W163 vararenkaan paineen tarkistaminen...

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Erc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 15.03.2020 22:17
Paikkakunta: Nurmijärvi

W163 vararenkaan paineen tarkistaminen...

Viesti Kirjoittaja Erc »

Olen tuore vanhan -04 ML350 omistaja. Tapana on, että huollan uuden tulokkaan ja käyn läpi/korjaan kulutusosat ettei tule yllätyksiä. Eilen kohteena oli vararenkaan kunto ja paineen tsekkaus. Varapyörä on siis tavaratilan lattian alla olevaa mallia.
Tässä homma vaihe vaiheelta:

- puskurin levyn irroituksen jälkeen kannatinpultti auki, helppo homma...
- käännä linkku sivuun, että varapyörän kelkka pääsee putoamaan... Linkku on yhtä puuta, ei liiku milliäkään. Puolen tunnin WD liottelun ja vasaroinnin jälkeen jo liikkui sen verran, että se ei ole kelkan putoamisen esteenä...
- Kelkka ei liiku milliäkään. Ei vaikka putken päällä seisoo. Taas puolisen tuntia WD liottelua, että saisi saranat nöyriksi. Antoihan nekin loppujen lopuksi periksi ja sain käännetyksi sen rengasta pitävän lukitusmurkulan auki. Se ei vaan noussut reiästään ilman kunnon vasaraa.
- Seuraava työkalu, rautakanki :shock: oli tarpeen, että sai kelkan painumaan tarpeeksi alas renkaan pois saamiseksi.
- Kunnon pesun jälkeen pääsin itse asiaan, paineen tarkistamiseen. Venttiilihattu vaan pois ja... eihän se metallinen hattu liikkunut. Taas WD pullo käteen ja hetken ruiskuttelu. Papukaijapihdeillä kunnon ote ja kääntö, venttiilin rikkoutumisen uhallakin. Aukesihan sekin lopulta ja sain tyhjään renkaaseen 4 baria painetta.
- Lopuksi kaiken putsailu/herkistely ja rengas takaisin paikalleen, siihenkin hommaan rautakanki oli tarpeeseen.

Olen kohta 50 vuotta ajanut autoa, mutta vain kaksi rengasrikkoa takana. Eihän noita usein satu, mutta kuitenkin mukavampaa, että vararenkaan saa alle tarvittaessa.
Suosittelen samaa urakkaa muillekin, joilla vararengas on vuosia ollut tarkistamatta siellä tavaratilan alla.

KYSYMYS: Käykö W163 aluvannepultit myös vararenkaaseen, vai onko vararenkaaseen ollut alunperin omat pulttinsa?
W163 ML350 -04
ex.W203 C230 K
ex.W203 C270 Cdi
ex.W168 A210 L
ex.W203 C200 Cdi
ex.W169 A200 Tbo
ex.W168 A190 L
ex.W168 A190
ex W168 A160
ex.W210 E290 Cdi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W163 vararenkaan paineen tarkistaminen...

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Erc kirjoitti: KYSYMYS: Käykö W163 aluvannepultit myös vararenkaaseen, vai onko vararenkaaseen ollut alunperin omat pulttinsa?
Yleensä peltivanteeseen on kyllä reilusti lyhyemmät pultit. Olettaen että varapyörä on peltivanteella. Tuossahan se olisi ollut nätti tarkistaa kun oli varapyörä ulkona telineestä. Autosta pyöränpultti irti ja verrannut kuinpa paljon tulee pitkälle vararenkaasta versus ajorenkaista.

TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Erc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 15.03.2020 22:17
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W163 vararenkaan paineen tarkistaminen...

Viesti Kirjoittaja Erc »

Jep...juurikin noin. Laiskuuttani ajattelin ensin kysyä josko jollain olisi kokemusta aiheesta.
W163 ML350 -04
ex.W203 C230 K
ex.W203 C270 Cdi
ex.W168 A210 L
ex.W203 C200 Cdi
ex.W169 A200 Tbo
ex.W168 A190 L
ex.W168 A190
ex W168 A160
ex.W210 E290 Cdi
Vastaa Viestiin