-86 200D 4-vaiht: 2 / 4-vaihde ei mene aina päälle!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ora
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 12.11.2004 11:39
Paikkakunta: Lempäälä

-86 200D 4-vaiht: 2 / 4-vaihde ei mene aina päälle!

Viesti Kirjoittaja Ora »

Noniin... nyt sitten uuden mersukuskin hermoja koetellaan oikein kunnolla... vaihdelaatikon vaihto tässä jo käy mielessä ja taitaa olla hintavaa hommaa?

No siis kerrotaanpa ensin tuo vika. Viime viikolla teetin erinäisen määrän remppaa paikallisella pajalla ja yksi niistä oli peruutusvaihteen valon kytkimen vaihto.
En harmiksen muista, että havaitsinko heti lähdettäessä vai vasta vuorokauden päästä vaihdekepin selkeästi lyhentyneen liikeradan kakkoselle, mutta joka tapauksessa tämä on fakta.
Lisää hermojeni kiristystä ilmeni kun huomasin, ettei kakkonen mene silmään ihan joka kerta. Myöhemmin huomasin myös nelosen tekevän samaa hommaa, eli silloin tällöin jättää menemättä päälle.

Laatikko ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä, eikä hajuja tai muita havaittavia merkkejä. Vain sen, että jättää silloin tällöin menemättä päälle.

Lueskelin haun kautta asiasta ja jotain tietoja löysin laatikon asennon säädöistä, neljästä tukikepistä (?), sekä vähäisestä öljyn määrästä.
Kuitenkin halusin kysyä suoria mielipiteitä asiasta.

Tosiasia on, että 2. ja 4. vaihde ei aina mene päälle, kepin liikerata on selkeästi lyhentynyt ja aivan yhtäkkiä.

Korjaamon kanssa juttelin äskettäin ja kokeillaan alkuun anturin pois ottamista, josko se vaikuttais asiaan.
Toisina päivinä harmittaa, kun ei ole mitään tarvetta lähteä tien päälle:)
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Taitaapi olla jotain ylimääräistä keppisysteemin välissä. Ota kepin juuresta pussi pois :oops: ja katso näkyykö välissä mitään.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Oliskohan pajalla jouduttu irroittamaan jotain vivustoista ja sitten laitettu väärään asentoon kiinni ?
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Re: -86 200D 4-vaiht: 2 / 4-vaihde ei mene aina päälle!

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="Ora"]Noniin... nyt sitten uuden mersukuskin hermoja koetellaan oikein kunnolla... vaihdelaatikon vaihto tässä jo käy mielessä ja taitaa olla hintavaa hommaa?

No siis kerrotaanpa ensin tuo vika. Viime viikolla teetin erinäisen määrän remppaa paikallisella pajalla ja yksi niistä oli peruutusvaihteen valon kytkimen vaihto.
En harmiksen muista, että havaitsinko heti lähdettäessä vai vasta vuorokauden päästä vaihdekepin selkeästi lyhentyneen liikeradan kakkoselle, mutta joka tapauksessa tämä on fakta.
Lisää hermojeni kiristystä ilmeni kun huomasin, ettei kakkonen mene silmään ihan joka kerta. Myöhemmin huomasin myös nelosen tekevän samaa hommaa, eli silloin tällöin jättää menemättä päälle.

Laatikko ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä, eikä hajuja tai muita havaittavia merkkejä. Vain sen, että jättää silloin tällöin menemättä päälle.

Lueskelin haun kautta asiasta ja jotain tietoja löysin laatikon asennon säädöistä, neljästä tukikepistä (?), sekä vähäisestä öljyn määrästä.
Kuitenkin halusin kysyä suoria mielipiteitä asiasta.

Tosiasia on, että 2. ja 4. vaihde ei aina mene päälle, kepin liikerata on selkeästi lyhentynyt ja aivan yhtäkkiä.

Korjaamon kanssa juttelin äskettäin ja kokeillaan alkuun anturin pois ottamista, josko se vaikuttais asiaan.[/quote]



Moi !



Jos ei se ihan nyrkkipaja ole niin nillähän on korjaustakuu! Jos se kerran uuden valokytkimen vaihdossa tuli niin laittakoon paja pelin kuntoon. Olihan siinä vanha valokytkin paikallaan kun veit korjuulle ?

Eihän siitä nyt mitään tule jos yhden vian korjaamalla saa yhden uuden aikaiseksi.


t jone
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

ykskaksnelosessa
vaihteet 2 ja 4 välittyy eri vipujen kautta
joten jos tosiaan vika tuli vasta kytkimen vaihdon jälkeen, jolloin ei ilmeisesti vivustosta tarvitse irroittaa mitään, voi olla että vivusto takertelee jostain muusta syystä...tai on kulunut tuskin sinne mitään on tippunut...

ykskakskolmosessa tuttu joskus kertoi että oli vain öljynnyt vaihekepin mekanismia sieltä kabiinista päin ja vähän samantyyliset ongelmat oli loppunut...

tai sitten tosiaan, jos vika on ollut jo aikaisemminkin niin voihan lootassa olla synkronointi kulunut, tai liian vähän öljyä tai kytkin ei muuten vaan irrota tarpeeksi...

nojoo, en ole mikään asiantuntija ja luulis siellä pajalla joku takuu olevan jos vika on rempan jälkeen ilmennyt


-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Ora
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 12.11.2004 11:39
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Ora »

jarski kirjoitti:Taitaapi olla jotain ylimääräistä keppisysteemin välissä. Ota kepin juuresta pussi pois :oops: ja katso näkyykö välissä mitään.
Tämän viestin ehdin lukea päivällä, ennenkuin piti takaisin töihin lähteä. Tämän perusteella mä katselin vähän tuota vaihdekeppiä ilman mitään pussin irroittelemisia ja vika selvisi...!

Asia korjaantui näin omin käsin ja siten ei tarvinnut lähteä pajalle irrottelemaan mitään kytkimiä.
Joku nimittäin oli laittanut vanhan peruutusvalo-kytkimen vaihdekepin pussin päälle, muka säilöön. Ja kun yhden ihmisen taloudessa majailen eikä autossani ole päiväkausiin ollut muita ihmisiä niin vaikea arvata kukahan tämä syyllinen mahtoi olla...


Kovin usein vika löytyy selkänojan ja ratin välistä :oops: :oops: :oops: :roll:
Toisina päivinä harmittaa, kun ei ole mitään tarvetta lähteä tien päälle:)
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Mjoo, on sitä itsekin tullut joskus keksittyä loistava paikka kännykälle. Siinähän se makaa hyvin nahkapussukassa. Kunnes yrittänyt vaihtaa vaihdetta :lol: :oops:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Itellä jäi kerran neekerinsuukko-karkki vaihdekepin väliin ja lätistyi sinne :D V...u mikä sotku tuli siitä :x
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Menee OT:ksi, mutta toi on oikeesti jopa vaarallista. Emäntä tuppaa laittamaan usein keskikyynärnojan eteen ja osittain siihen alle käsilaukun tai jotain muuta rompetta, kuten kauppaostoksia ym. Siinä sitten liikkeelle lähdettäessä ja risteyksestä kiihdytettäessä saattaa muutama ruma sana päästä, kun ei mahdu keppi menemään kakkoselle. Jää just joku mehutölkki litistyksiin kepin ja kyynärnojan väliin ja kiihdytyksestä tulee hiljaista rullausta... :roll:
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Vastaa Viestiin