W124:n moniurahihnan kiristinrullan vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
J-PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:00
Paikkakunta: Lapeenranta/Vantaa

W124:n moniurahihnan kiristinrullan vaihto

Viesti Kirjoittaja J-PK »

Olikohan tästä tarinaa/ ohjeita aiemmin? Tuntuu, että nyt menee vaihtoon,vetää hihnaa vinoon ja nyt äänteleekin jo niin ilkeästi.
Vilpittömästi udellen ; J-PK
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eipä tuosta ole kuviakaan tullut otettua, helppo homma.

Löysää ensin jousi, kannen etuosasta jousen yläpäätä paikallaan pitävä pultti pois. Sitten jousen alapää oikeastaan irtoaakin. Sitten iskarin yläkiinnike irti, ja kiristinpukin pultin voikin irroittaa, suurella kuusiokoloruuvilla kiinni.
J-PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:00
Paikkakunta: Lapeenranta/Vantaa

Viesti Kirjoittaja J-PK »

Kuulostaa tosi helpolta.Muistelen, että tuon iskarin vaihto ei ihan noin sutjakkaasti sujunut.Siis rulla on vain yhdellä ruuvilla kiinni?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17297
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"vetää hihnaa vinoon ja nyt äänteleekin jo niin ilkeästi. "

Vika ei ole rullassa, vaan siinä keinussa jossa rulla on kiinni.
Sen keinun laakeri on kulunut, vaihda laakeri tai koko keinu.

Toki voit samalla vaihtaa pyöränkin jos sen laakerissa on vikaa.
wiimax.fi
J-PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:00
Paikkakunta: Lapeenranta/Vantaa

Viesti Kirjoittaja J-PK »

Ahaa, siis keinun laakeri? Onko ihan vakiokokoa? Ilmeisesti tätä keinua varaosamyyjä nimitti "kynkäksi".Pitänee tarkistaa asia,vielä en oo ehtinyt asialle tehdä mitään.Mutta kiitos tiedoista.
t: J-PK
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="J-PK"]Ahaa, siis keinun laakeri? Onko ihan vakiokokoa? Ilmeisesti tätä keinua varaosamyyjä nimitti "kynkäksi".Pitänee tarkistaa asia,vielä en oo ehtinyt asialle tehdä mitään.Mutta kiitos tiedoista.
t: J-PK[/quote]


Moi !


Itse remppasin tuon lokakuussa 5-piippusesta. Ei ollut paha nakki. Jäsyjä 6 kulmia tarvittiiin muistaakseni 2 kpl :12 mm ja 8 mm. Toinen viskoon ja toinen vipuun, rullaa en muista minkäkokoisella oli kiinni.

Jos se on kauan ollut vinossa niin se rullakin on kulunut toispuoleiseksi. Näkee sen silmällä. Laakeritkin voi vaihtaa, mutta siinä oli muistaakseni jotakin kikkailua väli rikan kanssa. Kannattaa vähän laskeskella, iskari meni itsellä vaihtoon myös: noin 7v/160 tkm.

Jos vikaa muuallakin kuin keinussa, voi harkita KL:n korjauspakettia, 119 e.
Muovi/t kannattaa ostaa joka tapaukessa, vanhat vääntyy helposti.

Haulla W124 hihnankiristys osat pitäisi löytyä tarinaa.

t jone
J-PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:00
Paikkakunta: Lapeenranta/Vantaa

Viesti Kirjoittaja J-PK »

Siis miten se on, pitääkö tuulettimen siipikin ottaa irti? Eikös se ole yhdellä mutterilla?Vai onko se muovisiipi sitten ns. viskossa kiinni vai miten ihmeessä?Ja visko vesipumpussa jota taas ei saa purkaa jnpp.??
Nyt meni sormi suuhun...
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="J-PK"]Siis miten se on, pitääkö tuulettimen siipikin ottaa irti? Eikös se ole yhdellä mutterilla?Vai onko se muovisiipi sitten ns. viskossa kiinni vai miten ihmeessä?Ja visko vesipumpussa jota taas ei saa purkaa jnpp.??
Nyt meni sormi suuhun...[/quote]



Moi !


