260E -> 300DT
260E -> 300DT
Elikkä jos vaihtaa 260 bensamalliin 300 turbodieselin tarviiko jarruja/jousitusta muuttaa? Meneekö läpi alkuperäisillä osilla?
sama homma kiinnostaa hieman itseäkin.. diesel tekniikkaan ei ole tullut tutustuttua mutta miten tuollainen tekniikan vaihto sujuu muuten.. eli itellä on toi 3,0 12v -88 kone ja manuaali loota..
sopiiko loota suoraan?
miten sähköt? joutuuko tekemään paljon muutoksia? sopiiko jopa liittimet joltain osin ristiin? muuta huomioitavaa?
entä polttoaina linjat? tankki erillainen?
entä miten mahtaa olla kun auto on vähä päästöinen? estääkö se tämän vaihtoehdon toteuttamisen?
sopiiko loota suoraan?
miten sähköt? joutuuko tekemään paljon muutoksia? sopiiko jopa liittimet joltain osin ristiin? muuta huomioitavaa?
entä polttoaina linjat? tankki erillainen?
entä miten mahtaa olla kun auto on vähä päästöinen? estääkö se tämän vaihtoehdon toteuttamisen?
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Vähäpäästöiseen autoon vaihdettava "uusi" moottori tulee olla vähintään yhtä vähäpäästöinen kuin vakiokin. Eli vm93 autoon ei voi välttämättä laittaa vm88 moottoria. Mikäli tuohon "uuteen" moottoriin löytyy jonkinmoinen päästötodistus niin kannattaa sen kanssa kävästä konttorilla kysäsemässä tai soittaa AKEen.
So long, and thanks for all the fish
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Tuo 24-tappinen turbo on varmasti vähäpäästöinen kun on niin uusi moottori. Vähäpäästöiset ovat kalliimpia kuin ei-vähäpäästöiset, johtuen kuitenkin lähinnä niiden nuoremmasta iästä.
Haku auttaa kummasti nuihin muihin kysymyksiisi.

So long, and thanks for all the fish
Eikös sullakin ole 124 + 606 turbo?Mauri H. kirjoitti:24 tappisen voi laittaa 124:seen, mutta ilman turboa. Turbo OM606:sta kun ei tuohon koppaan ole ikinä saanut.
Mutta jos auto on merkitty vähäpäästöiseksi, niin siihen pitää laittaa alkuperäinen turbokone. Vaparia ei saa turbottaa jälkeenpäin.
Mutta -88:ssa ei taida olla vielä kovin suuria ongelmia päästötodistusten kanssa.
Itse dieselöinti homma on aika yksinkertainen. Vanha pois ja uusi tilalle. Sähköjä jää runsaati yli (akun takana iso vyyhti johtoa). Hehkun sähköt on ainoa mitä tarvii tehdä. Jäädytin palkin voi joutua vaihtamaan tai tekemään uusiksi coolerin takia. Polttoainelinjasta otetaan pumput pois välistä. Virtalukon runko vaihtoon. vaihteisto käypi suoraan kiinni koneeseen.
Automaattina 260:ssa ja 300E:ssä 722.3
Perävälityksen voi joutua vaihtamaan vähän harvemmaksi.
Ja sitten paljon kaikkea pientä muutosta

Joku mersupurkaamo??
Ei, kun tuohon 124:seen ei saa laittaa OM606 turbokonetta, jos auto on vähäpäästöinen. Tuota konetta kun ei ole koppaan ikinä tehtaalta laitettu.Aki P kirjoitti:Eikös sullakin ole 124 + 606 turbo?Mauri H. kirjoitti:24 tappisen voi laittaa 124:seen, mutta ilman turboa. Turbo OM606:sta kun ei tuohon koppaan ole ikinä saanut.
Mutta jos auto on merkitty vähäpäästöiseksi, niin siihen pitää laittaa alkuperäinen turbokone. Vaparia ei saa turbottaa jälkeenpäin.
Mutta -88:ssa ei taida olla vielä kovin suuria ongelmia päästötodistusten kanssa.
Mun auto ei olekaan vähäpäästöinen, siinä se jekku on.
Ahaa! Se sun auto näyttää vaan niin uudeltaMauri H. kirjoitti:
Ei, kun tuohon 124:seen ei saa laittaa OM606 turbokonetta, jos auto on vähäpäästöinen. Tuota konetta kun ei ole koppaan ikinä tehtaalta laitettu.
Mun auto ei olekaan vähäpäästöinen, siinä se jekku on.

