W124:n moniurahihnan kiristinrullan vaihto
W124:n moniurahihnan kiristinrullan vaihto
Olikohan tästä tarinaa/ ohjeita aiemmin? Tuntuu, että nyt menee vaihtoon,vetää hihnaa vinoon ja nyt äänteleekin jo niin ilkeästi.
Vilpittömästi udellen ; J-PK
Vilpittömästi udellen ; J-PK
[quote="J-PK"]Ahaa, siis keinun laakeri? Onko ihan vakiokokoa? Ilmeisesti tätä keinua varaosamyyjä nimitti "kynkäksi".Pitänee tarkistaa asia,vielä en oo ehtinyt asialle tehdä mitään.Mutta kiitos tiedoista.
t: J-PK[/quote]
Moi !
Itse remppasin tuon lokakuussa 5-piippusesta. Ei ollut paha nakki. Jäsyjä 6 kulmia tarvittiiin muistaakseni 2 kpl :12 mm ja 8 mm. Toinen viskoon ja toinen vipuun, rullaa en muista minkäkokoisella oli kiinni.
Jos se on kauan ollut vinossa niin se rullakin on kulunut toispuoleiseksi. Näkee sen silmällä. Laakeritkin voi vaihtaa, mutta siinä oli muistaakseni jotakin kikkailua väli rikan kanssa. Kannattaa vähän laskeskella, iskari meni itsellä vaihtoon myös: noin 7v/160 tkm.
Jos vikaa muuallakin kuin keinussa, voi harkita KL:n korjauspakettia, 119 e.
Muovi/t kannattaa ostaa joka tapaukessa, vanhat vääntyy helposti.
Haulla W124 hihnankiristys osat pitäisi löytyä tarinaa.
t jone
t: J-PK[/quote]
Moi !
Itse remppasin tuon lokakuussa 5-piippusesta. Ei ollut paha nakki. Jäsyjä 6 kulmia tarvittiiin muistaakseni 2 kpl :12 mm ja 8 mm. Toinen viskoon ja toinen vipuun, rullaa en muista minkäkokoisella oli kiinni.
Jos se on kauan ollut vinossa niin se rullakin on kulunut toispuoleiseksi. Näkee sen silmällä. Laakeritkin voi vaihtaa, mutta siinä oli muistaakseni jotakin kikkailua väli rikan kanssa. Kannattaa vähän laskeskella, iskari meni itsellä vaihtoon myös: noin 7v/160 tkm.
Jos vikaa muuallakin kuin keinussa, voi harkita KL:n korjauspakettia, 119 e.
Muovi/t kannattaa ostaa joka tapaukessa, vanhat vääntyy helposti.
Haulla W124 hihnankiristys osat pitäisi löytyä tarinaa.
t jone
[quote="J-PK"]Siis miten se on, pitääkö tuulettimen siipikin ottaa irti? Eikös se ole yhdellä mutterilla?Vai onko se muovisiipi sitten ns. viskossa kiinni vai miten ihmeessä?Ja visko vesipumpussa jota taas ei saa purkaa jnpp.??
Nyt meni sormi suuhun...[/quote]
Moi !
Mikä motti 4/5/6 ? B/D ?
Visko kai 5/6 piippusissa, magneettihärvelit nelisylinterisissä, näin D-malleissa.
t jone
Nyt meni sormi suuhun...[/quote]
Moi !
Mikä motti 4/5/6 ? B/D ?
Visko kai 5/6 piippusissa, magneettihärvelit nelisylinterisissä, näin D-malleissa.
t jone
Joo joo, yhdellä pultilla on keskeltä kiinni.
Kolmisatasessa ahdas väli, tarvitset tavallisen "mutkamallin" kuusiokoloavaimen jota voi joutua lyhentämään että se mahtuu paikalleen.
Sopiva jatko siihen on myös hyvä olla.
Pihdeillä voi pitää vesipumpun hihnapyörästä vastaan kun vääntää, ja onhan siellä lukitustapin paikkakin.
Propelli ei sovi tulemaan pois ellet irrota "tuulitunnelia" sen ympäriltä.

Kolmisatasessa ahdas väli, tarvitset tavallisen "mutkamallin" kuusiokoloavaimen jota voi joutua lyhentämään että se mahtuu paikalleen.
Sopiva jatko siihen on myös hyvä olla.
Pihdeillä voi pitää vesipumpun hihnapyörästä vastaan kun vääntää, ja onhan siellä lukitustapin paikkakin.