Mikä motti 4/5/6 ? B/D ?

Visko kai 5/6 piippusissa, magneettihärvelit nelisylinterisissä, näin D-malleissa.

t jone
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17297
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oli kumpi tahansa flekti niin yhdellä ruuvilla kiinni, 8 mm kuusiokolo tai 13 mm tavallinen.
Rulla on 6mm kuusiokololla kiinni - ja keinu taitaa olla 14 ?
wiimax.fi
J-PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:00
Paikkakunta: Lapeenranta/Vantaa

Viesti Kirjoittaja J-PK »

Konje on 300D, oliskos tällä mitään merkitystä tuohon flektin ropelliin/viskoon?Vieläkään en tiedä, lähteekö ropelli irti keskiöpultistaan/mutteristaan vai mitä ihmeen viskoa pitäis ruveta irroittelemaan? Kertokaa viisaammat?
toivoo J-P
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17297
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo joo, yhdellä pultilla on keskeltä kiinni. :D

Kolmisatasessa ahdas väli, tarvitset tavallisen "mutkamallin" kuusiokoloavaimen jota voi joutua lyhentämään että se mahtuu paikalleen.
Sopiva jatko siihen on myös hyvä olla.
Pihdeillä voi pitää vesipumpun hihnapyörästä vastaan kun vääntää, ja onhan siellä lukitustapin paikkakin.

Propelli ei sovi tulemaan pois ellet irrota "tuulitunnelia" sen ympäriltä.
wiimax.fi
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="dealer"]Oli kumpi tahansa flekti niin yhdellä ruuvilla kiinni, 8 mm kuusiokolo tai 13 mm tavallinen.
Rulla on 6mm kuusiokololla kiinni - ja keinu taitaa olla 14 ?[/quote]



Moi !

Joo, kasimillinen 6-kulma se on siinä viskossa, keinu 12 mm, 6-kulma.

Eli näinhän se meni:

Tuulitunneli syylärin takaa irti, 2 metalliklipsiä.
Visko irti
Tuulitunneli pois haittaamasta
Vesipumpun siipapyörä irti 4*10 mm, kun painaa hihnasta niin ei pyöri.
Hihnan kiristin löysälle, 13 mm, ja hihna pois
Iskarin yläpää irti, muovisuojat irti, rulla irti, vipu ja iskari irti.

Kasaus käännetyssä järjestyksessä.


t jone
Avatar
jamppav
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 02.04.2004 21:16
Paikkakunta: merijärvi

Viesti Kirjoittaja jamppav »

itse vaihdoin kiilahihnan enkä ottanu sitä rupelia pois se oli helppo pujotella sieltä välistä. mutta se hihna ei pysynu paikallaan kuin 1400km. kävin äsken laittamassa sen takasin saa nähä kauan pysyy.
ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

jone2 kirjoitti:
dealer kirjoitti: Oli kumpi tahansa flekti niin yhdellä ruuvilla kiinni, 8 mm kuusiokolo tai 13 mm tavallinen.
Rulla on 6mm kuusiokololla kiinni - ja keinu taitaa olla 14 ?


Moi !

Joo, kasimillinen 6-kulma se on siinä viskossa, keinu 12 mm, 6-kulma.

Eli näinhän se meni:

Tuulitunneli syylärin takaa irti, 2 metalliklipsiä.
Visko irti
Tuulitunneli pois haittaamasta
Vesipumpun siipapyörä irti 4*10 mm, kun painaa hihnasta niin ei pyöri.
Hihnan kiristin löysälle, 13 mm, ja hihna pois
Iskarin yläpää irti, muovisuojat irti, rulla irti, vipu ja iskari irti.

