiisselimoottori on tarkoitettu autoon (väykky), joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa (kakkosnelonen) koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset. Eli moottori on laillinen vähäpäästöiseen 124-Mersuun, kun moottorin alkuperäiset päästöihin vaikuttavat laitteet asennetaan myös. Moottorin ei siis tarvi olla samasta mallisarjasta :!:

Olisihan se hassua (jos kohta Suomessa ei juuri edes yllättävää) jos autoon ei saisi vaihtaa uudempaa vielä vähäpäästöisempää moottoria... :roll:

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Tietysti on viritysten kannalta aina parempi jos kohteena oleva auto ei ole vähäpäästöinen, koska vähäpäästöisten autojen moottoria ei juuri saisi viritellä.
Valitettavasti käytännössä ei pidä paikkaansa. Olen tästä asiasta keskustellut AKE:n inssien kanssa monesti.

Aikanaan yritin saada cooleria hyväksytyksi 124:sen keulalle, ja se ei onnistunut millään, ja jos VVT:n testit tehdään, niin ne ei ole edes yleispätevät koko mallisarjalle, vaan ovat korimalli - ja vaihteistokohtaiset. Eli automaattifarkun testit ei kelpaa manuaali sedanille.

AKE selitti asian niin että ilmanvastus on eri noissa autoissa eikä niitä voi verrata, sama Väyrysen ja 124:sen välillä.

Toki joku inssi voi päästää läpikin, mutta tuo oli kai virallinen kanta.

Toki hassua että tuota pykälää lukiessa saa sen kuvan että saisi vaihtaa koneen, taitaa olla AKE:ssakin näkemyseroja. Vähäpäästöisen muuttamista pitävät melkein mahdottomana.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Taisi mennä puurot ja vellit sekaisin?

Kuulerin asennus on moottorin muuttamista, joka rinnastetaan moottorin vaihtoon ja vaatii vähäpäästöisissä VTT testit, koska "moottori vaihdetaan ei-vähäpäästöiseen". Eihän sillä itse välijäähdytetyllä moottorilla voi olla (vielä) mitään TÜV:n päästölappuja tms.

OM603 turbomoottorin vaihtaminen OM606 turbomoottoriin on vähäpäästöisen moottorin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan, mutta vähintään yhtä vähäpäästöiseen moottoriin. Pitäisi kelvata niin AKE:lle kuin katsastuskonttoreille jos muut moottorinvaihtosäännökset täyttyvät. Toki ihminen on erehtyväinen, näin jopa AKE:n henkilökunta, mutta kyllä ne uskoo kun niille tarpeeksi monta kertaa selittää, mitä laissa lukee.

EDIT: Lopetan nyt tämän päästöjankkauksen tähän, kaikki selviää tuosta lakipykälästä ja se on jopa verraten helppolukuinen verrattuna joihinkin muihin pykäliin.
So long, and thanks for all the fish
Vastaa Viestiin