Propelli ei sovi tulemaan pois ellet irrota "tuulitunnelia" sen ympäriltä.
wiimax.fi
[quote="dealer"]Oli kumpi tahansa flekti niin yhdellä ruuvilla kiinni, 8 mm kuusiokolo tai 13 mm tavallinen.
Rulla on 6mm kuusiokololla kiinni - ja keinu taitaa olla 14 ?[/quote]
Moi !
Joo, kasimillinen 6-kulma se on siinä viskossa, keinu 12 mm, 6-kulma.
Eli näinhän se meni:
Tuulitunneli syylärin takaa irti, 2 metalliklipsiä.
Visko irti
Tuulitunneli pois haittaamasta
Vesipumpun siipapyörä irti 4*10 mm, kun painaa hihnasta niin ei pyöri.
Hihnan kiristin löysälle, 13 mm, ja hihna pois
Iskarin yläpää irti, muovisuojat irti, rulla irti, vipu ja iskari irti.
Kasaus käännetyssä järjestyksessä.
t jone
Rulla on 6mm kuusiokololla kiinni - ja keinu taitaa olla 14 ?[/quote]
Moi !
Eli näinhän se meni:
Visko irti
t jone
Minkä ihmeen takia te otatte viskon irti? Sen koko keinun mahtuu pudottaan sieltä pois ilman että ottaa viskoa ja vesipumpun siivapyörää irti... ainakin tuossa om.606:sta.jone2 kirjoitti:dealer kirjoitti: Oli kumpi tahansa flekti niin yhdellä ruuvilla kiinni, 8 mm kuusiokolo tai 13 mm tavallinen.
Rulla on 6mm kuusiokololla kiinni - ja keinu taitaa olla 14 ?
Moi !
Eli näinhän se meni:
Visko irti
t jone
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
Pasi H. kirjoitti:Luulisinpa että tuossa säästetään omia hermoja. Itse tykkään että on tilaa tehdä ja touhuta. Mielummin puran vähän ylimäärästä saatika otan sen lyhyimmän tien ja kiroilen rystyset verille tai jotain muuta vastaavaa
Hyvin sen sieltä mahtu ottaan pois... pitää vaan olla tuo kaasu iskari keinussa paikoillaan kun laittaa sen keinun paikoilleen. ja päinvastoin.... en minä tiedä mutta minä ainakin oon sen niin tehny...

w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
matti_h kirjoitti:Pasi H. kirjoitti:Luulisinpa että tuossa säästetään omia hermoja. Itse tykkään että on tilaa tehdä ja touhuta. Mielummin puran vähän ylimäärästä saatika otan sen lyhyimmän tien ja kiroilen rystyset verille tai jotain muuta vastaavaa :lol:
Hyvin sen sieltä mahtu ottaan pois... pitää vaan olla tuo kaasu iskari keinussa paikoillaan kun laittaa sen keinun paikoilleen. ja päinvastoin.... en minä tiedä mutta minä ainakin oon sen niin tehny... :roll:
Moi !
Voi se mahtuakin, enämpi tilaa kuitenkin, vivun pultti oli kyllä aika pitkä .
Visko kannattaa kyllä irroittaa, sehän on vain yhdellä pultilla kiinni. Irtosi kotikonsteinkin aivan nätisti. Toki 6:ssa voipi olla ahdasta.
Vivun pultti taitaa mennä öljytilaan saakka niin ettei sinne kannata turhia paskoja rapistella.
Itse kans arvuuttelin tuota vespumpun siipapyörää, päädyin kuitenkin irroitukseen tuli enämpi tilaa, eikä mennyt nysväämiseksi. Kiitos dealerille vinkistä !
Joku jutteli tuosta remmin vaihdosta pujottelemalla ja oliko se sitten
1400 km:n päästä lauennut? Siinä voi käydä joskus aika huonosti, eikö se pahimmilaan säre koneen päätyn repimällä ohjaustehostajan pukin ?
t jone
Kannattaa ajoissa vaihtaa noi kiristimen osat..Itellä meni tehostimen pumppu,alakorva halkes ja ylempää lohkosta pala pois... ja epätaitoinen hitsari hitsasi korvan vinoon ja nyt ei remmi pysy päällä ku pumppu on vinossa...Olisiko kellää ylimääräistä nurkissa???
MB-Toys for a big boys...