Kasaus käännetyssä järjestyksessä.

t jone
Minkä ihmeen takia te otatte viskon irti? Sen koko keinun mahtuu pudottaan sieltä pois ilman että ottaa viskoa ja vesipumpun siivapyörää irti... ainakin tuossa om.606:sta.
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Luulisinpa että tuossa säästetään omia hermoja. Itse tykkään että on tilaa tehdä ja touhuta. Mielummin puran vähän ylimäärästä saatika otan sen lyhyimmän tien ja kiroilen rystyset verille tai jotain muuta vastaavaa :lol:
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Pasi H. kirjoitti:Luulisinpa että tuossa säästetään omia hermoja. Itse tykkään että on tilaa tehdä ja touhuta. Mielummin puran vähän ylimäärästä saatika otan sen lyhyimmän tien ja kiroilen rystyset verille tai jotain muuta vastaavaa :lol:

Hyvin sen sieltä mahtu ottaan pois... pitää vaan olla tuo kaasu iskari keinussa paikoillaan kun laittaa sen keinun paikoilleen. ja päinvastoin.... en minä tiedä mutta minä ainakin oon sen niin tehny... :roll:
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

matti_h kirjoitti:
Pasi H. kirjoitti:Luulisinpa että tuossa säästetään omia hermoja. Itse tykkään että on tilaa tehdä ja touhuta. Mielummin puran vähän ylimäärästä saatika otan sen lyhyimmän tien ja kiroilen rystyset verille tai jotain muuta vastaavaa :lol:

Hyvin sen sieltä mahtu ottaan pois... pitää vaan olla tuo kaasu iskari keinussa paikoillaan kun laittaa sen keinun paikoilleen. ja päinvastoin.... en minä tiedä mutta minä ainakin oon sen niin tehny... :roll:

Moi !


Voi se mahtuakin, enämpi tilaa kuitenkin, vivun pultti oli kyllä aika pitkä .
Visko kannattaa kyllä irroittaa, sehän on vain yhdellä pultilla kiinni. Irtosi kotikonsteinkin aivan nätisti. Toki 6:ssa voipi olla ahdasta.

Vivun pultti taitaa mennä öljytilaan saakka niin ettei sinne kannata turhia paskoja rapistella.

Itse kans arvuuttelin tuota vespumpun siipapyörää, päädyin kuitenkin irroitukseen tuli enämpi tilaa, eikä mennyt nysväämiseksi. Kiitos dealerille vinkistä !

Joku jutteli tuosta remmin vaihdosta pujottelemalla ja oliko se sitten
1400 km:n päästä lauennut? Siinä voi käydä joskus aika huonosti, eikö se pahimmilaan säre koneen päätyn repimällä ohjaustehostajan pukin ?

t jone
Avatar
pkultti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 12.04.2004 19:07
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja pkultti »

Kannattaa ajoissa vaihtaa noi kiristimen osat..Itellä meni tehostimen pumppu,alakorva halkes ja ylempää lohkosta pala pois... ja epätaitoinen hitsari hitsasi korvan vinoon ja nyt ei remmi pysy päällä ku pumppu on vinossa...Olisiko kellää ylimääräistä nurkissa???
MB-Toys for a big boys...

C 250D elegance
Ex. 300D W124
Avatar
jamppav
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 02.04.2004 21:16
Paikkakunta: merijärvi

Viesti Kirjoittaja jamppav »

jone2 kirjoitti:
matti_h kirjoitti:
Pasi H. kirjoitti:Luulisinpa että tuossa säästetään omia hermoja. Itse tykkään että on tilaa tehdä ja touhuta. Mielummin puran vähän ylimäärästä saatika otan sen lyhyimmän tien ja kiroilen rystyset verille tai jotain muuta vastaavaa :lol:

Hyvin sen sieltä mahtu ottaan pois... pitää vaan olla tuo kaasu iskari keinussa paikoillaan kun laittaa sen keinun paikoilleen. ja päinvastoin.... en minä tiedä mutta minä ainakin oon sen niin tehny... :roll:

Moi !