Eihän niitä vähäpäästöisiä tosiaan muutella jos ei mallisarjassa ole sellaista laitetta tehtaan piipusta ulos tullut.
Joku mersupurkaamo??
No joo, mutta 80-luvun laitteissa ei paljon tarvii miettiä vielä noitten päästöjuttujen kanssa. Vaikka 7/87 hiukan tiukentuivat.Mauri H. kirjoitti:
Ja 90-luvun alku, oma auto on -92.
En usko, että minullakaan olisi katsastettu välijäähdyttimelle jos katsastusmies niin olisi halunnut.
Vaikka eihän tuolla kuuleria näy vielä muutakuin papereissa

Joku mersupurkaamo??
niin kun tota hommaa olen miettinyt tuon vähäpäästöisyyden kanssa että löytyykö yhtään -88 uudempaa 300TE peliä missä ei olis kattia?
ilmeisesti löytyy? ainakin ce:tä löytyy?
eli ilmeisesti tarviin veholta todistuksen että auto täyttää ajan mukaiset päästöt ilman kattia?
vai pitäisikö katsastus konttorin pystyä toi juttu itsekin toteamaan?
ilmeisesti löytyy? ainakin ce:tä löytyy?
eli ilmeisesti tarviin veholta todistuksen että auto täyttää ajan mukaiset päästöt ilman kattia?
vai pitäisikö katsastus konttorin pystyä toi juttu itsekin toteamaan?
huomattu on, tosin eipä ole konttorilla paljoa naputtamista kun soittaa isommille tahoille ja käskee "valaisemaan" ko. konttoriaAki P kirjoitti:Ne lait näkyy jonkinverran vaihtelevan eri konttoreilla. Laki on niin miten se halutaan lukea / ymmärtää. Joillain konttoreilla ei vaan haluta tehdä muutoskatsastuksia.

Mulla ei oo tosin ikinä ollut ongelmaa konttorin kanssa. Homma on tehty asiallisesti puolin ja toisin. Ja auto on pyritty pitämään kunnossa myös katsastusten välissä.
Ja tuleehan tuolla konttorilla vierailtua "hieman" useammin, kuin omien autojen kanssa.
Pitäis kohta mennä mersua taas näyttämään.... tai ainakin rek.otetta, että leima vaan tuohon, ei muita puutteita
Ja tuleehan tuolla konttorilla vierailtua "hieman" useammin, kuin omien autojen kanssa.
Pitäis kohta mennä mersua taas näyttämään.... tai ainakin rek.otetta, että leima vaan tuohon, ei muita puutteita

Joku mersupurkaamo??
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Mauri H. kirjoitti:Ei, kun tuohon 124:seen ei saa laittaa OM606 turbokonetta, jos auto on vähäpäästöinen. Tuota konetta kun ei ole koppaan ikinä tehtaalta laitettu.
24v 300 turpotiisselimoottori on tarkoitettu autoon (väykky), joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa (kakkosnelonen) koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset. Eli moottori on laillinen vähäpäästöiseen 124-Mersuun, kun moottorin alkuperäiset päästöihin vaikuttavat laitteet asennetaan myös. Moottorin ei siis tarvi olla samasta mallisarjastaSuomen Laki kirjoitti:7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

Olisihan se hassua (jos kohta Suomessa ei juuri edes yllättävää) jos autoon ei saisi vaihtaa uudempaa vielä vähäpäästöisempää moottoria...