C 250D elegance
Ex. 300D W124
C 250D elegance
Ex. 300D W124
jone2 kirjoitti:matti_h kirjoitti:Pasi H. kirjoitti:Luulisinpa että tuossa säästetään omia hermoja. Itse tykkään että on tilaa tehdä ja touhuta. Mielummin puran vähän ylimäärästä saatika otan sen lyhyimmän tien ja kiroilen rystyset verille tai jotain muuta vastaavaa
Hyvin sen sieltä mahtu ottaan pois... pitää vaan olla tuo kaasu iskari keinussa paikoillaan kun laittaa sen keinun paikoilleen. ja päinvastoin.... en minä tiedä mutta minä ainakin oon sen niin tehny...
Moi !
Voi se mahtuakin, enämpi tilaa kuitenkin, vivun pultti oli kyllä aika pitkä .
Visko kannattaa kyllä irroittaa, sehän on vain yhdellä pultilla kiinni. Irtosi kotikonsteinkin aivan nätisti. Toki 6:ssa voipi olla ahdasta.
Vivun pultti taitaa mennä öljytilaan saakka niin ettei sinne kannata turhia paskoja rapistella.
Itse kans arvuuttelin tuota vespumpun siipapyörää, päädyin kuitenkin irroitukseen tuli enämpi tilaa, eikä mennyt nysväämiseksi. Kiitos dealerille vinkistä !
Joku jutteli tuosta remmin vaihdosta pujottelemalla ja oliko se sitten
1400 km:n päästä lauennut? Siinä voi käydä joskus aika huonosti, eikö se pahimmilaan säre koneen päätyn repimällä ohjaustehostajan pukin ?
t jone
starttasin just auton kun kuulu poks ja laturin valo sytty. sammutin sen samantien.
Joskus laitoin ooppeliin laturin remmin paikalleen, menin ratin taakse kaasutteleen, remmi lähti irti ja lensi naapurin tontille asti.
ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
Re: W124:n moniurahihnan kiristinrullan vaihto
Mun 250D:ssä on hihnan kiristimen iskarin yläpään laakeri täysin väljä ja pitää raklatusta tyhjäkäynnillä. Jonkin verran katellu ohjeita vaihto-operaatioon, mutta yhtä kaavaa ei tunnu olevan. Jotkut sanoo, että flekti otettava pois, toiset sanoo, että ei tartte. Joku ottaa iskarin, keinun ja rullan yhtenä pakettina pois jne. Pitäs viikonloppuna vaihtaa tuo iskari ainakin, kun on yläpäästään väljä. Kannattas ilmeisesti kuitenkin vaihtaa myös keinu ja rulla samaan läjään. Jollaki kokemusta 250d:n kanssa vaihtotyöstä?
eiköhän kannata suosiolla ottaa vesipumpun siimapyörä irti
autodidakti
Niin tuohan se taitaa olla esteenä sen iskarin alapään pultin ulostulolle.felmit kirjoitti:eiköhän kannata suosiolla ottaa vesipumpun siimapyörä irti
Tulipa tänään vaihdettua 250d:hen tuo iskari. No mitään muuta kuin iskari ei tarttenut irroittaa. Iskaria pitää alapäästään kohottaa niin että tuo alempi pultti nousee vesipumpun juoksupyörän yläpuolelle ja sen saa vedettyä pois. Helppo nakki ja ens kerralla ottaa noin 15 min ku kerran opetellut. Siihen loppu rätinä tyhjäkäynnillä.felmit kirjoitti:eiköhän kannata suosiolla ottaa vesipumpun siimapyörä irti
Kaikista mitä itte oon vaihellu ei pultti sovi tulemaan kun ottaa kiinni tuulettimen pyörään. Ekaan tein niin että katkaisin pultinpään ja laitoin tilalle lyhyemmän pultin. En sillon tieny kuinka helposti tuuletin ja pyörä lähtee käsille.Behemoth kirjoitti:Tulipa tänään vaihdettua 250d:hen tuo iskari. No mitään muuta kuin iskari ei tarttenut irroittaa. Iskaria pitää alapäästään kohottaa niin että tuo alempi pultti nousee vesipumpun juoksupyörän yläpuolelle ja sen saa vedettyä pois. Helppo nakki ja ens kerralla ottaa noin 15 min ku kerran opetellut. Siihen loppu rätinä tyhjäkäynnillä.felmit kirjoitti:eiköhän kannata suosiolla ottaa vesipumpun siimapyörä irti
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661