Voi se mahtuakin, enämpi tilaa kuitenkin, vivun pultti oli kyllä aika pitkä .
Visko kannattaa kyllä irroittaa, sehän on vain yhdellä pultilla kiinni. Irtosi kotikonsteinkin aivan nätisti. Toki 6:ssa voipi olla ahdasta.

Vivun pultti taitaa mennä öljytilaan saakka niin ettei sinne kannata turhia paskoja rapistella.

Itse kans arvuuttelin tuota vespumpun siipapyörää, päädyin kuitenkin irroitukseen tuli enämpi tilaa, eikä mennyt nysväämiseksi. Kiitos dealerille vinkistä !

Joku jutteli tuosta remmin vaihdosta pujottelemalla ja oliko se sitten
1400 km:n päästä lauennut? Siinä voi käydä joskus aika huonosti, eikö se pahimmilaan säre koneen päätyn repimällä ohjaustehostajan pukin ?

t jone

starttasin just auton kun kuulu poks ja laturin valo sytty. sammutin sen samantien.

Joskus laitoin ooppeliin laturin remmin paikalleen, menin ratin taakse kaasutteleen, remmi lähti irti ja lensi naapurin tontille asti.
ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W124:n moniurahihnan kiristinrullan vaihto

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Mun 250D:ssä on hihnan kiristimen iskarin yläpään laakeri täysin väljä ja pitää raklatusta tyhjäkäynnillä. Jonkin verran katellu ohjeita vaihto-operaatioon, mutta yhtä kaavaa ei tunnu olevan. Jotkut sanoo, että flekti otettava pois, toiset sanoo, että ei tartte. Joku ottaa iskarin, keinun ja rullan yhtenä pakettina pois jne. Pitäs viikonloppuna vaihtaa tuo iskari ainakin, kun on yläpäästään väljä. Kannattas ilmeisesti kuitenkin vaihtaa myös keinu ja rulla samaan läjään. Jollaki kokemusta 250d:n kanssa vaihtotyöstä?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124:n moniurahihnan kiristinrullan vaihto

Viesti Kirjoittaja felmit »

eiköhän kannata suosiolla ottaa vesipumpun siimapyörä irti
autodidakti
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W124:n moniurahihnan kiristinrullan vaihto

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

felmit kirjoitti:eiköhän kannata suosiolla ottaa vesipumpun siimapyörä irti
Niin tuohan se taitaa olla esteenä sen iskarin alapään pultin ulostulolle.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W124:n moniurahihnan kiristinrullan vaihto

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

felmit kirjoitti:eiköhän kannata suosiolla ottaa vesipumpun siimapyörä irti
Tulipa tänään vaihdettua 250d:hen tuo iskari. No mitään muuta kuin iskari ei tarttenut irroittaa. Iskaria pitää alapäästään kohottaa niin että tuo alempi pultti nousee vesipumpun juoksupyörän yläpuolelle ja sen saa vedettyä pois. Helppo nakki ja ens kerralla ottaa noin 15 min ku kerran opetellut. Siihen loppu rätinä tyhjäkäynnillä.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124:n moniurahihnan kiristinrullan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Behemoth kirjoitti:
felmit kirjoitti:eiköhän kannata suosiolla ottaa vesipumpun siimapyörä irti
Tulipa tänään vaihdettua 250d:hen tuo iskari. No mitään muuta kuin iskari ei tarttenut irroittaa. Iskaria pitää alapäästään kohottaa niin että tuo alempi pultti nousee vesipumpun juoksupyörän yläpuolelle ja sen saa vedettyä pois. Helppo nakki ja ens kerralla ottaa noin 15 min ku kerran opetellut. Siihen loppu rätinä tyhjäkäynnillä.
Kaikista mitä itte oon vaihellu ei pultti sovi tulemaan kun ottaa kiinni tuulettimen pyörään. Ekaan tein niin että katkaisin pultinpään ja laitoin tilalle lyhyemmän pultin. En sillon tieny kuinka helposti tuuletin ja pyörä lähtee käsille.
Vastaa Viestiin