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Tietysti on viritysten kannalta aina parempi jos kohteena oleva auto ei ole vähäpäästöinen, koska vähäpäästöisten autojen moottoria ei juuri saisi viritellä.
So long, and thanks for all the fish
Valitettavasti käytännössä ei pidä paikkaansa. Olen tästä asiasta keskustellut AKE:n inssien kanssa monesti.Melitos kirjoitti:Mauri H. kirjoitti:Ei, kun tuohon 124:seen ei saa laittaa OM606 turbokonetta, jos auto on vähäpäästöinen. Tuota konetta kun ei ole koppaan ikinä tehtaalta laitettu.24v 300 turpotiisselimoottori on tarkoitettu autoon (väykky), joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa (kakkosnelonen) koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset. Eli moottori on laillinen vähäpäästöiseen 124-Mersuun, kun moottorin alkuperäiset päästöihin vaikuttavat laitteet asennetaan myös. Moottorin ei siis tarvi olla samasta mallisarjastaSuomen Laki kirjoitti:7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Olisihan se hassua (jos kohta Suomessa ei juuri edes yllättävää) jos autoon ei saisi vaihtaa uudempaa vielä vähäpäästöisempää moottoria...
Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Tietysti on viritysten kannalta aina parempi jos kohteena oleva auto ei ole vähäpäästöinen, koska vähäpäästöisten autojen moottoria ei juuri saisi viritellä.
Aikanaan yritin saada cooleria hyväksytyksi 124:sen keulalle, ja se ei onnistunut millään, ja jos VVT:n testit tehdään, niin ne ei ole edes yleispätevät koko mallisarjalle, vaan ovat korimalli - ja vaihteistokohtaiset. Eli automaattifarkun testit ei kelpaa manuaali sedanille.
AKE selitti asian niin että ilmanvastus on eri noissa autoissa eikä niitä voi verrata, sama Väyrysen ja 124:sen välillä.
Toki joku inssi voi päästää läpikin, mutta tuo oli kai virallinen kanta.
Toki hassua että tuota pykälää lukiessa saa sen kuvan että saisi vaihtaa koneen, taitaa olla AKE:ssakin näkemyseroja. Vähäpäästöisen muuttamista pitävät melkein mahdottomana.
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Taisi mennä puurot ja vellit sekaisin?
Kuulerin asennus on moottorin muuttamista, joka rinnastetaan moottorin vaihtoon ja vaatii vähäpäästöisissä VTT testit, koska "moottori vaihdetaan ei-vähäpäästöiseen". Eihän sillä itse välijäähdytetyllä moottorilla voi olla (vielä) mitään TÜV:n päästölappuja tms.
OM603 turbomoottorin vaihtaminen OM606 turbomoottoriin on vähäpäästöisen moottorin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan, mutta vähintään yhtä vähäpäästöiseen moottoriin. Pitäisi kelvata niin AKE:lle kuin katsastuskonttoreille jos muut moottorinvaihtosäännökset täyttyvät. Toki ihminen on erehtyväinen, näin jopa AKE:n henkilökunta, mutta kyllä ne uskoo kun niille tarpeeksi monta kertaa selittää, mitä laissa lukee.
EDIT: Lopetan nyt tämän päästöjankkauksen tähän, kaikki selviää tuosta lakipykälästä ja se on jopa verraten helppolukuinen verrattuna joihinkin muihin pykäliin.
Kuulerin asennus on moottorin muuttamista, joka rinnastetaan moottorin vaihtoon ja vaatii vähäpäästöisissä VTT testit, koska "moottori vaihdetaan ei-vähäpäästöiseen". Eihän sillä itse välijäähdytetyllä moottorilla voi olla (vielä) mitään TÜV:n päästölappuja tms.
OM603 turbomoottorin vaihtaminen OM606 turbomoottoriin on vähäpäästöisen moottorin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan, mutta vähintään yhtä vähäpäästöiseen moottoriin. Pitäisi kelvata niin AKE:lle kuin katsastuskonttoreille jos muut moottorinvaihtosäännökset täyttyvät. Toki ihminen on erehtyväinen, näin jopa AKE:n henkilökunta, mutta kyllä ne uskoo kun niille tarpeeksi monta kertaa selittää, mitä laissa lukee.
EDIT: Lopetan nyt tämän päästöjankkauksen tähän, kaikki selviää tuosta lakipykälästä ja se on jopa verraten helppolukuinen verrattuna joihinkin muihin pykäliin.
So long, and thanks for all the fish